Vad är nästa steg om man inte kan ha egen häst?

Astrid Larsson

Trådstartare
Efter flertalet år har jag blivit så fruktansvärt trött på att vara medryttare. Jag är trött på att alltid anpassa mig och jag är trött på att inte få utvecklas med hästen såsom jag vill. I sin fullkomlighet har jag kommit till insikten att jag måste ta nästa steg inom ridningen så att glansen ska fortbli, för någon gång tror jag att vi alla kommer till en punkt där vi känner att vi inte kan stå och trampa på samma ställe för evigt.

Nästa steg hade väl mest logiskt varit en egen häst, det (mycket irriterande) problemet med detta är dock att ekonomin inte finns. Det går inte. Situationen är låst. Och snälla försök förstå min frustration över att vilja komma framåt men vara fullständigt fängslad till det.

Min fråga är naturligtvis; vad tycker ni att jag ska göra? Finns en annan lösning på detta problem? Jag vet bara att jag måste ha en ny utmaning och framförallt FRIHET.
 
Som ovan kommer förutsättningarna förändras framöver eller vad kan du göra för att de ska förändras?
Finns även stall, företag, uppfödare och personer som lånar ut hästar på samarbete eller foder där du får ha hästen som egen men kanske får hjälp med kostnaderna.
Min vän har en häst hon tävlar svår klass med som hon ska ha i ett år till, efter det ska den säljas så får hon en summa pengar av det. Exempelvis.
 
Kommer förutsättningarna förändras framöver eller vad kan du göra för att de ska förändras?

Nej inte inom den närmsta framtiden i varje fall. Kanske om några år men så länge vill jag inte fortsätta på samma sätt, med tanke på att jag är trött på situationen redan nu. Angående vad jag kan göra för att sätta mig själv i en annan sits vet jag inte riktigt. Rent ekonomiskt är det nog svårt. Det är synd att det är så dyrt intresse att ha :/
 
Som ovan kommer förutsättningarna förändras framöver eller vad kan du göra för att de ska förändras?
Finns även stall, företag, uppfödare och personer som lånar ut hästar på samarbete eller foder där du får ha hästen som egen men kanske får hjälp med kostnaderna.
Min vän har en häst hon tävlar svår klass med som hon ska ha i ett år till, efter det ska den säljas så får hon en summa pengar av det. Exempelvis.

Jo fodervärd är förstås ett allternativ. Har funderat över det också. Hade kanske inte varit fullkomligt ideellt med tanke på att jag fortfarande skulle vara bunden till ägaren och inte vara fullt fri såsom jag önskar. Kraven kommer kvarbli, om så i en mindre utsträckning, och det är väl dem jag vill bort från. Men absolut eventuellt ett allternativ tills man kan lyckas skrapa ihop pengarna till en egen.
 
vill du professionellt utvecklas (dvs livnära dig på hästeriet) eller utvecklas på en mer personlig nivå?

Jag har inga ambitioner att bli en proffsryttare eller jobba inom sporten. För mig handlar det mest om att ha roligt och som du säger utvecklas på personlig nivå. Med det sagt är utvecklingen fortfarande viktig för mig, trots att jag inte planerar att bli nästa hoppstjärna.
 
Jo fodervärd är förstås ett allternativ. Har funderat över det också. Hade kanske inte varit fullkomligt ideellt med tanke på att jag fortfarande skulle vara bunden till ägaren och inte vara fullt fri såsom jag önskar. Kraven kommer kvarbli, om så i en mindre utsträckning, och det är väl dem jag vill bort från. Men absolut eventuellt ett allternativ tills man kan lyckas skrapa ihop pengarna till en egen.
Ja, så länge du inte kan ha en egen häst så blir du förstås aldrig helt "fri". Det finns dock folk som vill ha sina hästar tränade och tävlade t ex, utan att för den skull sälja dem. Nu vet inte jag hur duktig du är, men med olika medryttarhästar kommer olika "frihetsgrad".
 
Jag har inga ambitioner att bli en proffsryttare eller jobba inom sporten. För mig handlar det mest om att ha roligt och som du säger utvecklas på personlig nivå. Med det sagt är utvecklingen fortfarande viktig för mig, trots att jag inte planerar att bli nästa hoppstjärna.

Vi hade en tight ekonomi i vår familj med ensamstående mamma och tre barn vilket gjorde att jag inte hade råd med ridskola under en tid. Jag gick helt enkelt till ett stall (som visade sig vara avelsstall för hopphästar) och frågade om jag fick pyssla med hästarna som 14-åring. De visade sig ha en D-ponny som behövde ryttare och de betalade all träning/körde mig till träningar trots att jag var långt ifrån någon professionell beridare. Så jag tror man får reka runt och jobba lite extra och få med sig träning i utbyte. Speciellt i detta fall så ökade ju ungponnyn i försäljningsvärde ju mer de la ner på mig och träningar, så det blev win win för dem.
 
Jo fodervärd är förstås ett allternativ. Har funderat över det också. Hade kanske inte varit fullkomligt ideellt med tanke på att jag fortfarande skulle vara bunden till ägaren och inte vara fullt fri såsom jag önskar. Kraven kommer kvarbli, om så i en mindre utsträckning, och det är väl dem jag vill bort från. Men absolut eventuellt ett allternativ tills man kan lyckas skrapa ihop pengarna till en egen.
Vad menar du med fullt fri?
Om du menar att det inte ska finnas någon som har en åsikt eller få välja allt helt självt tror jag det är omöjligt om man inte har egen häst.
Jag tror du måste vara beredd att fundera på vad du kan kompromissa om. Om du inte kan få total frihet- vad kan du kompromissa Om?
 
Det går sällan att äta kakan och ha den kvar. Vill du ha full frihet att utvecklas och har roligt med hästen helt utan krav från andra så är förmodligen det enda alternativet att skaffa egen häst (och gärna eget stall). Det finns väldigt få som helt sponsrar någon med häst att rida helt enligt eget tycke.

Personligen tror jag du har fastnat i tänket "om jag bara hade en egen häst skulle det bli bättre", du kommer att fastan i utvecklingen där också. Det blir lätt "om jag bara hade en bättre häst/tränare/stall...". Fokusera på att du vill utvecklas, se över möjligheterna med andra medryttarhästar där du i förväg diskuterar dina mål med ägaren för att hitta något som matchar. Kanske någon som är utomlands för jobb/studier, någon som fått barn, blivit skadad etc och som vill ha någon som satsar och tar ansvaret , leta efter kurser/utbildningar som passar dit mål. Leta efter en ridskola med tävlingssatsning.

Du kan också gå vägen att utvecklas i yrkeslivet och få upp din lön så du har råd med häst, det kan krävas att du byter ort för att hitta bättre förutsättningar.
 
Tycker det finns en del hästägare som faktiskt söker exakt det du vill ha, någon som tränar och tävlar deras hästar. Jag kommer även att tänka på försäljningsstall, vissa söker ju exakt en sån som dig.
 
Ja, så länge du inte kan ha en egen häst så blir du förstås aldrig helt "fri". Det finns dock folk som vill ha sina hästar tränade och tävlade t ex, utan att för den skull sälja dem. Nu vet inte jag hur duktig du är, men med olika medryttarhästar kommer olika "frihetsgrad".
Håller med här, jag har varit medryttare åå hästar där jag i princip hade fått göra "exakt " vad jag ville, då ägarna tappar intresse pga familj/barn /jobb men har haft eget stall och vill ha hästarna kvar för framtiden.
 
Jag kan känna något liknande även om jag långtifrån tömt ut vad medrytteriet kan ge mig. Men jag vet hur det är att inte förutsättningarna för egen häst. Då har jag ibland lekt med tanken att man kan vända på steken: skaffa hästen men ha många medryttare som avlastar dig, tidsmässigt och ekonomiskt.
 
Jag kan känna något liknande även om jag långtifrån tömt ut vad medrytteriet kan ge mig. Men jag vet hur det är att inte förutsättningarna för egen häst. Då har jag ibland lekt med tanken att man kan vända på steken: skaffa hästen men ha många medryttare som avlastar dig, tidsmässigt och ekonomiskt.
Låter dumt tycker jag. Går absolut inte räkna med att man alltid kommer ha tillgång till medryttare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 106
Senast: Shenzi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 493
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp