Vad är rätt och fel

bianca97

Trådstartare
Hej !
Jag skulle behöva lite råd ,tycke och tips

För att göra en lång historia kort:
2 inackorderingar valde att flytta sina hästar ,med kort varsel efter meningsskiljaktigheter,

Jag har ett skrivet kontrakt , där båda parter skrivit under.
,Där det inte står något om uppsägning,för jag anser att det står varje hästägare fritt att flytta sin häst om denne så önskar. Och skrev även att "Flytta imorgon då om ni vill"
Nu kräver dom mig på återbet av stallhyra fr o m det datum dom flyttade fram tills månadsskiftet

Men har dom "laglig rätt att göra så här?"
Flytta (på eget bevåg) och sedan (under hot) kräva att jag ska betala tillbaka för halva månaden.
 
Hej !
Jag skulle behöva lite råd ,tycke och tips

För att göra en lång historia kort:
2 inackorderingar valde att flytta sina hästar ,med kort varsel efter meningsskiljaktigheter,

Jag har ett skrivet kontrakt , där båda parter skrivit under.
,Där det inte står något om uppsägning,för jag anser att det står varje hästägare fritt att flytta sin häst om denne så önskar. Och skrev även att "Flytta imorgon då om ni vill"
Nu kräver dom mig på återbet av stallhyra fr o m det datum dom flyttade fram tills månadsskiftet

Men har dom "laglig rätt att göra så här?"
Flytta (på eget bevåg) och sedan (under hot) kräva att jag ska betala tillbaka för halva månaden.
Det är de som är ute och cyklar. Du ska inte betala.
 
Hej !
Jag skulle behöva lite råd ,tycke och tips

För att göra en lång historia kort:
2 inackorderingar valde att flytta sina hästar ,med kort varsel efter meningsskiljaktigheter,

Jag har ett skrivet kontrakt , där båda parter skrivit under.
,Där det inte står något om uppsägning,för jag anser att det står varje hästägare fritt att flytta sin häst om denne så önskar. Och skrev även att "Flytta imorgon då om ni vill"
Nu kräver dom mig på återbet av stallhyra fr o m det datum dom flyttade fram tills månadsskiftet

Men har dom "laglig rätt att göra så här?"
Flytta (på eget bevåg) och sedan (under hot) kräva att jag ska betala tillbaka för halva månaden.


Det säger sig självt att har du ett skrivet avtal de undertecknat och godkänt, där det tydligt står att ingen uppsägningstid gäller för bägge parter så kan de inte kräva ersättning /återbetalning på halv hyra osv.

Däremot verkar det som du i ditt avtal inget skrivit om uppsägningstid alls om jag tolkar dig rätt ? Det blir lite otydligt om du haft det i kontraktet eller ej.

Oavsett så blir det väldigt intressant att någon som inte har något avtal ang uppsägning kräver återbetalning av halva månadshyran när de flyttar tidigare 👍

Känns lite som många detaljer saknas i frågan kanske. Men generellt svar har du fått från mig.
 
Senast ändrad:
@bianca97 alltid om du ska ha inackorderade ha avtal där uppsägningstid noga finns angivet osv.

Jag förstår att det är obehagligt.
Vänd dig till en gratis konsultation av jurist i detta sammanhang om du har svårt att veta hur du ska bemöta det hela.
 
Det är just det jag vill ha svar på🤗
Har dom "laglig rätt" att kräva pengar tillbaka
Nej , Inget skrivet i kontraktet om uppsägning.
Ja du..man lär så länge man lever.
 
Hmm vet inte vad lagen säger men har då aldrig hört talas om att man kan kräva månadshyra tillbaka.. Hoppas att det löser sig
 
Situationen har blivit lite obehaglig, då hot om återbetalning ska ske inom 10 dagar ..annars blandas kronofogden och jurist in
Även hot att ...jag ej blir av med henne förens hon har sina pengar
 
Situationen har blivit lite obehaglig, då hot om återbetalning ska ske inom 10 dagar ..annars blandas kronofogden och jurist in
Även hot att ...jag ej blir av med henne förens hon har sina pengar
Man får inte hota folk och jag förstår att du har det jobbigt nu.
Ta ett djupt andetag och tänk efter lite.
Det är helger på G just nu, både Kronofogdemyndigheten och jurister är lediga. Alltså just nu kan hon inte göra något alls.
Jag är inte helt insatt i hyreslagstiftningen, men har ett svagt minne av att om det inte står något om uppsägningstid i avtalet så är det en månad som gäller. Ta kontakt med en jurist/advokat som har fri rådgivning och fråga.
Eftersom som det ju då just nu inte går att göra p g a julhelgen och nyåret, så säger du till henne nästa gång att du är osäker på vad som gäller och ska konsultera din advokat så fort det går. Du säger inget om att du ska betala eller att du inte ska göra det bara att du återkommer när du har klart för dig vad som gäller enligt lagen.
Sedan firar du jul i lugn och ro 😉
 
Man får inte hota folk och jag förstår att du har det jobbigt nu.
Ta ett djupt andetag och tänk efter lite.
Det är helger på G just nu, både Kronofogdemyndigheten och jurister är lediga. Alltså just nu kan hon inte göra något alls.
Jag är inte helt insatt i hyreslagstiftningen, men har ett svagt minne av att om det inte står något om uppsägningstid i avtalet så är det en månad som gäller. Ta kontakt med en jurist/advokat som har fri rådgivning och fråga.
Eftersom som det ju då just nu inte går att göra p g a julhelgen och nyåret, så säger du till henne nästa gång att du är osäker på vad som gäller och ska konsultera din advokat så fort det går. Du säger inget om att du ska betala eller att du inte ska göra det bara att du återkommer när du har klart för dig vad som gäller enligt lagen.
Sedan firar du jul i lugn och ro 😉
Men om uppsägningstiden skulle vara en månad, så spelar ju det mindre roll om man väljer att flytta själv. Fast det är kanske det du menar?
 
Situationen har blivit lite obehaglig, då hot om återbetalning ska ske inom 10 dagar ..annars blandas kronofogden och jurist in
Även hot att ...jag ej blir av med henne förens hon har sina pengar


Förstår att det är obehagligt som sagt tidigare. Men konsultera en advokat kostnadsfritt som sagt på telefon så får du lite lugnande .

Ang hot om Kronofogden osv så man hamnar inte där direkt. Först får du ett föreläggande att x har anmält dig dit som du har en vecka på dig att svara på och även kan bestrida och motivera.
Det är ytterligare längre process sedan innan du etablerat är hos Kronofogden och det är fortfarande något som hävs om grunderna är fel.

Eftersom ditt avtal varit så rörigt blir det ju lite krångligt att du nu dessutom har en fd inack som tagit strid.
Därför som sagt för din egen sinnesfrids skull- ta en gratis konsultation på telefon med en jurist så du får lite basal hjälp runt hur det fungerar ang uppsägning och otydliga kontrakt osv.
Du får då även råd om hur du ska hantera ”hoten” du får.
Det är sällan tex man ska bemöta/besvara hoten via sms, däremot är det bra att spara hoten du fått.
 
Efter 15 mer eller mindre hotfulla,trakasserade sms i tors ,kändes situationen så obehaglig att jag bet tillbaka pengarna.
 
Efter 15 mer eller mindre hotfulla,trakasserade sms i tors ,kändes situationen så obehaglig att jag bet tillbaka pengarna.
Då finns det en liten bonus/tröst. Om du kollar med advokat/jurist så att du verkligen har rätt till att inte betala tillbaka. Då har du ju blivit hotad till att göra det och kan kräva tillbaka dom via Kronofogdemyndigheten och även göra en polisanmälan. Då kan den här personen få känna hur det känns.
 
Då finns det en liten bonus/tröst. Om du kollar med advokat/jurist så att du verkligen har rätt till att inte betala tillbaka. Då har du ju blivit hotad till att göra det och kan kräva tillbaka dom via Kronofogdemyndigheten och även göra en polisanmälan. Då kan den här personen få känna hur det känns.

Det är just den frågan jag vill ja svar på.
Så finns det någon kunnig i frågan , är jag oerhört tacksam för svar.
Ska konsultera en jurist,så fort helgerna är över.
 
Det är just den frågan jag vill ja svar på.
Så finns det någon kunnig i frågan , är jag oerhört tacksam för svar.
Ska konsultera en jurist,så fort helgerna är över.

Du behöver som sagt kontakta en jurist 👍 Ingen här kan svara på vad som du har för rättigheter annat än rent generellt . Lyft luren efter helgerna som sagt och uppdatera gärna hur det går för dig. Önskar styrka och lycka till och fin julhelg under tiden!
 
Om du inte har ngn uppsägningstid avtalad och har meddelat att de kan ’flytta imorgon om de vill’ så har ju avtalet er emellan avslutats. Varför menar du då att de ska erlägga ytterligare hyra efter det att de har flyttar? Jag menar att du är skyldig att betala tillbaka. Oavsett hade jag låtit saken bero. Att anlita en advokat lär snabbt bli dyrare än den summa det sannolikt handlar om.
 
Efter 15 mer eller mindre hotfulla,trakasserade sms i tors ,kändes situationen så obehaglig att jag bet tillbaka pengarna.

Jag förstår att du "gav efter" och betalade för att bli av med dem men detta är inte ok att de kommer undan med hot och trakasserier. Blir arg över det för din skull så jag avskyr sådana människor som hotar och beter sig hur illa som helst för att få som de vill. Jag hade polisanmält dem. :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 427
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 731
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 760
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp