Vad är rimligt pris för valp?

Många väljer just att inte regga sina renrasiga hundar i protest att ge Kennelklubben för mycket makt.
Det behöver inte vara okontrollerad avel för att det inte är reggat.
Mkt fördomar ser jag här.

Vilka raser skulle det gälla? Även om jag ser flera problem med SKK som det ser ut i dagsläget ser jag ingen poäng i varför man inte skulle registrera en renrasig kull som uppfyller kraven. Det innebär ju bara nackdelar, både för framtida avel och inte minst för valpköparna.

Jag kallar inte oreggade renraser för blandraser, däremot skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en sådan. Det är för mig en rejäl varningsflagg om en kull med renrasiga valpar inte reggas.
 
Kanske är lite olika dialekt här säger vi främst diplom titlar i dom sporter min ras är aktiv i men då förstår jag:)
Det har nog snarare med sport/prövning att göra än dialekt.

I min ras har vi två titlar där hundens rasegenskaper (exteriöra och arbetsmässiga) bedöms: utställningschampionat och jaktchampionat. Diplom förekommer i vissa jaktliga sammanhang men är inofficiellt.

Generellt sett finns det ju många championat utöver utställning. I min ras finns det många viltspårchampions exempelvis.
 
Det har nog snarare med sport/prövning att göra än dialekt.

I min ras har vi två titlar där hundens rasegenskaper (exteriöra och arbetsmässiga) bedöms: utställningschampionat och jaktchampionat. Diplom förekommer i vissa jaktliga sammanhang men är inofficiellt.

Generellt sett finns det ju många championat utöver utställning. I min ras finns det många viltspårchampions exempelvis.
Du har rätt det var jag som var trångsynt och bara tänkte på utställningar.
 
Många väljer just att inte regga sina renrasiga hundar i protest att ge Kennelklubben för mycket makt.
Det behöver inte vara okontrollerad avel för att det inte är reggat.
Mkt fördomar ser jag här.
Vad är det för makt du pratar om?
Jag har aldrig upplevt att SKK har någon makt över mig O_o

Självklart är aveln okontrollerad om jag som valpköpare inte kan kontrollera hälsa och härstamning på linjerna. Det är det som menas med kontrollerad avel. Att visa lite tester på föräldrarna är absolut ingen "kontrollerad avel" då det krävs avelsarbete genom flera generationer för att få fram ett någorlunda stadigt resultat. Allt annat är lotteri.

Nej, det är inga fördomar. Det är fakta baserat på forskning om hur avel funkar och hur nedärvning sker.
 
Många väljer just att inte regga sina renrasiga hundar i protest att ge Kennelklubben för mycket makt.
Det behöver inte vara okontrollerad avel för att det inte är reggat.
Mkt fördomar ser jag här.
Ditt påstående tror jag inte ett smack på. Vilken makt tänker du att skk har?
I min erfarenhet så är det något som är skumt om man väljer att inte regga en renrasig kull. Oftast att man inte klarar kraven på tex hälsokontroll, kånd mentalitet, ålder eller liknade.
Har man två bra hundar finns det liksom inte argument för att inte regga.
 
Är väldigt nyfiken på vilka dessa "många" är vars valpar uppfyller kraven på registrering i kennelklubben men ändå avstår pga att SKK har för mycket makt.
Precis.
Jag har aldrig träffat på någon som har meriterade hundar efter sunda, utvärderade linjer som inte reggat...oavsett orsak.
För att meritera behöver man ju vara medlem. Och som medlem får man inte blandrasavla. Och all oreggat klassas som blandras.

Däremot så har jag i min ras stött på en hel del som avlat oreggat på hundar med ledfel på föräldrarna eller dålig ledstatistik i linjerna och som saknar MH (som krävs för att få regga avkommor) dvs undermåligt avelsmaterial.
 
De jag hört om som säger att dom inte reggar i skk har egentligen skitavel men låtsas som att det är skk som är problemet :laugh:

Det brukar ju dyka upp på buke ibland, folk som gör en egen ras eller så för att skk är dåliga. Det säger dock rätt mycket mer om dem än om skk😆
 
Dessutom så har SKK väldigt värdefulla redskap såsom Hunddata, vilket kan användas med andra FCI-hunddatabaser såsom KoiraNET osv vilket du inte direkt har med oreggade hundar. På så sätt är det lätt för mig som hundköpare att slå upp hälsotester, meriter, tävlingar, hur det ser ut i linjerna så långt bak man kan nå.
 
Får man inte och så ska dom reg i skk för att få vara med på tex prov o utställning eller vid avel.
Är det FCI som sätter stopp för det? Annars kan ju skk klaga hur mycket dom vill utan att kunna göra något mer än förbjuda att vara med på tester och utställning.
 
Är det FCI som sätter stopp för det? Annars kan ju skk klaga hur mycket dom vill utan att kunna göra något mer än förbjuda att vara med på tester och utställning.
Valpar ska registreras i det land de föds i, i den kennelklubb som föräldrarna är registrerade i. Gäller alltså inte enbart skk och Sverige.

Importer omregistrerar man till den kennelklubb som är fci-ansluten i det land ägaren bor i, när de kommer in i landet.
 
Alltså kullen reggas i jordbruksverket, men de väljer bort kennelklubben.
För de anser att det är att ge kennelklubben för mycket kontroll och att vissa avelslinjer inte hålls med eller anses vara för extrema.
Alla hundar måste registreras i jordbruksverket, det har ingenting med avel att göra.
Kan väl tycka att det vore jättebra om SKK blev kända för att misstycka när avelslinjerna blev för extrema dessutom, men tyvärr har de oftast inte mycket att komma med där utan det är rasklubbarna som driver avelsmålen och hälsofrågorna i första hand.
 
Många väljer just att inte regga sina renrasiga hundar i protest att ge Kennelklubben för mycket makt.
Det behöver inte vara okontrollerad avel för att det inte är reggat.
Mkt fördomar ser jag här.
@Golden_Heart

Fast alltså hur kontrollerar man att aveln inte är okontrollerad när det inte finns något centralt oberoende register där man kan kolla upp hälsoresultat osv? Hur kollar man t.ex. ledstatistik i släkten på den hund man ska para sin hund med? Och det går inte att avla seriöst utan stamtavlor (och då menar jag inte sån man har snickrat ihop själv ..) för man har ingen aning om hundens härstamning. Och vem tror du kontrollerar att tiken inte är dräktig varje löp och bor instängd i en skrubb och skiljs från sina valpar för tidigt, när det avlas utanför SKK?

Jag önskar verkligen att alla som förespråkar okontrollerad avel (dvs i princip allt utanför SKK/FCI) fick besöka en valpfabrik och se hur hundarna har det. DÅ skulle de nog ändra uppfattning ..

Det finns såklart reggad avel som är skit också, men skillnaden är att om man vill ha en trevlig, sund hund från en bra uppfödare så finns alla möjligheter att göra efterforskningar för att hitta en sådan hund, medan man i oreggad avel har noll möjlighet att göra detsamma.

PS. Vad är det för makt du menar att SKK har? SKK skriver inga rasstandarder utan att är rasklubbarna i hundrasernas hemländer som gör det.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
374
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 837
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 466
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp