Vad är nästa steg om man inte kan ha egen häst?

Möjligt, så är det inte i resten av landet. Men vad händer om hästen skadar sig och blir oridbar under ett år. Tror du fortfarande medryttarna kommer betala för att åka ut och mocka om dom ens stannar kvar ?
Precis. Det är väldigt vanskligt att köpa häst med det utgångsläget. Det kostar alltid mer än man tror och man måste ändå veta att man KAN klara det själv. Så mycket kan hända med hästar.
 
Tycker det finns en del hästägare som faktiskt söker exakt det du vill ha, någon som tränar och tävlar deras hästar. Jag kommer även att tänka på försäljningsstall, vissa söker ju exakt en sån som dig.
De som gör det vill förmodligen i de flesta fall ha folk som redan visat resultat, åtminstone om det inte rör ponnyer.
 
Tycker det finns en del hästägare som faktiskt söker exakt det du vill ha, någon som tränar och tävlar deras hästar. Jag kommer även att tänka på försäljningsstall, vissa söker ju exakt en sån som dig.
Dock beror det ju på hur fri TS vill vara. Min erfarenhet av försäljningsstall, uppfödare etc är att de vill ha en deal där det tex finns ett mål. Det kan tex vara att hästen ska gå en viss nivå om ett år eller liknande.
 
Dock beror det ju på hur fri TS vill vara. Min erfarenhet av försäljningsstall, uppfödare etc är att de vill ha en deal där det tex finns ett mål. Det kan tex vara att hästen ska gå en viss nivå om ett år eller liknande.
Ja jag tänkte mest på att ts verkade vilja träna och tävla och i dessa stall brukar ju den möjlighet finnas.
 
Jo fodervärd är förstås ett allternativ. Har funderat över det också. Hade kanske inte varit fullkomligt ideellt med tanke på att jag fortfarande skulle vara bunden till ägaren och inte vara fullt fri såsom jag önskar. Kraven kommer kvarbli, om så i en mindre utsträckning, och det är väl dem jag vill bort från. Men absolut eventuellt ett allternativ tills man kan lyckas skrapa ihop pengarna till en egen.
Är det inköpet av hästen du inte har pengar till eller är det den månatliga kostnaden? För foderhästen kostar ju som en egen häst gör trots allt i månaden.

Är det köpet av hästen du inte har pengar till så hade jag nog satsat på foderhäst, ägare har väldigt lite att säga till om när hästen är ute på foder. Önskemål kan dom ha men grejen med foderhäst är ju att man tar över ansvaret för hästen.

Det tråkiga är ju dock att man förr eller senare måste lämna tillbaka hästen.
 
Förstår frustrationen men det bästa alternativet för dig just nu kanske ändå är att acceptera att hästägande helt enkelt inte fungerar i dagsläget och försöka se det positiva med andra alternativ? Ett hästägande med tajt ekonomi kan innebära en känsla av mer tvång än frihet. En ekonomisk stress och press vilket kan döda glädjen och förta frihetskänslan.

Vad är dina mål med hästeriet? På vilket sätt vill du utvecklas? Vill du tävla? Vill du utbilda en häst? Vill du ha en läromästare och tillgång till ridhus och tränare? Du kanske kan hitta en häst att ha på halvfoder? Fundera på vad du verkligen vill med din ridning. Du kanske kan hitta "nästan" det du söker trots att du kommer behöva tumma på friheten. Det behöver ju inte betyda att du aldrig kommer kunna ha häst, men kanske inte just nu.

Hur duktig är du? Har du kunskap att rida in och utbilda en häst? Om den kunskapen finns så finns möjligheten att hitta ett samarbete med någon som vill ha hjälp med det jobbet.

Ett annat alternativ, om pengarna finns, kan också vara att ta en häst på foder endast över sommaren. Många ridskolor tex hyr ut sina hästar. Det finns även försäljningsstall som hyr ut sina hästar månadsvis eller säsongsvis. Det blir fortfarande en kostnad men den kanske är mer hanterbar om du vet att det bara är en period.
 
Frågan är kanske om du har fel medryttarhäst? Oftast kan man utvecklas mer som medryttare eller lektionsryttare, för man har råd att faktiskt åka på kurser, testa olika tränare och kanske även rida fler hästar än en. Vad vill du utvecklas inom? Kandke dka du vända dig till en anläggning som håller på med just det och se vad du kan hitta där? Jag ser bara möjligheter. :)
 
Dom gör??

Jag tycker det är skitsvårt att hitta medryttare. Dels till min som mest är skogsridning och mys från marken (med möjlighet att klickerträna för tränare om man vill), dels till sambons - där man får träna och tävla dressyr (mot betalning). Ingen av hästarna får hoppa f.n.

Jag har faktiskt gett upp att hitta nån vettig till min tjej, är för rädd om henne nu. Sambon hade tur och hittade en underbar tjej som rider 2 ggr/vecka.


Det beror kanske lite på var man bor. Här i Sthlm står medryttarna i kö och verkar beredda att betala vad som helst.
 
Lägger till att sambon köpte sin häst med planen att rida 2 ggr/vecka, jag skulle rida 2 och medryttaren (som vi redan hade) 2. Efter några veckor red jag ingenting, sambon och medryttaren 3 ggr/vecka. Men vi har ekonomin att klara oss utan medryttare - har det mest för att få vila lite från hästarna ibland.
 
Dom gör??

Jag tycker det är skitsvårt att hitta medryttare. Dels till min som mest är skogsridning och mys från marken (med möjlighet att klickerträna för tränare om man vill), dels till sambons - där man får träna och tävla dressyr (mot betalning). Ingen av hästarna får hoppa f.n.

Jag har faktiskt gett upp att hitta nån vettig till min tjej, är för rädd om henne nu. Sambon hade tur och hittade en underbar tjej som rider 2 ggr/vecka.

Lär som du säger vara nästintill omöjligt att hitta medryttare som vill klickerträna för tränare som enda träning liksom ...
 
Jag kan känna något liknande även om jag långtifrån tömt ut vad medrytteriet kan ge mig. Men jag vet hur det är att inte förutsättningarna för egen häst. Då har jag ibland lekt med tanken att man kan vända på steken: skaffa hästen men ha många medryttare som avlastar dig, tidsmässigt och ekonomiskt.

Hur tänker du att det skulle bli ett bra läge utifrån TS läge (och i största allmänhet) ? 😳

Att i grunden 1) inte ha råd med sin häst. 2) pga nr 1 vara absolut beroende av medryttare (flera?!) för att få det gå runt, samtidigt som man 3) vill ”ha full frihet” med just sin egen häst ? 😱😳

Hela tanken blir ju vansinnig.
Dels ska du tillgodose och schemalägga alla medryttarna. Sen däremellan ska du rida själv de dagar som blir över utifrån vad din ekonomi tillåter ? Och sen när nån medryttare inte funkar eller säger upp sig ska du akut hitta ny och en som passar i i logistiken samt ekonomiskt ? 😳

Jag har då och då utöver det, sett hästägare som är tvungna att ha medryttare enbart pga ekonomin. Fy sjutton vad trist det blir för både ägaren och medryttaren (som hästägaren inte alls egentligen vill ha!)
 
Frågan är kanske om du har fel medryttarhäst? Oftast kan man utvecklas mer som medryttare eller lektionsryttare, för man har råd att faktiskt åka på kurser, testa olika tränare och kanske även rida fler hästar än en. Vad vill du utvecklas inom? Kandke dka du vända dig till en anläggning som håller på med just det och se vad du kan hitta där? Jag ser bara möjligheter. :)
Kan inte annat än att hålla med, själv utvecklades jag som mest genom att rida på ridskolan, red förvisso två lektioner i veckan och någon privatlektion då och då när ekonomin tillät. Hade en riktigt duktig ridlärare som lärde mig massor, tävlade lite sporadiskt på klubbtävlingar på ridskolehästarna. Jag vet att den ridskolan även var med i något som kallas ridskolecupen, där de åker runt i ett lag och tävlar mot andra ridskolor på varandras hästar. Så visst finns det möjligheter, gäller bara att hitta dom. :)
 
@Astrid Larsson nu framgår ju inte så mycket detaljer om din kunskap och dina ridfärdigheter osv, men om du är hyfsat duktig så kanske se dig om ifall det finns någon verksamhet (tränings eller försäljningsanläggning tex) som vill ha hjälp att motions och vardagsrida några hästar i veckorna utifrån något upplägg ? Då får du ju många timmar i sadeln och kanske på flera olika hästar , har du tur kanske även finns möjlighet att någon tränare/ryttare där coachar dig någon gång i veckan osv.? Fri att göra som du vill blir du inte, men utvecklas som ryttare kan du göra under sådana premisser .

@TheRedLightning har bra råd enligt samma linje tycker jag !
 
Har du kollat upp olika stall och vad det skulle kosta om du hade en häst som stod lite längre bort?
Man behöver inte rida en häst som står i hagen varje dag så om stallägaren kan titta till hästen behöver du inte åka dit alla dagar (om det ligger långt bort menar jag)

finns det några stall som har lösdrift och fri tillgång på hö? på så sätt slipper du stora kostander för strö och mockningstjänst, och insläpp och utsläpp och hö matning.

Behöver du stå i ett stall med manege eller skulle du kunna hitta billigare stall utan manege och rida ut på vintern när du inte kan rida i paddocken?

det är inget fel med att tänka att du skulle behöva en medryttare som hjälper till, men som andra sagt, bara du skulle kunna klara dej om medryttaren inte kan rida på några månader.
 
Har du kollat upp olika stall och vad det skulle kosta om du hade en häst som stod lite längre bort?
Man behöver inte rida en häst som står i hagen varje dag så om stallägaren kan titta till hästen behöver du inte åka dit alla dagar (om det ligger långt bort menar jag)

finns det några stall som har lösdrift och fri tillgång på hö? på så sätt slipper du stora kostander för strö och mockningstjänst, och insläpp och utsläpp och hö matning.

Behöver du stå i ett stall med manege eller skulle du kunna hitta billigare stall utan manege och rida ut på vintern när du inte kan rida i paddocken?

det är inget fel med att tänka att du skulle behöva en medryttare som hjälper till, men som andra sagt, bara du skulle kunna klara dej om medryttaren inte kan rida på några månader.
Är ju alltid mer än detta som kostar. Tycker häst är den mest oförutsägbara kostnad man kan ha :)
 
Jag hade kollat efter uppfödare eller personer med många hästar. Jag började min egen bana så, hade en häst jag hade i princip som min egen och betalade bara skoningen.
 
Det går sällan att äta kakan och ha den kvar. Vill du ha full frihet att utvecklas och har roligt med hästen helt utan krav från andra så är förmodligen det enda alternativet att skaffa egen häst (och gärna eget stall). Det finns väldigt få som helt sponsrar någon med häst att rida helt enligt eget tycke.

Personligen tror jag du har fastnat i tänket "om jag bara hade en egen häst skulle det bli bättre", du kommer att fastan i utvecklingen där också. Det blir lätt "om jag bara hade en bättre häst/tränare/stall...". Fokusera på att du vill utvecklas, se över möjligheterna med andra medryttarhästar där du i förväg diskuterar dina mål med ägaren för att hitta något som matchar. Kanske någon som är utomlands för jobb/studier, någon som fått barn, blivit skadad etc och som vill ha någon som satsar och tar ansvaret , leta efter kurser/utbildningar som passar dit mål. Leta efter en ridskola med tävlingssatsning.

Du kan också gå vägen att utvecklas i yrkeslivet och få upp din lön så du har råd med häst, det kan krävas att du byter ort för att hitta bättre förutsättningar.

Du har förmodligen rätt. Jag romantiserar nog bilden av en egen häst lite väl mycket just eftersom att jag blivit så trött på min nuvarande situation. Men sedan känner jag verkligen att det är dags efter att ha ridit i så pass många år. Men någonstans måste jag ju lägga mig ned och finna mig i det som är, i varje fall om intresset ska finnas kvar i.o.m att det jag verkligen vill inte är möjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 105
Senast: Shenzi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 493
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp