vad är normalt resp onormalt beteende?

Ska dock sägas att det inte är helt ovanligt att barn med vissa problem klarar av att "sköta sig" på dagis/skola men hemma där man känner sig trygg så kommer allt i stället. Det tas ganska ofta upp på utbildningar om autism spektrum tillstånd och så.

I övrigt är jag inte kunnig nog för att uttala mig om TS barn.

Så är det ju, och där borde jag kanske uttryckt mig annorlunda.

Barn tenderar ju ofta att våga testa gränser mest där de känner sig som mest trygga, dvs hemma. Det innebär ju inte att det är något fel på barnet eller att det har en diagnos. Så istället för att direkt hänvisa barnet till BUP tänkte jag att det kan vara en bra start att fundera över sitt förhållningssätt till barnet och dess utbrott.
 
Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika diagnoser på nätet, men tycker inte riktigt att alla symptom som räknas upp stämmer in på min dotter. Däremot börjar jag allvarligt undra om något inte är fel, utan att kunna sätta fingret på vad det är.

Min dotter är fem år gammal och har från första början varit oerhört temperamentsfull och viljestark. Men då jag också var det i hennes ålder (och fortfarande är, även om jag lärt mig tygla mitt humör i vuxen ålder) såg jag det först som ett personlighetsdrag som gått i arv mer än något annat.

Men min dotter har allt sedan treårsåldern fått fruktansvärda raseritutbrott. De inträffar oftast när hon inte får som hon vill. Ett vänligt men bestämt "nej" kan räcka för att hon ska skrika och gråta i en halvtimme eller mer innan hon kollapsar av ren utmattning. Vid sådana tillfällen lyssnar hon överhuvudtaget inte på vad jag säger. Oavsett om jag försöker resonera med henne eller ignorerar henne händer samma sak: hon bara skriker och gråter, och verkar helt onåbar i sin ilska.

Hon har alltid sovit dåligt. Även om det märks att hon är trött känns det som om hon kämpar för att hålla sig vaken till varje pris. Vi får läsa för henne i timmar varje kväll, och oftast är hon uppe i sängen och hoppar vid midnatt för att från en sekund till en annan kraschlanda i sängen och sova som en stock inom några sekunder. Vissa nätter är lugna (och då är hon en riktig sjusovare), men oftast vaknar hon en eller t o m flera gånger på natten och är helt otröstlig. Hon har ett eget rum och egen säng men vill alltid somna hos oss. Vi bär sedan in henne i hennes rum och lägger henne i sin egen säng, men så gott som varje natt vaknar hon och blir helt hysterisk när hon märker att hon är ensam. Vi får då ta in henne till oss om vi inte vill få resten av natten förstörd.

Jag vet att vi alltför ofta ger efter för hennes nycker och humör, men ibland orkar vi helt enkelt inte tjata. Det är då lättare att ge efter, även om jag inser att det inte är den bästa långsiktiga lösningen. Men när vi är ute bland folk vill vi undvika ett raseriutbrott som får andra att vända sig om. Hemma är det lättare att låta henne skrika tills hon tröttnar.

Hon är väldigt svartsjuk på alla som försöker få kontakt med mig eller hennes pappa, tränger sig emellan oss och andra vi talar med och markerar sin "äganderätt" genom att krypa upp i knäet på oss eller kräva att vi lyfter upp henne.

En annan sak som jag funderat över på sistone är om det är normalt att femåringar är fixerade vid könsorgan och bröst? Hon pratar jämt och ständigt om "snoppar" och "snippor" och vill ta på mina bröst. Jag vet att barn förväntas gå igenom en sådan period, men brukar den inte inträffa tidigare?

Jag har som sagt läst om olika diagnoser men inte hittat någon som stämmer riktigt. Min dotter är oerhört intelligent och försigkommen, och otroligt praktisk och händig när hon sätter den sidan till, men tröttnar lätt på det hon håller på med och fladdrar vidare till nästa aktivitet. Hon har ett fåtal jämnåriga kompisar som hon kör med och inte är särskilt snäll mot. Jag oroar mig därför för att hon ska bli utan vänner när hon växer upp.

Det som oroar mig mest är hennes besinningslösa raseriutbrott som kan inträffa för en bagatell både hemma och ute. När hon väl blir hysterisk är hon okontaktbar och ingenting vi säger eller gör verkar nå fram till henne. Vi har insett att det sådana gånger är bäst att låta henne gråta sig utmattad, åtminstone när vi är hemma. Ute får vi ibland krypa till korset och ge efter för hennes krav om vi vill undvika en folksamling.

Dessa utbrott har kommit allt tätare, och inträffar numera i princip varje dag.

Efter ett sådant utbrott är hon oftast glad och go igen, och visar inga tecken på att komma ihåg vad som hänt. Hon pratar inte om det i alla fall, och ingenting tyder på att hon tänker på det när hon väl lugnat ned sig.

Jag undrar vad som är att betrakta som normalt i hennes ålder? Kan man förvänta sig att en femåring ska kunna lägga band på sin ilska, eller är det i den åldern fortfarande att räkna som en normal variant av ett temperamentsfullt barn?

Spontant tror jag att den här flickan behöver sova tillsammans med sina föräldrar fortfarande för att kunna få en bra natt. Varför är det så viktigt att hon sover i eget rum? Blir det trångt i sängen kan ju en vuxen byta plats. Eller ställ in en extra säng/madrass. Vi har också en 5-åring (snart 6) och han har fortfarande sin säng inne i vårt sovrum och alternerar mellan att sova i vår eller i sin egen säng (oftast). Kvällstid tänker jag att ni kommer överens om 1 eller två sagor och sedan räcker det. Bättre lägga senare men att barnet visar tecken på trötthet än att lägga på en exakt tid och sedan läsa sagor till förbannelse tycker jag.
Kosten brukar fixa till sig, låt henne vara delaktig i att göra maten och fråga om har några idéer om hur hon skulle bli lockad att prova annan mat. Kom överens om hur ni ska köra, är det ok att smaka något nytt om man vet att man direkt får spotta ut. Går osten ner om den skärs i kuber istället för skivor?
Snippor och snoppar är också övergående, låna lite böcker på Bibblan i ämnet (Pernilla Stalfelt har några roliga), vill man ta på sig så gör man det när man är själv.

Jag tänker att hon kan behöva hjälp att tackla de värsta stormarna, hur känns det för henne när hon blir så där jättearg och finns det någon avledning. Pratar ni om hur man ska uppföra sig före man går ut (och ev. har någon slags uppmuntran som gör det värt att vara samarbetsvillig)?
 
Sana raseriutbrott har vi haft ofta med min nu 5,5 aring, när det var som värst hände det flera ganger varje dag. Men senaste aret har det lugnat ner sig ordentlig, nu händer det kanske en gang i veckan. Däremot har hon blivit en riktigt retsticka i ställen och retar sina syskon och oss sa vi blir tokiga.

Prata efter utbrotten fungerade/fungerar inte, det är som hon har glömt bort vad som hände. Later lite samma som för er.

Hon är inte dominerade i leken pa förskolan, snarare tvärtom, leker med manga men har inga riktigt nära vänner.

"Svartsjuk" är hon ocksa, vill ha mkt uppmärksamhet.
Min sexåring, nyss femåring började få plötsliga uäääää gråtanfall efter julen. Vi har nog antagit att det kommer att gå över, men man blir chockad och förvånad. -får jag ha I-paden, Nej, -uääää uäää sniffle i en halvtimma. Funderade på om det är det plötsliga nejet och en utvecklingsgrej. Ska se om jag kan få till ett mjukare nej nästa gång, typ-vad ska du ha den till? och sedan ett fast -vi kan väl gräva maskrosor istället. Eller något.

Sedan tycker jag mig märka att det är högre risk om han sannolikt är hungrig. Verkar ha blivit känsligare för det. Världen faller samman då. (Sist han var jättehungrig grät han i 30 minuter över en gummiskorpion som förlorade klon för tre dagar sedan.)

(Det är iofs möjligt att han är utåtagerande, eller det är han inte, men har generna för det så det kanske visar sig.)
 
Hon har alltid sovit dåligt. Även om det märks att hon är trött känns det som om hon kämpar för att hålla sig vaken till varje pris. Vi får läsa för henne i timmar varje kväll, och oftast är hon uppe i sängen och hoppar vid midnatt för att från en sekund till en annan kraschlanda i sängen och sova som en stock inom några sekunder. Vissa nätter är lugna (och då är hon en riktig sjusovare), men oftast vaknar hon en eller t o m flera gånger på natten och är helt otröstlig. Hon har ett eget rum och egen säng men vill alltid somna hos oss. Vi bär sedan in henne i hennes rum och lägger henne i sin egen säng, men så gott som varje natt vaknar hon och blir helt hysterisk när hon märker att hon är ensam. Vi får då ta in henne till oss om vi inte vill få resten av natten förstörd.

Bandspelare med sagoDVD? på låg volym. Låta henne sova kvar i er säng?
Ibland när A har jättesvårt att somna så ligger jag kvar i hans säng tills han somnat fortfarande. (händer ett par gånger i månaden). Men då får han ligga still och låtsassova i alla fall (för att inte störa mig som ju "försöker somna"), inte hoppa eller prata eller åla. Han får max 1-3 sagor, aldrig mer, varit med om mina småbröder som tigger en till och en till och aldrig somnar.
 
Det kan nog vara klokt att prata med vårdcentralen. Men som första åtgärd skulle jag se till att hon fick mer sömn. Det kan ju vara så att reaktionerna kommer sig av att hon är trött. Vår femåring har ofta svårt att "uppföra sig" när han är trött.
 
Och en 5 åring tycker jag att man kan resonera med. Efter att utbrottet är slut, sätta sig ner och diskutera igenom vad som hände. Fråga henne hur det känns i kroppen, vad hon tänker när hon blir så arg, hur hon själv skulle vilja göra nästa gång det sker. Fråga henne om hon vill ha hjälp när hon är så där arg eller om hon vill att ni ska påminna henne innan hon blir hysterisk. Viktigaste är att ha ett sånt samtal när hon är lugn. Kanske till och med dagen efter om det är sent.
Mvh Miks

Nah, vi pratar inte heller efter sådana utbrott, kanske efter andra. Jag vet ju vad som hände och vad som kändes, tror jag :D minns känslan själv. Världen gick under helt enkelt och allt är förfärligt och hemskt. (Som kortslutning typ.).
 
Jag tycker att om ni har det jobbigt att ni ska kontakta BVC. Där finns det ofta möjlighet att få prata med en psykolog för att bena ut vad som är vad. Vi träffade psykolog med vårt ena barn när det var tufft hemma. Några år senare fick barnet en ADHD-diagnos. Välfungerande på dagis, hemma explosiv. Jag säger inte att barnet har någon diagnos men jag tycker inte att ni ska vänta då det tär väldigt mycket på en som förälder att ha ett explosivt barn. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra att så gör vårt barn också, det går över, det är bara en fas. Det är fruktansvärt jobbigt när man väl står där och då känna sig som en dålig förälder för att man inte klarar av sitt barn, nej det är bara du/ni som vet hur jobbigt det är och om det inte fungerar, våga be om hjälp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 283
Senast: Zewz
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
37 932
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 456
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp