Vad är okej att skämta om? (Upplyftande memes, videos och tankar runt Covid-19)

Tänkte på hur obehaglig den hade varit om det var en man som stickade på en snara än tvärtom. Skulle tangera verkligheten lite för mycket då.

Ja, det hade varit obehagligt. Men nu är det ju inte det. Jag förstår ärligt talat inte denna form av "argument"? Skämt är, precis som mycket annat, beroende av sin kontext och avsändare. Givetvis hade det inte varit lika kul på grund av verkligheten som är mäns våld mot kvinnor. Skämt är inte på något sätt fristående från strukturer och normer, bara för att det är "på skoj".

Jag har inga problem med t ex svarta som skämtar om vita. Jag har inga problem med tjocka som skämtar om thin privilege. Således har jag inte heller problem med kvinnor som skämtar om våld mot män. Jag har kort sagt inga problem med skämt så länge man faktiskt sparkar uppåt (eller på sig själv). Och jo, jag tycker det är helt okej att sparka, sorry not sorry.
 
Tänkte på hur obehaglig den hade varit om det var en man som stickade på en snara än tvärtom. Skulle tangera verkligheten lite för mycket då.
Absolut. Men nu var det ju inte det? Förstår verkligen inte retoriken "jag vill göra en poäng så jag målar upp helt annat scenario", med andra kriterier och villkor (och konsekvenser!).

Edit: tvåa på bollen efter @Fruentimber
 
Ja, det hade varit obehagligt. Men nu är det ju inte det. Jag förstår ärligt talat inte denna form av "argument"? Skämt är, precis som mycket annat, beroende av sin kontext och avsändare. Givetvis hade det inte varit lika kul på grund av verkligheten som är mäns våld mot kvinnor. Skämt är inte på något sätt fristående från strukturer och normer, bara för att det är "på skoj".

Jag har inga problem med t ex svarta som skämtar om vita. Jag har inga problem med tjocka som skämtar om thin privilege. Således har jag inte heller problem med kvinnor som skämtar om våld mot män. Jag har kort sagt inga problem med skämt så länge man faktiskt sparkar uppåt (eller på sig själv). Och jo, jag tycker det är helt okej att sparka, sorry not sorry.

Absolut. Men nu var det ju inte det? Förstår verkligen inte retoriken "jag vill göra en poäng så jag målar upp helt annat scenario", med andra kriterier och villkor (och konsekvenser!).

Edit: tvåa på bollen efter @Fruentimber
Ville vända och vrida på det för att problematisera det. Men antar att det blev fel. 🙂
 
Jo det är klart men om man har olika gränser så kommer det ju att bli fel. Jag är van att bli kallad fetto och matvrak av både kollegor och vänner så för mig spelar det egentligen ingen roll. Min fru började jobba på samma ställe som jag tog det inte lika bra utan blev väldigt nedstämd och började hårdträna och banta trots att hon inte behöver. Bara för en dålig jargong.

Jag hade ett ex en gång som ofta sa efter att vi bråkat eller att det hänt något annat som gjorde mig nedstämd: Ska du gå ut och hänga dig nu eller? Jag fattade inte vad hon menade riktigt men efter ett tag frågade jag vad det betydde och då menade hon att det var ett roligt skämt eftersom att det är så många fler killar än tjejer som tar livet av sig.

Jag har två morbröder, farfar, tre föredetta kollegor och två nära vänner som begått självmord. Jag har en deprimerad bror som jag är väldigt orolig för och har en stor klump i magen om att jag en dag ska hitta honom där. Min bästa vän är också djupt deprimerad efter en svår skilsmässa och ekonomiska problem och han skämtar ofta om att han vill ta livet av sig.

Jag har en vän och kollega som har en liten dotter. Dottern blev utsatt för otroliga våldtäkter och övergrepp under flera år av barnvakten som också var släkt. Det har givetvis blivit katastrofala följder för den lilla flickan men även familjen.

Jag förstår grejen att man ska kunna skämta om allt men som du säger så är gränserna så olika och många kan bli otroligt sårade eller illa till mods så jag tycker att ska man dra grova skämt bör det vara till folk man vet tycker att det är kul och kan ta det. Jag tycker det är väldigt osmakligt att tex börja skämta om fetton, eller pedofiler eller att man vill hänga sig eller döda sin partner i tex ett fikarum på arbetet.
Ja, men precis så. Det finns en tid och en plats för allt. Jag tycker att man får skämta om allt men man får inte såra människor. Det är bara elakt.
 
Jag tillhör dem som tycker att man kan skämta om allt - men inte vid vilken tidpunkt och i vilket sällskap som helst. Roligast blir ett skämt när det ligger precis på gränsen, där man känner att det tangerar det otillåtna.

Själv hade jag nog inte överlevt utan galghumor. Det blir lite lustigt när folk förfasar sig över att jag skämtar om min egen situation, som om jag inte själv får avgöra vad som är ok.
 
Man måste inte tycka att allt är roligt. Folk har olika humor helt enkelt.

Jag har rätt mörk humor och kan skratta åt det mesta. Den här tyckte jag var skitkul men verkar också ha fått rätt blandade reaktioner där många bara tyckte det var osmakligt:
Visa bifogad fil 66415
Det finns mer socialt accepterad humor jag inte tycker är rolig. Eftersom jag själv har haft mycket problem med min vikt genom livet tycker jag inte tjockisskämt är ett dugg roligt och tar ibland lite illa vid mig, men jag inser ju också att det är mitt problem. Det är liksom skillnad på att skämta om något och att specifikt håna någon. Sen kan man kanske låta bli att skämta om tjockisar om man har en tjockis i rummet, eller om handikappade i samma situation osv.

Man får helt enkelt inse att jaha, det där tyckte inte jag var så roligt men whatever och bara gå vidare. All humor är inte för alla.

Det där tyckte jag var ett riktigt tråkigt försök till skämt men sen såg jag att det var skrivet av en komiker som jag vet gillar att skämta om saker som är lite tabu och då kan jag helt plötsligt uppskatta det.
Sammanhang och förkunskap kan verkligen påverka hur humor uppfattas.


Jag tycker det är sjukt trist när någon skämtar nedsättande om personer eller grupper som har en mer utsatta ställning i samhället än den som skämtar, exempelvis smala som skämtar om tjocka eller män som skämtar om kvinnor. Det är otroligt slö och ointelligent humor som redan är gjord, kom med något smart och roligt liksom.

Albin Olsson tycker jag personligen tangerar den där tråkiga och låga humorn lite för ofta men jag tycker att han kan vara rolig i rätt sammanhang och med rätt människor runt sig.
 
Hur kan du tycka att det är skitkul att nåpgon skämtar om att misshandla sitt barn???!
Jag vet inte? Jag vet inte exakt hur hjärnan fungerar när det gäller humor, det får du nog fråga någon forskare om.

Det är ju liksom på skoj, det är inte på riktigt så det finns liksom inget att förfasa sig över egentligen tycker jag.
Eftersom jag är mycket kunnig i humorfrågor kan jag analysera det där skämtet åt er;

1616148570772.png


Det roliga är alltså inte det faktiska som sägs, att talaren säger sig slå sitt barn. Den som fastnar i denna förskräckliga bit har fastnat i storyns endimensionella längd. I detta läge bör man ställa sig frågan om den som har sagt nånting är helt sanningenlig i sina ord. Är det möjligt att det fars med osanning här. I så fall, varför då?

Det roliga är att svaret till att börja med följer fullt accepterat manus som man ska säga till det dagis som undrat. Men i sista satsen så vänder den gode Albin åt ett helt annat håll, och spretar i 90 graders vinkel.

Det finns ingen som tror att han verkligen slår sitt barn, bara för att han skriver det i ett inlägg. Eller ja, det finns bokstavskombinationer som bara förstår spikrak kommunikation. Men jag brukar se det som den här typen av skämt inte är ämnade för dem.
 
Eftersom jag är mycket kunnig i humorfrågor kan jag analysera det där skämtet åt er;

Visa bifogad fil 66429

Det roliga är alltså inte det faktiska som sägs, att talaren säger sig slå sitt barn. Den som fastnar i denna förskräckliga bit har fastnat i storyns endimensionella längd. I detta läge bör man ställa sig frågan om den som har sagt nånting är helt sanningenlig i sina ord. Är det möjligt att det fars med osanning här. I så fall, varför då?

Det roliga är att svaret till att börja med följer fullt accepterat manus som man ska säga till det dagis som undrat. Men i sista satsen så vänder den gode Albin åt ett helt annat håll, och spretar i 90 graders vinkel.

Det finns ingen som tror att han verkligen slår sitt barn, bara för att han skriver det i ett inlägg. Eller ja, det finns bokstavskombinationer som bara förstår spikrak kommunikation. Men jag brukar se det som den här typen av skämt inte är ämnade för dem.

Jag förstår det tekniska som enligt en del gör det till ett skämt. Jag tycker bara inte att det är roligt eftersom det handlar om barnmisshandel.
 
Eftersom jag är mycket kunnig i humorfrågor kan jag analysera det där skämtet åt er;

Visa bifogad fil 66429

Det roliga är alltså inte det faktiska som sägs, att talaren säger sig slå sitt barn. Den som fastnar i denna förskräckliga bit har fastnat i storyns endimensionella längd. I detta läge bör man ställa sig frågan om den som har sagt nånting är helt sanningenlig i sina ord. Är det möjligt att det fars med osanning här. I så fall, varför då?

Det roliga är att svaret till att börja med följer fullt accepterat manus som man ska säga till det dagis som undrat. Men i sista satsen så vänder den gode Albin åt ett helt annat håll, och spretar i 90 graders vinkel.

Det finns ingen som tror att han verkligen slår sitt barn, bara för att han skriver det i ett inlägg. Eller ja, det finns bokstavskombinationer som bara förstår spikrak kommunikation. Men jag brukar se det som den här typen av skämt inte är ämnade för dem.
Ja alltså vad som gör skämtet bra (i min ögon) har jag ju koll på, som sagt det är en rolig och oväntad twist på något vardagligt. Jag tänkte mer övergripande varför vissa kan tycka att saker som misshandel, våldtäkt, mord osv kan vara "roligt" och på det har jag inget svar.

Det känns ju sjukt nedsättande att säga att vissa inte "fattar att det är ett skämt" utan jag tror det är något annat men vad vet jag inte. Våra hjärnor är väl olika bara helt enkelt. Jag har jättesvårt för det mesta av typ slapstick tror jag det kallas? Tänk Mr Bean, tycker inte det är roligt alls.

Sen är det väl också en generationsgrej. Jag har varit på internet LÄNGE och har sett en hel del memes komma och gå och måste säga att nuvarande generation har en grej för videos som bara är typ vad som helst, nån som går, en hund, en bil som kör, spelar ingen roll. "Skämtet" är sedan att bilden blir dålig, typ pixlig eller liknande samt att ljudet höjs till typ 100 decibel så man på riktigt riskerar hörselskador om man inte är med i svängarna. Jag trodde först att det här var någon typ utav prank (för att ge folk hörselskador, kul "haha") men har efter att ha pratat med yngre människor förstått att det här faktiskt är något som folk ser som humor och något de tycker är kul och börjar skratta av att se och jag känner bara att jag fattar ingenting?

Även humor jag personligen inte uppskattar kan jag ändå förstå vad som liksom ska vara roligt och varför folk tycker att det är det men här förstår jag inte ens poängen. Men andra gör ju uppenbarligen det så ja, generationsgrej? Kanske relaterat till att barn idag vuxit upp med så mycket mer intryck, skärmar, multitasking, valmöjligheter osv att deras hjärnor bara funkar annorlunda? Nu glider jag ifrån ämnet men internetkultur och hur vi utvecklas med den är ett ämne jag typ kan prata hur mycket som helst om :D
 
Motfråga; vad händer om man börjar begränsa/förbjuda ämnen att skämta om eller prata om? Jag förstår humorn i bilden och drog lite på smilbanden faktiskt. Men uppenbarligen så var det inte din typ av humor. Gör det bilden/humorn ogiltig för det?

Den var faktiskt smårolig. Förstår inte varför det skulle vara över gränsen. Det är bara ett skämt för att du blir trött på den du lever för nära.

Om man har lite självdistans inser man att man kan vara personen i båda rollerna.

Samtidigt som frun stickar galgen åt sin man åker mannen och köper en åt sin fru.
Ni citerar mig men jag har inte någonstans skrivit att humorn är ogiltig eller att vi skall förbjuda något. Bara att jag inte förstår skämtet.

Jag tyckte det var lite kul 😁
Men så tycker jag mörk humor är kul, Stenmark är en favorit.
Visa bifogad fil 66413
Denna tyckte jag var skitkul. Tror skillnaden är att ingen i scenariot faktiskt önskar skada någon annan, inget i scenariot sprider destruktiva idéer om hur en relation 'är'. 'Hon' och 'han' i bilden kan ju vara vilka som helst, anledningarna till självmordet kan vara vilka som helst. Så, som jag skrev innan har jag uppenbarligen inte problem med grov humor. Bara problem med humor som normaliserar destruktiva och farliga relationer, I guess. Reagerade negativt på barnmisshandelsskämtet ovan också. Finns ju faktiskt folk som lider liksom.
 
Ja alltså vad som gör skämtet bra (i min ögon) har jag ju koll på, som sagt det är en rolig och oväntad twist på något vardagligt. Jag tänkte mer övergripande varför vissa kan tycka att saker som misshandel, våldtäkt, mord osv kan vara "roligt" och på det har jag inget svar.
Grejen är att det inte spelar nån roll vad tvisten är - bara den finns.
Kan nån berätta om en maskros som precis ska slå ut sin knopp, och ge den händelsen en tvist blir också det roligt.

Faran är om man tillåter sig bli sekundärkränkt (som i det här fallet, för ingen i den här tråden har en Albin som slående pappa), och med det i bagaget hävar att just det skämtet får inte uttalas för att JAG tycker det är kränkande - så kan inget skämt längre uttalas.

För att det går alltid att finna en människa nånstans som kan bli kränkt över precis allting - och i jämlikhetens namn så har också de precis samma rätt som du nu vill ta.
 
Grejen är att det inte spelar nån roll vad tvisten är - bara den finns.
Kan nån berätta om en maskros som precis ska slå ut sin knopp, och ge den händelsen en tvist blir också det roligt.

Faran är om man tillåter sig bli sekundärkränkt (som i det här fallet, för ingen i den här tråden har en Albin som slående pappa), och med det i bagaget hävar att just det skämtet får inte uttalas för att JAG tycker det är kränkande - så kan inget skämt längre uttalas.

För att det går alltid att finna en människa nånstans som kan bli kränkt över precis allting - och i jämlikhetens namn så har också de precis samma rätt som du nu vill ta.
Fast nej jag tycker nog inte all humor är kul bara för att det finns en twist så det känns som en grov förenkling. Vissa har galghumor, andra inte och så är det nog bara. Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk kan tycka att Beyonce är en bra artist heller för jag tycker allt hon gör är skit och en riktig plåga att lyssna på men det går ju inte direkt dåligt för hennes karriär så det är helt uppenbart att andra känner precis tvärtom. Varför? Vi är väl bara olika helt enkelt.
 
Grejen är att det inte spelar nån roll vad tvisten är - bara den finns.
Kan nån berätta om en maskros som precis ska slå ut sin knopp, och ge den händelsen en tvist blir också det roligt.

Faran är om man tillåter sig bli sekundärkränkt (som i det här fallet, för ingen i den här tråden har en Albin som slående pappa), och med det i bagaget hävar att just det skämtet får inte uttalas för att JAG tycker det är kränkande - så kan inget skämt längre uttalas.

För att det går alltid att finna en människa nånstans som kan bli kränkt över precis allting - och i jämlikhetens namn så har också de precis samma rätt som du nu vill ta.
Fast det handlar inte bara om att bli kränkt. Det handlar om vilka normer och idéer som reproduceras. Att förminska det till att all kritik kommer från 'kränkta' det är missvisande och förminskande i sig.
 
Grejen är att det inte spelar nån roll vad tvisten är - bara den finns.
Kan nån berätta om en maskros som precis ska slå ut sin knopp, och ge den händelsen en tvist blir också det roligt.

Faran är om man tillåter sig bli sekundärkränkt (som i det här fallet, för ingen i den här tråden har en Albin som slående pappa), och med det i bagaget hävar att just det skämtet får inte uttalas för att JAG tycker det är kränkande - så kan inget skämt längre uttalas.

För att det går alltid att finna en människa nånstans som kan bli kränkt över precis allting - och i jämlikhetens namn så har också de precis samma rätt som du nu vill ta.

För mig handlar det inte om att bli kränkt. Snarare att jag undrar vad personen som drog skämtet har för värderingar och personen sjunker i anseende hos mig. Personen framstår i mina ögon som betydligt mindre rolig efter ett skämt av den grova typen.
 
Fast det handlar inte bara om att bli kränkt. Det handlar om vilka normer och idéer som reproduceras. Att förminska det till att all kritik kommer från 'kränkta' det är missvisande och förminskande i sig.
Yes. Och vem ger dig rätten att bestämma vilken norm som ska få reproduceras, och vilken som inte ska få göra det?
Tänk om min norm är annorlunda är din - vems ska då gälla?


Din norm kanske inte funkar för 250 år se'n, om 250 år, i Afghanistan eller på Bastuklubb Breda Bengtsson.

Se hur vi idag editerar 100 år gamla böcker för att det som skrevs då anses kränkande idag.
Det är egentligen exakt samma tankegångar som när Daesh sprängde gamla tempel (Baal Shamin) i Palmyra/Syrien för typ fem år se'n, dessa tempel representerade inte deras norm, så då ska de editeras bort.

Hur editerar man tillbaks dem, om framtiden visar att det var fel beslut?
 
Senast ändrad:
Eftersom jag är mycket kunnig i humorfrågor kan jag analysera det där skämtet åt er;

Visa bifogad fil 66429

Det roliga är alltså inte det faktiska som sägs, att talaren säger sig slå sitt barn. Den som fastnar i denna förskräckliga bit har fastnat i storyns endimensionella längd. I detta läge bör man ställa sig frågan om den som har sagt nånting är helt sanningenlig i sina ord. Är det möjligt att det fars med osanning här. I så fall, varför då?

Det roliga är att svaret till att börja med följer fullt accepterat manus som man ska säga till det dagis som undrat. Men i sista satsen så vänder den gode Albin åt ett helt annat håll, och spretar i 90 graders vinkel.

Det finns ingen som tror att han verkligen slår sitt barn, bara för att han skriver det i ett inlägg. Eller ja, det finns bokstavskombinationer som bara förstår spikrak kommunikation. Men jag brukar se det som den här typen av skämt inte är ämnade för dem.

Det här stör mig en aning - du förutsätter att vi som inte tycker att skämtet är roligt inte förstår skämtet. Det är - i alla fall i mitt fall - inte sant. Jag förstår precis vad som är tänkt att vara poängen, det är bara det att jag inte tycker att det är ett dugg kul.
 
Ville vända och vrida på det för att problematisera det. Men antar att det blev fel. 🙂

Jag tänker att något som faktiskt är ett problem, inte behöver vändas och vridas på. Det blir ju helt enkelt inte applicerbart om man plötsligt ändrar målgrupp som inte alls står under samma strukturer.
 
Grejen är att det inte spelar nån roll vad tvisten är - bara den finns.
Kan nån berätta om en maskros som precis ska slå ut sin knopp, och ge den händelsen en tvist blir också det roligt.

Faran är om man tillåter sig bli sekundärkränkt (som i det här fallet, för ingen i den här tråden har en Albin som slående pappa), och med det i bagaget hävar att just det skämtet får inte uttalas för att JAG tycker det är kränkande - så kan inget skämt längre uttalas.

För att det går alltid att finna en människa nånstans som kan bli kränkt över precis allting - och i jämlikhetens namn så har också de precis samma rätt som du nu vill ta.
Det har inte någonting med kränkthet att göra! Som du säger är det ju ingen som blir kränkt i det här skämtet, det är bara det att jag inte tycker det är roligt, vi kan väl få tycka olika?
 

Liknande trådar

Tjatter Jag snubblar hela tiden över memes och videos och sådant jag gärna vill dela men som inte passar i Covid-tråden. Den känns lite mer...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
158 942
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp