Vad är rätt och fel

Jag förstår att du "gav efter" och betalade för att bli av med dem men detta är inte ok att de kommer undan med hot och trakasserier. Blir arg över det för din skull så jag avskyr sådana människor som hotar och beter sig hur illa som helst för att få som de vill. Jag hade polisanmält dem. :mad:
Exakt vad ska polisen utreda? Att ’hota’ med kronofogden, jurist eller att inte ge upp i sina krav är så klart obehagligt för den som utsätts, men inte brottsligt.

En polisanmälan är befogad om det har uttalats hot om våld däremot.

Jag har svårt att se varför TS inte ska betala tillbaka resterande delen av hyran. Avtalet har ju upphört. Att TS inte har avtalat om uppsägningstid faller tillbaka på TS själv.
 
Senast ändrad:
Exakt vad ska polisen utreda? Att ’hota’ med kronofogden, jurist eller att inte ge upp i sina krav är så klart obehagligt för den som utsätts, men knappast brottsligt.

Hot i sig är brottsligt och skickar man ett 15 tal sms med hot så räknas det som trakasserier. Att be om sina pengar tillbaka eller att säga att man tar kronofogden till hjälp är inte brottsligt.
 
Hot i sig är brottsligt och skickar man ett 15 tal sms med hot så räknas det som trakasserier. Att be om sina pengar tillbaka eller att säga att man tar kronofogden till hjälp är inte brottsligt.
Jag kan inte se att TS har skrivit att man hotat med våld . 15 sms lär inte heller vara brottsligt i antal ...
 
Jag kan inte se att TS har skrivit att man hotat med våld . 15 sms lär inte heller vara brottsligt i antal ...

Ingen har sagt eller rättare sagt skrivit ngt om våld men faktum är att ts har upplevt hoten obehagliga och det räcker. Ska man bara anmäla om man blir dödshotad tycker du? :confused:
Vilken tur att du förhoppningvis inte är polis så det inte är din sak att avgöra om 15 sms med hot är brottsligt eller ej.
 
För att hyresgästen flyttat på eget bevåg.

Återigen så är det ju TS väldigt udda och otydliga avtal som ställer till det s.a.s.

Normalt så betalas inget tillbaka på en månadshyra för att en inackorderad väljer att flytta tidigare.

Nu har som sagt TS fått en inack som valt att tolka det ytterst bristfälliga avtalet bokstavligt och utifrån det kräver saker.

Just utifrån det rätt udda bristfälliga avtalet så står mina tidigare reflektioner fast, att TS behöver kontakta en jurist på gratis rådgivning just utifrån denna situation om hon vill få bättre torrt på fötterna 👍
 
Ingen har sagt eller rättare sagt skrivit ngt om våld men faktum är att ts har upplevt hoten obehagliga och det räcker. Ska man bara anmäla om man blir dödshotad tycker du? :confused:
Vilken tur att du förhoppningvis inte är polis så det inte är din sak att avgöra om 15 sms med hot är brottsligt eller ej.
Polisen ska utreda brott och om man ska vända sig dit bör man rimligen kunna sätta en rubrik på brottet utifrån brottsbalken. Det är inte hot enligt brottsbalken att säga ’jag ska vända mig till kronofogden eller en jurist’ eller ’ jag kommer inte att inte ge upp’ Om det är ofredande att skicka 15 sms med dylikt innehåll är knappast ngt polisen kommer utreda. Detta är helt uppenbart en civirättslig tvist som ska avgöras tingsrätten.
Det är inte konstigt att polisen inte hinner utreda allvarliga brott när man uppmanar varandra att polisanmäla så fort man blir lite sur på någon.
 
Återigen så är det ju TS väldigt udda och otydliga avtal som ställer till det s.a.s.

Normalt så betalas inget tillbaka på en månadshyra för att en inackorderad väljer att flytta tidigare.

Nu har som sagt TS fått en inack som valt att tolka det ytterst bristfälliga avtalet bokstavligt och utifrån det kräver saker.

Just utifrån det rätt udda bristfälliga avtalet så står mina tidigare reflektioner fast, att TS behöver kontakta en jurist på gratis rådgivning just utifrån denna situation om hon vill få bättre torrt på fötterna 👍
Jag håller med, men med tillägget att om inte stallhyrorna var skyhöga så kommer kostnaden för att driva ärendet snabbt överskrida beloppet man tvistar om. Kom också ihåg att om man förlorar ett civilrättsligt mål så får man betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader.
 
Polisen ska utreda brott och om man ska vända sig dit bör man rimligen kunna sätta en rubrik på brottet utifrån brottsbalken
Jag håller med dig i sak i den här tråden men vill flika in att man absolut inte behöver veta vad för brottsrubricering det rör sig om för att vända sig till polisen. De avgör om det är ett brott det rör sig om eller ej och i sådana fall vad för typ av brott det handlar om.

Vad som ska anmälas i den här tråden begriper jag dock inte.
 
Jag håller med dig i sak i den här tråden men vill flika in att man absolut inte behöver veta vad för brottsrubricering det rör sig om för att vända sig till polisen. De avgör om det är ett brott det rör sig om eller ej och i sådana fall vad för typ av brott det handlar om.

Vad som ska anmälas i den här tråden begriper jag dock inte.
Du har givetvis rätt, men om vi vill att polisen ska hinna utreda uppenbara och allvarliga brott så menar jag att det är rimligt att man inte polisanmäler ngn bara för att man är arg på dem. Man kan ganska lätt ta reda på vad som är ett hot enligt brottsbalken genom att besöka polisens hemsida.
 
TS hade ju sagt att de kunde flytta omgående om de ville och att man inte hade ngn avtalad uppsägningstid
Jaha, du tänker så. Jag tänkte samma, fast tvärtom.
Jag som inhyrd väljer att flytta, eftersom inget är avtalat, varken om återbetalning eller uppsägning, så kan jag varken kräva det ena eller det andra. Utan jag får stå kvar för den tid jag har betalat eller se pengarna brinna inne, mitt eget beslut.
 
Jag håller med, men med tillägget att om inte stallhyrorna var skyhöga så kommer kostnaden för att driva ärendet snabbt överskrida beloppet man tvistar om. Kom också ihåg att om man förlorar ett civilrättsligt mål så får man betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader.

Fast va?

Jag har endast sagt flertalet gånger att ta en kostnadsfri rådgivning på telefonen som grundråd TS efterlyser, istället för att fråga folk här? 😳 jag förstår inte riktigt hur du kunnat tolka mina reflektioner i tråden som att jag någonsin varit inne på att TS skulle gå i rätten osv ? 😳
 
Fast va?

Jag har endast sagt flertalet gånger att ta en kostnadsfri rådgivning på telefonen som grundråd TS efterlyser, istället för att fråga folk här? 😳 jag förstår inte riktigt hur du kunnat tolka mina reflektioner i tråden som att jag någonsin varit inne på att TS skulle gå i rätten osv ? 😳
Vad ska TS då med rådgivningen till? TS har ju redan betalat tillbaka efter vad jag förstår. Oavsett så måste man var medveten om de ekonomiska konsekvenserna av att ge sig in i juridiska processer av dett slag.
 
Vad ska TS då med rådgivningen till? TS har ju redan betalat tillbaka efter vad jag förstår. Oavsett så måste man var medveten om de ekonomiska konsekvenserna av att ge sig in i juridiska processer av dett slag.

Jag förstår fortfarande inte hur du får det till att TS står inför rättsliga kostnader osv .
 
Jag förstår fortfarande inte hur du får det till att TS står inför rättsliga kostnader osv .
Om TS inte kommer överens med inackorderingarna ang kostnaden måste den part som vill ´få rätt’ gå via tingsrätten. Om målet kommer upp i tingsrätten ( dvs om man inte förliks före rättegången) får den som förlorar betala sina egna och motpartens rättegångskostnader . Om man förliks står man i regel för sina egna kostnader. Med tanke på att en jurist lätt debiterar en 1200 kr per timme så blir det snabbt pengar + diverse administrative avgifter oavsett. TS kan hamna i tingsrätten om inackorderingarna driver frågan om att få sina pengar tillbaka. Nu har ju TS redan betalat så då är det i så fall TS som behöver gå till tingsrätten för att få pengarna åter. Om det rör sig om ett sk förenklat tvistemål ( belopp under ett halvt ppb) är den ekonomiska risken om man förlorar lite mindre än om det rör sig om större summor.
Kronofogden agerar inte om motparten bestrider fodran. Man måste först ha en dom i från tingsrätten.
 
Om TS inte kommer överens med inackorderingarna ang kostnaden måste den part som vill ´få rätt’ gå via tingsrätten. Om målet kommer upp i tingsrätten ( dvs om man inte förliks före rättegången) får den som förlorar betala sina egna och motpartens rättegångskostnader . Om man förliks står man i regel för sina egna kostnader. Med tanke på att en jurist lätt debiterar en 1200 kr per timme så blir det snabbt pengar + diverse administrative avgifter oavsett. TS kan hamna i tingsrätten om inackorderingarna driver frågan om att få sina pengar tillbaka. Nu har ju TS redan betalat så då är det i så fall TS som behöver gå till tingsrätten för att få pengarna åter. Om det rör sig om ett sk förenklat tvistemål ( belopp under ett halvt ppb) är den ekonomiska risken om man förlorar lite mindre än om det rör sig om större summor.
Kronofogden agerar inte om motparten bestrider fodran. Man måste först ha en dom i från tingsrätten.

Du missar kanske lite av poängen av det @mackan skriver. Att få rådgivning av en jurist behöver absolut inte innebära att man startar en rättsprocess. Jag har använt mig av juridisk rådgivning många gånger i olika sammanhang - och fått goda råd. Juridik används i vardagen. I det här fallet hade en juridiskt rådgivning kunnat hjälpa TS att förstå sina rättigheter/skyldigheter och med det kanske även ett råd om hur formulera sig i kommunikationen tillbaka till inackorderingarna.
 
Du missar kanske lite av poängen av det @mackan skriver. Att få rådgivning av en jurist behöver absolut inte innebära att man startar en rättsprocess. Jag har använt mig av juridisk rådgivning många gånger i olika sammanhang - och fått goda råd. Juridik används i vardagen. I det här fallet hade en juridiskt rådgivning kunnat hjälpa TS att förstå sina rättigheter/skyldigheter och med det kanske även ett råd om hur formulera sig i kommunikationen tillbaka till inackorderingarna.[/
 
@Verdandi
Givetvis. Jag vill bara höja ett varningens finger just för att dra igång eller hamna processer kring mindre belopp. Många har ingen aning om hur dyrt det kan bli och förblindas lätt av sin önskan ’att få rätt’.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 365
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 601
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 725
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp