Vad är rimligt? Preferenser ang. mat

Nej? Varför skulle det vara det? Jag har varit vegetarian i 36 år. De två gånger jag har haft järnbrist har det berott på stora blodförluster. Även som gravid låg mitt hb stadigt på 130. Äter man en ensidig kost kan man få brister men inte för att man äter vegetariskt. Däremot har vissa inom vården försökt slå i mig de där dumheterna att jag efter de här stora blodförlusterna måste äta kött för att få upp järndepåerna igen. Jag har avfärdat det som okunskap.
Ja och om det är någonting som folk i Sverige i allmänhet lider av så är det väl okunskap.

Med tanke på hur vi äter och allt. Så att tro att medelföräldern kommer att förstå och kompensera hemma för kosten i skolan genom väl avvägda beslut om bönor är ju helt döfött. Det kan ju vara det enda vettiga ungen äter, även om föräldrarna är välbesuttna.

Man kan ju inte ens få oss att sluta äta chips eller -barn och kvinnor i fertil ålder (eh typ en rejäl andel av befolkningen gissningsvis?) att äta max 1 portion Östersjösill eller vad det var om året eftersom det är typ giftigt.

Alltså inte ens 500 gram grönsaker om dagen får folk i sig ;)
 
I Göteborg har vissa stadsdelar valt bort att servera fläskkött av religiösa skäl sen flera år. Det tycker jag är minst lika illa som att en vegetarian skulle tvingas äta kött. De som äter fläskkött har känt sig diskriminerade.

https://omni.se/efter-kritik-flasket-kan-vara-tillbaka-pa-skolmenyer/a/bKb35g

Varför tycker du att det är minst lika illa? Menar du verkligen att du håller med om att det är diskrimineringsgrundande att inte få fläskkött i skolan (givet att det inte är den enda proteinkällan som man tolererar)?
 
Ja och om det är någonting som folk i Sverige i allmänhet lider av så är det väl okunskap.

Med tanke på hur vi äter och allt. Så att tro att medelföräldern kommer att förstå och kompensera hemma för kosten i skolan genom väl avvägda beslut om bönor är ju helt döfött. Det kan ju vara det enda vettiga ungen äter, även om föräldrarna är välbesuttna.

Man kan ju inte ens få oss att sluta äta chips eller -barn och kvinnor i fertil ålder (eh typ en rejäl andel av befolkningen gissningsvis?) att äta max 1 portion Östersjösill eller vad det var om året eftersom det är typ giftigt.

Alltså inte ens 500 gram grönsaker om dagen får folk i sig ;)
Tyvärr går ju hela grejen med skolmat ut på att den ska kompenseras för hemma för alla de barn som inte äter allt eller i tillräcklig mängd. Visst ska skolmaten vara tillräcklig och ge 1/3 del (om jag inte minns fel?) av barnets behov men när den är oätbar eller som min "vegetariska" mat i skolan som bestod av en halv tomat eller en bit gurka, tja då fattas mycket!

Det här med näringslära är ännu en sak som det borde satsas mer på i skolan. Det och att lära sig laga vettig god mat! Ingen kan räkna med att barn lär sig det ena och det andra hemifrån och skolan behöver resurser för att möta de behov som finns. Där föräldrar fallerar ser jag det som självklart att samhället ska finnas som stöd och det oavsett om det gäller näringslära, empatisk förmåga eller att ha koll på sin ekonomi för att barnen, vår framtid, ska få tillräckligt bra förutsättningar för att skapa sig ett bra liv som vuxna även i de fall där föräldrarna fallerar.
 
I Göteborg har vissa stadsdelar valt bort att servera fläskkött av religiösa skäl sen flera år. Det tycker jag är minst lika illa som att en vegetarian skulle tvingas äta kött. De som äter fläskkött har känt sig diskriminerade.

https://omni.se/efter-kritik-flasket-kan-vara-tillbaka-pa-skolmenyer/a/bKb35g

Fast det där är ju bara löjligt. Ska man känna sig diskriminerad för att man inte får ripa, fjällröding, hare eller älg också? Att inte få en sorts kött i skolan har inget med diskriminering att göra.
 
Jag tycker att alla som jobbar med barn och ungdomar ska stå för allas lika värde. Att då de som jobbar med den typen av verksamhet väljer bort maträtter av religiösa soskäl tycker jag är lika illa oavsett om det gäller fläskkött eller viltkött eller något annat.
 
Jag tycker att alla som jobbar med barn och ungdomar ska stå för allas lika värde. Att då de som jobbar med den typen av verksamhet väljer bort maträtter av religiösa soskäl tycker jag är lika illa oavsett om det gäller fläskkött eller viltkött eller något annat.

Det har inget med likabehandling att göra. Det handlar om praktiska lösningar. Men det är väl symptomatiskt för dagens lättkränkta samhälle...

Ytterligare en anledning till att införa ”lägga-till-koncept”. En vegansk grund som man sedan kan addera kött, fisk och mejeriprodukter till. Det är praktiskt och det minskar behovet av en massa specialkost.
 
Jag håller inte med om det. Det handlar om människors livsåskådningar och grundläggande värderingar. Det som konstitituerar vilka vi är som personer. Det går att formulera betydligt mer övertygande argument för varför sådana skäl bör trumfa över rena smakpreferenser eller vana.

Där resonerar vi uppenbart olika. Jag tycker inte att det är upp till någon annan än individen att bestämma hur viktiga vare sig religiösa ställningstaganden eller smakpreferenser eller vanor är för den enskilde individen.

Jag tycker inte att vissa (van)-föreställningar om verkligheten, bara för att de är gemensamma för många och/eller har långa traditioner, har någon särställning som "konstituerar" vilka vi är som personer från andra (van)-föreställningar som har andra utgångspunkter. Men det har vi debatterat tidigare i mer passande ämnestrådar.

Om det är verklighet eller vanföreställningar är också upp till varje individ att ta ställning om, för sin egen del.
 
Det har inget med likabehandling att göra. Det handlar om praktiska lösningar. Men det är väl symptomatiskt för dagens lättkränkta samhälle...

Ytterligare en anledning till att införa ”lägga-till-koncept”. En vegansk grund som man sedan kan addera kött, fisk och mejeriprodukter till. Det är praktiskt och det minskar behovet av en massa specialkost.

Jag gillar iden av många anledningar.
 
Tyvärr går ju hela grejen med skolmat ut på att den ska kompenseras för hemma för alla de barn som inte äter allt eller i tillräcklig mängd. Visst ska skolmaten vara tillräcklig och ge 1/3 del (om jag inte minns fel?) av barnets behov men när den är oätbar eller som min "vegetariska" mat i skolan som bestod av en halv tomat eller en bit gurka, tja då fattas mycket!

Det här med näringslära är ännu en sak som det borde satsas mer på i skolan. Det och att lära sig laga vettig god mat! Ingen kan räkna med att barn lär sig det ena och det andra hemifrån och skolan behöver resurser för att möta de behov som finns. Där föräldrar fallerar ser jag det som självklart att samhället ska finnas som stöd och det oavsett om det gäller näringslära, empatisk förmåga eller att ha koll på sin ekonomi för att barnen, vår framtid, ska få tillräckligt bra förutsättningar för att skapa sig ett bra liv som vuxna även i de fall där föräldrarna fallerar.
Jo men det finns ju hemkunskap och de kör ju på det. Haken är att ingenting verkar fastna, men jag tycker absolut att det är berömvärt att de försöker. Finns även med i ämnet idrott och hälsa, men som sagt, verkar ha begränsad effekt jämfört med att låta barnen springa runt istället.

Faktum är att såvitt jag förstått så pratas det mycket om hur man ska äta i skolan (kanske lite mer och lite rakare än jag själv skulle hanterat ämnet faktiskt... -ät inte mycket för då blir ni tjocka! jag brukar försöka hålla det på ett mer finkänsligt plan om jag skulle ta upp ämnet.)
 
Ja, jag såg att det stod kock. Jag vet skillnaden. Men likheterna var vad jag svarade på. Trodde jag. Jag visste inte att min tid som dagiskokerska är en kränkande jämförelse för en kock. Manlig eller inte. Typ.
Manligt har ingenting med saken att göra. Jag hade reagerat precis likadant om min sambo varit kvinna med samma yrke och erfarenhet.
 
Är inte det också en värdering? Varför skulle det i så fall den värderingen ha företräde?

Har du en riktig invändning mot individens rätt att bestämma över sina egna värderingar och hur viktiga och "konstituerande" de är, eller vill du vända det till en strikt filosofisk diskussion? Inget av det passar trådämnet riktigt.
 
Så de med sämre utbildade föräldrar med lite mindre inkomster som kanske inte kompenserar brist på järn i skolmaten, deras barn ska få lägre kognitiva förmågor?

Är det inte bättre att Livsmedelsverket avgör det här och ger barn en väl balanserad kost efter vad de tänker att barnen faktiskt behöver. Istället för att man ger en kost som är billig och hoppas att föräldrarna kanske kompenserar?

http://www.lakartidningen.se/Klinik...ehov-och-hur-vi-bast-kan-skydda-barnhjarnan-/


https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn


https://www.livsmedelsverket.se/om-...landen/var-tredje-tonarstjej-kan-ha-jarnbrist

Men föräldrarna är i regel kompetenta/välbärgade/välutbildade nog att kompensera för den mängden kött som barnen äter på förskola/skola?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 638
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 678
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
23 955
Senast: hastflicka
·
Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp