Vad är grejen

Jag hade lätt ätit dem dagligen, älskar gräddslafs och florsocker överallt, ju mer desto bättre :love:

Men nu går jag upp ungefär ett kilo av att bara titta på något sött, så det får räcka med en på den riktiga dagen :cry:

Enligt svensk kultur och tradtion var/är det meningen att vi ska gå upp i vikt till påsk för att klara den 40 dagar långa fastan. Så oroa dig inte för det. :heart
 
Jag vet faktiskt inte. För mig är det en sådan där grej som jag blivit extra förtjust i sedan jag flyttade utomlands, och därmed inte hade tillgång till semlor. När jag var yngre tyckte jag inte om det alls, jag har aldrig varit särskilt förtjust i vispgrädde, men på senare år verkar kroppen kunna hantera det just när det kommer till semlor och jag drabbas av ett vansinnigt sug i februari varje år.

För mig är mandelmassan den bästa delen, jag kan lätt äta mandelmassa bara som det är och i just semlor tycker jag att det gifter sig så himla bra med kardemummasmaken, den fluffiga bullen och den lena grädden.

Försöker hålla mig till februari om jag nu skulle råka befinna mig på ett ställe som har semlor (ett par bagerier här i stan har börjat göra denna svenska specialitet - med varierande resultat), men det har absolut hänt att jag ätit en i december när jag varit hemma i Sverige för julen - bara för att få åtminstone en riktig, svensk semla det året.
 
Vi får ofta lära oss att om man vill bli svensk medborgare ska man följa svensk kultur och svenska tradtioner.
Nordiska medborgare åt från tidig medeltid, fastlagsbullar, för att bygga på ett fettlager för att klara den 40 dagar långa fastan.

Mvh
Ingela, SLU-utbildad Natur- och kulturvägledare som är intresserad av vårt eget lands och andra länders kulturer och traditioner. :heart


Och stor fantast av semlor... :heart
Stötte på en kille från New Orleans på nation en gång, han bakade deras version för ett fika, och det visade sig att de också hade någonting liknande samma dag Mardi Gras. Fast bara själva bullen med färgat socker på :D jättekul att det är fler.
 
Vi får ofta lära oss att om man vill bli svensk medborgare ska man följa svensk kultur och svenska tradtioner.
Nordiska medborgare åt från tidig medeltid, fastlagsbullar, för att bygga på ett fettlager för att klara den 40 dagar långa fastan.

Mvh
Ingela, SLU-utbildad Natur- och kulturvägledare som är intresserad av vårt eget lands och andra länders kulturer och traditioner. :heart


Och stor fantast av semlor... :heart

Stötte på en kille från New Orleans på nation en gång, han bakade deras version för ett fika, och det visade sig att de också hade någonting liknande samma dag Mardi Gras. Fast bara själva bullen med färgat socker på :D jättekul att det är fler.
Här i Storbritannien äter man pannkakor på fettisdagen istället, och har så gjort sedan 1500-talet enligt de källor jag hittar. Det är också ett sätt att ladda upp med kolhydrater och fett inför fastan (samt ett sätt att använda upp färska ingredienser som annars skulle bli dåliga under fastan) :)
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?

Jag tilltalas av idén att äta semla, och mina egna hemgjorda semlor (med saftiga bullar med massor av kardemumma) är riktigt goda.

Köpesemlor är dock en ständig besvikelse. Torra bullar, för lite kardemumma och för oss mandelallergiker ersätts mandelmassan av outgrundlig anledning av vaniljkräm. Jag var på väg att köpa en igår, men kom på att jag inte tycker att de är goda.
 
Gärna en semla och gärna stor, men den skall vara traditionell med mandelmassa och osötad grädde fast inte så traditionell att den äts med mjölk
 
Jag är inte så förtjust i bakverk överlag så semlor är heller ingen favorit. Men blir jag bjuden så äter jag och då helst i djup tallrik med varm mjölk.
 
Jag är inte så förtjust i bakverk överlag så semlor är heller ingen favorit. Men blir jag bjuden så äter jag och då helst i djup tallrik med varm mjölk.
Jag föredrar också med varm mjölk och välkryddat, om det nu ska ätas. Finns massor av andra bakverk jag väljer i första hand dock.
 
Jag brukar inte köpa dom själv. Men blir jag bjuden kan jag äta. Är inte överförtjust i grädde så är väl egentligen därför semlorna inte är förstahandsvalet.

Tillägg: smaksatt grädde som typ mousse går att äta. Så någon spacead semla med smaksatt grädde kanske skulle vara något.🤔
 
Älskar semlor! De är det enda som lyser upp denna hemska årstid!

Det är något med den fluffiga bullen, grädden och mandelmassan som är oemotståndligt och gör att jag blir lycklig. Och jag avskyr mandelmassa i alla andra sammanhang. Tyckte inte om det alls i tonåren men föll pladask när jag blev äldre.

Under säsong skulle jag kunna äta en om dagen men begränsar mig till en i veckan. Råkar bo i närheten av ett bageri vars semlor brukar vinna tester, så det är svårt att behärska sig 😋
Gillar också semlor.
Om bullen är s intetsägande är det en dålig semla. Det ska vara luftigt gott kardemummabröd.
Inte så sötad grädde och lagom medmandelmassa.
Inte tvåpacksd butikssemla!
 
Jag gillar idén med semla, men blir alltid....inte besviken men....typ: meh.

Det enda jag egentligen gillar är vaniljkräm (ja, jag vill bara ha med vaniljkräm eller typ nutella eller nått sånt :D ), så den biten som är massor med vaniljkräm på lite bulle med grädde uppepå är god! Resten är meh :laugh:
 
Gummilik kanske är fel ord, men jag kan inte komma på något annat ord för det. Grynigt är det definitivt!

Ja, mandelmassa är grynig. Men grynig och gummilik har ju inget gemensamt tycker jag. En halloumi är gummilik. En räka som tillagats fel (för länge) kan jag tycka är gummilik. Men inte mandelmassa. Och jag har aldrig smakat nåt skaldjur som varit grynigt. Och då har jag ätit mycket skaldjur då jag älskar det!
 
Jag älskar semlor vilket egentligen är märkligt eftersom jag inte är så förtjust i grädde. Semlor är det enda sammanhang jag kan acceptera grädde i. Jag har ätit tre vanliga semlor i år tror jag, vi börjar dock alltid semmelsäsongen med en lussesemla innan jul, det är egentligen min favoritsemla pga inte så mastig och att kombinationen saffran och mandelmassa är fantastisk 🤩.
Jag har annars provat semmelwrap, cronutsemla, swishla (stavning?), wienersemla samt vid ett tillfälle för flera år sedan en semmelöl. Tycker det är kul med olika varianter!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp