Vad är rimligt pris för valp?

Så du tycker det är ok att det bara täcker uppfödarens utgifter för kullen?
Som uppfödare tänker man ett stag till, inte sälja för billigt så hundarna hamnar på blocket för ett mycket högre pris (det har hänt flera gånger under covid)
man vill/behöver köpa in mera avelsmaterial,man ska meritera o mata det materialet man har o köper i flera år innan återbäringen kommer, om det inte går åt pipsvängen på en hälsotest tex för då har man förlorat flera års utgifter och 0 tänkta inkomater.
Jag kan inte fatta varför vi ska sponsra andra människors hundägande, sen behöver man inte köra på fantasipriser,men följa marknaden.
Fast om valparna hamnar på blocket för att säljas vidare med vinst, kanske man borde screena sina valpköpare lite bättre.
 
Fast om valparna hamnar på blocket för att säljas vidare med vinst, kanske man borde screena sina valpköpare lite bättre.
Hur?
Jag skulle säga att det är omöjligt sålänge man inte kan se in i framtiden. Det finns helt vanliga familjer som köper sin första hund och allt är förberett och seriöst och sen hamnar valpen ändå på blocket förr fick man tillbaka valpen då dom insåg att hund inte var något för dom trots att dom längtat och förberett sig noggrannare än någon annan.
 
Hur?
Jag skulle säga att det är omöjligt sålänge man inte kan se in i framtiden. Det finns helt vanliga familjer som köper sin första hund och allt är förberett och seriöst och sen hamnar valpen ändå på blocket förr fick man tillbaka valpen då dom insåg att hund inte var något för dom trots att dom längtat och förberett sig noggrannare än någon annan.

Nu lockar min ras en annan kategori av köpare, men det kan finnas en del sällskapsuppfödarna kan ta efter. Erbjuda återköp oavsett orsak och tydligt informera om det, träffa valpköparna både en och två gånger innan leverans, referens i det fall det är möjligt., erbjuda valpträffar och support. Man kan alltid gå på nitar hur noggrann man än är, men hos en hel del sällskapsuppfödare verkar man inte ens behöva träffa uppfödaren innan. Man bara skriver upp sig på kölistan och har cash så får man en valp.
 
Nu lockar min ras en annan kategori av köpare, men det kan finnas en del sällskapsuppfödarna kan ta efter. Erbjuda återköp oavsett orsak och tydligt informera om det, träffa valpköparna både en och två gånger innan leverans, referens i det fall det är möjligt., erbjuda valpträffar och support. Man kan alltid gå på nitar hur noggrann man än är, men hos en hel del sällskapsuppfödare verkar man inte ens behöva träffa uppfödaren innan. Man bara skriver upp sig på kölistan och har cash så får man en valp.
Håller med. Jag tycker oftare man ser vissa uppfödare ha valpar som säljs vidare eller omplaceras som yngre än andra.
 
Skulle aldrig betala över 20000 för en dobermannvalp. Det är ju andra brukshundar vi ska konkurrera med och det är ju svårt om rasen är flera tusen dyrare och dessutom riskerar att trilla ner och dö som unga.
Tack och lov håller "min" uppfödare med, så det är nog lugnt att få en till vettigt pris nästa gång med.
 
Nu lockar min ras en annan kategori av köpare, men det kan finnas en del sällskapsuppfödarna kan ta efter. Erbjuda återköp oavsett orsak och tydligt informera om det, träffa valpköparna både en och två gånger innan leverans, referens i det fall det är möjligt., erbjuda valpträffar och support. Man kan alltid gå på nitar hur noggrann man än är, men hos en hel del sällskapsuppfödare verkar man inte ens behöva träffa uppfödaren innan. Man bara skriver upp sig på kölistan och har cash så får man en valp.
Ja döm döm döm alla som inte föder upp bruksraser är mindre seriösa bla bla.
 
Nu lockar min ras en annan kategori av köpare, men det kan finnas en del sällskapsuppfödarna kan ta efter. Erbjuda återköp oavsett orsak och tydligt informera om det, träffa valpköparna både en och två gånger innan leverans, referens i det fall det är möjligt., erbjuda valpträffar och support. Man kan alltid gå på nitar hur noggrann man än är, men hos en hel del sällskapsuppfödare verkar man inte ens behöva träffa uppfödaren innan. Man bara skriver upp sig på kölistan och har cash så får man en valp.
Så gör de flesta vinthundsuppfödare också. Krävs mycket kontakt innan och träffar för att få köpa valp, referenser om inte träffar är möjligt (ibland referenser ändå), och hela tiden en tydlighet med att OM det blir problem - hör av er.

Ytterst sällan man ser vinthundar på blocket eller liknande.
 
Fast om valparna hamnar på blocket för att säljas vidare med vinst, kanske man borde screena sina valpköpare lite bättre.
Tror mig just den valpen jag tänker på köptes av väldigt normala köpare enl säljaren (jag vet att hon är jätte petig) valpen var ingen poo/doodle blandning utan en labbe,såld för moderata 14 000 och var ute på blocket för 25000 efter 1v, vi är helt säkra på att det var planerat från början men dom var otroligt bra på att ljuga.
 
Jag tycker att 15-20 000 känns rimligt.

Jag ser inga problem alls med att uppfödare går med vinst, men hunduppfödning är å andra sidan inte som vilken verksamhet som helst heller. Att tjäna pengar får aldrig prioriteras framför hänsynen till djur och människors väl och ve, både på kort och lång sikt. Om man plötsligt höjer priset med 10 000 är risken överhängande att man får färre valpköpare att välja mellan och de intressenter som finns kvar behöver verkligen inte vara de bästa. Det behöver inte vara så extremt att valpen säljs vidare eller far illa, det handlar också om engagemang för rasen, vilja att utvärdera hälsa osv.

Jag undrar om det inte är just detta som är en av anledningarna till att arbetsavlade hundar är så billiga. Det spelar ingen roll hur stor efterfrågan på valpar är eftersom den grupp valpköpare man vill nå ändå är begränsad.
 
Sist jag köpte valp fick jag en rabatt på priset för att jag hjälpte till ganska mycket med vissa grejer när tre av valparna skulle exporteras.

Uppfödaren är väldigt erfaren men är inte så jättebra på engelska och andra utrikiska språk, så jag var bland annat med och träffade valpköpare från andra länder, hjälpte med översättningar och grejer.
Jag hade inte förväntat mig något i gengäld, men uppskattade verkligen att jag fick ett avdrag som tack för hjälpen.

Tillägg: jag känner alltså uppfödaren sedan tidigare, så vi litar på varandra och kommer bra överens.
 
Rent krasst tycker jag 15.000:- är rimligt för en hund, oavsett ras.
Men efterfrågan styr priset och varan är värd det köparen är villig att betala.

Vi betalade 13.000 (eller om det var 14) för vår golden för 5 år sen. Och vår KLM betalade vi 20.500:- för i år.
 
Betalade 20 000 för ca en månad sedan. Var ganska precis vad jag hade väntat mig, även om jag hade en vag förhoppning om att komma undan någon tusenlapp billigare (pga rasklubbens riktpris som inte hängt med prisutvecklingen) :D Hade någon tanke själv om att min smärtgräns var över 23 000, men vette tusan om jag hade hållit så hårt på för rätt valp.
 
hos en hel del sällskapsuppfödare verkar man inte ens behöva träffa uppfödaren innan.
Jag har inget krav på mina valpköpare att de måste komma hit och träffa mig innan de får sätta upp sig på intresselistan eller ens när valparna är födda och mig veterligen är inte mina hundar rena sällskapshundar.

Exporterar såpass många valpar att det är orimligt att förvänta sig att intressenter ska komma hit på förhand.
 
Jag har inget krav på mina valpköpare att de måste komma hit och träffa mig innan de får sätta upp sig på intresselistan eller ens när valparna är födda och mig veterligen är inte mina hundar rena sällskapshundar.

Exporterar såpass många valpar att det är orimligt att förvänta sig att intressenter ska komma hit på förhand.

Å andra sidan kanske du då redan känner till intressenterna eller nätverket runt dem.
 
Rent krasst tycker jag 15.000:- är rimligt för en hund, oavsett ras.
Men efterfrågan styr priset och varan är värd det köparen är villig att betala.

Vi betalade 13.000 (eller om det var 14) för vår golden för 5 år sen. Och vår KLM betalade vi 20.500:- för i år.
Och vad är en KLM?
Tröttsamt med alla dessa interna rasförkortningar på allmänna hundforum.
 
Betalade 12000 för lagotton 2004 och samma pris för labben 2012.
Nu ligger dom på 16-20000 vad jag vet.
Tycker runt 15-16000 känns rimligt, men förstår ju att jag lär behöva lägga lite mer för att vara mer säker på vad jag får.
 
Rent krasst tycker jag 15.000:- är rimligt för en hund, oavsett ras.
Men efterfrågan styr priset och varan är värd det köparen är villig att betala.

Vi betalade 13.000 (eller om det var 14) för vår golden för 5 år sen. Och vår KLM betalade vi 20.500:- för i år.
Fast jag kan förstå att små raser som får 2-3 valpar är dyrare än raser som får 10 valpar. Registrering, meritering, hälsokoller, medlemsskap, försäkringar, parningsavgifter osv kostar lika mycket. Det är väl mest maten som kostar mer för större raser men det är inte en enormt mycket större summa.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
381
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 862
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 430
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp