Vad är problemet med Jordan Peterson?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det största problemet tycker jag ligger i att argumenten för JP verkar vara att han är intelligent alltså har han rätt i det han säger. Han verkar absolut vara intelligent, och han kan uppenbarligen föra samtal, men det är ju inget revolutionerande i det han säger heller direkt utan det följer ungefär vad vissa andra intelligenta män med hyfsat inflytande uttrycker. Jag har svårt att bli upprörd över vad han säger, kan mest konstatera att det finns gott om andra smarta människor jag hellre lyssnar på
 
Trevligt att vi håller med varann om något iaf! Eller mja, kanske iaf.

Men, nu var ordet lika inflytande.

Har jag lika inflytande över skolpolitiken som Anna Ekström? Hur då, tänker du?

Jag skrev inte att du har lika stort inflytande över skolpolitiken som Anna Ekström. Jag skrev att du har lika stor rätt att bestämma över skolpolitiken som Anna Ekström.
 
Problemet med herrn i rubriken, är väl att om man bara lyssnar på honom, så låter det han säger inte så särskilt orimligt. Det är först när man börjar fundera och problematisera som det blir lite "eh, vänta nu".

Trevligt med on topic!

Jag har också tänkt som du med vissa saker jag hört honom säga. Men blir nyfiken på vad du tänker så om?
 
Jag skrev inte att du har lika stort inflytande över skolpolitiken som Anna Ekström. Jag skrev att du har lika stor rätt att bestämma över skolpolitiken som Anna Ekström.

Men jag skrev att definitionen för jämlikhet enligt NE säger "I politiska sammanhang avser termen ibland även individernas lika inflytande" - vilket var det vi pratade om.

Men varför tycker du att jag har samma rätt att bestämma över den politiken som utbildningsministern? Vad betyder "rätt" i det sammanhanget?
 
Trevligt med on topic!

Jag har också tänkt som du med vissa saker jag hört honom säga. Men blir nyfiken på vad du tänker så om?
Nu var det ett tag sedan jag läste något av vad han skrivit, så det blir väldigt luddigt här, men som exempel att män måste vara macho och våldsamma för att vara attraktiva, och lite sådana saker... Rätt säker på att jag inte håller med om det. Däremot tror jag absolut att vara som jag, och hata sig själv inte är bra, oavsett.
 
@Sezziyanen jag är övertygad om att @athena_arabians klarar sig utmärkt, men måste säga att jag tycker att sättet du driver med pronomen-frågan på är otroligt smaklös. Du kan inte på riktigt mena att du tycker en transpersons kamp för och rätt att bli accepterad i samhället ( SÄRSKILT inom skola och arbete) är så fånig? Huruvida det bör vara straffbart eller inte som fristående fråga låter jag vara osagt, men att medvetet och upprepat felköna en person tycker jag absolut ska falla under trakasserier, minst.
 
Jag skulle säga att kritiken mot Jordan Peterson bäst förklaras och motiveras av dessa två härliga filosofer (och jag hoppas verkligen att ni tar er tid att faktiskt se dessa videor då de är väl underbyggda med gott om källor och skapade av människor med akademiska meriter):

Min lilla sammanfattning: Peterson uttrycker åsikter och tankar som understöder fascistiska åsikter och strömningar, men han gör det på ett sådant sätt att han inte aktivt kan stå till svars för det. Han lägger saker mellan raderna istället för öppet. Hans åsikter och argument föder sexism, homofobi, transfobi, och rasism.
 
Men jag skrev att definitionen för jämlikhet enligt NE säger "I politiska sammanhang avser termen ibland även individernas lika inflytande" - vilket var det vi pratade om.

Men varför tycker du att jag har samma rätt att bestämma över den politiken som utbildningsministern? Vad betyder "rätt" i det sammanhanget?

Ni har exakt lika mycket rösträtt och lika stor rätt att bli utbildningsminister. Att personen som innehar ett ämbete har mer att säga till om i det ämbetets uppgift har väl ingenting med jämlikhet att göra?

Om vi ska fortsätta på NE-spåret så är definitionen av inflytande ”möjlighet att”. Anser du inte att du har lika stor möjlighet att bli utbildningsminister som Anna Ekström ut ett jämlikhetsperspektiv?
 
@Sezziyanen jag är övertygad om att @athena_arabians klarar sig utmärkt, men måste säga att jag tycker att sättet du driver med pronomen-frågan på är otroligt smaklös. Du kan inte på riktigt mena att du tycker en transpersons kamp för och rätt att bli accepterad i samhället ( SÄRSKILT inom skola och arbete) är så fånig? Huruvida det bör vara straffbart eller inte som fristående fråga låter jag vara osagt, men att medvetet och upprepat felköna en person tycker jag absolut ska falla under trakasserier, minst.

Tack, du sa det jag inte orkade formulera (det är helt ärligt roligare att leka med en kattunge).

Att tramsa så här som @Sezziyanen gör från en position högt i hierarkin (han har medgett att han är man och det troligaste är att han är vit) är osmakligt. Hans position kan ALDRIG jämföras med någon inom hbtq-sfären.
 
Tack, du sa det jag inte orkade formulera (det är helt ärligt roligare att leka med en kattunge).

Att tramsa så här som @Sezziyanen gör från en position högt i hierarkin (han har medgett att han är man och det troligaste är att han är vit) är osmakligt. Hans position kan ALDRIG jämföras med någon inom hbtq-sfären.

Oj här skiner din rasismen, sexismen och klassförakt igenom extra starkt ser jag. Kan du inte berätta lite mer för oss alla om min position i hierarkin?


Välj ett pronomen som är ett pronomen så ska jag med glädje kalla dig för det.

Hittepåpronomen betackar jag mig för.

"Ni". Som sagt, du slingrar dig och vägrar respektera mitt val av pronomen. Du är ofanligt mycket mer respektlös än JBP i den här frågan.
 
@Sezziyanen jag är övertygad om att @athena_arabians klarar sig utmärkt, men måste säga att jag tycker att sättet du driver med pronomen-frågan på är otroligt smaklös. Du kan inte på riktigt mena att du tycker en transpersons kamp för och rätt att bli accepterad i samhället ( SÄRSKILT inom skola och arbete) är så fånig? Huruvida det bör vara straffbart eller inte som fristående fråga låter jag vara osagt, men att medvetet och upprepat felköna en person tycker jag absolut ska falla under trakasserier, minst.

Vad är smaklöst i att jag bevisar hyckleriet i att vilja kräva av oss andra att under hot av lagstraff bli tvingade att använda vissa pronomen oavsett vem som kräver det av oss, men vägra göra det själv ens på ett forum? Förklara det för mig.

Du förstår lika mycket som jag att jag egentligen inte kräver av Athena att hon ska kalla mig nått särskilt. Det jag belyser är hennes totalvägran att göra det enbart på mitt "krav" av henne att göra det (vilket jag anser vara totalt orimligt och fel att KRÄVA av andra). Hon SKA kunna vägra det. Felet är att hon bara sätter den här standarden för andra, inte för sig själv. Nej, värre än så, hon verkar vilja att staten ska tvinga oss alla att hålla en standard hon själv inte frivilligt vill hålla.

Du vinklar det till "en transpersons kamp för och rätt att bli accepterad i samhället ( SÄRSKILT inom skola och arbete". Det är ditt citat, inte mitt.

Självklart är mitt argument (vilket även är JBPs argument, för att följa tråden) att det inte ska vara straffbart att "felköna". Ska jag vara riktigt petnoga var hans argument tom snällare än så, han menade enbart att man inte ska bli tvingad att "rättköna". Dvs, han argumenterade inte för att det skulle vara fritt att felköna, ens. Så där är han lite mer för statlig kontroll än vad jag är.

Det är helt befängt att kräva att det ska vara det. Att medvetet kalla nån för nått annat än de vill bli kallade kan vara väldigt respektlöst, indeed. Men vi kan och ska inte ha lagar som tvingar folk att alltid respektera varandra oavsett vad. Som du kanske märker här finns det gott om folk på forumet som inte respekterar mig. Jag bryr mig inte. Men vill du att de ska bli straffade för det enligt lag?
 
@Sezziyanen Det är himla tråkigt att se hur du för dig i den här diskussionen. Du uttrycker dig oerhört respektlöst på ett sätt som nedvärderar och driver med transpersoner. Poängen du försöker göra kan göras utan att driva med en utsatt grupp.

För att bemöta det du säger: Att aktivt felköna en transperson när du vet vilket pronomen du egentligen bör använda är inte bara respektlöst utan (när det sker medvetet) en slags trakasserier som är skadligt, att likna med rasistiska skällsord eller psykologisk terror. Peterson ramar in frågan som om det handlar om yttrandefrihet och statligt våld när det egentligen bara handlar om att skydda en utsatt grupp från hat och diskriminering. För att ha frihet i samhället måste vi också erkänna att vissa grupper är mer utsatta än andra och skapa lagstiftning som skyddar dem, så att alla kan röra sig i samhället på lika villkor och med samma rättigheter utan att riskera sin hälsa eller till och med sitt liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 285
Senast: Mineur
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 833
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp