Vad är rimligt? Preferenser ang. mat

Har du några källor på att folk skulle bli vegetarianer/veganer p.g.a. av de inte tål kött från början?

Är det inte snarare så att efter en längre tid med en viss diet, så har bakteriefloran i matsmältningssystemet anpassats till den dieten, och då reagerar magen på den ovana kosten.

Eller menade du något annat?
Så du menar att folk ska tvingas att äta mat som ger lidande och kostar i miljöpåverkan för att inte må dåligt OM de hamnar på sjukhus- för normen (som andra inte VILL ändra) är att ingen måltid är komplett utan delar av ett dött djur? Att här ska ingen bryta några normer - oavsett hur skadliga dessa normer är.

Det enklaste är ju att erbjuda veganmat som nästan alla KAN äta
 
Senast ändrad:
Rent pragmatiskt så skulle väl veganskt vara det som blev mest effektivt eftersom alla kan äta det förrutom personer med specifika allergier eller andra specialbehov för kost men det blir ju undantag som bara kommer variera beroende på vilken kost man väljer. Veganskt kan alla specialgrupper äta som det annars vanligtvis specialanpassas för.
 
Ja och nej. Det är ju inte bara nötallergiker som inte kan äta veganskt utan även personer med glutenintolerans, allergi mot sojaprotein och/eller baljväxter och personer som har olika sjukdomstillstånd, te x såna som innebär att de måste hålla nere mängden kostfibrer.

Jag tycker inte att frågan är helt enkel. Att det i dagens samhälle ska finnas vegetariskt alternativ tycker jag är helt självklart. Ingen mår dåligt av att inte behöva äta kött varje dag och jag ser hellre vegetariskt som standarden där man får lägga till kött vid behov än att kött är standarden. I övrigt kan jag känna att det är rimligt att det erbjuds specialkost ibland, i andra lägen får man som individ acceptera att man själv får ta ansvar, framför allt om man valt att äta på ett sätt som innebär att de alternativ som vanligtvis serveras inte duger.
Men vad är det som säger att veganskt/vegetariskt är specialkost och "kött och potatis" normalkost? Varför inte ta det som flest personer kan äta som normalkost, om det nu är så att man dignar under alla krav på anpassning? (För att inte tala om det som är snällast mot vår enda, gemensamma planet)
 
Jag tycker det är rimligt med blandkosträtt (eftersom det är det majoriteten i Sverige äter) och veganskrätt (för alla som väljer bort kött/någon typ av kött av etiska eller religiösa orsaker) som standard samt såklart specialanpassad allergimat för de med läkarintyg.
 
Personligen tycker jag nog att det är en smula ologiskt att majoriteten ska behöva anpassa sig till vad minoriteten vill ha, helt oavsett om det gäller blandkost/vegetarisk kost eller något annat. Däremot borde vettig alternativ erbjudas.
 
Så du menar att folk ska tvingas att äta mat som ger lidande och kostar i miljöpåverkan för att inte må dåligt OM de hamnar på sjukhus- för normen (som andra inte VILL ändra) är att ingen måltid är komplett utan delar av ett dött djur? Att här ska ingen bryta några normer - oavsett hur skadliga dessa normer är.

Det enklaste är ju att erbjuda veganmat som nästan alla KAN äta
Vems lidande menar du? Ytterst få är "allergiska" mot kött.

Hur var det nu med källor på ditt ursprungliga påstående?

Nej, om det är något som inte hela jordens befolkning kan äta, så är det "veganmat".
Det går inte att odla sådan mat till hela jordens befolkning. Det skulle bli en miljökatastrof utan dess like om man försökte.
 
I skolorna idag erbjuds oftast 2 alternativ vid luncherna. Två olika maträtter alltså, för att försäkra sig om att barnen äter, skulle jag tro. Att ett av de alternativen är veganskt vore ju att lösa problemet på ett smidigt sätt. Men jag vet att även det kan orsaka protester - i mitt barns skola (då högstadiet) blev vissa elever mycket upprörda när inte båda alternativen innehöll kött. Lite märkligt menar jag.
 
Men vad är det som säger att veganskt/vegetariskt är specialkost och "kött och potatis" normalkost? Varför inte ta det som flest personer kan äta som normalkost, om det nu är så att man dignar under alla krav på anpassning? (För att inte tala om det som är snällast mot vår enda, gemensamma planet)

Läste du inte hela mitt inlägg? Jag ser som sagt gärna att vegetariskt är normalkost men när många verkar tycka att kött i maten är normen tycker jag att det är självklart att det åtminstone alltid ska finnas vegetariska alternativ.
 
Vems lidande menar du? Ytterst få är "allergiska" mot kött.

Hur var det nu med källor på ditt ursprungliga påstående?

Nej, om det är något som inte hela jordens befolkning kan äta, så är det "veganmat".
Det går inte att odla sådan mat till hela jordens befolkning. Det skulle bli en miljökatastrof utan dess like om man försökte.
De som inte äter kött kan inte lägg om kosten plötsligt. (Och det finns faktiskt allergier mot kött - som en kul historia; man kan få köttallergi av bitas av en amerikansk fästing. Tidningen Wired menade att fästingen skulle kunna användas till ett köttvaccin)

Och veganmat är inte sämre för miljön än "vanlig blandmat" var har du fått det tokeriet ifrån? Ge en enda vettig källa!
 
Vems lidande menar du? Ytterst få är "allergiska" mot kött.

Hur var det nu med källor på ditt ursprungliga påstående?

Nej, om det är något som inte hela jordens befolkning kan äta, så är det "veganmat".
Det går inte att odla sådan mat till hela jordens befolkning. Det skulle bli en miljökatastrof utan dess like om man försökte.
Köttproduktion medför lidande. Jag har fött upp grisar (nästan så bra som det går att föda upp grisar, frigång etc) men inte fan var det lyckans dag i stallarna när slaktbilen kom. Och även om mina grisar bara plågades någon timme, så nog fan var det dödsångest och jävulskap under den timmen. Du får gärna plocka fram dina källor om helt lidande fri djurproduktion också.

Tom när det handlar om jakt är det en del lidande med i bilden. Nu anser jag att matproduktion ibland är värd det - men jag anser att man måste komma ihåg och respektera att det handlar om andra individers liv och välbefinnande.
 
Vems lidande menar du? Ytterst få är "allergiska" mot kött.

Hur var det nu med källor på ditt ursprungliga påstående?

Nej, om det är något som inte hela jordens befolkning kan äta, så är det "veganmat".
Det går inte att odla sådan mat till hela jordens befolkning. Det skulle bli en miljökatastrof utan dess like om man försökte.
Vad skulle orsaka den miljökatastrofen, menar du?
 
Enklast vore att bara servera strimlade morötter och vitkål med rapsolja och salt, varje mål, varje dag såklart. Himla billigt, vi kan skala upp produktionen i egna landet så mycket som behövs.

Trist för den som är inlagd eller befinner sig där mer än en dag, kan man tycka.

Det verkar trasigt att välja en enda smal kostinriktning och BARA servera enligt den, när det inte stämmer med vad som efterfrågas av dem som ska äta maten. Bättre kan vi.

Vad som serveras bör motsvara efterfrågan, inom rimliga gränser.
 
I skolorna idag erbjuds oftast 2 alternativ vid luncherna. Två olika maträtter alltså, för att försäkra sig om att barnen äter, skulle jag tro. Att ett av de alternativen är veganskt vore ju att lösa problemet på ett smidigt sätt. Men jag vet att även det kan orsaka protester - i mitt barns skola (då högstadiet) blev vissa elever mycket upprörda när inte båda alternativen innehöll kött. Lite märkligt menar jag.

Det är ganska märkligt. Vi har haft den diskussionen här förut.

Nu är veganskt väldigt smalt, men utan kött bör ju kunna vara ett av standardalternativen, även utan konstaterad specialkost.
 
De som inte äter kött kan inte lägg om kosten plötsligt. (Och det finns faktiskt allergier mot kött - som en kul historia; man kan få köttallergi av bitas av en amerikansk fästing. Tidningen Wired menade att fästingen skulle kunna användas till ett köttvaccin)

Och veganmat är inte sämre för miljön än "vanlig blandmat" var har du fått det tokeriet ifrån? Ge en enda vettig källa!

Fastingen "Lone star tick" kan ge en tillfalig typ av "allergi" mot kott, och i vissa fall mjolk, produkter som forsvinner ett tag efter fastingbettet. Det finns nagra hundra fall i USA.

Om nu manniskan ar sa kanslig for att plotsligt lagga om kosten att inte ata kott produkter att man blir sa sjuk om man ater kott, ar det inte lika kansligt at andra hallet?
Min fundering pa det ar att har i USA har vi haft en hel del "recalls" av sallad och andra gronsaker som sprider sjukdommar, men nar det galler kott ar det mycket mer ovanligt med recalls for att det sprider sjukdommar.
 
Fastingen "Lone star tick" kan ge en tillfalig typ av "allergi" mot kott, och i vissa fall mjolk, produkter som forsvinner ett tag efter fastingbettet. Det finns nagra hundra fall i USA.

Om nu manniskan ar sa kanslig for att plotsligt lagga om kosten att inte ata kott produkter att man blir sa sjuk om man ater kott, ar det inte lika kansligt at andra hallet?
Min fundering pa det ar att har i USA har vi haft en hel del "recalls" av sallad och andra gronsaker som sprider sjukdommar, men nar det galler kott ar det mycket mer ovanligt med recalls for att det sprider sjukdommar.
Det beror på hanteringen av salladen inte sallad eller grönsaker i sig.
 
Jag var vegeterian i ca 8 år, gick i skolan delar av den tiden och fick vegetarisk serverat. Det tråkiga jag kom ihåg var att på ena skolan fick jag bara ta av det vegetariska, dvs min färdiga maträtt. Jag fick inte ta sallad, bröd lr tillbehör som inte var kött från "dom andras" mat. Kunde gärna bli lite enformigt och smaklöst då det ofta var nån blöt gratäng till mig :crazy: den andra skolan jag gick på laga dom maten själv, där var vi 3 vegeterianer och kökspersonalen tyckte det var superkul att diskutera recept å prova nytt på oss :love:

Tycker det kan vara ganska bra med två lr tre alternativ, vegansk/kött/vegetarisk. Tror det är möjligt att variera många maträtter och att använda samma råvaror i grunden till de 3 alternativen.

Vet inte hur detta kan påverka kostnader för i slutändan är det väl oftast det som styr, tyvärr. Det som kanske också kan vara svårt är om man inte på förhand vet hur många som man skall laga respektive alternativ till. Men i skola och dagis etc där man befinner sig varje dag, registrerar man sig oftast för typ av kost.

Om man av olika medicinska anledningar inte kan äta en viss typ av kost måste ju det tas hänsyn till. Menar dock att det blir special tillfällen.

Hur många i Sverige är veganer och vegetarianer, finns det nån tillförlitlig statistik på det?
 
Hur många i Sverige är veganer och vegetarianer, finns det nån tillförlitlig statistik på det?

Mellan tummen och pekfingret, typ -->

"Andelen vegetarianer i Sverige är oklar. Olika undersökningar finner andelar från 0,5 procent till 10 procent. Enligt en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Djurens rätt 2014 är andelen vegetarianer 6 procent, och andelen veganer 4 procent.[1] Enligt en tidigare undersökning från Livsmedelsverket, gjord av Wulf Becker 2001 (Färre unga äter kött men vegetarianerna blir inte fler) fick man fram siffran 0,5 procent. Om man även räknar med semivegetarianer ökar andelen till 3,5 procent. Livsmedelverkets undersökning omfattade personer i åldrarna 16-79 år. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism_i_Sverige
 
Det är ganska märkligt. Vi har haft den diskussionen här förut.

Nu är veganskt väldigt smalt, men utan kött bör ju kunna vara ett av standardalternativen, även utan konstaterad specialkost.
Fast även vegansk kan vara ganska brett, om man tänker t.ex. pasta (som de flesta barn och vuxna gillar) med tomatsås, kanske en rik och fyllig grönsakssås som inte är blaskig och trist. Indisk mat behöver inte vara extrem, men kan bestå av ris med fruktiga kryddor och grönsaker (potatis, vitlök, ingefära och spenat t.ex. ) eller kryddiga kikärtor. Garam Masala gillar de flesta. Mexikansk mat kan göras vegansk - härliga burritos med kryddig bönfyllning, salsa och guacamole. Där finns massor!
 
Fast även vegansk kan vara ganska brett, om man tänker t.ex. pasta (som de flesta barn och vuxna gillar) med tomatsås, kanske en rik och fyllig grönsakssås som inte är blaskig och trist. Indisk mat behöver inte vara extrem, men kan bestå av ris med fruktiga kryddor och grönsaker (potatis, vitlök, ingefära och spenat t.ex. ) eller kryddiga kikärtor. Garam Masala gillar de flesta. Mexikansk mat kan göras vegansk - härliga burritos med kryddig bönfyllning, salsa och guacamole. Där finns massor!

Att utesluta stora grupper födoämnen blir inte brett. Men allt är relativt.

Det är konstigt och kasst att pådyvla alla som enda alternativ ett val som bara 4% gör frivilligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 700
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 856
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 096
Senast: hastflicka
·
Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp