Vad är maxgivan på betfor per dygn?

P

prinsus

Min inackordering har räknat ut foderstater till sitt halvblod (ca 500kg) och sin C-ponny (ca 300kg) där de skall ha en liter betfor (ej blötlagd) både morgon och kväll. Jag frågade varför och då sa hon att hon ville balansera upp fosforn i havren, jag föreslog lite foderkrita alternativt luzern för att väga upp med kalcium men hon ville gärna ge så mycket betfor. Är det verkligen bra för hästar att äta så mycket betfor? Jag ger ca 3dl (torrmängd) per dag till mina hästar och det är för magens skull. Är det inte skadligt för hästarnas tänder om inte annat? :confused:
 
Jag har haft två stora hästar som stått på maxgiva, vilket för dem blev 1,2 kg TORRVIKT... Det var alltså en 10 liters hink uppblött betfor per dag. Så 1 liter torr betfor blir väl ca 450g eller nåt, helt ok. Eller vänta, nu såg jag, morgon och kväll blir ju lite väl mycket för ponnyn. Ca 200g/100 kg häst har jag för mig att maxgivan ligger på.
 
Ja, men då är det nog rätt okej då. Man vill ju inte hålla på och tjata på folk och spela besserwisser i onödan men jag är ju mån om hälsan för alla "mina" hästar i stallet. Tack för ditt svar!
 
"Det var alltså en 10 liters hink uppblött betfor per dag"
Jisses va mycket! :eek:

Hade jag inte en aaaning om att man kunde ge så mycket! Men nu vet jag det... :)


/Snorpan
 
1 liter betfor (strimlad) har en torrvikt på 300g, så det är inte så mycket. Iof så blir det 600g för ponnyn om den ska ha 2l om dagen och det är ju precis MAX vad den får äta.. Men annars är det nog ingen fara.
 
Det var "nödåtgärder" då den ena fick magproblem och betfor var en av de sakerna hon funkade på. Den andra fick korsförlamning och mådde bäst på betfor och lusern (mycket kalk i foderstaten...).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 564
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 245
Senast: Derring-Do
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp