Vad är okej att skämta om? (Upplyftande memes, videos och tankar runt Covid-19)

Generellt i samhället? Det gläder mig att du har den upplevelsen, kanske är det bara jag som har haft otur och hört för många svaga försvar av problematiska skämt.

Ja, generellt i samhället. Nu kollar jag förvisso en hel del stand up, sketcher etc, men det är en helt annan kultur kring vad man "får" skämta om idag än på t ex 90-talet.
 
Mitt största problem med humor är just när det blir normaliserande. Har tyvärr några jag undviker att umgås med pga deras sk humor. Den innebär att man har frikort till allt för dem. Plus att det ska sägas ”sådär förtroligt” att det är så synd att humorn inte har lika högt i tak nu som på 50-talet. Skämt som anses ok är att man drar skämt om att kedjan till spisen är för lång på kärringen om hon kan gå på toa utan att be om lov gärna framför någon som varit med om liknande själva. Om person då dessutom säger något i stil med, kan du skämta om något annat jag uppskattar det inte så dras minst 3 skämt till på grövre nivå bara för att jävlas extra. Om personen då blir ledsen ses det som att deras humor lyckas. Kräks på skiten! Dessutom är många runt om tysta, tro fan att mobbning får pågå! Mår dåligt bara jag tänker på det, och är stolt att jag är med och säger ifrån men som sagt vi undviker dessa i största möjliga mån.
 
”Pappa smäller barn”-skämtet har jag lite svårt för men det hänger ju ihop med det som jag ser, hör och läser på jobbet.

”Men pappa (det är ofta just pappa) skämtade/skojade/busade ju bara med dig.” Och barnen visar beteenden som gör att man kan misstänka att det inte uppfattas som skämt av barnen.
 
Så om jag skämtar generellt och inte talar direkt till dig, då är det helt OK att säga vad som helst och du har fel om du tar vid dig? Detta även om skämtet handlar om sådana som du och dras i situationer där du och din omgivning kommer att höra "skämtet"?

Så nu har jag en replik till:
"tål du inte skämt?"
"skämtar bara"
"det var ett generellt skämt - jag vände mig inte till dig när jag skämtade om idioter"
Nej? Tycker jag har gjort det ganska klart att jag inte tycker så. Men det är ju stor skillnad på IRL och på nätet. Som agt i fikarummet kanske man får tänka efter lite men på twitter? Det är liksom en öppen kanal. Läser man något där som man personligen känner var över gränsen så kan man liksom bara låta bli att läsa det, allt är inte menat för allas ögon.

De enda jag har sett använda de replikerna du citerar är såna som medvetet var ute efter att såra eller trycka till någon och inte alls att "skämta" från början men det kanske är vanligare än jag tror att det kan hända vem som helst.
 
Mitt största problem med humor är just när det blir normaliserande. Har tyvärr några jag undviker att umgås med pga deras sk humor. Den innebär att man har frikort till allt för dem. Plus att det ska sägas ”sådär förtroligt” att det är så synd att humorn inte har lika högt i tak nu som på 50-talet. Skämt som anses ok är att man drar skämt om att kedjan till spisen är för lång på kärringen om hon kan gå på toa utan att be om lov gärna framför någon som varit med om liknande själva. Om person då dessutom säger något i stil med, kan du skämta om något annat jag uppskattar det inte så dras minst 3 skämt till på grövre nivå bara för att jävlas extra. Om personen då blir ledsen ses det som att deras humor lyckas. Kräks på skiten! Dessutom är många runt om tysta, tro fan att mobbning får pågå! Mår dåligt bara jag tänker på det, och är stolt att jag är med och säger ifrån men som sagt vi undviker dessa i största möjliga mån.
Fast det är verkligen olämpligt att hålla på och tillrättavisa folk för deras skämt. Tycker inte heller att skämtet är kul men det är betydligt värre att tillrättavisa än att säga skämtet. Om han fortsätter beror det sannolikt på att han vill visa att ingen ska hämma hans yttrandefrihet. Och han har en poäng där.

I en bra och fungerande jargong tar olämpliga skämt död på sig själva genom att folk inte skrattar och inte heller spinner vidare på det. Om man hamnar i en mindre grupp där grova skämt används som man inte uppskattar byter man helt enkelt samtalsgrupp att umgås med. Det används och behövs inga tillrättavisningar.
 
Fast det är verkligen olämpligt att hålla på och tillrättavisa folk för deras skämt. Tycker inte heller att skämtet är kul men det är betydligt värre att tillrättavisa än att säga skämtet. Om han fortsätter beror det sannolikt på att han vill visa att ingen ska hämma hans yttrandefrihet. Och han har en poäng där.

I en bra och fungerande jargong tar olämpliga skämt död på sig själva genom att folk inte skrattar och inte heller spinner vidare på det. Om man hamnar i en mindre grupp där grova skämt används som man inte uppskattar byter man helt enkelt samtalsgrupp att umgås med. Det används och behövs inga tillrättavisningar.
Ett exempel på det jag menade med hyckleri och dubbelmoral.
 
Ett exempel på det jag menade med hyckleri och dubbelmoral.
Fast det är ju lite så yttrandefrihet måste fungera i praktiken. Ja, du har rätt att säga vad du vill och jag stöttar att du får göra det. Men jag har också en rätt att inte hålla med eller välja att inte lyssna och gå därifrån. (Inte att blanda ihop med cancel culture då det är något helt annat eftersom det hindrar folk att uttrycka avvikande åsikter).

Jag föredrar absolut folk som skämtar om ”allt” men i en miljö där man också helt enkelt kan konstatera att vissa saker inte var roligt.
 
Fast det är verkligen olämpligt att hålla på och tillrättavisa folk för deras skämt. Tycker inte heller att skämtet är kul men det är betydligt värre att tillrättavisa än att säga skämtet. Om han fortsätter beror det sannolikt på att han vill visa att ingen ska hämma hans yttrandefrihet. Och han har en poäng där.

I en bra och fungerande jargong tar olämpliga skämt död på sig själva genom att folk inte skrattar och inte heller spinner vidare på det. Om man hamnar i en mindre grupp där grova skämt används som man inte uppskattar byter man helt enkelt samtalsgrupp att umgås med. Det används och behövs inga tillrättavisningar.

Det beror ju på sammanhanget om man bara kan ”byta samtalsgrupp”. I professionella sammanhang går det oftast inte.

Jag uppskattar stort när människor vågar uttrycka vad de tycker när ”skämten” går över gränsen så att någon mår dåligt av dem. Skämt används också ibland som en förevändning för att få uttrycka rasism, misogyni och homofobi och som del av mobbning.

Så det är viktigt att det tillrättavisas även om det framförs under titeln ”skämt” om det är oacceptabelt.
 
Det beror ju på sammanhanget om man bara kan ”byta samtalsgrupp”. I professionella sammanhang går det oftast inte.

Jag uppskattar stort när människor vågar uttrycka vad de tycker när ”skämten” går över gränsen så att någon mår dåligt av dem. Skämt används också ibland som en förevändning för att få uttrycka rasism, misogyni och homofobi och som del av mobbning.

Så det är viktigt att det tillrättavisas även om det framförs under titeln ”skämt” om det är oacceptabelt.

Beror på hur det uttrycks också. Man måste inte förstöra stämningen på en tillställning för att någon säger ett skämt som man inte uppskattar. Det går att markera på ett snyggt sätt.
 
Beror på hur det uttrycks också. Man måste inte förstöra stämningen på en tillställning för att någon säger ett skämt som man inte uppskattar. Det går att markera på ett snyggt sätt.

Om inte stämningen redan är förstörd av rasism, misogyni eller homofobi så är det klart att man kan markera och styra upp utan att kasta paj och anklagelser. Det beror på situationen.
 
Kommer sannolikt inte att ske så det där är ett säkert sätt att försämra stämningen ytterligare.
Synd om du lever i en värld där vuxna människor inte kan ta ansvar för sina misstag, men det är ju verkligen på dem då om stämningen försämras! Tycker inte vi ska anpassa oss till människor som inte kan uppföra sig ordentligt, då blir det helt plötsligt en väldigt konstig värld, där vi t.ex. inte ska ryta ifrån när någon snattar från oss på tåget för det blir så dålig stämning när personen inte kan ta ansvar för vad den gjort fel.
 
Fast det är ju lite så yttrandefrihet måste fungera i praktiken. Ja, du har rätt att säga vad du vill och jag stöttar att du får göra det. Men jag har också en rätt att inte hålla med eller välja att inte lyssna och gå därifrån. (Inte att blanda ihop med cancel culture då det är något helt annat eftersom det hindrar folk att uttrycka avvikande åsikter).

Jag föredrar absolut folk som skämtar om ”allt” men i en miljö där man också helt enkelt kan konstatera att vissa saker inte var roligt.
Det tror jag inte att det måste. Yttrandefrihet måste nog inte innebära att det är "olämpligt" att kritisera ett skämt och öppet säga sin åsikt om det. Att de enda godtagbara alternativen skulle vara tystnad eller att byta umgänge är faktiskt inget jag associerar med ett fritt samtal, därav att det framstod som ett hyckleri. I likhet med dig föredrar jag när man kan både skämta, komma med kritik och sedan respektera varandra tillräckligt för att inte medvetet såra.
 
Det tror jag inte att det måste. Yttrandefrihet måste nog inte innebära att det är "olämpligt" att kritisera ett skämt och öppet säga sin åsikt om det. Att de enda godtagbara alternativen skulle vara tystnad eller att byta umgänge är faktiskt inget jag associerar med ett fritt samtal, därav att det framstod som ett hyckleri. I likhet med dig föredrar jag när man kan både skämta, komma med kritik och sedan respektera varandra tillräckligt för att inte medvetet såra.
Självklart är det inte olämpligt att lägga fram kritik mot en åsikt eller skämtet så länge argumenten man har är mot själva åsikten. Det som jag däremot tycker att man inte ska kritisera är personens rätt att uttrycka sin åsikt eller skämta om en viss sak. Det är rätt stor skillnad mot att säga åt någon att man inte håller med eller tycker någonting är osmakligt och att kritisera/trycka ner någon tills den blir tyst.
 
Självklart är det inte olämpligt att lägga fram kritik mot en åsikt eller skämtet så länge argumenten man har är mot själva åsikten. Det som jag däremot tycker att man inte ska kritisera är personens rätt att uttrycka sin åsikt eller skämta om en viss sak. Det är rätt stor skillnad mot att säga åt någon att man inte håller med eller tycker någonting är osmakligt och att kritisera/trycka ner någon tills den blir tyst.
Vad som fortfarande är oklart för mig, och som du antagligen inte kan svara på eftersom du inte skrev original-inlägget jag invände mot, är när kritiken mot personens skämt måste tystas och hur det inte kan vara ett problem att tysta kritik när man säger sig vilja ha ett fritt och öppet samtal. Vad som är oklart för mig är alltså hur det kommer sig att personen som drar skämtet verkar ha en oinskränkt rätt att tysta andra (att skämta grovt om andra kan dessutom vara ett sätt att tysta och underminera, medvetet eller omedvetet) och att tysta deras kritik, med motiveringen att alla ska få säga sin åsikt. Det verkar motsägelsefullt.
 
Naturligtvis "får" man skämta om precis vad som helst. Och jag tror inte jag saknar humor direkt. Men för mig är det obehagligt med skämt om vissa saker - skämt om våldtäkt, övergrepp, gaskamrar, djurplågeri, osv osv ger mig istället ångest och är verkligen inget sätt att "ta udden av" något hemskt, snarare tvärtom. Jag kan inte känna att det på nåt vis skulle lätta upp stämningen, göra vissa tankar uthärdliga eller nåt sånt överhuvudtaget. Jag kan inte känna det roliga i dem, hur oskyldigt menade de än är.

Därmed inte sagt att folk borde upphöra med skämten, men för mig är de inte det minsta roliga utan precis tvärtom.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag snubblar hela tiden över memes och videos och sådant jag gärna vill dela men som inte passar i Covid-tråden. Den känns lite mer...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
158 395
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp