Vad är semester egentligen?

Häri består nog skillnaderna mellan våra jobb:
  • Det finns ingen annan som sköter mitt jobb i min frånvaro, så semester bygger delvis på att även kunderna har semester (vissa delar kan förstås andra ta ansvar för men inte allt)
  • Arbetar som konsult och inte med varor, när man säljer timmar känns det ibland som att allt är tillåtet, och vi kan aldrig försörja oss på tidigare nedlagt arbete/försäljning
  • Det handlar långt ifrån alltid om export (av tjänster) från Sverige. Jag har en roll som global rådgivare inom mitt specialområde. Så ofta är jag stöd till lokala kontor på deras respektive marknader.
  • Ev spelar huvudkontorets placering också roll för kulturen kring ledigheter. Vårt är inte i Europa
Jag trivs trots oregelbundenheten bra, och försöker passa på och ta extra ledigt när det går.

Det finns nog fler olikheter. Första punkten skulle aldrig uppfyllas för vår del, så det skulle bli ledsamt - eftersom kunderna räknas i många hundratal i 50 (?) olika länder - så pågår det saker i nästan lika hög utsträckning året om. I år har dock varit ett konstigt år, då många kunder suttit lockdown och bara haft remote access till sina anläggningar, projekten har hackat en del här och var. Men du har rätt, jag jobbar på ett mindre produktbolag, som har sitt huvudkontor i Sverige, men ägs av amerikansk koncern, så nästa huvudkontor på hierarkin finns i USA.

Jag tror du slår huvudet på spiken på den sista, kulturen och förväntningar hos organisationen på ledigheter spelar stor roll. Som organisation (tillsammans med sina medarbetare) får man helt enkelt bestämma hur viktigt ledighet är och sedan göra sitt bästa för att organisera sig därefter. Och som jag tidigare uttryckte; vi är alla i olika behov av olika typer av återhämtning. Den här svenska 4-5-veckor-i-sträck-i-högsommarperioden-grejen passar inte alla särskilt väl, vare sig i deras roller i sina organisationer eller som människor.

Min privat föredragna semesterorganisation är mängder av mindre perioder, utspridda över året. För egen del finns ingen poäng med lång sammanhängande, för att "gå ned i varv"/"byta fokus" (vanligt beskriven anledning för att vilja ha långa perioder) klarar jag även på tisdagar och fredagar i oktober, någon minut efter att kontaktvägarna med jobbet stängts för dagen.
 
Jag håller med om att begreppet ”hemester” är ganska märkligt, faktiskt lite provocerande. Det känns som att man verkligen lever i en bubbla om man tror att det är standard för de flesta svenskar att åka utomlands, eller åka bort över huvud taget, varje år på semestern. För många många skulle det vara helt otänkbart, antingen av ekonomiska eller praktiska skäl.
 
Det verkar variera en del beroende på hur man lever utanför arbetet.
Sitta ensam i en liten lägenhet är nog mindre inspirerande än att dra runt div. övriga verksamheter. Vi har bl.a. turism på gården och då rockar det ju litet mera.
Fast just nu så skulle jag nog gärna sitta ifred i en liten lägenhet och vila mitt huvud från intryck.
En ordentlig TV, Netflix och dyl samt en BiB skulle sitta fint nu.
 
Semester för mig har aldrig varit synonymt med att resa. Jag är en av dom som inte fattar detta med ”hemester” som uttalas mycket i dessa tider.
När jag har semester är jag ledig från jobbet, är helst hemma med familj och djur. Tar dagen som den kommer, får lite vettigt på gården gjort men inte har massa måsten hängande över mig. Vi kan ta en kort semestertur över en helg eller en dagsutflykt men att vara hemifrån i mer än två nätter är en utmaning för mig och inget jag gärna gör.

Vad är det du inte förstår med hemester?
 
Vad förväntar man sig av en semester?

Inte vara på arbetet med alla måsten. Jag gillar verkligen mitt jobb men det kräver mycket. Jag jobbar mer än 100% då jourpass ingår i mitt schema och jag läser dessutom på en del på min fritid. På semestern vill jag umgås med de personer jag vill, äta det jag vill, göra det jag vill och ta det lugnt. Hittar gärna på något och åker iväg en vecka eller så men vill också ha tid för att göra ingenting och ta dagen som den kommer.
 
Semester är bara att få vila, äta frukost i lugn och ro och dricka kaffe och kunna gå på toa när jag vill.
Räcker för mig
 
Jag håller med om att begreppet ”hemester” är ganska märkligt, faktiskt lite provocerande. Det känns som att man verkligen lever i en bubbla om man tror att det är standard för de flesta svenskar att åka utomlands, eller åka bort över huvud taget, varje år på semestern. För många många skulle det vara helt otänkbart, antingen av ekonomiska eller praktiska skäl.

Jag har tänkt på hemester som ett ”marknadsföringsknep” för företag, kommuner och alla att få folk att komma till deras ställen, mer än att folk faktiskt använder det om sina egna semestrar?
 
Bortsett från det självklara, att man är ledig då.
Vad förväntar man sig av en semester?
Nu när resor till andra länder inte är en särskilt bra idé så böir det ju intressant att fundera ut vad som gör semester till just semester och hur det går att ordna på annat vis.
Badstränder finns ju utan resa så långt, hotell lika så. Så vilka upplevelser är det som man söker?
För egen del så gillar jag att sova så mycket som jag vill och när jag vill samt äta god mat som kan få ta lång tid att laga. Titta på TV hela natten. Ett glas vin eller öl utan att behöva fundera på om jag kan köra bil/buss är också trevligt. Det är också skönt att ta dagen som den kommer utan en massa tider att passa.
Men det fungerar ju bra att göra hemma.

Kolla på tvn hur sen man vill utan att behöva ha koll på tiden, sova hur länge man vill, äta när man vill, åka till stallet när man vill eftersom hästarna går på bete så inga pass där, möjlighet att kunna ta en tisdagsfylla, passa på att få lite gjort inne i huset/ute på gården när orken infinner sig, helt enkelt bara ta dagen som den kommer.

Drömmen hade ju varit varma dagar, ligga ute och sola och plaska lite i poolen, ett glas vin fram emot den ljumma sommarkvällen, brunbränd, solblekt hår, och grillad mat, meeeeen, eftersom det tydligen mest ska regna och vara skitkallt så blir det mycket inomhus och fortfarande lika blek som jag var i Mars! 🤷🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🙄
 
När jag var liten var det att åka till farmor och farfar. När jag körde buss de första åren ett påtvingat måste :p Nu är allt en jämngrå massa eftersom jag pluggar 50 av 52 veckor per år 😅
 
Jag har tänkt på hemester som ett ”marknadsföringsknep” för företag, kommuner och alla att få folk att komma till deras ställen, mer än att folk faktiskt använder det om sina egna semestrar?

Kanske det? Jag har bara hört det användas som ”i år blir det hemester för vår del” eller liknande uttryck.
 
Jag har tänkt på hemester som ett ”marknadsföringsknep” för företag, kommuner och alla att få folk att komma till deras ställen, mer än att folk faktiskt använder det om sina egna semestrar?

Jag har nog faktiskt inte hört det sägas någon gång alls om en persons egen semester, så nåt ligger det nog i det. På nåt sätt blir det att betona att man inte reser iväg, vilket är normaltillståndet för semester i stor utsträckning hos många. Även om vissa åker bort 1 vecka, så är resten semester på hemmaplan.

Men jag har nog ofta "hemester", vilket innebär att jag tar semester för att jobba, hemma på gården, i egen verksamhet. Eller gäller nåt annat begrepp då? Hemesterjobb?
 
Jag håller med om att begreppet ”hemester” är ganska märkligt, faktiskt lite provocerande. Det känns som att man verkligen lever i en bubbla om man tror att det är standard för de flesta svenskar att åka utomlands, eller åka bort över huvud taget, varje år på semestern. För många många skulle det vara helt otänkbart, antingen av ekonomiska eller praktiska skäl.
Eller bara för att man inte har det intresset.
Att ta för givet att alla tycker att det är katastrof för att det inte går att resa på semestern är faktiskt ganska provocerande om jag tänker efter.
 
Sova så länge jag vill.
Jobba i trädgården hela dagen eller bara slappa.

Haft fyra veckor, tillbaka till jobbet i morron. Sen två veckor till i augusti.
 
semester är att slippa pendla t jobbet. Annars jobbar jag på semestern också, kanske inte lika mycket dock. Men jag har inte någon som gör mitt jobb och det blir bara värre när jag kommer tillbaka om jag inte svarat på mail osv på flera veckor.
Annars har jag ju djur så jag går upp 06 varje dag, året om.
Jag har ingen tv osv som kan stjäla tid. Generellt brukar jag inte ha semester länge, kanske max 2 veckor i rad. På semestern brukar jag försöka hitta extrajobb, leta upp nåt att plugga eller lära mig något nytt bara. Jag är ingen sån som har intresse av middagar, vinkällare, fester eller träffa folk utan föredrar att på sin höjd träffa en kompis nångång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 412
Senast: Paddington
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 621
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp