Vad är rimligt pris för denna hästen?

Är det ett vettigt pris? Är familjens förstaponny vi letar efter så vi vet inte riktigt vad som är ett "sunt" pris för denna typ av häst?
Hade den där ponnyn varit 12 år hade den kostat 120.000:- så, 65.000:- är ett helt okej pris. Sen kanske ni inte får pengarna tillbaka när ni säljer den, men frågan är vad ni är ute efter? Är ni ute efter en trevlig ponny eller är ni ute efter att inte förlora pengar?
 
En liten uppdatering.
Det blev av olika skäl inte aktuellt med denna ponny.
Nu hittade jag en ÄNNU äldre ponny,blir 18 år i år..verkar också helt underbar,men hjälp,varför ska de som låter så bra vara så gamla? ;-)
Min dotter är medryttare på en 25-åring. Den är inte gammal öht utan pigg som en mört. Min medryttarhäst är 19, han är superfit och man skulle nog gissa på typ 10 år. 18 är inte gammalt.
 
För att det är som äldre som har erfarenhet och blivit kloka.
Ja säkerligen är det så,men jag är så "feg". Ser framför mig att vi köper en äldre ponny och sen håller den bara 2 år eller så..är säkert extra nojig då det är vår första ponny! Visserligen kan ju även en yngre förmåga drabbas av skador,men det känns ju mer sannolik att något händer en äldre..😱
 
Ja säkerligen är det så,men jag är så "feg". Ser framför mig att vi köper en äldre ponny och sen håller den bara 2 år eller så..är säkert extra nojig då det är vår första ponny! Visserligen kan ju även en yngre förmåga drabbas av skador,men det känns ju mer sannolik att något händer en äldre..😱

Eller så har den visat att den håller. Med ponnyer så tänker jag dessutom lite krasst att barnet kanske inte kommer att rida en ponny för evigt, speciellt inte om hon redan nu är 12? Bättre med en snäll, duktig ponny som den kan ha de där åren då det är ponny som gäller (även om det nu skulle vara två år). Det kan hända så himla mycket under den där tiden ändå.

Min sons medryttarponny är förresten 26.
 
En liten uppdatering.
Det blev av olika skäl inte aktuellt med denna ponny.
Nu hittade jag en ÄNNU äldre ponny,blir 18 år i år..verkar också helt underbar,men hjälp,varför ska de som låter så bra vara så gamla? ;-)
När min medryttare var på lektion med ponnyn för en vecka sen trodde knappt instruktören att ponnyn är 24 år. Gammal och klok (och med egna idéer).
Skulle inte vara rädd kolla på en 18-årig ponny till barnet.
 
Eller så har den visat att den håller. Med ponnyer så tänker jag dessutom lite krasst att barnet kanske inte kommer att rida en ponny för evigt, speciellt inte om hon redan nu är 12? Bättre med en snäll, duktig ponny som den kan ha de där åren då det är ponny som gäller (även om det nu skulle vara två år). Det kan hända så himla mycket under den där tiden ändå.

Min sons medryttarponny är förresten 26.
Precis vad jag tänkte. Mycket säkrare att köpa en som bevisligen håller än en som inte blivit testad än för hållbarhet.
 
En liten uppdatering.
Det blev av olika skäl inte aktuellt med denna ponny.
Nu hittade jag en ÄNNU äldre ponny,blir 18 år i år..verkar också helt underbar,men hjälp,varför ska de som låter så bra vara så gamla? ;-)
Jag sålde min d-ponny när han var 18, då hade han tävlat fei dressyr och LD-LC hoppning. Han lever än och ska fylla 31 i sommar 😊. Som 27-åring var han med på hubertusjakt men nu har han börjat trappa ned. Visserligen anekdotisk bevisföring, men han är inte den enda ponnyn som haft många goda år som 20 + 😁.
 
Vi köpte en gamling i höstas. Eller gammal o gammal, men här är den i alla fall äldst, den är nu 16 år. Piggast i stallet, en riktig racerponny om den själv får bestämma. Jag är lite orolig för den... var längesedan jag hade så gammal häst. Men vi är noga med uppvärmning och vilodagar så jag hoppas den ska hålla. Supersnäll :heart Jag tänker som tidigare har nämnts i tråden, den har ju bevisligen hållit för tävling i många år så då håller den nog som läromästare här några år.
 
När min medryttare var på lektion med ponnyn för en vecka sen trodde knappt instruktören att ponnyn är 24 år. Gammal och klok (och med egna idéer).
Skulle inte vara rädd kolla på en 18-årig ponny till barnet.
Vi köpte en rutinerad 20-årig B-ponny till barnet i tanken att den skulle vara lagom till det ar dags för större.
Den blev 26 och barnet växte ur den med marginal. Full sprutt på ponnyn ända till slutet.
 
Jag hade med min (storhäst) på terrängträning när han var 17.

'Hur gammal är den? 4?'

Hästar blir gamla olika fort, helt enkelt. ☺
Som mina vänner som tog med gamlingen, avelshingsten, när den ordinarie ponnyn var halt.
På tävlingsplatsen skrek den en del och gick sedan programmet i den form den själv tyckte den var snyggast (inte samstämmigt med domarna :D )

När de skulle hem stod den och stampade lite på lämmen. Riktiga killar vill ju göra storstilad sorti.
Personer intill kom fram och undrade om de behövde hjälp.
-Nä, vi är vana. Sedan 21 år. :rofl:
 
Min kompis till mig köpte en läromästare till sin dotter förra året - då var ponnyn 24 och i full kondition, nu är den 25 och fortfarande en räcerponny. Ser man den i ridningen så skulle ingen gissa att den är så pass gammal. Frisk och sund och mycket pigg.
 
Min ponny är 19 år och just nu är han finare än någonsin i dressyren, pigg och glad i hoppningen, glädjebockar på uteritter och är fortfarande helt fräsch, även efter böjprov (”han rör sig ju lika bra som en unghäst” var veterinärens kommentar på senaste vetchecken) så jag skulle inte vara så rädd för att köpa en ”gammal” ponny. Som några redan har sagt så är det troligt att en äldre ponny som har hållit i alla år kommer fortsätta göra det, till skillnad från en yngre där man inte har hunnit märka hur hållbar den är:)
 
Min ridlärares ponny blev 29 år om jag inte minns fel. Det viktigaste är ju att ponnyn känns rätt för er och att den går igenom besiktningen, jag tror du ska sluta fundera så mycket på ålder och istället fokusera på vilka egenskaper ponnyn ska ha, att den är lugn och trygg i hantering och ridning och att den är frisk nu.
 
Ja vi borde kanske kika på honom ändå! Han är fullt frisk och har ingen skadehistorik, men självklart kommer vi kosta på oss en klinikbesiktning om vi nu skulle komma så långt som till ett köp.
Det är väl egentligen mest tanken på att om vi köper och han skulle börjar visa ålderskrämpor som gör att han måste tas bort efter bara ett år eller så,då står jag där med en urledsen dotter som är förtvivlad över att allt är mammas fel som köpte en äldre ponny som hon ju älskar över allt annat och nu måste skiljas från..
Nu målar jag ju förstås upp värsta tänkbara scenariot,men det är lite det som maler..
 
Nu pratar jag om ponnyn som blir 18 i år som jag nämt i tidigare inlägg,så det inte blir missförstånd! Den yngre är inte aktuellt längre..
 
Ja vi borde kanske kika på honom ändå! Han är fullt frisk och har ingen skadehistorik, men självklart kommer vi kosta på oss en klinikbesiktning om vi nu skulle komma så långt som till ett köp.
Det är väl egentligen mest tanken på att om vi köper och han skulle börjar visa ålderskrämpor som gör att han måste tas bort efter bara ett år eller så,då står jag där med en urledsen dotter som är förtvivlad över att allt är mammas fel som köpte en äldre ponny som hon ju älskar över allt annat och nu måste skiljas från..
Nu målar jag ju förstås upp värsta tänkbara scenariot,men det är lite det som maler..
Så kan man inte heller tänka. Även om du köper en låt säga 7 åring kan den bryta benet i hagen efter en vecka. Man får vara lite extra noga med äldre hästar men jag skulle absolut inte oroat mig för att köpa en 18 årig ponny om den går igenom en besiktning. Dessutom lär väl dottern växa ur ponnyn förr eller senare. Prova ponnyn istället för att tänka på allt som "kan hända".
 
Dessutom: om du nu köper ponny åt dottern som älskar den, tror du verkligen att hon skulle reagera med att tycka att du har gjort fel som köpt en för gammal ponny åt henne om något händer? Det är ju ett mycket märkligt resonemang, som om ditt barn skulle förutsätta att bara perfekta ponnyer förtjänar kärlek.

De allra flesta ålderskrampor innebär ju dessutom inte att hästen blir obrukbar från en dag till en annan, utan det kan handla om specialdiet, extra lång framskrittning, tjockare täcke eller så. Inte att den en dag är frisk och kry och kan göra allt, och att den nästa inte kan vara annat än hagsmycke.

Jag tror att du skapar scenarion som helt enkelt inte är så realistiska.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 078
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp