vad är normalt resp onormalt beteende?

Katten

Trådstartare
Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika diagnoser på nätet, men tycker inte riktigt att alla symptom som räknas upp stämmer in på min dotter. Däremot börjar jag allvarligt undra om något inte är fel, utan att kunna sätta fingret på vad det är.

Min dotter är fem år gammal och har från första början varit oerhört temperamentsfull och viljestark. Men då jag också var det i hennes ålder (och fortfarande är, även om jag lärt mig tygla mitt humör i vuxen ålder) såg jag det först som ett personlighetsdrag som gått i arv mer än något annat.

Men min dotter har allt sedan treårsåldern fått fruktansvärda raseritutbrott. De inträffar oftast när hon inte får som hon vill. Ett vänligt men bestämt "nej" kan räcka för att hon ska skrika och gråta i en halvtimme eller mer innan hon kollapsar av ren utmattning. Vid sådana tillfällen lyssnar hon överhuvudtaget inte på vad jag säger. Oavsett om jag försöker resonera med henne eller ignorerar henne händer samma sak: hon bara skriker och gråter, och verkar helt onåbar i sin ilska.

Hon har alltid sovit dåligt. Även om det märks att hon är trött känns det som om hon kämpar för att hålla sig vaken till varje pris. Vi får läsa för henne i timmar varje kväll, och oftast är hon uppe i sängen och hoppar vid midnatt för att från en sekund till en annan kraschlanda i sängen och sova som en stock inom några sekunder. Vissa nätter är lugna (och då är hon en riktig sjusovare), men oftast vaknar hon en eller t o m flera gånger på natten och är helt otröstlig. Hon har ett eget rum och egen säng men vill alltid somna hos oss. Vi bär sedan in henne i hennes rum och lägger henne i sin egen säng, men så gott som varje natt vaknar hon och blir helt hysterisk när hon märker att hon är ensam. Vi får då ta in henne till oss om vi inte vill få resten av natten förstörd.

Jag vet att vi alltför ofta ger efter för hennes nycker och humör, men ibland orkar vi helt enkelt inte tjata. Det är då lättare att ge efter, även om jag inser att det inte är den bästa långsiktiga lösningen. Men när vi är ute bland folk vill vi undvika ett raseriutbrott som får andra att vända sig om. Hemma är det lättare att låta henne skrika tills hon tröttnar.

Hon är väldigt svartsjuk på alla som försöker få kontakt med mig eller hennes pappa, tränger sig emellan oss och andra vi talar med och markerar sin "äganderätt" genom att krypa upp i knäet på oss eller kräva att vi lyfter upp henne.

En annan sak som jag funderat över på sistone är om det är normalt att femåringar är fixerade vid könsorgan och bröst? Hon pratar jämt och ständigt om "snoppar" och "snippor" och vill ta på mina bröst. Jag vet att barn förväntas gå igenom en sådan period, men brukar den inte inträffa tidigare?

Jag har som sagt läst om olika diagnoser men inte hittat någon som stämmer riktigt. Min dotter är oerhört intelligent och försigkommen, och otroligt praktisk och händig när hon sätter den sidan till, men tröttnar lätt på det hon håller på med och fladdrar vidare till nästa aktivitet. Hon har ett fåtal jämnåriga kompisar som hon kör med och inte är särskilt snäll mot. Jag oroar mig därför för att hon ska bli utan vänner när hon växer upp.

Det som oroar mig mest är hennes besinningslösa raseriutbrott som kan inträffa för en bagatell både hemma och ute. När hon väl blir hysterisk är hon okontaktbar och ingenting vi säger eller gör verkar nå fram till henne. Vi har insett att det sådana gånger är bäst att låta henne gråta sig utmattad, åtminstone när vi är hemma. Ute får vi ibland krypa till korset och ge efter för hennes krav om vi vill undvika en folksamling.

Dessa utbrott har kommit allt tätare, och inträffar numera i princip varje dag.

Efter ett sådant utbrott är hon oftast glad och go igen, och visar inga tecken på att komma ihåg vad som hänt. Hon pratar inte om det i alla fall, och ingenting tyder på att hon tänker på det när hon väl lugnat ned sig.

Jag undrar vad som är att betrakta som normalt i hennes ålder? Kan man förvänta sig att en femåring ska kunna lägga band på sin ilska, eller är det i den åldern fortfarande att räkna som en normal variant av ett temperamentsfullt barn?
 
Det där lät lite jobbigt... Går hon på någon förskola eller liknande? Hur fungerar hon där i så fall? Min fundering är alltså om hon är annorlunda när det är ni föräldrar som är med, mot om det är någon annan vuxen som är med henne.

Som förälder tror jag lite att man ofta har en instinktiv känsla för om något avviker från det "normala". Jag tycker personligen inte det låter helt "normalt", vilket inte behöver betyda att det ligger någon diagnos eller så i bakgrunden nödvändigtvis. Kan ju vara helt andra saker. I ert fall låter det som att det kan bli väldigt jobbigt för både henne och er att hantera. Jag skulle nog övervägt att försöka ta hjälp utifrån, av BUP eller samtalsmottagning eller liknande, för att få hjälp att förstå var beteendet kommer från, och få verktyg att hantera det.
 
Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika diagnoser på nätet, men tycker inte riktigt att alla symptom som räknas upp stämmer in på min dotter. Däremot börjar jag allvarligt undra om något inte är fel, utan att kunna sätta fingret på vad det är.

Min dotter är fem år gammal och har från första början varit oerhört temperamentsfull och viljestark. Men då jag också var det i hennes ålder (och fortfarande är, även om jag lärt mig tygla mitt humör i vuxen ålder) såg jag det först som ett personlighetsdrag som gått i arv mer än något annat.

Men min dotter har allt sedan treårsåldern fått fruktansvärda raseritutbrott. De inträffar oftast när hon inte får som hon vill. Ett vänligt men bestämt "nej" kan räcka för att hon ska skrika och gråta i en halvtimme eller mer innan hon kollapsar av ren utmattning. Vid sådana tillfällen lyssnar hon överhuvudtaget inte på vad jag säger. Oavsett om jag försöker resonera med henne eller ignorerar henne händer samma sak: hon bara skriker och gråter, och verkar helt onåbar i sin ilska.

Hon har alltid sovit dåligt. Även om det märks att hon är trött känns det som om hon kämpar för att hålla sig vaken till varje pris. Vi får läsa för henne i timmar varje kväll, och oftast är hon uppe i sängen och hoppar vid midnatt för att från en sekund till en annan kraschlanda i sängen och sova som en stock inom några sekunder. Vissa nätter är lugna (och då är hon en riktig sjusovare), men oftast vaknar hon en eller t o m flera gånger på natten och är helt otröstlig. Hon har ett eget rum och egen säng men vill alltid somna hos oss. Vi bär sedan in henne i hennes rum och lägger henne i sin egen säng, men så gott som varje natt vaknar hon och blir helt hysterisk när hon märker att hon är ensam. Vi får då ta in henne till oss om vi inte vill få resten av natten förstörd.

Jag vet att vi alltför ofta ger efter för hennes nycker och humör, men ibland orkar vi helt enkelt inte tjata. Det är då lättare att ge efter, även om jag inser att det inte är den bästa långsiktiga lösningen. Men när vi är ute bland folk vill vi undvika ett raseriutbrott som får andra att vända sig om. Hemma är det lättare att låta henne skrika tills hon tröttnar.

Hon är väldigt svartsjuk på alla som försöker få kontakt med mig eller hennes pappa, tränger sig emellan oss och andra vi talar med och markerar sin "äganderätt" genom att krypa upp i knäet på oss eller kräva att vi lyfter upp henne.

En annan sak som jag funderat över på sistone är om det är normalt att femåringar är fixerade vid könsorgan och bröst? Hon pratar jämt och ständigt om "snoppar" och "snippor" och vill ta på mina bröst. Jag vet att barn förväntas gå igenom en sådan period, men brukar den inte inträffa tidigare?

Jag har som sagt läst om olika diagnoser men inte hittat någon som stämmer riktigt. Min dotter är oerhört intelligent och försigkommen, och otroligt praktisk och händig när hon sätter den sidan till, men tröttnar lätt på det hon håller på med och fladdrar vidare till nästa aktivitet. Hon har ett fåtal jämnåriga kompisar som hon kör med och inte är särskilt snäll mot. Jag oroar mig därför för att hon ska bli utan vänner när hon växer upp.

Det som oroar mig mest är hennes besinningslösa raseriutbrott som kan inträffa för en bagatell både hemma och ute. När hon väl blir hysterisk är hon okontaktbar och ingenting vi säger eller gör verkar nå fram till henne. Vi har insett att det sådana gånger är bäst att låta henne gråta sig utmattad, åtminstone när vi är hemma. Ute får vi ibland krypa till korset och ge efter för hennes krav om vi vill undvika en folksamling.

Dessa utbrott har kommit allt tätare, och inträffar numera i princip varje dag.

Efter ett sådant utbrott är hon oftast glad och go igen, och visar inga tecken på att komma ihåg vad som hänt. Hon pratar inte om det i alla fall, och ingenting tyder på att hon tänker på det när hon väl lugnat ned sig.

Jag undrar vad som är att betrakta som normalt i hennes ålder? Kan man förvänta sig att en femåring ska kunna lägga band på sin ilska, eller är det i den åldern fortfarande att räkna som en normal variant av ett temperamentsfullt barn?
Har ni några utvecklingssamtal på förskolan? Vad säger de? Har du frågat dem?

Om inte så hade jag nog ringt BUP eller rådgivning ofta frågat om råd.

Jag har träffat en del barn som är så som jag uppfattar din dotter enligt din text, och de har så vitt jag vet inte haft några problem några år senare. Men jag tycker alltid att man ska be om hjälp om man är osäker
 
Ja, hon går på dagis och har gjort sedan ett års ålder. Där funkar det på det stora hela bra; det enda personalen sagt är att hon ibland tenderar att ta över i lekar och dominera de andra barnen, men hon får inga raseriutbrott där. Hon verkar ha en instinktiv känsla för var gränserna går på dagis, medan hon ofta är helt gränslös hemma och ute tillsammans med oss.

Hennes morföräldrar passar henne ibland, och de har också märkt att hon lätt blir arg om hon inte får sin vilja fram, samt att hon kan svänga oerhört snabbt i humöret...ena minuten kan hon vara en solstråle och nästa alldeles hysterisk. Min mamma sa en gång att det är som ett åskmoln som plötsligt och oväntat täcker solen, och jag tycker att det är en passande beskrivning. Men det verkar bara vara i förhållande till oss som hon är så possessiv och direkt svartsjuk på andra vi pratar med.

Jag tror att du har rätt, och att det här inte är något vi kan hantera själva i längden. Nästa år ska hon börja i "nollan", och ju äldre hon blir, desto mer kommer hon att utmärka sig i förhållande till sina jämnåriga om hon fortsätter så här...

Tack för din input!
 
Hur sover hon om hon får sova i er säng hela natten?
Tänker att ett barn som inte sover nog mycket får ju ofta överreaktioner på allt. Om hon sover bättre kanske humöret blir mer lätthanterligt för henne?
Min dotter vill periodvis inte sova i sin säng eftersom hon tycker det är läskigt att vakna och vara ensam. Då får hon sova hos oss och då sover hon bra.
 
Hon sover relativt oroligt, kastar sig fram och tillbaka, pratar i sömnen och vaknar ibland och gråter, men utan att komma ihåg nästa morgon att det hänt...

Vi har också problem med att få i henne en allsidig kost. Frukt och grönsaker och bara inte att tänka på. Helst skulle hon leva på pizza och chips, men vi är noga med att bara begränsa onyttigheter till fredagsmyset. Dock är hennes matvanor extremt ensidiga, och det slutar nästan alltid med att hennes tallrik står orörd och vi ger henne en knäckemacka bara för att hon ska få i sig något. Mjölk vägrar hon dricka. Det enda hon egentligen gillar i dryckesväg (förutom vatten) är Proviva, men det känns inte heller direkt nyttigt...full av socker, även om den sägs vara bra för magen.

Egentligen är båda hennes sömn- och matvanor långt ifrån optimala...
 
Att barn äter ensidigt är inte ovanligt. Alla mina barnhar gjort det/gör det i omgångar. Tex har den näst äldste pojken bara velat ha korv med bröd i två veckor.

Att dom är på ett sätt på förskolan och på ett annat sätt hemma är också vanligt.

Om hon nu vill sova i er säng varför inte låta henne göra det? Eller turas om och sov med henne i hennes säng. Hon kanske har ett stort behov av närhet just nu.

Min äldsta kille kunde när han var fem år bli helt förtvivlad för att ena fiskpinnen gick sönder när man la den på tallriken. Också mycket temperamentsfull kille med en väldigt bestämd syn på livet.

Många gånger när barnen har sina "perioder" i livet så tycker jag att det effektivaste sättet är att helt enkelt bara glida med och låta det dra över. Jag upplever inte att barnen blivit mer bortskämda eller svåra. Tvärtom när jag vågade rucka på mina principer så blev allt så mycket lättare.

Vissa saker är inget att diskutera som tex mediciner, bilbälte och borsta tänder medan andra saker kan vara förhandlingsbara. Som tex när dom följer med när jag handlar. Dom får tex välja varsin godisbit och sedan hålla den i handen tills vi kommer ut. Inget spring och bråk för dom vill snabbt bli klara och komma ut i bilen. Om jag inte vill köpa något godis till dom så tar jag inte med dom.

Den äldste killen som är åtta år förstår nu att man inte kan äta godis jämt. Så där är det inga problem längre.

Vissa ser det som mutor jag ser det som ett sätt att lösa konflikten på ett sätt som barnet kan förstå och relatera till här och nu.
 
Eran dotter påminner om båda mina större barn (har tre) i vissa sammanhang men jag tänker inte sitta här och säga att ditt barn har några diagnoser men jag har läst din text och tycker att du ska ringa till BUP och be om att få komma på rådgivning. Ser dom det ni ser vill dom göra en utredning men för att ens komma dit måste ni ringa och börja med att be om ett samtal och sen kommer dom lotsa er vidare hur ni ska gå vidare :)

Vad det gäller diagnoser så har mitt ena barn grav autism och ADHD och mitt andra barn ADHD (med autistiska drag).
 
Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika diagnoser på nätet, men tycker inte riktigt att alla symptom som räknas upp stämmer in på min dotter. Däremot börjar jag allvarligt undra om något inte är fel, utan att kunna sätta fingret på vad det är.

Min dotter är fem år gammal och har från första början varit oerhört temperamentsfull och viljestark. Men då jag också var det i hennes ålder (och fortfarande är, även om jag lärt mig tygla mitt humör i vuxen ålder) såg jag det först som ett personlighetsdrag som gått i arv mer än något annat.

Men min dotter har allt sedan treårsåldern fått fruktansvärda raseritutbrott. De inträffar oftast när hon inte får som hon vill. Ett vänligt men bestämt "nej" kan räcka för att hon ska skrika och gråta i en halvtimme eller mer innan hon kollapsar av ren utmattning. Vid sådana tillfällen lyssnar hon överhuvudtaget inte på vad jag säger. Oavsett om jag försöker resonera med henne eller ignorerar henne händer samma sak: hon bara skriker och gråter, och verkar helt onåbar i sin ilska.

Hon har alltid sovit dåligt. Även om det märks att hon är trött känns det som om hon kämpar för att hålla sig vaken till varje pris. Vi får läsa för henne i timmar varje kväll, och oftast är hon uppe i sängen och hoppar vid midnatt för att från en sekund till en annan kraschlanda i sängen och sova som en stock inom några sekunder. Vissa nätter är lugna (och då är hon en riktig sjusovare), men oftast vaknar hon en eller t o m flera gånger på natten och är helt otröstlig. Hon har ett eget rum och egen säng men vill alltid somna hos oss. Vi bär sedan in henne i hennes rum och lägger henne i sin egen säng, men så gott som varje natt vaknar hon och blir helt hysterisk när hon märker att hon är ensam. Vi får då ta in henne till oss om vi inte vill få resten av natten förstörd.

Jag vet att vi alltför ofta ger efter för hennes nycker och humör, men ibland orkar vi helt enkelt inte tjata. Det är då lättare att ge efter, även om jag inser att det inte är den bästa långsiktiga lösningen. Men när vi är ute bland folk vill vi undvika ett raseriutbrott som får andra att vända sig om. Hemma är det lättare att låta henne skrika tills hon tröttnar.

Hon är väldigt svartsjuk på alla som försöker få kontakt med mig eller hennes pappa, tränger sig emellan oss och andra vi talar med och markerar sin "äganderätt" genom att krypa upp i knäet på oss eller kräva att vi lyfter upp henne.

En annan sak som jag funderat över på sistone är om det är normalt att femåringar är fixerade vid könsorgan och bröst? Hon pratar jämt och ständigt om "snoppar" och "snippor" och vill ta på mina bröst. Jag vet att barn förväntas gå igenom en sådan period, men brukar den inte inträffa tidigare?

Jag har som sagt läst om olika diagnoser men inte hittat någon som stämmer riktigt. Min dotter är oerhört intelligent och försigkommen, och otroligt praktisk och händig när hon sätter den sidan till, men tröttnar lätt på det hon håller på med och fladdrar vidare till nästa aktivitet. Hon har ett fåtal jämnåriga kompisar som hon kör med och inte är särskilt snäll mot. Jag oroar mig därför för att hon ska bli utan vänner när hon växer upp.

Det som oroar mig mest är hennes besinningslösa raseriutbrott som kan inträffa för en bagatell både hemma och ute. När hon väl blir hysterisk är hon okontaktbar och ingenting vi säger eller gör verkar nå fram till henne. Vi har insett att det sådana gånger är bäst att låta henne gråta sig utmattad, åtminstone när vi är hemma. Ute får vi ibland krypa till korset och ge efter för hennes krav om vi vill undvika en folksamling.

Dessa utbrott har kommit allt tätare, och inträffar numera i princip varje dag.

Efter ett sådant utbrott är hon oftast glad och go igen, och visar inga tecken på att komma ihåg vad som hänt. Hon pratar inte om det i alla fall, och ingenting tyder på att hon tänker på det när hon väl lugnat ned sig.

Jag undrar vad som är att betrakta som normalt i hennes ålder? Kan man förvänta sig att en femåring ska kunna lägga band på sin ilska, eller är det i den åldern fortfarande att räkna som en normal variant av ett temperamentsfullt barn?

Låter som ett rätt vanligt barn, tycker jag. Vad gäller sömnen skulle jag låta henne sova i er säng tills det funkar lite bättre, uppenbarligen är det ju där hon vill vara på natten.
 
Jag tycker också att hon låter som en vanligt barn med sina egna unika behov. Inget ni behöver sätta en diagnos på ;).
Jag kan rekommendera boken "Explosiva barn" av Ross W Greene :up:. Den handlar just om hur man ska förstå och bemöta barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar.
För mig låter det som om det är sådan hon är...
Angående sovandet, så tror jag (utan att veta förstås) att hon är otrygg i sig själv ännu och behöver sova med er ett tag till. Det behöver inte vara i eran säng, utan ställ en säng bredvid eran så att ni kan nå varandra och hon kan känna att hon inte är själv på nätterna.
P.s råder enbart ur egen erfarenhet.
 
Tycker hon låter utåtagerande.
Kontakta BUP om ni vill ha stöd men jag tror inte en diagnos behövs eller underlättar för er dotter då hon funkar så bra på förskolan. Jag hade hett temperament längre upp i åldern. Var världens gladaste förutom när jag blev arg. Stark integritet kallas det på utbildningen för speciallärare har jag hört.
 
Om det ibland lönar sig att skrika till sig det hon vill.... varför inte göra det oftare?

Jag förstår mycket väl att man ibland tar minsta motståndets lag och ger efter ute bland folk. Men om man ena dagen kan gallskrika och få en glass (ute på stan) och nästa dag får ett nej för samma fråga och får ligga och grina sig blå på golvet. Hur ska hon veta?

Och en 5 åring tycker jag att man kan resonera med. Efter att utbrottet är slut, sätta sig ner och diskutera igenom vad som hände. Fråga henne hur det känns i kroppen, vad hon tänker när hon blir så arg, hur hon själv skulle vilja göra nästa gång det sker. Fråga henne om hon vill ha hjälp när hon är så där arg eller om hon vill att ni ska påminna henne innan hon blir hysterisk. Viktigaste är att ha ett sånt samtal när hon är lugn. Kanske till och med dagen efter om det är sent.

Mvh Miks
 
Sana raseriutbrott har vi haft ofta med min nu 5,5 aring, när det var som värst hände det flera ganger varje dag. Men senaste aret har det lugnat ner sig ordentlig, nu händer det kanske en gang i veckan. Däremot har hon blivit en riktigt retsticka i ställen och retar sina syskon och oss sa vi blir tokiga.

Prata efter utbrotten fungerade/fungerar inte, det är som hon har glömt bort vad som hände. Later lite samma som för er.

Hon är inte dominerade i leken pa förskolan, snarare tvärtom, leker med manga men har inga riktigt nära vänner.

"Svartsjuk" är hon ocksa, vill ha mkt uppmärksamhet.
 
Sana raseriutbrott har vi haft ofta med min nu 5,5 aring, när det var som värst hände det flera ganger varje dag. Men senaste aret har det lugnat ner sig ordentlig, nu händer det kanske en gang i veckan. Däremot har hon blivit en riktigt retsticka i ställen och retar sina syskon och oss sa vi blir tokiga.

Prata efter utbrotten fungerade/fungerar inte, det är som hon har glömt bort vad som hände. Later lite samma som för er.

Hon är inte dominerade i leken pa förskolan, snarare tvärtom, leker med manga men har inga riktigt nära vänner.

"Svartsjuk" är hon ocksa, vill ha mkt uppmärksamhet.

Prata efter utbrotten funkar inte för oss heller, det är ju inte precis med vett och vilja att de blir arga, utan det bara händer. Det är inget medvetet beslut, utan känslorna kommer och så agerar man efter dem. Mina kan då inte kontrollera sina känslor, utan det som gjort att utbrotten blivit färre är om de inte längre blir rosenrasande för småsaker, vilket har kommit med mognad och erfarenhet. Köp öronproppar (inte bokstavligt såklart) och stå ut, är väl mitt bästa tips, i väntan på erfarenhet och mognad, och att de små missödena inte ska vara totala katastrofer längre.
 
Små barn är just små. De gör sitt bästa, men klarar inte alltid av sina känslor. Du är vuxen TS, och har lärt dig. Din lilla flicka har inte lärt sig än, och det behöver hon hjälp med från er vuxna. Jag tycker att hon låter som ett fint, duktigt, känslosamt och viljestarkt barn.

Jag tror att det är jätteviktigt att inte sa saker som "kamp" och "trots" eller att vara principfast bara för sakens skull. När det gäller vissa saker ska föräldrar självklart bestämma. Men barn behöver också få känna att de kan inverka och få vara med. Kompromissa, lugna och lirka utan att gå in i avancerade diskussionen. Det är jobbigt, ja, det finns inte alltid lätta vägar ut ur livets svårigheter. Men livet går framåt och tiderna blir bättre. Tänk på att det är jobbigt för din flicka också, hon gör inte såhär för att det är kul utan för att hon inte förmår något annat ibland.

Mitt lästips är "Med känsla för barns självkänsla" av beteendevetaren Petra Krantz Lindgren.
 
Jag reagerar lite på det du skriver om att hon pratar mycket om snoppar och snippor, men jag har inga barn själv och det kanske är normalt i den åldern?
 
Jag reagerar lite på det du skriver om att hon pratar mycket om snoppar och snippor, men jag har inga barn själv och det kanske är normalt i den åldern?

Det skulle jag säga är helt normalt. Alla våra barn (4 stycken, varav 3 är äldre än 5) har varit mycket intresserade av snoppar och snippor. Det går i perioder, dels när man upptäcker den egna kroppen, sedan upptäcker man att andra kan se annorlunda ut och så upptäcker man att det kan vara skönt att pilla på snippan osv.

Det vi gjort angående den delen är att förklara att det är helt naturligt att vilja utforska sig själv och att det är ok men att man gör det när man är ensam och inte bland folk. Vår 6-åring har haft en period då han vill ta sig på snoppen. Det är helt ok, men inte när han är med oss. Vill man göra det får man gå undan till sitt rum eller badrummet.
 
I övrigt så låter det inte så konstigt tycker jag. Läs på om 6-åringar, det händer mycket i kroppen och huvudet i den åldern och just väldiga svängningar i humör är vanliga. Go och glad i ena sekunden, ett monster i nästa.

Sedan tycker jag att ni ska välja era strider! På så sätt kan ni minimera antalet konflikter ni faktiskt tar, men när ni tar dem så är det viktigt att faktiskt stå på sig. Fundera på varför ni säger nej och fundera på om det är värt att ta en strid om det?

@Miks har en poäng att det också är viktigt att vara konsekvent. Eftersom hon kan hantera motgångar på förskolan så är det ju troligare att det är er relation och ert förhållningssätt till varandra som behöver utvecklas, snarare än att det är något "fel" på barnet.
 
Det skulle jag säga är helt normalt. Alla våra barn (4 stycken, varav 3 är äldre än 5) har varit mycket intresserade av snoppar och snippor. Det går i perioder, dels när man upptäcker den egna kroppen, sedan upptäcker man att andra kan se annorlunda ut och så upptäcker man att det kan vara skönt att pilla på snippan osv.

Det vi gjort angående den delen är att förklara att det är helt naturligt att vilja utforska sig själv och att det är ok men att man gör det när man är ensam och inte bland folk. Vår 6-åring har haft en period då han vill ta sig på snoppen. Det är helt ok, men inte när han är med oss. Vill man göra det får man gå undan till sitt rum eller badrummet.

Vad skönt, då verkar det ju inte som något att oroa sig för :)
Låter som att ni har valt ett bra sätt att prata om det!
 
@Miks har en poäng att det också är viktigt att vara konsekvent. Eftersom hon kan hantera motgångar på förskolan så är det ju troligare att det är er relation och ert förhållningssätt till varandra som behöver utvecklas, snarare än att det är något "fel" på barnet.
Ska dock sägas att det inte är helt ovanligt att barn med vissa problem klarar av att "sköta sig" på dagis/skola men hemma där man känner sig trygg så kommer allt i stället. Det tas ganska ofta upp på utbildningar om autism spektrum tillstånd och så.

I övrigt är jag inte kunnig nog för att uttala mig om TS barn.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 148
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 350
Senast: Zewz
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 999
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 535
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp