Vad är okej att skämta om? (Upplyftande memes, videos och tankar runt Covid-19)

Vad som fortfarande är oklart för mig, och som du antagligen inte kan svara på eftersom du inte skrev original-inlägget jag invände mot, är när kritiken mot personens skämt måste tystas och hur det inte kan vara ett problem att tysta kritik när man säger sig vilja ha ett fritt och öppet samtal. Vad som är oklart för mig är alltså hur det kommer sig att personen som drar skämtet verkar ha en oinskränkt rätt att tysta andra (att skämta grovt om andra kan dessutom vara ett sätt att tysta och underminera, medvetet eller omedvetet) och att tysta deras kritik, med motiveringen att alla ska få säga sin åsikt. Det verkar motsägelsefullt.
I de fallen måste man nog se till kontexten som skämtet och eventuell kritik utspelar sig i. Är det på jobbet så finns det ju ofta diverse värdegrunder och policys man ska följa när det gäller allt sådant. Är det på fritiden så blir det ju betydligt svårare.

Sen skrev jag som du säger inte inlägget du svarade på till att börja med men jag tycker personligen absolut att man får vara beredd på att någon kan reagera om man uttrycker sig okontroversiellt men diskussionen ska då bli kring själva ämnet eller åsikten, inte kring hur vida den som uttryckt den är dum i huvudet eller inte.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag snubblar hela tiden över memes och videos och sådant jag gärna vill dela men som inte passar i Covid-tråden. Den känns lite mer...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
158 359
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp