Vad är rimligt? Preferenser ang. mat

Vilka anpassningar efter preferenser angående mat är rimliga? Jag tänker på lite olika ställen som förskola, skola, sjukhus, privat företag och vänner?

Tråden startad i och med diskussion på barn-sidan där förskolan inte verkade så intresserade av att ge 5-åring vegetariskt.

Det uppstår en ökad kostnad när inte en sak kan erbjudas alla, men många verkar tycka att det ska erbjudas vegetariskt alternativ. Hur är det med veganskt? Eller om någon vill äta kött varje dag? Var ska gränsen gå? Om den ska gå vid vegetariskt, varför just där?

Jo, skola och förskola tycker jag alltid ska erbjuda en ytterst varierad kost och gärna en bra salladsbuffé. Det är för många barn det enda lagade målet mat eller den enda ”bra” mat som serveras, den ska vara så allsidig som möjligt.
Skolans grönsaksutbud är miserabelt tyvärr.
 
Vad skulle orsaka den miljökatastrofen, menar du?
Kortfattat:

Djurgödsel är nödvändigt för att förhindra att odlingsjorden förstörs. Kan ersättas i småskaliga sammanhang med kompost, eller delvis ersättas i storskaliga sammanhang med plöjningsfri odlingsteknik, kombinerat med användning av konstgödsel och sprutning med glyfosat.
Plöjningsfritt fungerar inte för alla grödor dock, ett exempel är stapelgrödan ris.

För spannmålsodling så skulle det gå åt mycket mer mark, och den ändliga resursen, råvaran till konstgödseln, skulle mycket snart ta slut, samtidigt som odlingssystemen skulle fastna i ett större kemikalieberoende än vad vi har idag.

För odla högvärdigt protein till många människor, så går det åt mycket mark. Mark som måste finnas där det är rätt klimat för bönor och ärtor, samt att finns en tillräcklig tillgång till vatten.
Amazonas är ett område som har detta klimat, och som redan nu är hotat av exploatering för att ta ett exempel.

Gräs (förenklat, med flera andra örter) kan omsättas till högvärdigt protein till människor, och finns naturligt i många områden där inte de bästa proteinerna för humankonsumtion kan växa i storskalig odling. T.o.m. i områden, där bara ytterst få grödor, om ens några kan odlas, för att det är kallt, för varmt, för torrt, för brant t.ex., kan man föda upp djur som äter gräs.
Gräs växer också bra på ställen som av många olika skäl inte riktigt fungerar att odla som åkermark, men som kan användas som permanenta gräsmarker för bete. Permanenta gräsmarker är viktiga för den biologiska mångfalden och fungerar som kolsänkor. De är också viktiga för pollinerande insekter.

Djur ger förutom köttprotein, också mjölk, och som biprodukt gödsel.

När nöt, getter eller får uppföds på på gräsbete och odlat gräs som huvudföda, så har djurhållningen mycket liten påverkan på klimatgaserna, samtidigt som gräsmarkerna tar upp och lagrar koldioxid.

En alltför utbredd, och tanklös användning av jordbruksmark, för ensidig odling av vegetabilier utan att tillföra djurbaserad gödsel, hotar både den biologiska mångfalden och vår framtida möjlighet att försörja oss med mat.

Ett exempel på ensidigt odlingssystem, är stora delar av USA inkluderat mellanvästern, där jorderosion och markförstörelse är ett faktum idag, samtidigt som en hel del jordar blivit sterila p.g.a. för hård användning av olika sorters bekämpningsmedel.

Ett annat problem är alla de områden, som skulle behöva användas för odling, där det idag finns regnskog, tempererade skogar, eller annan mark som idag är de sista områdena för vår biologiska mångfald.

Dessa områden skulle behöva användas till jordbruk, och massutrotning av arter och individer skulle gå mycket fort, och eventuellt ta oss (människan) med sig också.
 
Den som tycker att det är viktigt att äta kött gör det säkert hemma. Eftersom Livsmedelsverkets rekommendation är max 4 måltider/500 g i veckan (av 21 måltider om man äter tre ggr om dagen) så verkar det nästan olämpligt att servera rött kött i skola eller barnomsorg. Risken att folk äter för mycket kött måste ju vara mycket större än att de äter "för lite". Inom äldreomsorg och vård (där alla mål äts) kanske man kan erbjuda rött kött som tillval ett par gånger i veckan?
 
Jo, skola och förskola tycker jag alltid ska erbjuda en ytterst varierad kost och gärna en bra salladsbuffé. Det är för många barn det enda lagade målet mat eller den enda ”bra” mat som serveras, den ska vara så allsidig som möjligt.
Skolans grönsaksutbud är miserabelt tyvärr.
Min sambo är kock på förskola och det är precis så han tänker. Det ska vara nyttigt, gott och barnen ska få upptäcka ny och spännande mat. På sin budget på strax över 9 kr/barn/dag lagar han mat från grunden som är ekologisk och närproducerad. Vegetarisk mat två dagar i veckan, fisk en dag i veckan. Dessutom specialkost till allergiker/religiösa samt vegetariska/veganska alternativ till de barn som äter det. Samt att han bakar allt bröd själv. Mina ungar har inte haft det så på sina förskolor när de var i den åldern.
 
Kortfattat:

Djurgödsel är nödvändigt för att förhindra att odlingsjorden förstörs. Kan ersättas i småskaliga sammanhang med kompost, eller delvis ersättas i storskaliga sammanhang med plöjningsfri odlingsteknik, kombinerat med användning av konstgödsel och sprutning med glyfosat.
Plöjningsfritt fungerar inte för alla grödor dock, ett exempel är stapelgrödan ris.

För spannmålsodling så skulle det gå åt mycket mer mark, och den ändliga resursen, råvaran till konstgödseln, skulle mycket snart ta slut, samtidigt som odlingssystemen skulle fastna i ett större kemikalieberoende än vad vi har idag.

För odla högvärdigt protein till många människor, så går det åt mycket mark. Mark som måste finnas där det är rätt klimat för bönor och ärtor, samt att finns en tillräcklig tillgång till vatten.
Amazonas är ett område som har detta klimat, och som redan nu är hotat av exploatering för att ta ett exempel.

Gräs (förenklat, med flera andra örter) kan omsättas till högvärdigt protein till människor, och finns naturligt i många områden där inte de bästa proteinerna för humankonsumtion kan växa i storskalig odling. T.o.m. i områden, där bara ytterst få grödor, om ens några kan odlas, för att det är kallt, för varmt, för torrt, för brant t.ex., kan man föda upp djur som äter gräs.
Gräs växer också bra på ställen som av många olika skäl inte riktigt fungerar att odla som åkermark, men som kan användas som permanenta gräsmarker för bete. Permanenta gräsmarker är viktiga för den biologiska mångfalden och fungerar som kolsänkor. De är också viktiga för pollinerande insekter.

Djur ger förutom köttprotein, också mjölk, och som biprodukt gödsel.

När nöt, getter eller får uppföds på på gräsbete och odlat gräs som huvudföda, så har djurhållningen mycket liten påverkan på klimatgaserna, samtidigt som gräsmarkerna tar upp och lagrar koldioxid.

En alltför utbredd, och tanklös användning av jordbruksmark, för ensidig odling av vegetabilier utan att tillföra djurbaserad gödsel, hotar både den biologiska mångfalden och vår framtida möjlighet att försörja oss med mat.

Ett exempel på ensidigt odlingssystem, är stora delar av USA inkluderat mellanvästern, där jorderosion och markförstörelse är ett faktum idag, samtidigt som en hel del jordar blivit sterila p.g.a. för hård användning av olika sorters bekämpningsmedel.

Ett annat problem är alla de områden, som skulle behöva användas för odling, där det idag finns regnskog, tempererade skogar, eller annan mark som idag är de sista områdena för vår biologiska mångfald.

Dessa områden skulle behöva användas till jordbruk, och massutrotning av arter och individer skulle gå mycket fort, och eventuellt ta oss (människan) med sig också.
Nu blev det ett litet sidospår här, men jag vill mest säga, att jag definitivt inte tror att Mänskligheten kommer att bli veganer ens på mycket, mycket länge, om ens någonsin. Så problemet kommer knappast att uppstå. Dessutom är jag inte vegan i det avseendet att jag anser att människan inte på något som helst sätt ska "använda" djur i våra liv. Jag tror att människan ingår i kretsloppet och i den fantastiska väv som naturen utvecklat sedan jordens begynnelse. Med ett ansvarsfullt och respektfullt ömsesidigt "användande" av varandra behöver inget bli extremt och uteslutande, men de hemska avarterna av djuruppfödning (och allt vad det innebär) skulle kunna försvinna och vi skulle ta oss ur den livsfarliga nedåtgående spiralen vi befinner oss i nu, både vad gäller miljön och djurens välfärd. Och människans.
 
Kortfattat:

Djurgödsel är nödvändigt för att förhindra att odlingsjorden förstörs. Kan ersättas i småskaliga sammanhang med kompost, eller delvis ersättas i storskaliga sammanhang med plöjningsfri odlingsteknik, kombinerat med användning av konstgödsel och sprutning med glyfosat.
Plöjningsfritt fungerar inte för alla grödor dock, ett exempel är stapelgrödan ris.

För spannmålsodling så skulle det gå åt mycket mer mark, och den ändliga resursen, råvaran till konstgödseln, skulle mycket snart ta slut, samtidigt som odlingssystemen skulle fastna i ett större kemikalieberoende än vad vi har idag.

För odla högvärdigt protein till många människor, så går det åt mycket mark. Mark som måste finnas där det är rätt klimat för bönor och ärtor, samt att finns en tillräcklig tillgång till vatten.
Amazonas är ett område som har detta klimat, och som redan nu är hotat av exploatering för att ta ett exempel.

Gräs (förenklat, med flera andra örter) kan omsättas till högvärdigt protein till människor, och finns naturligt i många områden där inte de bästa proteinerna för humankonsumtion kan växa i storskalig odling. T.o.m. i områden, där bara ytterst få grödor, om ens några kan odlas, för att det är kallt, för varmt, för torrt, för brant t.ex., kan man föda upp djur som äter gräs.
Gräs växer också bra på ställen som av många olika skäl inte riktigt fungerar att odla som åkermark, men som kan användas som permanenta gräsmarker för bete. Permanenta gräsmarker är viktiga för den biologiska mångfalden och fungerar som kolsänkor. De är också viktiga för pollinerande insekter.

Djur ger förutom köttprotein, också mjölk, och som biprodukt gödsel.

När nöt, getter eller får uppföds på på gräsbete och odlat gräs som huvudföda, så har djurhållningen mycket liten påverkan på klimatgaserna, samtidigt som gräsmarkerna tar upp och lagrar koldioxid.

En alltför utbredd, och tanklös användning av jordbruksmark, för ensidig odling av vegetabilier utan att tillföra djurbaserad gödsel, hotar både den biologiska mångfalden och vår framtida möjlighet att försörja oss med mat.

Ett exempel på ensidigt odlingssystem, är stora delar av USA inkluderat mellanvästern, där jorderosion och markförstörelse är ett faktum idag, samtidigt som en hel del jordar blivit sterila p.g.a. för hård användning av olika sorters bekämpningsmedel.

Ett annat problem är alla de områden, som skulle behöva användas för odling, där det idag finns regnskog, tempererade skogar, eller annan mark som idag är de sista områdena för vår biologiska mångfald.

Dessa områden skulle behöva användas till jordbruk, och massutrotning av arter och individer skulle gå mycket fort, och eventuellt ta oss (människan) med sig också.
Britterna fick ju lära sig det under WWII, med döda jordar som följd.
 
Min sambo är kock på förskola och det är precis så han tänker. Det ska vara nyttigt, gott och barnen ska få upptäcka ny och spännande mat. På sin budget på strax över 9 kr/barn/dag lagar han mat från grunden som är ekologisk och närproducerad. Vegetarisk mat två dagar i veckan, fisk en dag i veckan. Dessutom specialkost till allergiker/religiösa samt vegetariska/veganska alternativ till de barn som äter det. Samt att han bakar allt bröd själv. Mina ungar har inte haft det så på sina förskolor när de var i den åldern.

Så är det på vår. Vegetariskt minst en dag i veckan för alla, hemlagat bröd och specialkost till de som vill/behöver. Ekoreko och allt möjligt. Helt fantastiskt och dessutom en bra kock, rena rama lyxen.
Sen kom skolan med torr spaghetti och blodpudding. Chock.
 
Jag tycker nog på förskolor, skolor och sjukhus att det gott kan erbjuda en kötträtt (nöt, gris, fågel, fisk...) och en vegetarisk rätt.
Gillade man inte dagens kötträtt var det ok att ta vegetariskt. Eller ta lite av båda för den delen.
Har man allergier eller är vegan kan man väl anmäla det och få sin specialkost direkt från köket. Så hade vi det på min gymnasieskola och det fungerade bra. Samt hade vi stor salladsbuffé och olika sorters hårt bröd och några olika pålägg att välja på.
:)
Iom att de flesta är/var köttätare eller vegeterianer så var det dom alternativen som fanns. Veganer och intoleranta var minoritet så de fick hämta sin speciallagade mat i köket

Vilka anpassningar efter preferenser angående mat är rimliga? Jag tänker på lite olika ställen som förskola, skola, sjukhus, privat företag och vänner?

Tråden startad i och med diskussion på barn-sidan där förskolan inte verkade så intresserade av att ge 5-åring vegetariskt.

Det uppstår en ökad kostnad när inte en sak kan erbjudas alla, men många verkar tycka att det ska erbjudas vegetariskt alternativ. Hur är det med veganskt? Eller om någon vill äta kött varje dag? Var ska gränsen gå? Om den ska gå vid vegetariskt, varför just där?
 
Så är det på vår. Vegetariskt minst en dag i veckan för alla, hemlagat bröd och specialkost till de som vill/behöver. Ekoreko och allt möjligt. Helt fantastiskt och dessutom en bra kock, rena rama lyxen.
Sen kom skolan med torr spaghetti och blodpudding. Chock.
Ja! Min sambo har enbart jobbat inom restaurang förut så att säga. Ungarna på hans förskola har galet bra mat. Skolan kommer bli en chock för dem :crazy:
 
Jag (som inte är vegan bara för att få det sagt) tycker att det är rimligt att man har en vegansk, fullvärdig bas. Sedan kan man ha animaliska alternativ som kan läggas till. Då behöver det inte lagas specialkost till alla laktostintoleranta, mjölkproteinallergiker, fiskallergiker osv. Man får på ett enkelt sätt mat som passar de allra flesta oavsett allergier, trosuppfattning, etisk hållning mm.

Och det här med att barn ska lära sig äta allsidigt... blandkost innebär inte per automatik att det blir allsidigt. Personligen skiter jag i om barnen äter ensidigt eller allsidigt så länge de äter med matglädje och får i sig allt de behöver. Mitt skolbarn käkar betydligt allsidigare kost hemma (som huvudsakligen är vegansk) än på skolan då "normalkosten" ofta är så äcklig att hen ändå bara äter sallad och knäckebröd. Det är inte hela världen eftersom det äts bra hemma, men det vore ju bättre om det fanns större valmöjlighet på skolan som t.ex. en buffé.
 
Var alldeles nyss ett inslag om situationen i Danska skolor med alltfler veganska barn som ofta fick näringsbrist.

Var någonstans?

Jag vill gärna se/lyssna. Tycker att det är himla intressant att fundera över hur man kommer fram till detta att barn som äter vegankost får näringsbrist. Är det barn som söker sjukvård? Ingår de i någon studie? Tar man blodprov på alla barn i skolan?
Är det inte dessutom så att en skrämmande stor andel av dagens barn lever på halv- respektive helfabrikat?
Jag är helt övertygad om att en medveten vegankost är långt mer hälsosam och näringsrik jämfört med färdiga köttbullar och pasta. I USA lider barn av fettlever. Jag är ganska övertygad om att de inte är veganer.

Jag menar inte att en medveten vegankost är bättre än en medveten blandkost men jag undrar lite över det ständigt återkommande "veganer och näringsbrist"...
 
Jag kan liksom inte förstå hur man kan anse att vegankost ska vara någon slags standard att utgå från när siffrorna för veganer är så ofantligt litet enligt wikilänk jag postade tidigare, samt när forskare säger saker som detta om följderna av vegankost:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-...ske-foraeldre-det-kan-vaere-farligt-for-boern

Det finns väldigt mycket i den artikeln att ifrågasätta.

Bland annat:

Finns vetenskaplig studie som visar på samband mellan hjärnskador och veganism?
Vad betyder mycket stort och mycket allvarligt problem?
På vilket sätt är vegansk kost "mycket extrem"?
 
Jag kan liksom inte förstå hur man kan anse att vegankost ska vara någon slags standard att utgå från när siffrorna för veganer är så ofantligt litet enligt wikilänk jag postade tidigare, samt när forskare säger saker som detta om följderna av vegankost:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-...ske-foraeldre-det-kan-vaere-farligt-for-boern

Det är ingen som förespråkar en obalanserad vegansk kost. Lika lite som blandkostare förespråkar en obalanserad kost som orsakar fetma och diabetes.

Som det står i artikeln går det att ge barn vegansk mat.

Att ha en vegansk grund i skolan/förskolan och möjlighet att lägga till animalier borde inte vara särskilt kontroversiellt. Det blir lättare att tillgodose alla specialbehov och jag tvivlar på att barn som är vana vid att äta animalier skulle välja bort dem och drabbas av näringsbrist.
 
Om det nu skulle vara något i den amerikanska dieten som orsakar fettlever hos barn så är det nog hfcs och det är inte animaliskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 689
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 827
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 055
Senast: hastflicka
·
Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp