Vad är rimligt pris för valp?

Nej det är ytterst få. Men även om man har ett heltidsjobb och kenneln som sidosyssla så kan inte kenneln få sluka pengar. Varför ska kennelfolk offra sin ekonomi för att folk ska få billigare hundar? Självklart ska det vara ekonomiskt försvarbart att avla seriöst.
Har ju dock svårt att se hur över 20000 blir försvarbart i raser som får runt 7-10 valpar i normala fall.

Jag tror som @WildWilma att det mest lockar fram oseriösa uppfödare som vill tjäna sig en hacka och oseriösa köpare som tror pris = kvalitet.
Det syns bla i min ras..
 
Jag kan ibland även fundera på vilka är kostnaderna som tillhör "kenneln" och vilka kostnader hade den personen haft även om den inte varit uppfödare och hållt på med hundar på hobbynivå. Jag har hört en uppfödare uttrycka att denna ansåg att intäkterna för valparna skulle täcka ALLA omkostnaderna som denne hade för sitt hunderi (foder, träning, tävling mm för typ 5 hundar).

Men de absolut flesta uppfödare har ju hundar som hobby precis som vi som inte är uppfödare (jag lägger säkert runt 50 000 kr per år på mitt hundintresse, om inte mer) så mycket av kostnaderna hade de ju haft ändå. Sen tar de någon eller några kullar om de tycker de har tillräckligt bra hundar. Men att dessa kullar skulle täcka kostnaderna för att de har hundar som hobby har jag svårt att köpa MEN de kan ju förhoppningsvis täcka kostnaderna för ev. extra hälsoundersökningar, kostnader i samband med parning, ev. uteblivna löneintäkter, foder mm. under dräktighet och valptiden osv. Ibland kommer det göra det (när det blir en större kull utan komplikationer) och ibland inte, avel är ett lotteri för alla inblandade.

Har man en kennel med tanke på att den ska vara lönsam och generera "lön" får man ju räkna annorlunda och räkna "allt" precis som i vilket företag som helst. Jag skulle nog själv ha svårt att köpa av någon som främst föder upp hundar som en inkomstkälla. Jag vill köpa av uppfödare som främst föder upp på grund av intresse.
 
Har ju dock svårt att se hur över 20000 blir försvarbart i raser som får runt 7-10 valpar i normala fall.

Jag tror som @WildWilma att det mest lockar fram oseriösa uppfödare som vill tjäna sig en hacka och oseriösa köpare som tror pris = kvalitet.
Det syns bla i min ras..
Ja får en ras så många valpar normalt sett så är det nog lätt att den attraherar fel folk. Vet dock inte hur många raser som har 7-10 valpar som normalt. Den ras jag själv födde upp hade 6 valpar som medelsnitt.
Sen tänker jag att en ovanlig ras kan ha större kostnader i samband med paringar och meriteringar (tex utomlands) och därför vara dyrare än en annan ras.
 
Jag kan ibland även fundera på vilka är kostnaderna som tillhör "kenneln" och vilka kostnader hade den personen haft även om den inte varit uppfödare och hållt på med hundar på hobbynivå. Jag har hört en uppfödare uttrycka att denna ansåg att intäkterna för valparna skulle täcka ALLA omkostnaderna som denne hade för sitt hunderi (foder, träning, tävling mm för typ 5 hundar).

Men de absolut flesta uppfödare har ju hundar som hobby precis som vi som inte är uppfödare (jag lägger säkert runt 50 000 kr per år på mitt hundintresse, om inte mer) så mycket av kostnaderna hade de ju haft ändå. Sen tar de någon eller några kullar om de tycker de har tillräckligt bra hundar. Men att dessa kullar skulle täcka kostnaderna för att de har hundar som hobby har jag svårt att köpa MEN de kan ju förhoppningsvis täcka kostnaderna för ev. extra hälsoundersökningar, kostnader i samband med parning, ev. uteblivna löneintäkter, foder mm. under dräktighet och valptiden osv. Ibland kommer det göra det (när det blir en större kull utan komplikationer) och ibland inte, avel är ett lotteri för alla inblandade.

Har man en kennel med tanke på att den ska vara lönsam och generera "lön" får man ju räkna annorlunda och räkna "allt" precis som i vilket företag som helst. Jag skulle nog själv ha svårt att köpa av någon som främst föder upp hundar som en inkomstkälla. Jag vill köpa av uppfödare som främst föder upp på grund av intresse.
En skilnad brukar vara att som uppfödare har man i regel fler hundar än en vanlig hundägare. Det i sin tur genererar ofta i merkostnader runt hundhållningen som fordon, boendet osv.
Jag tror inte det finns en enda Svenks uppfödare som lever på endast uppfödning. Isf driver de i bästa fall annan hundverksamhet också tex kurser, rehab, utbildning av tjänstehundar el liknande.
 
En skilnad brukar vara att som uppfödare har man i regel fler hundar än en vanlig hundägare. Det i sin tur genererar ofta i merkostnader runt hundhållningen som fordon, boendet osv.
Jag tror inte det finns en enda Svenks uppfödare som lever på endast uppfödning. Isf driver de i bästa fall annan hundverksamhet också tex kurser, rehab, utbildning av tjänstehundar el liknande.

Det måste ju variera från ras till ras.

I min ras har nog de flesta uppfödare inte fler hundar är var en vanlig hundägare kan ha dv. 2-3 st. Enstaka har 4-5 hundar men det det jag även icke uppfödare som också har. Någon har kanske fler hundar än 5 st. Alla hundar av denna ras bör ju aktiveras och tränas så det blir väl inte hållbart att ha mer än ett par i träning och någon pensionär och kanske en på tillväxt om man även ska ha en annan sysselsättning för försörjning.
 
Ja får en ras så många valpar normalt sett så är det nog lätt att den attraherar fel folk. Vet dock inte hur många raser som har 7-10 valpar som normalt. Den ras jag själv födde upp hade 6 valpar som medelsnitt.
Sen tänker jag att en ovanlig ras kan ha större kostnader i samband med paringar och meriteringar (tex utomlands) och därför vara dyrare än en annan ras.
Så ovanligt med 7 och fler valpar är det ju inte i stora raser.

Vi har ju ändå hjärtkoll etc på ett par tusen, plus en hel del annat. Tycker ändå inte att över 20 000 är rimligt för en valp. Även köparen står ju med en risk sas.
 
Så ovanligt med 7 och fler valpar är det ju inte i stora raser.

Vi har ju ändå hjärtkoll etc på ett par tusen, plus en hel del annat. Tycker ändå inte att över 20 000 är rimligt för en valp. Även köparen står ju med en risk sas.
Vist att många raser KAN få större kullar men medeltalet? Ofta tänker man att raser som Storpudel, Labbe, Schäfer får stora kullar men snittet är 6 valpar. Så vanlig kan det inte vara att över 7 valpar är medel?
 
Jag tänker väl lite så att hade man inte har råd att föda upp hundar skulle man låta bli det är ju som vilken hobby som helst?
 
Jag tänker väl lite så att hade man inte har råd att föda upp hundar skulle man låta bli det är ju som vilken hobby som helst?

Å ena sidan tänker jag likadant. Hunduppfödning är en hobby som utövaren håller på med för sitt eget intresse och nöjes skull. Det finns ju mängder med andra hobbies som också är svindyra och som enbart genererar utgifter. Där ingen förväntar sig att få något tillbaka för att finansiera hobbyn.

Å andra sidan bygger ju hela vårt "system" med hundar i Sverige på att uppfödare med hobbyverksamheter ser till att det finns ett utbud av hundar. Och det är nog ingen som vill varken till att gemene man köper sin hund i en skyltfönster i zoobutik, eller att var och varannan privatpersonsjeppe utan vare sig erfarenhet eller kunskap inom avel tar valpar på sin hund för att det är det enda sättet att få tag på en hund.
 
På samma gång som det är viktigt att det är fullt rimligt att valpar kostar så mycket att uppfödare får täckning för sina kostnader och gärna en slant över får det inte bli så att hunduppfödning blir något lukrativt. Det måste fortfarande vara ett brinnande intresse som gör att man kommer på tanken att börja med avel. Det är en balansgång.
 
På samma gång som det är viktigt att det är fullt rimligt att valpar kostar så mycket att uppfödare får täckning för sina kostnader och gärna en slant över får det inte bli så att hunduppfödning blir något lukrativt. Det måste fortfarande vara ett brinnande intresse som gör att man kommer på tanken att börja med avel. Det är en balansgång.
Jag tycker det finns mängder med bra uppfödare där ute :)
Upplever snarare att folk har svårt att vänta på en valp än att detär brist på uppfödare, men jag kanske har fel?Var ju bara några år sen det var mer köparens marknad?
 
Jag tycker det finns mängder med bra uppfödare där ute :)
Upplever snarare att folk har svårt att vänta på en valp än att detär brist på uppfödare, men jag kanske har fel?Var ju bara några år sen det var mer köparens marknad?

Mina funderingar är mest allmänna. :)
 
Jag tycker det finns mängder med bra uppfödare där ute :)
Upplever snarare att folk har svårt att vänta på en valp än att detär brist på uppfödare, men jag kanske har fel?Var ju bara några år sen det var mer köparens marknad?

Beror nog helt på vilken ras det är, vet det är stor brist på uppfödare inom vissa raser. Bland dom mer vanligare raserna är det nog inte lika stor uppfödarbrist.
 
Vad kostar det att para en tik?

Har svårt att se hur man inte kan gå plus om man får en kull valpar om ca 6 st.
6x20.000= 120.000:- Om allt löper väl. Gör det inte det så är det ju så. Sen om man väljer att föda upp en ras som ofta löper risk för kejsarsnitt, få valpar osv. Ja då får väl de hundarna vara dyrare… eller så kanske det inte är värt att avla vidare på sånna som inte kan föda sina valpar vaginalt? Ja Jag vet att komplikationer kan uppstå. Det är inte det jag menar nu, men vissa är ju för trånga för att få ut sina valpar…

Låter som en riktigt bra hobby. Min hobby kostar enbart pengar. Noll intäkter.


Nej men jag fattar att man vill ha betalt för sin valpar. Men det är en hund, en hobby.
Likväl som en häst är det. JAG tycker det finns ett tak på vad en hobby får kosta mig i inköp.
 
Vad kostar det att para en tik?

Har svårt att se hur man inte kan gå plus om man får en kull valpar om ca 6 st.
6x20.000= 120.000:- Om allt löper väl. Gör det inte det så är det ju så. Sen om man väljer att föda upp en ras som ofta löper risk för kejsarsnitt, få valpar osv. Ja då får väl de hundarna vara dyrare… eller så kanske det inte är värt att avla vidare på sånna som inte kan föda sina valpar vaginalt? Ja Jag vet att komplikationer kan uppstå. Det är inte det jag menar nu, men vissa är ju för trånga för att få ut sina valpar…

Låter som en riktigt bra hobby. Min hobby kostar enbart pengar. Noll intäkter.


Nej men jag fattar att man vill ha betalt för sin valpar. Men det är en hund, en hobby.
Likväl som en häst är det. JAG tycker det finns ett tak på vad en hobby får kosta mig i inköp.
Fast det är ju inte alls säkert att det är en hobby längre, om man driver kennel med seriösa uppfödarambitioner på större skala än "om jag har en bra hund så vill jag ha en kull valpar". Tror inte folk fattar hur mycket det krävs "in" för att kunna hålla en jämn, hög nivå på valparna "ut"...

Såg du mitt inlägg tidigare i tråden, om kostnaderna för min kull?

Nu har ju jag förvisso en ras som inte kostar 20.000:- som valp, dessutom är de flesta av mina valpköpare bönder som köper in hunden som arbetsredskap och jag lever till stor del på min hundverksamhet. Dvs väldigt långt från "hobby".
 
Vad kostar det att para en tik?

Har svårt att se hur man inte kan gå plus om man får en kull valpar om ca 6 st.
6x20.000= 120.000:- Om allt löper väl. Gör det inte det så är det ju så. Sen om man väljer att föda upp en ras som ofta löper risk för kejsarsnitt, få valpar osv. Ja då får väl de hundarna vara dyrare… eller så kanske det inte är värt att avla vidare på sånna som inte kan föda sina valpar vaginalt? Ja Jag vet att komplikationer kan uppstå. Det är inte det jag menar nu, men vissa är ju för trånga för att få ut sina valpar…

Låter som en riktigt bra hobby. Min hobby kostar enbart pengar. Noll intäkter.


Nej men jag fattar att man vill ha betalt för sin valpar. Men det är en hund, en hobby.
Likväl som en häst är det. JAG tycker det finns ett tak på vad en hobby får kosta mig i inköp.

Men nu missade du ju ett helt gäng utgifter?

Avelstiken (och hanen) ska hälsotestas och meriteras, ibland återkommande under flera år innan det blir aktuellt med parning.

Tiken kanske ska herpesvaccineras och röntgas/göra UL efter parning.

Hanen ska ha språngavgift och ibland även en summa per levande valp.

Tiken ska ha ökat foder. De födda valparna ska vaccineras, avmaskas, försäkras, registreras och ha eget foder.

Jag fattar liksom inte hur du får det till att man bara skulle stå med 120 000 kr sen i handen? Du har ju lagt ut mängder med pengar redan, som ska tillbaka in i hunderiets "kassa". Då har jag inte ens räknat med tikens inköpspris, försäkring, foder etc fram till valpkullen. Det du får in på valparna räknas ju inte som en enskild vinst eftersom du har haft många utgifter fram tills dess. Debit och kredit, liksom.
 
Vad kostar det att para en tik?

Har svårt att se hur man inte kan gå plus om man får en kull valpar om ca 6 st.
6x20.000= 120.000:- Om allt löper väl. Gör det inte det så är det ju så. Sen om man väljer att föda upp en ras som ofta löper risk för kejsarsnitt, få valpar osv. Ja då får väl de hundarna vara dyrare… eller så kanske det inte är värt att avla vidare på sånna som inte kan föda sina valpar vaginalt? Ja Jag vet att komplikationer kan uppstå. Det är inte det jag menar nu, men vissa är ju för trånga för att få ut sina valpar…

Låter som en riktigt bra hobby. Min hobby kostar enbart pengar. Noll intäkter.


Nej men jag fattar att man vill ha betalt för sin valpar. Men det är en hund, en hobby.
Likväl som en häst är det. JAG tycker det finns ett tak på vad en hobby får kosta mig i inköp.
Räkna bort ungefär 100 tusen så har du vad uppfödaren får behålla i snitt :)
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 837
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 465
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp