Vad är rimligt pris för valp?

Alltså kullen reggas i jordbruksverket, men de väljer bort kennelklubben.
För de anser att det är att ge kennelklubben för mycket kontroll och att vissa avelslinjer inte hålls med eller anses vara för extrema.
Sorry men nu hittar du ju bara på. Det är väl snarare tvärtom, att kennelklubben är på tok för förlåtande ibland.

Det har helt enkelt varit dålig avel.
 
Alltså kullen reggas i jordbruksverket, men de väljer bort kennelklubben.
För de anser att det är att ge kennelklubben för mycket kontroll och att vissa avelslinjer inte hålls med eller anses vara för extrema.
Nu blandar du äpplen och päron.
Alla hundar och katter ska reggas i Jordbruksverket som endast är ett ägarregister. Det är lag på det. Även hundar reggade i SKK ska reggas där. Det ger absolut ingen mer information än namn och adress till ägaren. Detta för att veta vem som är ansvarig för djuret.

I kennelskubbens register finns stamtavla, meriter, hälsotester, avkommor mm på ALLA hundar i härstamningen som har testats/meriterats, och på de som saknar meriter och tester. Ett fantastsisk verktyg för valpköpare när de ska köpa hund. För den medvetne finns massor med information som talar om om valpen kommer från bra eller dåliga linjer.

SKK har absolut ingen makt över en uppfödare för att valparna är reggade hos dem.
Man får sälja till vem man vill. Man får tävla i vad man vill. Man behöver inte tävla om man inte vill. Man måste inte hälsotesta om man skiter i hälan. Det finns INGA krav öht. Tycker du att det är dåligt?

Med en oreggad hund kan du inte tävla i ett flertal grenar om du skulle vilja. Du kan gå miste om hjälp i din försäkring vid vissa sjukdomar om det inte finns dokumenterad hälsa på föräldrardjuren, du har noll koll på hälsan hos föräldrarnas syskon och föräldrar...och troligtvis på valpens föräldrar också. Tycker du att det är bra?

Jag vill fortfarande veta vad det är för makt SKK skulle ha över någon som reggat sin kull hos dem och vilken frihet det isf skulle innebära för den som inte reggat. Kan du ens ge ETT exempel?
 
När min familj skaffade hund 2008 betalade de bara vetrinärkostnaderna för valpen då kullen var en "lycklig olycka". Hon var en schäfer blandning.

Min jag har nu (schäfer) och köpte i februari 2021 betalade jag 20 000kr för. Jag trodde faktiskt hon skulle kosta mer med tanke på hur blocket priserna sett ut, men det är väll en stor skillnad på sällskapsraser och bruksraser kanske? Uppfödaren har varit väldigt proffsig och tillmötesgående varje gång jag tagit kontakt. Det ingick också i priset en kurs hemma hos uppfödaren på deras hemmaklubb som annars hade kostat ca 2000kr. Vi fick också med hos 12kg valpfoder när vi hämtade henne.
 
Alltså kullen reggas i jordbruksverket, men de väljer bort kennelklubben.
För de anser att det är att ge kennelklubben för mycket kontroll och att vissa avelslinjer inte hålls med eller anses vara för extrema.
Alla valpar måste reggas i jordbruksverket. Det är lag på det.

Som jag brukar säga; SKK har många fel och jag håller absolut inte med om allt de gör, men de är det bästa vi har. Registrerade valpar ger köpare en chans att kolla hälsostatus, mentalstatus, tävlingsresultat eller avsaknaden av sådana. De har en chans att sålla. Ingen superfancy reklam i världen gör att resultat svart på vitt inte betyder något.

Det är ju det icke-registrerade (blandraser och 'renraser') försöker kapitalisera på. De kommer undan med att bara göra mördande reklam för inget finns svart på vitt i en databas som är både opartisk och öppen för alla att titta på.
 
Vi letar labradorvalp just nu och har fått prisuppgifter i spannet 21'-25' kr. De som tog 25' valde vi bort för det kändes som de bedrev valpfabrik. En annan uppfödare sa lite ursäktande att hon satt priset till 22' för att ägaren till hanhunden sagt att lägre pris kan man inte sätta för då tror köparna att man är en oseriös uppfödare :grin: På nätet står det dock "överallt" att labradorvalpar kostar mellan 15'-20'.
 
Vi letar labradorvalp just nu och har fått prisuppgifter i spannet 21'-25' kr. De som tog 25' valde vi bort för det kändes som de bedrev valpfabrik. En annan uppfödare sa lite ursäktande att hon satt priset till 22' för att ägaren till hanhunden sagt att lägre pris kan man inte sätta för då tror köparna att man är en oseriös uppfödare :grin: På nätet står det dock "överallt" att labradorvalpar kostar mellan 15'-20'.

Konstigt resonemang, det är ju knappast priset som skulle få mig att tänka att en uppfödare är seriös eller inte.

Alla dessa "uppfödare" av doodle hit och poo dit, som tar 40 000 eller mer för sina valpar - de är ju knappast seriösa, medan vi köpte vår whippet för 17 000 av en mycket seriös uppfödare.
 
Vi letar labradorvalp just nu och har fått prisuppgifter i spannet 21'-25' kr. De som tog 25' valde vi bort för det kändes som de bedrev valpfabrik. En annan uppfödare sa lite ursäktande att hon satt priset till 22' för att ägaren till hanhunden sagt att lägre pris kan man inte sätta för då tror köparna att man är en oseriös uppfödare :grin: På nätet står det dock "överallt" att labradorvalpar kostar mellan 15'-20'.
Jag är med i en labbegrupp på fb,20-25 000 är där priset ligger nu för en skk reg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 699
Senast: Runan
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 329
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp