Vad är rimligt pris för denna hästen?

Vi köpte en gamling i höstas. Eller gammal o gammal, men här är den i alla fall äldst, den är nu 16 år. Piggast i stallet, en riktig racerponny om den själv får bestämma. Jag är lite orolig för den... var längesedan jag hade så gammal häst. Men vi är noga med uppvärmning och vilodagar så jag hoppas den ska hålla. Supersnäll :heart Jag tänker som tidigare har nämnts i tråden, den har ju bevisligen hållit för tävling i många år så då håller den nog som läromästare här några år.

Alltså 16 år är ingenting på en ponny! Knappt ens en ”storhäst” räknas som gammal vid 16 år - det är runt där elithästar brukar vara på topp. Precis som du själv säger så en äldre häst som varit hållbar tidigare genom livet ”går inte sönder” i regel . Finns tillochmed etablerad understöd på det från veterinärer forskare och f-bolag osv. Just det att om hästarna klarat sig från stora skador i yngre år, av art som påverkat deras hållbarhet som ridhästar så håller de oerhört bra som äldre.

Det är ju norm att ffa ponnyer lever och är pigga och friska och tävlar väldigt högt upp i åldrarna - 25 år plus är inte ovanligt på lättare nivå som läromästare !
 
Senast ändrad:
Ja jag vet ju att du har rätt @mackan , det är mer jag som är ovan. Hade en gammal foderponny när jag var barn, hälften arab, den var pigg och levde till 29 års ålder.
 
En liten uppdatering.
Det blev av olika skäl inte aktuellt med denna ponny.
Nu hittade jag en ÄNNU äldre ponny,blir 18 år i år..verkar också helt underbar,men hjälp,varför ska de som låter så bra vara så gamla? ;-)
Nu har jag gjort ett misstag där jag köpte en yngre ponny, "som säkert blir bra" och jag kommer ju själv att hjälpa till.

Aldrig mer.

Ponnyn skall passa barnet nu. Åldern är bara en indikation på priset, och har man råd betalar man, som Ramona sade, 120 000 kronor för en tolvåring och förlorar en rejäl slant.

Eller så betalar man mindre och förlorar fortfarande, men kanske lite mindre.

Skulle jag gjort om köpet idag, så hade jag lätt valt en välmeriterad och trevlig äldre häst till barnen.

Den sorten som "kan ridas av alla" är dyra, men tacksamma när man skall utvecklas som ryttare.

Ett barn som är redo för utmaning kan lära sig mycket på en känslig och het häst som kanske hoppar hus, men ett barn som skall lära sig grunderna, blir bara rädd.

En 18- åring hade jag inte backat för.
 
Ja vi borde kanske kika på honom ändå! Han är fullt frisk och har ingen skadehistorik, men självklart kommer vi kosta på oss en klinikbesiktning om vi nu skulle komma så långt som till ett köp.
Det är väl egentligen mest tanken på att om vi köper och han skulle börjar visa ålderskrämpor som gör att han måste tas bort efter bara ett år eller så,då står jag där med en urledsen dotter som är förtvivlad över att allt är mammas fel som köpte en äldre ponny som hon ju älskar över allt annat och nu måste skiljas från..
Nu målar jag ju förstås upp värsta tänkbara scenariot,men det är lite det som maler..
En ponny som är frisk blir lätt närmare 30 år. Vi har i vårt stall en fd fälttävlanshäst som nu är 21 år. Den rids regelbundet och hopptränas upp till ca 115-120. Hästen har lärt ryttaren oerhört mycket sedan de fick den för två år sedan.

Ålderdom som kräver särskild omsorg skulle jag bedöma mer aktuellt när hästen passerat 20 och lite till.
 
Alltså 16 år är ingenting på en ponny! Knappt ens en ”storhäst” räknas som gammal vid 16 år - det är runt där elithästar brukar vara på topp. Precis som du själv säger så en äldre häst som varit hållbar tidigare genom livet ”går inte sönder” i regel . Finns tillochmed etablerad understöd på det från veterinärer forskare och f-bolag osv. Just det att om hästarna klarat sig från stora skador i yngre år, av art som påverkat deras hållbarhet som ridhästar så håller de oerhört bra som äldre.

Det är ju norm att ffa ponnyer lever och är pigga och friska och tävlar väldigt högt upp i åldrarna - 25 år plus är inte ovanligt på lättare nivå som läromästare !

De allra flesta ryttarna tävlar trots allt lätta klasser.

Så varför hästen skall gå svåra klasser kan man man ju undra.

Många gånger innebär det dessutom att hästen är lite svårare att rida. Ju högre nivå den har presterat, ju mer av skicklig ryttare kan den kräva.
 
Precis vad jag tänkte. Mycket säkrare att köpa en som bevisligen håller än en som inte blivit testad än för hållbarhet.
Instämmer!
:bow:

Vi hade otur med vår första ponny som drabbades av en allvarlig senskada. Han var bara sju år när vi köpte honom. Hans hållbarhet var ett osäkert kort.

En av ponnierna i stallet skulle säljas nu i vinter. Den ponnyn är 12 år och har med nuvarande ryttare inte varit halt på tre år, och hade heller ingen historik av skador hos tidigare ägare som hade ponnyn i sex år.

Det indikerar ju viss hållbarhet, men olyckor kan man förstås inte hjälpa. Det kan hända vilken dag som helst.
 
De allra flesta ryttarna tävlar trots allt lätta klasser.

Så varför hästen skall gå svåra klasser kan man man ju undra.

Många gånger innebär det dessutom att hästen är lite svårare att rida. Ju högre nivå den har presterat, ju mer av skicklig ryttare kan den kräva.

Jag förstår nog inte vad du menar som svar på mitt inlägg ? 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 103
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 317
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp