Vad är rimligt?

T

Teala

Jag har en fråga, och eftersom jag inte hållit på med avel alls så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Mitt hblsto ska ev. betäckas, hon som har stallet jag står i vill gärna betäcka henne med sin hingst, då han är väldigt tunn och liten, och mitt sto har den massa hon vill ha hos ett sto för att få ett bra föl.

Iallafall, hon står för ultraljud och alla veterinärundersökningar säger hon, men jag får inget annat i motprestation av henne.
Det känns inte helt rätt att hon ska använda mitt sto, ta fölet osv, och jag ska sitta och betala full stallhyra under tiden?
unsure.png
Eller är jag ute och cyklar? Är det jag som ska stå för hela uppstallningen, allt foder, allt, och sedan bara ge henne fölet?
unsure.png


Jag hoppas på bra svar, för jag vete katten vad som är rimligt. Personligen tycker jag ju att eftersom det är hennes stall, och hennes föl, kan hon väl möta mig halvvägs och ge mig lättnad på hyran åtminstonde när hästen inte är ridbar sedan? Eller?
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Om hon tycker att hennes hingst är tunn och liten, är det väl mest rimligt att hon inte använder den alls i aveln....
Du ska hur som helst inte offra ditt stos liv (ja, det kan gå åt h-vete med fölningen) utan vidare.
 
Skriv ett fodervärdskontrakt på ett och ett halvt år. Vill hon ha fölet får hon betala vad det kostar att ta fram det och det gäller även stoet. Om du är så otroligt snäll att du låter henne få ett föl efter sin hingst med ditt sto, ska du inte betala ett öre från det att stoet betäcks tills fölet avvänjs.

Du får också räkna med att du inte kommer att ha en särskilt ridbar häst. Är du säker på att du vill göra det här?
 
Jag skulle aldrig låna ut mitt sto till något så urbota korkat och oseriöst som i det här aktuella fallet! Vill hon ha en avkomma efter sin, i mina öron, värdelösa hingst kan hon väl köpa ett sto själv? Varför riskera ditt eget sto? Varför stå med en häst som är inte är brukbar i samma utsträckning under lång tid? Varför medverka till olagligheter? Varför skulle DU ställa upp på det?

Om du nu av ngn mycket underlig anledning vill bidraga till att producera ett föl som verkligen inte kommer att ha de bästa förutsättningarna, så kan jag inte förstå varför stallägaren inte skulle bära hela kostnaden? Dvs stå för allt under tiden från betäckning till avvänjning. Hovslagare, vaccinationer, hyra, foder, veterinär mm.

JAG hade inte ställt upp under några villkor med min häst. Jag sätter för stort värde på henne för att tillåta någon buskavel med en oseriös hingstägare. Jag vill ha klara papper på hennes ev. avkommor, en bra avkomma ökar värdet. Värdet på avkomman är högre med klara papper än utan.
 
För det första kan manju undra om hennes hingst är avelsvärderad och godkänd för avel till främmande ston?
Är han inte det får hon inte ens betäcka Ditt sto! Bara egna ston, som hon äger.....

Håller även med andra här, om han nu är så tunn och liten, så låter han i mina ögon icke lämplig som att användas i avel överhuvudtaget....

Jag hade tackat snällt men avböjt bestämt.....bara på ovanstående faktum till att börja med.....
 
Tack för alla bra svar
bow.gif


Jo, hennes hingst är godkänd, tror jag, men han är arab (skulle ha förtydlgat det där..), mitt sto är ett hbl. Hon vill ha ett föl till sig själv.

Jag tycker som ni, att hon borde vara den som står för kostnaderna, eftersom hon vill ha fölet, och mitt kära sto är trots allt 16 år. Men hon fick det att låta som en ren omöjlighet, och fick det dessutom att låta som om hon gjorde mig en tjänst genom att hon skulle stå för ultraljud och vet. undersökningar, och insemineringen.

Jag vet, många höjda ögonbryn på det där sista, inklusive från mig, jag tänkte att "det är ju ändå ditt föl, klart att du står för det?"

Jaja. Suck. Men det tog emot redan från början, för jag tyckte inte att det lät rimligt, men som sagt, jag har ingen avelsvana alls, jag vet int vem som har mest "makt", sto eller hingstägaren, osv.



Jag sade till henne igår att hon fick fundera på hur hon skulle göra, för jag tyckte inte att det var rimligt alls att jag betalar full stallhyra, skoningar etc för min häst som kommer vara obrukbar pga att HON ska ha ett föl, jag kommer riskera hela min älskade häst!

Att man alltid ska vara för snäll, för jag känner mig dum, jag vet att jag inte borde det, för det är hon som utnyttjar min snällhet.

mad.png



Tusen tack för era svar, de hjälpte mig befästa tron att jag gjorde rätt som sade ifrån!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad händer om det blir ett hingstföl? Vad händer om fölet ärver pappans massa? Det är inte så att det blir mitt emellan, det kan lika gärna bli antingen eller... Så om du får en klen hingst, vad gör du då?

Hon skall helt klart stå för stoets ALLA kostnader, precis som en fodervärd!
 
Du ska absolut inte gå med på detta! Det är ju inte du som vill ha en avkomma utan hon, eller hur? Om hon så gärna vill ha en avkomma efter sin hingst kan hon mycket väl annonsera efter ett avelsto som hon kan ha på foder hos sig. Om det skulle vara så att du vill att ditt sto ska få ett föl verkar inte denna stallägare vara en lämplig samarbetspartner. Har ditt sto inte fått föl tidigare bör du dessutom rådfråga veterinär om hon klarar detta. Stå på dej! Låt inte stallägaren pressa dej till något du inte själv vill. Det finns säkert fler stall där du och din häst kan få det bättre. :)
 
Har en kompis som just lånat ut sitt sto till en som har seminstation. Deras deal ser ut så här:

Alla kostnader i samband med semin/betäckning står den som vill ha fölet för.
Under tiden för seminering till konstaterad dräktighet står stoet på stationen, även detta står den som vill ha fölet för.
Vid 30 dygns dräktighet går stoet hem till ägaren som rider henne och står för kostnaden i ca 8 månader (tills stoet är högdräktigt).
Från 8 månader tills fölet skiljs från mamman ca 1 år senare, står den som vill ha fölet för ALLA kostnader och risker.

Hoppas att detta gör dig lite klokare på den punkten :banana:

Vad gäller avelsvärderingen: vilka kommentarer har hingsten i fråga fått. Att han är värderad ger ju egentligen bara stoägaren en möjlighet att få reda på vad proffesionella bedömmare anser om hingsten. Be att få se avelsvärderingsprotokollen och om han har fått bra resultat (38 poäng eller mer anser jag vara ok). Har han lägre än det skulle jag aldrig gå med på betäckning för det är ju faktiskt en held del saker som påverkar både hållbarhet och ridbarhet som bedöms ;) i avelsvärderingen.
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 517
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp