Vad är rätt och fel

Är det bara jag som suckar inombords om hur folk orkar.De beslutade att flytta med omedelbar bums och kan inte ta smällen att de förlorar lite pengar på det. Jag kan bli så less på sånt.Jag hade verkligen inte brytt mig om pengarna eller så hade jag bara stått kvar månaden ut.Jag menar att stå på sig är bra men det finns väl viktigare saker att stå på sig om?Ibland tror jag vi alla behövt få perspektiv på vad som verkligen är viktigt här i livet
 
Är det bara jag som suckar inombords om hur folk orkar.De beslutade att flytta med omedelbar bums och kan inte ta smällen att de förlorar lite pengar på det. Jag kan bli så less på sånt.Jag hade verkligen inte brytt mig om pengarna eller så hade jag bara stått kvar månaden ut.Jag menar att stå på sig är bra men det finns väl viktigare saker att stå på sig om?Ibland tror jag vi alla behövt få perspektiv på vad som verkligen är viktigt här i livet
Håller med dig avseende ’att man bara orkar’ men tycker det gäller TS med ...
Av TS inlägg framgår att man kommit ihop sig på något vis och då är väl tjafset om pengarna antagligen en del av en konflikt vi inte vet så mycket om. Att blanda in kronofogde, polis, jurister mfl i detta är för mig bara att fördjupa en konflikt som man borde kunna lösa betydligt enklare, t ex genom att mötas halvvägs så att halva summan betalas tillbaka.Hade jag varit TS så hade jag ( precis som TS till sist gjort) betalat tillbaka för att få slut på det hela och sedan låtit saken bero.
 
Hej !
Jag skulle behöva lite råd ,tycke och tips

För att göra en lång historia kort:
2 inackorderingar valde att flytta sina hästar ,med kort varsel efter meningsskiljaktigheter,

Jag har ett skrivet kontrakt , där båda parter skrivit under.
,Där det inte står något om uppsägning,för jag anser att det står varje hästägare fritt att flytta sin häst om denne så önskar. Och skrev även att "Flytta imorgon då om ni vill"
Nu kräver dom mig på återbet av stallhyra fr o m det datum dom flyttade fram tills månadsskiftet

Men har dom "laglig rätt att göra så här?"
Flytta (på eget bevåg) och sedan (under hot) kräva att jag ska betala tillbaka för halva månaden.

Står det inget ang uppsägningstid i kontraket?
Skulle rekomendera att ni skriver ex en månads uppsägingstid från man skrifligt lämnat in uppsägning i kontraktet. Så slipper du liknande situationer.

Och tydligt vilka regler ni har i stallet så det är tydligt och klart.
 
Står det inget ang uppsägningstid i kontraket?
Skulle rekomendera att ni skriver ex en månads uppsägingstid från man skrifligt lämnat in uppsägning i kontraktet. Så slipper du liknande situationer.

Och tydligt vilka regler ni har i stallet så det är tydligt och klart.
Står det inget ang uppsägningstid i kontraket?
Skulle rekomendera att ni skriver ex en månads uppsägingstid från man skrifligt lämnat in uppsägning i kontraktet. Så slipper du liknande situationer.

Och tydligt vilka regler ni har i stallet så det är tydligt och klart.
Med vem skall TS skriva kontrakt i nuvarande situation?
 
För att hyresgästen flyttat på eget bevåg.
Jag uppfattade det som att stallägaren gav ett accept. Det är i så fall möjligt att hyresgästen tog det som ett omedelbart avslut på avtalet.


I och med att det inte finns något skriftligt avtal väller muntliga och praxis. Praxis är en månads uppsägning, hyresgästen kan hävda ett muntligt avtal utan uppsägningstid. Det är oklart vad som gäller.

Har TS sagt att de kan flytta när de vill men inte kommer få något tillbaks i samband med att de sade upp sig så håller jag med om att hyran skulle vara förverkad. Det är svårt att ge bestämda åsikter när man inte har hela perspektivet.
 
Är det bara jag som suckar inombords om hur folk orkar.De beslutade att flytta med omedelbar bums och kan inte ta smällen att de förlorar lite pengar på det. Jag kan bli så less på sånt.Jag hade verkligen inte brytt mig om pengarna eller så hade jag bara stått kvar månaden ut.Jag menar att stå på sig är bra men det finns väl viktigare saker att stå på sig om?Ibland tror jag vi alla behövt få perspektiv på vad som verkligen är viktigt här i livet
Den som har ont om pengar är förmodligen mer benägen att bråka. Den personen har troligen ett annat perspektiv än dig.
 
Jag har haft dåligt med pengar och inte jätterik idag och har alltid gör fortfarande resonerar densamma.Har jag dåligt med pengar får jag bita ihop o stå tiden ut
Jag resonerar själv olika om jag inte kan avvara pengarna än om jag kan.

Det där med att bråka om pengar gäller dessutom båda parter. Det kan lika gärna sägas att den som betalt tillbaks får stå sitt kast...

Det lär gälla någon/några tusenlappar.
 
Jag resonerar själv olika om jag inte kan avvara pengarna än om jag kan.

Det där med att bråka om pengar gäller dessutom båda parter. Det kan lika gärna sägas att den som betalt tillbaks får stå sitt kast...

Det lär gälla någon/några tusenlappar.

Klart man kan se det olika.Jag tycker dock att har man betalat så har man.Men de är mun uppfattning och är det nått jag hatar är det bråk om pengar.Jag hade nog haft ett bättre avtal också för tyvärr allmänt går det inte o lita på folk när det gäller pengar
 
Klart man kan se det olika.Jag tycker dock att har man betalat så har man.Men de är mun uppfattning och är det nått jag hatar är det bråk om pengar.Jag hade nog haft ett bättre avtal också för tyvärr allmänt går det inte o lita på folk när det gäller pengar
Liksom om man betalt tillbaks så har man.

Jag tror det ligger mer bakom än vi gått höra. Jag hade aldrig begärt tillbaks pengarna själv och betalar snällt enligt avtal (och ser till att jag har avtal) åh andra sidan har jag bråkat om en struntsumma vid avflyttning som jag vägrade betala, tom med stallägaren höll med om att summan var utanför avtal men ville debitera extra retroaktivt.
 
Kallhyran skall givetvis betalas och en månads uppsägningstid gäller såvida inget annat avtalats. Däremot om hö och strö mm ingår i hyran skall den för hästen normala förbrukningen för tidsperioden hästen ej nyttjar detta, dvs av flyttat, ej betalas av hyresgästen. Så det beror ju på vad ni avtalat vad som ingår. Är det kallhyran det bråkas om skulle du ej betalt tillbaka den!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 602
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp