Vad är problemet med Jordan Peterson?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du verkligen vill förstå någonting om honom, och inte bara andra personers åsikter om honom, så rekommenderar jag att du lyssnar igenom nån/några av episoderna där han gästar på JRE. Då får du flera timmar av honom där han pratar och går igenom olika åsikter, förklaringar, och hur han beter sig i en lugn takt utan hets eller vinkling av andra personer.
Jag är inte riktigt så intresserad att jag tänker spendera timmar med att lyssna på karln, då läser jag hellre själv i lugn och ro och kollar upp om det är någonting jag undrar över. Klicka på youtubevideos vill jag inte, jag kikade lite på den första och fick genast upp en drös onödigheter bland mina 'rekommenderade'.
Det tog mig en halv evighet innan jag blev kvitt CM, det misstaget gör jag inte om.
 
Men snälla, det är inget pronomen utan en titel! Läs på lite grammatik.

Vadå, är du verkligen såhär gammeldags-konservativ att du bara erkänner gamla skolbokspronomen? Vet du inte att det finns massvis av nya pronomen nu? Vem är du att ifrågasätta vad jag vill bli tilltalad som, respekterar du inte mig?
 
Vilket sorts våld kommer från den svenska staten (som jag antar är det vi pratar om)?

I princip alla lagar upprätthålls genom våld.

Vilket våld kommer från svenska staten? Alla former av gripanden, fängslanden, frihetsberövanden, bland annat. Allt statligt tvång är enbart genomförbart pga våldsmonopolet.
 
I princip alla lagar upprätthålls genom våld.

Vilket våld kommer från svenska staten? Alla former av gripanden, fängslanden, frihetsberövanden, bland annat. Allt statligt tvång är enbart genomförbart pga våldsmonopolet.
Det är knappast troligt att du blir fängslad pga använder fel pronomen. Men böter och liknande kanske också är våld?
Vi har en väldigt olika syn på hur samhället styrs.
 
Jag tycker det är intressant att ta upp en konservativ patriarkatsomhuldare, som omnämnts vid något enstaka tillfälle på forumet, som att han anklagas för att vara roten till allt ont av samma forum.

Näää, så viktiga är inte hans pseudoresonemang. Och kommer aldrig att bli.

Kom med fakta, det är väl allt folk förväntar sig? Skitsnack kan andra hålla på med.
 
Jag tycker det är intressant att ta upp en konservativ patriarkatsomhuldare, som omnämnts vid något enstaka tillfälle på forumet, som att han anklagas för att vara roten till allt ont av samma forum.

Näää, så viktiga är inte hans pseudoresonemang. Och kommer aldrig att bli.

Haha, inga starka känslor om honom alls, ser jag.
 
Det är knappast troligt att du blir fängslad pga använder fel pronomen. Men böter och liknande kanske också är våld?
Vi har en väldigt olika syn på hur samhället styrs.

Nu pratade jag ju inte om enbart pronomenlagar. Du frågade generellt, jag svarade generellt.

Men du förstår väl vad som händer om man inte betalar böter?

Jag blir dock mycket intresserad av din förklaring till att staten kan upprätthålla lag&straff om inte genom våldskapital? Säg att vi leker med tanken att statens våldsmonopol helt upphör. Vad händer då med lagar och straff?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 285
Senast: Mineur
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 834
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 965
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp