Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

P

pzyhr

Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6 olika sadlar och 8 träns (överdrift, jag vet ;)). Därtill kommer all 17 täcken för alla typer av väder samt 6 extra grimmor o.s.v. :D

Vad behöver man EGENTLIGEN för utrustning till sin häst?

Ett huvudlag av någon typ samt tyglar är väl i princip nödvändigt för att vistas säkert i trafiken liksom fyra stycken benreflexer samt en reflexväst till ryttaren. Sadel kan man vara utan (om det passar häst och ryttare, d.v.s. att hästen har gott om ryggmuskler och ryttaren har bra balans) och därmed också alla sadeltillbehör (schabrak, sadelgjord o.s.v.).

En grimma samt ett grimskaft kan vara nödvändigt om man t.ex. behöver transportera hästen i transport. Transportskydd eller lindor kan också vara nödvändigt för detta ändamål. När man transporterar hästen till och från hagen kan grimma och grimskaft vara nödvändigt. Går hästen på lösdrift kanske det är mindre viktigt, men ändå bra att t.ex. binda upp hästen i vid skötsel/sadling/skoning eller liknande.
Täcken är däremot mindre nödvändigt om inte hästen är fryssen av sig eller om den är svettig efter ett träningspass.
En flughuva eller liknande kan vara nödvändigt om det är mycket flugor ute, för att skydda ögonen så att en ögoninfektion ej uppstår.

Ryktborstar är nödvändigt för att sköta hästen. I huvudsak behövs en borste för att genomföra en grundlig rykt av hela kroppen. Därefter kan man rengöra vissa områden nogrannare med speciella borstar, som t.ex. hovborste och pannborste vilka är mindre viktiga borstar. En hovkrats är dock nödvändig. Svampar kan också vara nödvändigt för t.ex. avsvampning och rengöring av ögon/näsborrar o.s.v.

En sjukvårdslåda är viktig men behöver inte överdrivas. En termometer är viktig, då tempning av hästen är ett bra sätt att kunna avgöra hur hästen faktiskt mår.
Om hästen får ett smutsigt sår behöver det rengöras med vatten eller en mild tvål, t.ex. Lactacyd. Jodopax behövs till infekterade sår för att desinfektera dessa. Större sår och blödningar kan behöva lindas med bomull och självhäftande bandage. Självklart behövs en sax för att klippa till lindor.
En pincett är bra för att t.ex. ta ut stickor eller ta bort fästingar med.
Helosan kan vara bra att ha RUNT sår för att undvika flugor.

Foderhinkar och kassar kan vara nödvändigt om hästen står i stall med bestämda fodertider. Vid lösdrift med fri tillgång på foder behövs det dock inte.

Har man läderutrustning, t.ex. ett huvudlag av läder eller en lädergrimma, så bör man ju också ha någon typ av läderrengöring.

Om man har en häst på lösdrift med fri tillgång på foder och rider bettlöst och barbacka, så behöver man alltså detta:

Huvudlag + tygel
Benreflexer + reflexväst åt ryttaren

Grimma + grimskaft
Transportskydd/lindor + bandageunderlägg
Flughuva eller liknande

Ryktborstar + hovkrats + svampar

Termometer
Pincett
Självhäftande bandage + bomull + sax
Jodopax
Lactacyd
Helosan

Läderrengöring

Det känns som väldigt lite, men det kanske är bättre med få BRA och HÅLLBARA grejer än massor av lite billigare "skit", eller?

Fattas något NÖDVÄNDIGT här? Har säkert glömt något jätte - viktigt :crazy:
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Jag klarar mig jättebra utan flugluva, transportskydd- fast att han åker mkt-och helosan... helosan skrämmer inte en fluga i mitt stall iaf.;)
Därimot tycker jag att sadel och träns med tygel är bra att ha- även om jag skulle överleva utan...
fast jag är nog en av dom du skriver om med 8 träns och maaasssaaa saker.:smirk:
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

men varför ha så lite som möjligt när man kan ha massor!!
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Minst 5 av allt man kan tänka sig ska man ha.
Sen ska man köpa allt man vet att man aldrig kommer använda, det gör alltid jag :angel:
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Jag klarar mig jättebra utan flugluva, transportskydd- fast att han åker mkt-och helosan... helosan skrämmer inte en fluga i mitt stall iaf.;)
Därimot tycker jag att sadel och träns med tygel är bra att ha- även om jag skulle överleva utan...
fast jag är nog en av dom du skriver om med 8 träns och maaasssaaa saker.:smirk:

Har du lindor på din häst i stället för transportskydd? Eller ingenting :confused:

Men om man aldrig åker någonstans med pållen, hur viktigt är då transportskydd? Jag menar, behöver man åka in akut till vetten någon gång eller liknande så måste man ju ändå låna hästsläp och då borde man väl kunna låna transportskydd av någon en enstaka gång då åxå :D Annars blir det väl lätt att dom bara ligger och dammar/tar upp plats...
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

intressant tråd. Tänkt en hel del sista tiden om vad som är nödvndigt eller ej. Jag o hästen ska flytta ifrån vårat familjestall. Blir lite knepigt med vad man ska ha med sig o ej. Här i stallet har vi ju delat på allt.Det ända jag har till min häst som inte är gemensamt är träns, sadel, grimma, benskydd, borstar, 2 schabrak, en filt

Måste alltså antagligen gå o köpa in de sjukvårdsaker jag behöver till hästen o även longerlina, ev tömmar, delta, ngt regn täcke osv. Har dessutom inte så jätte fett med pengar då ja betalat ett par boa bots till hästen o nu även vaccination.

Funderar på om man kan använda en töm som longerlina om man bara fäster en hake i spännet i änden, frågan är om det bränner i fingrarna av materialet? Vill egentligen inte köpa både töm o longerlina. Delta kostar ju inte så mkt men borde det inte gå att fästa en snokrem genom bettringarna o ha bakom hakan o fästa longerlinan löpande där?Några flecetäcken har jag, så om ja ska köpa en utomhustäcke ev så blir det ngt ofodrat regntäcke.

sen det här med sjukvårdsaker, har ytdes, motsvarar det jodopax så jag slipper köpa det?termometer har jag heller ingen egen men måste man verkligen köpa det, kan man inte försöka få låna någon av nån i nya stallet om det krisar liksom? självhäftande linda skrev nån men det borde väl duga med en vanlig elastisk om det krisar?sen snor jag nog med mig en 4 ess svarta burk salva, helosan har jag aldrig använt så varför ska ja köpa det nu liksom? har bara hästschampo med linement i , man frågan är om det verkligen kan skada hästen av att bli schamponerad med det fast den inte motionerats?kanske borde köpa vanligt ändå men känns lite onödigt, ioförsig har de en jättefin spolspilta i nya stallet så har ju tänkt att hålla hästen ren o fin..

Funderar på vad man kan vänta med o köpa o vad som är akut..
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Svårt att säga av om är absolut nödvändigt.. det beror ju på hästen.

Till min 4åring tex

Sadel med tillbehör samt 2 schabrak/vojlock (1 på 1 i tvätten)
Träns med bett o tygel
Regntäcke (vid riktigt ruskväder)
Fleece/ulltäcke (torkar snabbare om hon är blöt/svett)
Grimma + grimskaft
Sjukvårdslåda
Reflexer ev.. behöver dom inte där hon står nu :angel:

medans min 5åring behöver dessutom benskydd och boots runt om samt martingal, hon måste ha minst 1 täcke på sig jämnt annars får hon ont i ryggen, vinter tid 2-3st... Det är alltså NÖDVÄNDIGT till henne..

Definitionsfråga alltså...

Jag tycker det är jättekul att ha/köpa hur mycket grejer som helst fast jag kör på "använda så lite som möjligt"-stuket... *störd*
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Det där verkar variera väldigt beroende på vem man pratar med, vad man använder sin häst till och vad det är för typ av häst.
Min nödvändighetslista blir betydligt längre:p

Nu har jag en förmåga att köpa på mig massor av saker som kanske inte alltid är helt nödvändiga, men om jag plockar bort det ochs kriver bara det som jag inte skulle vilja vara utan som hästägare, blir det detta:

(Nu har jag en korthårig häst som fryser ganska lätt, halvblodsmodell som tränas och hålls igång ordentligt)

Grimma och grimskaft x 2
Behöver finnas två av, om någon av de andra går sönder tex vid lastning eller annat

Träns med tygel x 2, bett
Också om det ena går sönder

Dressyrsadel med gjord, stigläder, stigbyglar
helt enkelt för att jag inte kan träna annars, och det är till stor del för det syftet jag har häst...

schabrak x 2
Att byta med när det andra är i tvätten

Fårskinnspad
Att lägga under sadeln om hästen tex går ner i muskler en period, så man inte behöver byta sadel

benskydd. Senskydd runt om för skogsridning, ett set elastiska lindor och paddar på banan. Boots fram
För att min häst stryker sig och trampar sig, jag kan inte rida henne utan detta...

regntäcke x 2
för att alltid ha någon torrt att lägga på

Fleecetäcke x 2
Att använda som svett/stall/transport/ute under regntäcke. Behöver 2 för att alltid ha ett torrt att lägga på om det ena legat på svettig häst.

termostalltäcke
för kalla nätter och ute kalla dagar under regntäcke

Termoutetäcke
För kalla vinterdagar

Rid/ländtäcke med fleecefoder
för att värma ömtåliga muskler kalla/ruggiga dagar

reflexer
För att kunna rida vintertid...

Broddar
för att överhuvudtaget kunna ha hästen ute vintertid när det är is och snö...

Transportskydd
För att kunna resa med hästen..

Detta skulle jag inte vilja vara utan i medecinskåpet, alltså det som kommit till användning:
flughuva dagligen sommartid
flugspray dagligen sommartid
helosan sol soliga dagar, rosa mule
liniment efter hårt arbete
kylgelé efter arbete
olivolja dagligen på hovarna för att stärka dålig hovkvalité
skillingarydsalva runt sår för att motverka insekter.. har använts flitigt under de åren jag haft häst
bomull för att göra rent sår och torka ur ögon/juver
mild oparfymerad tvål vid rengöring av ytliga sår
koksaltlösning vid rengöring av tex sticksår
termometer för att ha koll på hästens hälsa!
bomullstopsrengöring på svåråtkomliga/känsliga ställen
sterila kompresser vid sår som behöver läggas om
engångsbandage se ovan
Silvertejp ev vid tappsko i väntan på hovslagare
sax pja.. till allt möjligt:p frisering, tillklippning av bandage



Detta är alltså vad jag absolut inte skulle vilja vara utan...
förstår inte hur folk klarar sig med så lite saker:p
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

I min värld är detta absolut nödvändigt:

*en riktigt bra sadel som passar häst och ryttare, dressyr el beroende på vad man gör mest.
*tre schabrak, att bara tvätta ett i taget är inte miljömässigt...
*teddypad el fårskinn.
*stigläder/stigbyglar. Så klart.
*en sadelgjord i bra kvalité.
*två träns, ett måste att ha reservprylar eftersom saker faktiskt går sönder.
*två par tyglar.
*senskydd fram är en absolut nödvändighet, men helst en uppsättning benskydd runtom.
*minst en uppsättning fleecelindor.
*stallpaddar.
*regntäcke.
*fleece/ylletäcke.
*halvtjockt utetäcke.
*halvtjockt innetäcke.
*tjockt undertäcke.
*två grimmor, en i hagen och en lädergrimma att ut och åka i.
*grimskaft.
*longerlina.

Detta är en basgarderob tycker jag. Att jag sen äääälskar att shoppa och har plenty mer är en annan sak.
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6 olika sadlar och 8 träns (överdrift, jag vet ;)). Därtill kommer all 17 täcken för alla typer av väder samt 6 extra grimmor o.s.v. :D:

Det är ingen direkt överdrift när det gäller mig :p
8 träns räcker inte - jag har 17 stycken :D
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Detta är vad jag inte skulle klara mig utan i min vardag , sen har jag ju mer onödiga saker men det orkar jag itne gå in på :smirk:

- En allround sadel , lite mer dressyr skuren.
-Stigläder och en bra och tålig lädergjord.
-Träns*2 , ett slit och släng och ett finare.( pluss tre olika nosgrimmor , men använder endast en av dom)
-3 st grimmor med grimskaft , en lädergrimma vid transport , en nylon slit och släng att ha i hagen pluss en finare nylon jag har i stallet vid ex spolning eller vet besök.
-Senskydd fram och bak. ( han stryker sig enormt)
-två uppsättningar lindor och paddar.
-3 st schabrak .
-ofodrat regntäcke
-fleece/svett täcke.
-ett medium varmt vintertäcke.
-reflexbrösta och benreflexer.
-longer lina och longerdelta.
-massa olika borstar pluss ett bas stallapotek.
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Detta är alltså vad jag absolut inte skulle vilja vara utan... förstår inte hur folk klarar sig med så lite saker:p[/QUOTE skrev:
Haha- Det är absolut inte så att JAG skulle klara mig utan alla saker om jag kunde ha dom. Jag är en shopoholic XXL och har det mesta och lite till....
 
Sv: Vad är NÖDVÄNDIG utrustning?

Jag måste ha:

*en passande sadel med tillbehör
*träns med extra tyglar
*flecetäcke ifall hästen är svettig/badad/fryser mm
*grimma med grimmskaft (gärna 2)
*hovtång (så man kan ta bort en lös sko om det är nödvändigt)
*jodopax
*bommul
*kylbandage
*lindor
*paddar
*helosansalva
*borstar (inkl hovkrats)

Finns säker mer men jag tror jag klarar mig med detta
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 676
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp