Vad är rimligt pris för denna hästen?

whippetzilla

Trådstartare
Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken.
Nu såg jag en annons på en D ponny född -04. Valack som gått med stadiga fina resultat i LA. De vill ha 65000:- utan utrustning. Är det ett vettigt pris? Är familjens förstaponny vi letar efter så vi vet inte riktigt vad som är ett "sunt" pris för denna typ av häst?
Det är enligt annons en häst utan skadehistorik,supertrygg i all hantering och alla situationer. Som sagt mycket tävlad och älskar det fortfarande, men vill fortsätta men med lite lättare klasser och bli någons läromästare nu.
Det är exakt vad vi söker men det som gör mig tveksam till att titta på honom är om han är lite för gammal? Tanken är att min dotter som blir 12 i år ska rida honom. Vill ha en ponny som funkar till hon vill gå upp på storhäst..
 
Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken.
Nu såg jag en annons på en D ponny född -04. Valack som gått med stadiga fina resultat i LA. De vill ha 65000:- utan utrustning. Är det ett vettigt pris? Är familjens förstaponny vi letar efter så vi vet inte riktigt vad som är ett "sunt" pris för denna typ av häst?
Det är enligt annons en häst utan skadehistorik,supertrygg i all hantering och alla situationer. Som sagt mycket tävlad och älskar det fortfarande, men vill fortsätta men med lite lättare klasser och bli någons läromästare nu.
Det är exakt vad vi söker men det som gör mig tveksam till att titta på honom är om han är lite för gammal? Tanken är att min dotter som blir 12 i år ska rida honom. Vill ha en ponny som funkar till hon vill gå upp på storhäst..
Får den vara frisk så borde den ju kunna tävla tills den är 20 i alla fall, och såklart fortsätta ridas efter det. Det beror ju på när du tror dottern vill rida stor häst, vill hon rida ponny och tävla tills hon är 18 så blir det kanske lite lugnare de sista åren. Men å andra sidan är det ju mycket som kan hända tills dess. Jag skulle köpa en häst som passar nu, snarare än en där syftet är att den ska passa om sex år.
 
Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken.
Nu såg jag en annons på en D ponny född -04. Valack som gått med stadiga fina resultat i LA. De vill ha 65000:- utan utrustning. Är det ett vettigt pris? Är familjens förstaponny vi letar efter så vi vet inte riktigt vad som är ett "sunt" pris för denna typ av häst?
Det är enligt annons en häst utan skadehistorik,supertrygg i all hantering och alla situationer. Som sagt mycket tävlad och älskar det fortfarande, men vill fortsätta men med lite lättare klasser och bli någons läromästare nu.
Det är exakt vad vi söker men det som gör mig tveksam till att titta på honom är om han är lite för gammal? Tanken är att min dotter som blir 12 i år ska rida honom. Vill ha en ponny som funkar till hon vill gå upp på storhäst..
Priset låter inte orimligt. Åk och provrid, det viktigaste är hur dottern och ponnyn fungerar ihop. Jag tycker det låter som en lämplig ålder på en första ponny.
 
Personligen tycker jag att både pris och ponny låter perfekt.
När min dotter var i samma ålder köpte jag en betydligt äldre läromästare (20 +) som tävlat i högre klasser. Vår avsikt var att han skulle komma till oss som ett siste hem. Men när han var urvuxen och 26 år var han fortfarande för pigg för att bli pensionär och fick en till ryttare att lära upp. Hos oss tävlade han hela tiden. Inte så ofta men några gånger om året.

Så åldern på ponnyn är bara en siffra. Visst den kan falla död ner imorgon men den kan också vara aktiv i tio år till, precis som en yngre ponny.
 
Tycker det låter som ett rimligt pris för en läromästare.

Min d-ponny blev 28 och de sista åren skolades han om som dressyrhäst efter att ha varit hopphäst i många år. Det var många som hade glädje av denna ponny som utmärkt läromästare
 
En häst som är mycket tävlad men nu behöver trappa ned trots att den bara är femton år hade jag kollat upp noga.

Varför? Finns många anledningar till att en ponny/häst kan behöva gå ner i klasser utan att det beror på tex skador. På texten låter det som det är vad nuvarande ägare vill den ska göra, inte att den behöver göra det pga tex skador eller fel. Jag har sålt felfria hästar i nästan samma ålder som tävlat högre klasser på samma sätt utan det varit fel på dem för att jag tyckte de skulle passa att gå lite lägre helt enkelt med ryttare som behöver få hjälp och rutin och lära sig av en förlåtande häst.
 
Varför? Finns många anledningar till att en ponny/häst kan behöva gå ner i klasser utan att det beror på tex skador. På texten låter det som det är vad nuvarande ägare vill den ska göra, inte att den behöver göra det pga tex skador eller fel. Jag har sålt felfria hästar i nästan samma ålder som tävlat högre klasser på samma sätt utan det varit fel på dem för att jag tyckte de skulle passa att gå lite lägre helt enkelt med ryttare som behöver få hjälp och rutin och lära sig av en förlåtande häst.
Det KAN finnas legitima anledningar, men det KAN också vara ett tecken på att hästen håller på att ta slut. Den ska trappa ned från LA - dvs från tävling i lätta klasser. Varför vill nuvarande ägaren det?

Jag hade också kollat noga
 
Varför? Finns många anledningar till att en ponny/häst kan behöva gå ner i klasser utan att det beror på tex skador. På texten låter det som det är vad nuvarande ägare vill den ska göra, inte att den behöver göra det pga tex skador eller fel. Jag har sålt felfria hästar i nästan samma ålder som tävlat högre klasser på samma sätt utan det varit fel på dem för att jag tyckte de skulle passa att gå lite lägre helt enkelt med ryttare som behöver få hjälp och rutin och lära sig av en förlåtande häst.
Det behöver inte vara anledningen men det kan vara det därför hade jag själv kollat upp hästen extra noga vid ett köp. Håller du inte med om det?
 
Det KAN finnas legitima anledningar, men det KAN också vara ett tecken på att hästen håller på att ta slut. Den ska trappa ned från LA - dvs från tävling i lätta klasser. Varför vill nuvarande ägaren det?

Jag hade också kollat noga
Fast en ponny som börjar tröttna på LA behöver inte vara slut. Med en ny ryttare är det hela stegen från LE att göra om igen. LA är ändå rätt bra på ponny. De behöver ju hoppa med orutinerade ryttare och många kräver lite mer ridning när det kryper upp på den höjden. Får de inte det så hittar de lättare utvägar med åren.
Många ponnyer går LB som små maskiner men stoppar i LA och det behöver inte betyda mer än att de mentalt tycker det räcker.
 
Fast en ponny som börjar tröttna på LA behöver inte vara slut. Med en ny ryttare är det hela stegen från LE att göra om igen. LA är ändå rätt bra på ponny. De behöver ju hoppa med orutinerade ryttare och många kräver lite mer ridning när det kryper upp på den höjden. Får de inte det så hittar de lättare utvägar med åren.
Många ponnyer går LB som små maskiner men stoppar i LA och det behöver inte betyda mer än att de mentalt tycker det räcker.
Den behöver inte vara slut - men den KAN vara slut. Detta är något värt att kolla om man är spekulant på hästen (dvs kolla, inte nödvändigtvis dra åt sig öronen och leta annan häst)

Sedan kan jag tycka att LD-LB är ett ganska snävt spann för en "läromästare". En läromästare ska nog kunna lotsa sin människa till de nivåer där ridning börjar krävas.
 
Det behöver inte vara anledningen men det kan vara det därför hade jag själv kollat upp hästen extra noga vid ett köp. Håller du inte med om det?
Nej det gör jag inte helt. Jag hade inte kollat upp hästen noggrannare för just den anledningen men jag är absolut för att man alltid ska besiktiga och ta plåtar vid ett köp/försäljning.
 
Den behöver inte vara slut - men den KAN vara slut. Detta är något värt att kolla om man är spekulant på hästen (dvs kolla, inte nödvändigtvis dra åt sig öronen och leta annan häst)

Sedan kan jag tycka att LD-LB är ett ganska snävt spann för en "läromästare". En läromästare ska nog kunna lotsa sin människa till de nivåer där ridning börjar krävas.
Där tycker vi olika.
En läromästare lär sin ryttare och det beror ju på vilken nivå man är på från början.
 
Tack för alla svar och bra synpunkter!
Jag tror egentligen att det som menas är att nuvarande ryttare vill "trappa upp" mer än på den nivå de befinner sig idag, och jag vet även att de nu köpt storhäst.
Skulle det bli så att vi beslutar oss för att prova och det klickar så kommer vi absolut att besikta hästen, det är absolut ett måste för oss.
 
Tack för alla svar och bra synpunkter!
Jag tror egentligen att det som menas är att nuvarande ryttare vill "trappa upp" mer än på den nivå de befinner sig idag, och jag vet även att de nu köpt storhäst.

Så tolkade jag också redogörelsen du gav, helt utan att då känna till annonsen eller ekipaget.

Tycker det låter som en väldigt trevlig ponny till rimligt pris.

Du får uppdatera hur det går 👍
 
Tycker också det är rimligt. Vi har just fått tg i en B-ponny som gått stadigt i LA och ska trappa ner, det är inget jag ens reagerat på att det skulle vara dåligt. Dottern är tuff och har ridit in mycket unghästar men tävlat har hon fått göra på gröna hästar hela tiden vilket gjort att de får lära varandra. Att då få tag i en ponny som går som en klocka i LE-LB så hon kan få vara med i lag etc utan att behöva tänka så mycket på att ponnyn är orutinerad är guld värt och i alla fall vad jag kallar läromästare. Man behöver lära sig tävla också och jag tycker det därför verkar en vettig ponny. Ponnyer hoppar ju inte så mycket högre än LA, i alla fall de som rider under eliten, så det behöver inte betyda någonting egentligen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 078
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp