Vad är okej att skämta om? (Upplyftande memes, videos och tankar runt Covid-19)

Jag både skrattar och får en besk eftersmak. Det är nog inte helt ovanligt för min del, jag skrattar för att det blir så absurt och är samtidigt ganska känslig så det blir liksom ”Åh nej det är ju inte kul..” fast att det någonstans faktiskt är det.

Jag tror att det som är roligt är just att det är över gränsen. Men den här typen av skämt balanserar ju alltid lite på en knivsegg. Det kan både bli jätteroligt för att det är oväntat och gränslöst, eller osmakligt.
 
En anledning till att jag reagerar starkt på den typen av skämt som lett till utbrytningen är att det är något som verkar höra ihop med tvåsamhets- och heteronormen. Man liksom ska gnälla på sin partner, det hör till och skojas gärna friskt om, och det i sin tur är något som bidrar till att normalisera dåliga relationer. Det tycker jag är något som bör problematiseras och pratas mer om istället för att det ska viftas bort med ursäkter som "galghumor". Javisst, humor är subjektivt osv, men när man lägger ut vissa saker på öppet forum och tycker att det är så himla haha så anser jag också att man får tåla att det ifrågasätts.
 
För min del handlar lite om det sparkas uppåt eller neråt. Ett reellt problem är våld inom förhållanden, framförallt är det män som misshandlar kvinnor. Hade en det var en man som gjorde något liknande på bilden hade jag funnit det sjukt osmakligt.
Lite som att det är osmakligt att vita göra narr av andra kulturer, men de som gör narr av sin egen kultur, kan vara sjukt kul eftersom det inte finns samma maktobalans.
 
En anledning till att jag reagerar starkt på den typen av skämt som lett till utbrytningen är att det är något som verkar höra ihop med tvåsamhets- och heteronormen. Man liksom ska gnälla på sin partner, det hör till och skojas gärna friskt om, och det i sin tur är något som bidrar till att normalisera dåliga relationer. Det tycker jag är något som bör problematiseras och pratas mer om istället för att det ska viftas bort med ursäkter som "galghumor". Javisst, humor är subjektivt osv, men när man lägger ut vissa saker på öppet forum och tycker att det är så himla haha så anser jag också att man får tåla att det ifrågasätts.
Ja! Alltså det stör mig så jävla mycket att man liksom ska gnälla över sin partner. Jag funderar också varför folk inte lämnar om det är så himla jobbigt att man måste prata skit om sin partner med andra.
 
För min del handlar lite om det sparkas uppåt eller neråt. Ett reellt problem är våld inom förhållanden, framförallt är det män som misshandlar kvinnor. Hade en det var en man som gjorde något liknande på bilden hade jag funnit det sjukt osmakligt.
Lite som att det är osmakligt att vita göra narr av andra kulturer, men de som gör narr av sin egen kultur, kan vara sjukt kul eftersom det inte finns samma maktobalans.

Jag vet att folk tycker att det är ok att sparka uppåt. Jag tycker att även ser otroligt illa ut och tycker att folk borde låta bli att sparka överhuvudtaget.
 
Nu blir jag osäker på om det ärhumorn du inte gillar eller de människorna som gillar denna humorn som du inte gillar?

Själv tycker jag man kan skämta om allt. Med rätt människor. Tex vad jag kan säga som ett skämt till min bästa vän, min sambo, min familj, bekanta, sambons familj mm... ju närmare jag står personen ju grövre kan jag skämta. Vi hade nog inte varit nära om vi inte delat samma humor ändå.

Och när det kommer till om man inte kan se ditt exempel som humor utan vad de egentligen säger...

Man kan väl älska någon utan att vilja spendera varenda sekund med den personen? Min sambo är en sån där över-social och alltid glad och pratar alltid. ALLTID.

Men vi spenderar inte varje sekund tillsammans. Vi bor ihop. Vi jobbar inte ihop samt vi har olika intressen vi utövar var för sig. Så jag kan "ta" hans snackande de timmarna vi spenderar ihop osv... jag älska honom.

Men jag hade nog velat strypa honom om vi var tvugna att vara inlåsta tillsammans. Å andra sidan hade det inte gått så långt då han respekterar att jag ibland vill vara själv och vi hade nog låst in oss i varsitt rum :rofl:
 
Nu vill jag inte kritisera just dig Scata eller ni som gillat denna, utan mer generellt en fråga jag funderat på länge som denna bilden fick mig att tänka på. Moderator får gärna bryta ut till egen tråd om det passar. I alla fall: Jag förstår inte den här typen av humor, där en ska skratta åt hur en inte tycker om/en stör sig på sin partner. Om det är så illa så gå skilda vägar? Hade jag varit tillsammans med någon som skrattade åt sånt här hade jag tagit illa vid mig. Inte för att en inte får ha problem i sin relation, men det finns ju bättre sätt att hantera det på. Jag förstår verkligen inte. Kan någon förklara?

Motfråga; vad händer om man börjar begränsa/förbjuda ämnen att skämta om eller prata om? Jag förstår humorn i bilden och drog lite på smilbanden faktiskt. Men uppenbarligen så var det inte din typ av humor. Gör det bilden/humorn ogiltig för det?
 
Jag är alltid den tråkiga som svarar: du borde nog lämna din man.

De brukar sluta klaga. Åt mig.

Då brukar jag istället få höra allt BRA med honom. Jaha liksom 😑 Jag är uppenbarligen rätt kass på att lyssna på andras relationsproblem.

Sällar mig till @Nahar. Jag tycker visserligen också själv att jag har noll humor och avskyr typ allt som ens kan tänkas vara elakt att skämta om och att skämta om någon man dessutom tycker om. Alltså aldrig! Inte min grej alls. Fattar ingen poäng alls heller. Jag föredrar att prata med folk.
 
Då brukar jag istället få höra allt BRA med honom. Jaha liksom 😑 Jag är uppenbarligen rätt kass på att lyssna på andras relationsproblem.

Sällar mig till @Nahar. Jag tycker visserligen också själv att jag har noll humor och avskyr typ allt som ens kan tänkas vara elakt att skämta om och att skämta om någon man dessutom tycker om. Alltså aldrig! Inte min grej alls. Fattar ingen poäng alls heller. Jag föredrar att prata med folk.

Det sista blir jag lite fundersam på. Tror du verkligen att nån som skämtar om folk, inte kan prata med dom?
 
Jag har ett mycket destruktivt förhållande i min ryggsäck som nästan raderade mig fullständigt.
Jag tycker bilden är kul.

Jag brukar även skämta om förhållandet och tål även att andra gör det. Det underlättar att han inte lever längre. Det skämtar jag också om.
 
Nu vill jag inte kritisera just dig Scata eller ni som gillat denna, utan mer generellt en fråga jag funderat på länge som denna bilden fick mig att tänka på. Moderator får gärna bryta ut till egen tråd om det passar. I alla fall: Jag förstår inte den här typen av humor, där en ska skratta åt hur en inte tycker om/en stör sig på sin partner. Om det är så illa så gå skilda vägar? Hade jag varit tillsammans med någon som skrattade åt sånt här hade jag tagit illa vid mig. Inte för att en inte får ha problem i sin relation, men det finns ju bättre sätt att hantera det på. Jag förstår verkligen inte. Kan någon förklara?

Den var faktiskt smårolig. Förstår inte varför det skulle vara över gränsen. Det är bara ett skämt för att du blir trött på den du lever för nära.

Om man har lite självdistans inser man att man kan vara personen i båda rollerna.

Samtidigt som frun stickar galgen åt sin man åker mannen och köper en åt sin fru.
 
Jag har ett mycket destruktivt förhållande i min ryggsäck som nästan raderade mig fullständigt.
Jag tycker bilden är kul.

Jag brukar även skämta om förhållandet och tål även att andra gör det. Det underlättar att han inte lever längre. Det skämtar jag också om.

Och jag tycker sådant är totalt vidrigt! Det bästa är ju att man kan umgås med sådana som är lika en själv på sådana punkter 😁
 
Ja, alltså, att ni inte vill ha ihjäl era partners för att ni skämtar om det, så långt hänger jag med. Och såklart får en lov att störa sig på sin partner/situationen! Där det tar emot är ju just att det skämtas om våld och kanske till och med att det normaliserar våld/att en ska 'stå ut' med missnöje med sin partner typ. För mig då! Och jag är liksom inte känslig heller vad gäller att skämta om döden eller så, men det är som otänkbart för mig att tänka våld och kärlek i samma tanke. Ens på skämt.

Om man har missnöje är problemet ofta en själv. Vad hindrar exempelvis denna kvinna från att börja vistas mer ute, odla och promenera istället för att sitta inne och gnälla?
 
Jag tyckte det var lite kul 😁
Men så tycker jag mörk humor är kul, Stenmark är en favorit.
a85e85f6346a5ccf00bb63543b12e761.jpg
 
Och jag tycker sådant är totalt vidrigt! Det bästa är ju att man kan umgås med sådana som är lika en själv på sådana punkter 😁
Vilket av det?
Jag hade haft mycket svårare att hantera mitt förflutna utan humor. Skulle jag alltid prata om det gravallvarligt hade jag förmodligen fortfarande legat och hulkat i fosterställning. Det räcker att jag gjorde det i två veckor efter att jag tagit mig därifrån. Det är 19 år sen och jag minns det som igår.
 
Vilket av det?
Jag hade haft mycket svårare att hantera mitt förflutna utan humor. Skulle jag alltid prata om det gravallvarligt hade jag förmodligen fortfarande legat och hulkat i fosterställning. Det räcker att jag gjorde det i två veckor efter att jag tagit mig därifrån. Det är 19 år sen och jag minns det som igår.

Varför är det de enda två alternativen? Antingen ligga och hulka i fosterställning eller dra grova skämt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag snubblar hela tiden över memes och videos och sådant jag gärna vill dela men som inte passar i Covid-tråden. Den känns lite mer...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
158 973
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp