Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och som sagt ifrågasätter jag att det är ett utbrett problem. Jag har aldrig varit med om eller hör någon jag känner pratat om fusk med vab bland kollegor eller vänner. Snarare tvärtom vill alla vabba så lite som möjligt. Det enda jag känner till gällande fusk är från när man var typ 19 och kompisar (säkert jag oxå även om jag inte minns det) sjukskrev sig någon dag från sommar/extrajobbet.
Ok ja jag kanske känner slöfockar som heldre gör annat än jobbar typ midsommar jul nyår och påsk eller söker ledigt men blir nekade. Detta är vuxna människor. Det är flera i min bekantskapskrets som tipsat om att sjukskriva sig om man vill göra roliga saker. Vaba hela dagar när sambon börjar 14.00. Sjukskriva sig när de blir nekade ledighet.
 
Ok ja jag kanske känner slöfockar som heldre gör annat än jobbar typ midsommar jul nyår och påsk eller söker ledigt men blir nekade. Detta är vuxna människor. Det är flera i min bekantskapskrets som tipsat om att sjukskriva sig om man vill göra roliga saker. Vaba hela dagar när sambon börjar 14.00. Sjukskriva sig när de blir nekade ledighet.
Hemvården börjar redan se de problemen nu... Mkt sjuka redan nu särskilt helger och måndagar, så hem till mig kommer för närvarande personal från 6 olika hemvårdsområden i stan... av vilka somliga väcktes kl 6 på sin första lediga dag på en vecka... "snälla kan du jobba 3 timmar" osv...
 
Och som sagt ifrågasätter jag att det är ett utbrett problem. Jag har aldrig varit med om eller hör någon jag känner pratat om fusk med vab bland kollegor eller vänner. Snarare tvärtom vill alla vabba så lite som möjligt. Det enda jag känner till gällande fusk är från när man var typ 19 och kompisar (säkert jag oxå även om jag inte minns det) sjukskrev sig någon dag från sommar/extrajobbet.
Då kan jag berätta om att på min arbetsplats har två stycken blivit uppsagda pga omfattande vabbfusk under flera år. Två till har fått tillsägningar. Och ja, det har varit solklara fall av fusk. Vi är idag 45 anställda men då var vi ca 30 st.
Och jag har hört bekanta och mammor på öppna förskolan öppet erkänna att de tagit vab för att göra annat. Jag vill påstå att det är ett jättevanligt fusk.
 
Ok ja jag kanske känner slöfockar som heldre gör annat än jobbar typ midsommar jul nyår och påsk eller söker ledigt men blir nekade. Detta är vuxna människor. Det är flera i min bekantskapskrets som tipsat om att sjukskriva sig om man vill göra roliga saker. Vaba hela dagar när sambon börjar 14.00. Sjukskriva sig när de blir nekade ledighet.
Just detta som sker på min arbetsplats.
 
Ok ja jag kanske känner slöfockar som heldre gör annat än jobbar typ midsommar jul nyår och påsk eller söker ledigt men blir nekade. Detta är vuxna människor. Det är flera i min bekantskapskrets som tipsat om att sjukskriva sig om man vill göra roliga saker. Vaba hela dagar när sambon börjar 14.00. Sjukskriva sig när de blir nekade ledighet.

Jag tror det där kan vara lite branschrelaterat också. Många kontorsnissar jobbar inte på högtider och har dessutom ofta möjligheten till förtroendearbetstid. Min erfarenhet är att många ”vobbar” hemifrån, är hemma med sjukt men relativt självständigt barn så det går att ta lite möten och vårda barn emellan och sen jobbar man ikapp på kväll i stället. När jag är borta från jobb drabbas ingen annan än jag själv, så jag skulle nog enkelt kunna göra så när barnen är större. Pussla ihop mitt eget schema lite.

Inom andra yrken där man måste vara på plats och dessutom jobba högtider, helger och obekväma arbetstider kan jag gissa att fusket går upp lite. Eftersom den egna möjligheten att lägga sitt schema är obefintligt.

Bland mina kollegor och vänner är VAB (riktig VAB alltså, inte fusk) nog det värsta de vet 😅 Dels för att det vabbas fasen hela hösten och sjukdomarna avlöser varandra. Men även för att det är påfrestande att ta hand om sjuka och eventuellt understimulerade barn.
 
Min ag skulle aldrig ställa frågan (om sambon kan vara hemma, nu iofs också för att de vet att han inte kan det). Menade du mitt covid inlägg så var jag inte sjuk nog för att inte jobba men fick inte lämna barnet på fsk. Moment 22.
Ok jo min ag har bett mig kanske beror på hur man jobbar är flera sjuka är det svårt att gör något. Men min ag har full koll på hur min sambo jobbar också.
 
Jag tror det där kan vara lite branschrelaterat också. Många kontorsnissar jobbar inte på högtider och har dessutom ofta möjligheten till förtroendearbetstid. Min erfarenhet är att många ”vobbar” hemifrån, är hemma med sjukt men relativt självständigt barn så det går att ta lite möten och vårda barn emellan och sen jobbar man ikapp på kväll i stället. När jag är borta från jobb drabbas ingen annan än jag själv, så jag skulle nog enkelt kunna göra så när barnen är större. Pussla ihop mitt eget schema lite.

Inom andra yrken där man måste vara på plats och dessutom jobba högtider, helger och obekväma arbetstider kan jag gissa att fusket går upp lite. Eftersom den egna möjligheten att lägga sitt schema är obefintligt.

Bland mina kollegor och vänner är VAB (riktig VAB alltså, inte fusk) nog det värsta de vet 😅 Dels för att det vabbas fasen hela hösten och sjukdomarna avlöser varandra. Men även för att det är påfrestande att ta hand om sjuka och eventuellt understimulerade barn.
Det kan vara folk som jobbar 8-17 med men kanske vill vara ledig när barnen har skollov tex.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Just detta som sker på min arbetsplats.
Jag har tyvärr en kollega som sjukanmäler sig eller skyller VAB för att det dyker upp någon nyårsfest eller annat roligare än att vara på jobbet storhelger, bildbevis från flera tillfällen finns på FB enligt andra kollegor. En annan måste sedan en tid tillbaka lämna läkarintyg från första sjukdagen pga hög frånvaro som nu istället tar ut VAB misstänkt mycket men mirakulöst själv blivit frisk. En fd tredje kollega resonerade som så att nu hade det inte tagits ut något VAB på länge och vips var familjen på utlandssemester en vecka. Samma kollega hade lagt telefonen under en kudde i ett stängt rum för att den störde familjen när denne hade jour, så jag fick ringa och väcka en annan kollega när det var IT-strul. Samma kollega som på plats på jobbet dagtid satt och läste tidningen när jag behövde hjälp med vårt nya system och "inte hade tid" just då, då gick jag raka spåret till vår chef och informerade.

Så, jo, det finns de som har slut på semestern och vill vara lediga på andras bekostnad eller gärna tar jourersättning men inte vill bli störda. :cautious:
 
Jag har tyvärr en kollega som sjukanmäler sig eller skyller VAB för att det dyker upp någon nyårsfest eller annat roligare än att vara på jobbet storhelger, bildbevis från flera tillfällen finns på FB enligt andra kollegor. En annan måste sedan en tid tillbaka lämna läkarintyg från första sjukdagen pga hög frånvaro som nu istället tar ut VAB misstänkt mycket men mirakulöst själv blivit frisk. En fd tredje kollega resonerade som så att nu hade det inte tagits ut något VAB på länge och vips var familjen på utlandssemester en vecka. Samma kollega hade lagt telefonen under en kudde i ett stängt rum för att den störde familjen när denne hade jour, så jag fick ringa och väcka en annan kollega när det var IT-strul. Samma kollega som på plats på jobbet dagtid satt och läste tidningen när jag behövde hjälp med vårt nya system och "inte hade tid" just då, då gick jag raka spåret till vår chef och informerade.

Så, jo, det finns de som har slut på semestern och vill vara lediga på andras bekostnad eller gärna tar jourersättning men inte vill bli störda. :cautious:
Är vi kollegor? 🙄
 
Då kan jag berätta om att på min arbetsplats har två stycken blivit uppsagda pga omfattande vabbfusk under flera år. Två till har fått tillsägningar. Och ja, det har varit solklara fall av fusk. Vi är idag 45 anställda men då var vi ca 30 st.
Och jag har hört bekanta och mammor på öppna förskolan öppet erkänna att de tagit vab för att göra annat. Jag vill påstå att det är ett jättevanligt fusk.
Och på min arbetsplats är det bara två föräldrar som inte jobbar minst 50 % när barnen är sjuka. Resten vobbar och jobbar hemifrån när de är för sjuka för att gå till jobbet. Arbetsmoralen är osunt hög. Sen har jag kollegor som ofta är sjuka och särskilt måndagar men de är barnlösa. De jobbar aldrig hemifrån. Kontentan? Barnlösa fuskar i högre utsträckning? Eller tillfälligheter...
 
Och på min arbetsplats är det bara två föräldrar som inte jobbar minst 50 % när barnen är sjuka. Resten vobbar och jobbar hemifrån när de är för sjuka för att gå till jobbet. Arbetsmoralen är osunt hög. Sen har jag kollegor som ofta är sjuka och särskilt måndagar men de är barnlösa. De jobbar aldrig hemifrån. Kontentan? Barnlösa fuskar i högre utsträckning? Eller tillfälligheter...
Som jag skrev så är min erfarenhet inte bara från min arbetsplats utan även från livet i övrigt. Och folk är öppna med det som att det inte är en big deal.
Jag har barnlösa kollegor som fuskar också, med sjukskrivningar och ja, det är nog också jättevanligt i samhället.
 
Som jag skrev så är min erfarenhet inte bara från min arbetsplats utan även från livet i övrigt. Och folk är öppna med det som att det inte är en big deal.
Jag har barnlösa kollegor som fuskar också, med sjukskrivningar och ja, det är nog också jättevanligt i samhället.
Jag hade tredagarsmigrän, utan dess like innan jag fick en subarachnoidalblödning i januari 1999... Jag åkte till jobbet i alla fall, på den tiden jag jobbade som kontorist på SJ. Jag var yngst och hade ingen "familj med barn"... Så jag och tre tjejer till, jobbade i stort sett från 06.30 - 21.00 7 dagar veckan, vissa tider på året.

Det var mina arbetskamrater, som skjutsade hem mig och min bil... när jag var ljusgrön som skummjölk...
 
Som jag skrev så är min erfarenhet inte bara från min arbetsplats utan även från livet i övrigt. Och folk är öppna med det som att det inte är en big deal.
Jag har barnlösa kollegor som fuskar också, med sjukskrivningar och ja, det är nog också jättevanligt i samhället.
Jag känner också att båda är jättevanliga, ofta är det rätt välkänt på arbetsplatsen också. "Jaja, det är ju Fredag så Sara är väl sjuk/Saras unge är väl dålig igen..." men som barnfri känner jag absolut att jag täcker upp mer ofta för föräldrar än icke så.

Edit: och igen, det är helt okej om ungarna faktiskt är sjuka. Jag har tagit egen sjukdag om hundarna varit sjuka ibland - men den får jag ju inte betalt för.
 
Jag känner också att båda är jättevanliga, ofta är det rätt välkänt på arbetsplatsen också. "Jaja, det är ju Fredag så Sara är väl sjuk/Saras unge är väl dålig igen..." men som barnfri känner jag absolut att jag täcker upp mer ofta för föräldrar än icke så.
En del tar lätt på den här typen av fusk och de blir knappast redigare när de blir föräldrar, så enkelt är det bara,
 
Jag kan inte tala för någon annan i tråden men gällande mig (det var ju trots allt mig du citerade) får du faktiskt tagga ner rejält. Ovanstående citat är lite väl dramatiskt och du har verkligen läst mina inlägg som fan läser Bibeln. Men visst, vill du ha en "tävling" om vem som har det "värst" kan jag säga att som egenföretagare har jag noll skydd för kortare sjukdom som tex en rejäl förkylning (jag betalar de två första veckorna själv) och pga Morbus Crohn kan jag inte teckna en företagsförsäkring gällande sjukdom. Mitt jobb går att utföra smittsäkert trots sjukdom så jag har jobbat när jag varit rejält sjuk. Det suger men jag har accepterat att det är så och drar inte på mig någon offerkofta för det utan är tacksam för den hjälp jag trots allt får (sjukvård, medicin etc).

Jag har som sagt inget emot vabbande (jag har aldrig talat om vobbande) men jag kommer aldrig att ändra åsikt att föräldrar bör vara glada för att den möjligheten finns (precis som jag är glad för möjligheten att betala väldigt lite för min medicin) och behandla den med respekt. Dvs fundera på hur en hanterar vabbande och kanske då inte visa upp sin shoppingrunda på sociala medier.

Att som i trådstartens exempel ljuga rakt av (vilket det visade sig vara i just det här fallet) är så ohyggligt provocerande i mina ögon att jag blir vansinnig.
Jag kommer förlora alla "tävlingar I att ha det värst", jag är extremt privilegierad med två föräldrar som är pensionärer och som hjälper mig varje vecka, en pappa till barnet som tar mer än halva ansvaret, möjlighet till flex och jag kan jobba hemifrån ibland. Dessutom har jag turen att ha fötts med snäppet mer energi än de flesta. Jag vabbar ytterst lite. Allt detta är jag tacksam för varje dag.

Men jag vet hur tufft det är att inte ha de privilegierna. Hur de fått problem med både skola, arbetsgivare, ekonomi och eget psykiskt mående pga att barnen varit sjuka. Två av mina närmaste har fått otroligt mycket skit pga att de är ensamma med att vabba, och jag hade önskat att när man som kollega känner sig orättvist behandlad så ska man kanske prova att ta föräldrarnas och barnens perspektiv en stund.

Tycker man att det är konstigt med influensa ena stunden och andra inte så kan man alltid FRÅGA istället för att tro att man vet. Barn kan verka sjuka på morgonen men inte vara det på eftermiddagen. Felbedömning av föräldrar är inte omöjligt. Var det så i detta fallet? Kanske, kanske inte. Ingen vet för ingen har frågat.
 
Som jag skrev så är min erfarenhet inte bara från min arbetsplats utan även från livet i övrigt. Och folk är öppna med det som att det inte är en big deal.
Jag har barnlösa kollegor som fuskar också, med sjukskrivningar och ja, det är nog också jättevanligt i samhället.
Å andra sidan talat statistiken sitt tydliga språk. Folk tar uppenbarligen inte ut mycket i bidrag från FK för vabb.
 
Vem som skulle kunna anses vara förorsakande i fall av sådana konsekvenser (TS, myndigheten, handläggaren, chefen, de andra kollegorna, personen själv, mannen som inte ville åka till Gekås [förståeligt], barnet som var/inte var sjukt, Facebook) är för mig en närmst filosofisk fråga som nästan kräver en separat diskussion 😅 Ska vi gå och lägga oss istället? Obs – på var sitt håll.

Jag hade redan gått och lagt mig, men var så oartig att jag inte frågade först 😄 Kanske tur att vi inte är ett par, du hade nog kastat ut mig efter första natten...😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 693
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 835
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 455
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp