Vad är grejen

En BRA semla är gott! En riktigt bra semla består av:

- Bullen. Ska vara ganska liten och saftig. Måste smaka mycket kardemumma.

- Fyllningen består av mandelmassa med bitar av grovhackad, rostad mandel, innanmätet ur bullen, havssalt och smör eller grädde. Den ska vara mjuk men absolut inte blöt.

- Grädden. Lagom hårt vispad, färsk grädde.

- Florsocker.

En torr, smaklös bulle med en klump mandelmassa och spraygrädde är liksom inte i närheten. Men går också att äta om sockerbehovet blir alltför stort.. :angel:

Semlor ätes dock ICKE, under några omständigheter, innan den officiella semmelpremiären.
 
Hukar lite nu och förväntar mej lynchning..
Jag äter bara vaniljsemlor. Brukar dela med vovven. Vi tar locket först och försöker få med så mycket grädde som möjligt. Sen får han några små smakbitar med lite grädde (som jag inte vill ha)
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

some-men-just-want-to-watch-the-world-burn.gif
 
Tycker om semlor men brukar inte köpa så ofta.

De brukar ju vara sjukt stora, bäst är att ha någon att dela semla med :)
 
Älskar semlor! De ska vara av den gamla hederliga sorten, imget nypåhitt som banansemla eller budapestsemla.
God bulle + god mandelmassa och vanlig grädde oppepå. Mandelmassan får inte blandas i grädden utan måste vara separat.

Understundom äter jag den med varm mjölk, som i barndomen.. :)
 
Älskar också semlor :D Måste vara "riktig" semla. Vaniljsemlor och annat är inte semlor, en semla har ju en rätt specifik lista på vad det är för något. De andra varianterna är ju bara bakverk i olika former (typ - bulle med fyllning), bakverk som ersättning för SEMLOR (= bulle, mandelmassa, grädde) när man av olika skäl inte kan servera/äta semlor, tex pga allergier eller för att man helt enkelt inte gillar vad en semla innehåller.
 
Stötte på en kille från New Orleans på nation en gång, han bakade deras version för ett fika, och det visade sig att de också hade någonting liknande samma dag Mardi Gras. Fast bara själva bullen med färgat socker på :D jättekul att det är fler.

Du menar "King bread"? Det ar nagot HELT annat an semlor ... inte ens sarskilt gott. :cautious:
 
Semlor är fantastiska. Fungerar även som valuta: någon satte en märla i lacken på min bil - fick skadeståndet utbetalt i semlor. Semlor som levererades morgon, middag, kväll under en tidsperiod. Från olika bagerier. I olika utföranden. Rekordet var 8 semlor i samma sittning. Till frukost före 08:00 en grå tisdag. Eller katalysator: en betydande del i skrivandet av min kandidatuppsats var veganska semlor och bra kaffe.

Det känsliga med semlor är gräddens fräschör - det ska vara direkt ur bunken, till spritsen, till bullen. Grädde med gummihinna och full i bubblor är ingen hit... Och det ska vara mycket grädde! Mer grädde än bulle gärna. Och mandelmassan skll vara utrörd med grädde och inkrom. När vi orkar bakar vi semlor själva, och då får en vara hur frikostig en vill på grädden. En grädde som givetvis är varsamt vispad på låg hastighet och lätt sötad.

CF873F12-09D6-41D5-8AA2-16FC705269C8.JPG
 
Ja, mandelmassa är grynig. Men grynig och gummilik har ju inget gemensamt tycker jag. En halloumi är gummilik. En räka som tillagats fel (för länge) kan jag tycka är gummilik. Men inte mandelmassa. Och jag har aldrig smakat nåt skaldjur som varit grynigt. Och då har jag ätit mycket skaldjur då jag älskar det!
Inatämmer helt! :D
 
Semlor är fantastiska. Fungerar även som valuta: någon satte en märla i lacken på min bil - fick skadeståndet utbetalt i semlor. Semlor som levererades morgon, middag, kväll under en tidsperiod. Från olika bagerier. I olika utföranden. Rekordet var 8 semlor i samma sittning. Till frukost före 08:00 en grå tisdag. Eller katalysator: en betydande del i skrivandet av min kandidatuppsats var veganska semlor och bra kaffe.

Det känsliga med semlor är gräddens fräschör - det ska vara direkt ur bunken, till spritsen, till bullen. Grädde med gummihinna och full i bubblor är ingen hit... Och det ska vara mycket grädde! Mer grädde än bulle gärna. Och mandelmassan skll vara utrörd med grädde och inkrom. När vi orkar bakar vi semlor själva, och då får en vara hur frikostig en vill på grädden. En grädde som givetvis är varsamt vispad på låg hastighet och lätt sötad.

Visa bifogad fil 111241
mmm de där sista såg super ut, hade gärna testat :)
 
Semlor är fantastiska. Fungerar även som valuta: någon satte en märla i lacken på min bil - fick skadeståndet utbetalt i semlor. Semlor som levererades morgon, middag, kväll under en tidsperiod. Från olika bagerier. I olika utföranden. Rekordet var 8 semlor i samma sittning. Till frukost före 08:00 en grå tisdag. Eller katalysator: en betydande del i skrivandet av min kandidatuppsats var veganska semlor och bra kaffe.

Det känsliga med semlor är gräddens fräschör - det ska vara direkt ur bunken, till spritsen, till bullen. Grädde med gummihinna och full i bubblor är ingen hit... Och det ska vara mycket grädde! Mer grädde än bulle gärna. Och mandelmassan skll vara utrörd med grädde och inkrom. När vi orkar bakar vi semlor själva, och då får en vara hur frikostig en vill på grädden. En grädde som givetvis är varsamt vispad på låg hastighet och lätt sötad.

Visa bifogad fil 111241
Förstår icke dessa minilock! Stort lock at skopa grädde med, såklart, men viktigast: det blir ju så jädra mycket torr bulle i botten med så små lock!!
 
Förstår icke dessa minilock! Stort lock at skopa grädde med, såklart, men viktigast: det blir ju så jädra mycket torr bulle i botten med så små lock!!
Ett klart missförstånd kring semlans natur. Med ett litet lock kan i pricip hela bullens volym gröpas ur på inkråm och fyllas med mandelmassa utrörd i grädde och stagad med sagda inkrom. Med ett stort lock finns det inget "tak" på bullen längre och mängden fyllning begränsas.

Bullen är alltså inte "torr bulle" utan ett tunnt skal av gräddad vetedeg med kardemumma att ha götta i.
 
Ett klart missförstånd kring semlans natur. Med ett litet lock kan i pricip hela bullens volym gröpas ur på inkråm och fyllas med mandelmassa utrörd i grädde och stagad med sagda inkrom. Med ett stort lock finns det inget "tak" på bullen längre och mängden fyllning begränsas.

Bullen är alltså inte "torr bulle" utan ett tunnt skal av gräddad vetedeg med kardemumma att ha götta i.

Exakt så gör jag! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp