Vad är rimligt pris för valp?

Enligt mig, 5-6000:-. Men tillgång och efterfrågan styr priset så man får själv bestämma om det är värt att köpa...
Oj, vilken ras ligger så lågt i pris? Det är över 15 år sen jag köpte valp senast, brukshundsras som då absolut inte var värst populär, och betalade drygt 10 000. Det var absolut inte ett högt valppris då, och rimligtvis bör priserna stigit under åren som gått sen dess.
 
Enligt mig, 5-6000:-. Men tillgång och efterfrågan styr priset så man får själv bestämma om det är värt att köpa...

Vi betalade 6000:- för vår första dalmatiner, men det var 1994. Jag har svårt att tro att man som uppfödare idag ens skulle gå +/-0 om man tog 6000:- för en valp förutsatt att man är vettig och genomför relevant meritering, hälso- och mentaltester? Än värre om man har en ras som får få valpar eller är "svår" att föda upp.

Att låta tillgång och efterfrågan styra är mer för mig att om vi säger att en valp normalt kostar 15 000:- men man har så hysteriskt många spekulanter att man när man ska välja valpköpare prioriterar dem som är villiga att betala 25 000:- eftersom man vet att det finns sådana. Men då har man ju tagit ganska många steg från att vara en seriös uppfödare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 697
Senast: Runan
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 170
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 238
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp