Vad är semester egentligen?

Bortsett från det självklara, att man är ledig då.
Vad förväntar man sig av en semester?
Nu när resor till andra länder inte är en särskilt bra idé så böir det ju intressant att fundera ut vad som gör semester till just semester och hur det går att ordna på annat vis.
Badstränder finns ju utan resa så långt, hotell lika så. Så vilka upplevelser är det som man söker?
För egen del så gillar jag att sova så mycket som jag vill och när jag vill samt äta god mat som kan få ta lång tid att laga. Titta på TV hela natten. Ett glas vin eller öl utan att behöva fundera på om jag kan köra bil/buss är också trevligt. Det är också skönt att ta dagen som den kommer utan en massa tider att passa.
Men det fungerar ju bra att göra hemma.

Miljöombyte!
Hemma är man hela året så på semestern vill jag bort.

Grekland 2v är egentligen ett måste, det är mitt "sommarställe" där jag kopplar av totalt. Jag behöver dessutom rejäl värme, och badar bara när det är 25plus.

Nu är vi i sverige på semester, då har vi bilat till mina föräldrar i norrland och sen till sambons mor på västkusten. Då kommer vi bort, kopplar av, umgås med släkt. Det gör vi även när vi varit i Grekland men kortare tid, nu kör vi några veckor.

Helt ok, är absolut avkopplande. Men saknar min värme!
 
Jag håller med om att begreppet ”hemester” är ganska märkligt, faktiskt lite provocerande. Det känns som att man verkligen lever i en bubbla om man tror att det är standard för de flesta svenskar att åka utomlands, eller åka bort över huvud taget, varje år på semestern. För många många skulle det vara helt otänkbart, antingen av ekonomiska eller praktiska skäl.
Jag har svårt att förstå det provocerande i ordet hemester. Det är för mig en gimmick i reklam- och mediasammanhang för att få de personer som brukar resa på sin semester, att inte resa. Om man inte brukar resa, har man semester som man brukar ha, men de som brukar resa behöver tänka i nya banor. Så för mig talar den reklamen/uppmaningen till de som vill/planerat resa, inte till resten av befolkningen. Tycker mest det är trist att det ens behövs en sån uppmaning och att man inte förstår att det olämpliga i resandet på egen hand.
 
Jag har varit hemma i 13 år, sen direkt efter gymnasiet och har sjukersättning så jag har inte haft semester som vuxen. Jobbade precis alla lov och helger från ung ålder så då antingen jobbade jag eller gick i skolan. Så mina minnen av sommarsemester är hur det var när jag var barn.

Nu innebär semester mer socialt liv och utflykter för att andra är lediga och kan ses mer. Samtidigt som det innebär lite trassel med vårdpersonal på semester. Jag passar på att njuta av vädret och försöka ta fram lite av sommarlovskänslorna och vara spontan.
 
Jag har svårt att förstå det provocerande i ordet hemester. Det är för mig en gimmick i reklam- och mediasammanhang för att få de personer som brukar resa på sin semester, att inte resa. Om man inte brukar resa, har man semester som man brukar ha, men de som brukar resa behöver tänka i nya banor. Så för mig talar den reklamen/uppmaningen till de som vill/planerat resa, inte till resten av befolkningen. Tycker mest det är trist att det ens behövs en sån uppmaning och att man inte förstår att det olämpliga i resandet på egen hand.

Om det används i det sammanhanget håller jag med om att det inte är så provocerande :) Jag har som sagt bara hört det när det talas om personers egna semester och som motsats till ”vanlig semester” = resa.
 
Bortsett från det självklara, att man är ledig då.
Vad förväntar man sig av en semester?
Nu när resor till andra länder inte är en särskilt bra idé så böir det ju intressant att fundera ut vad som gör semester till just semester och hur det går att ordna på annat vis.
Badstränder finns ju utan resa så långt, hotell lika så. Så vilka upplevelser är det som man söker?
För egen del så gillar jag att sova så mycket som jag vill och när jag vill samt äta god mat som kan få ta lång tid att laga. Titta på TV hela natten. Ett glas vin eller öl utan att behöva fundera på om jag kan köra bil/buss är också trevligt. Det är också skönt att ta dagen som den kommer utan en massa tider att passa.
Men det fungerar ju bra att göra hemma.
För mig är semester allt det här. Att sova när jag vill och hur länge jag vill (mummel, knorr- hunden Vavilon har väl åsikter antar jag... ), ha tid och ork att göra saker jag inte orkar med i vanliga fall eller inte har tid med, ta det lugnt, ta dagen som den kommer, vara spontan, strunta i tider, lyssna på ljudbok natten lång utan att bry mig om att jag måste upp en viss tid osv.

Semester. Det enda utomlands jag varit, förutom Sörmland enligt min släkt, är Danmark, så jag är inte så van vid annat än det här ändå!
 
För mig är semester att inte gå till jobbet. Att hinna jobba hemma på gården med saker man inte orkar eller hinner med efter jobb.

Att resa hade jag aldrig velat göra på min semester. Resa gör jag andra gånger.
 
För mig är miljöombytet inte primärt med semester, även om semester ofta har innehållit kortare eller längre resor. Jag är nyfiken på min omvärld och reser gärna, både i jobbet och privat.
Viktigare är det som många redan nämnt; att kunna vara spontan och planera dagarna helt själv, kunna gå upp när jag vill och lägga mig när jag vill, kunna göra ingenting en hel dag eller jobba stenhårt med något jag själv valt ett dygn i sträck. Att äga min tid helt enkelt.
 
För mig är semester att inte gå till jobbet. Att hinna jobba hemma på gården med saker man inte orkar eller hinner med efter jobb.

Att resa hade jag aldrig velat göra på min semester. Resa gör jag andra gånger.

Vad menar du nu? När jag reser (privat) är det alltid när jag har semester. Jag kan ju knappast göra en privat resa på arbetsdagar. En korthelgresa kan jag kanske hinna med utan att ta ut nån semester. Men annars sker ju alla mina privata resor nör jag har semester.

Eller menar du att du reser så mycket i arbetet att du aldrig reser privat?
 
För mig är semester att inte behöva åka till jobbet. Inga måsten utöver den vanliga vardagen.

Reser gärna på semestern för att kunna släppa även de vardagliga måstena. I år blir det inte så, dock inte pga Corona.
 
Jag gillar ordet hemester, men tycker inte att det är något nytt ord. Hemester ser jag används av folk som trivs hemma, och i mina ögon ska det inte ses som ett påtvingat ord för att man måste vara hemma. Semester för mig är att uppleva saker i en större utsträckning än de lediga dagarna som ofta försvinner i städ, läkarbesök osv. Jag är inte personen som gillar att slappa i hängmattan utan jag är ofta på språng med något. Jag är student sedan ht 2017, och har varvat jobb med studier sedan dess så jag längtar till mina 4 betalda semesterveckor nästa år :D
 
Vad menar du nu? När jag reser (privat) är det alltid när jag har semester. Jag kan ju knappast göra en privat resa på arbetsdagar. En korthelgresa kan jag kanske hinna med utan att ta ut nån semester. Men annars sker ju alla mina privata resor nör jag har semester.

Eller menar du att du reser så mycket i arbetet att du aldrig reser privat?
Min semester är just semester. Flera veckor ledigt i ett kör. Reser jag bort är det utanför semestertider och bara över långhelg. Oftast tjledigt eller någon enstaka semesterdag eller i samband med röda dagar. Jag hade aldrig orkat resa bort i flera dagar eller en hel vecka.

Och nej, jag reser aldrig i jobbet.
 
Det är ju stor skillnad på vad som är semester nu när man har småbarn mot när det bara var jag och mannen 🤣🤣
Umgås med vänner, skapa minnen som man kan plocka fram tråkiga höstdagar, slippa tidspress är väl det som är samma.

Att skapa minnen behöver inte vara något stort utan det kan räcka med att åka iväg och plocka jordgubbar någonstans.
 
Jag reser alltid hem på semestern eftersom det är enda möjligheten att göra det. Så jag hemestrar väl med på två olika ställen. ;)
 
Min semester är just semester. Flera veckor ledigt i ett kör. Reser jag bort är det utanför semestertider och bara över långhelg. Oftast tjledigt eller någon enstaka semesterdag eller i samband med röda dagar. Jag hade aldrig orkat resa bort i flera dagar eller en hel vecka.

Och nej, jag reser aldrig i jobbet.

Fast om du tar ut extra ledig tid (semesterdagar eller liknande) för att roa dig så är det ju semester. Alltså reser du bort på semestern. Du kan ju knappast resa bort privat på arbetstid?
 
Min semester är just semester. Flera veckor ledigt i ett kör. Reser jag bort är det utanför semestertider och bara över långhelg. Oftast tjledigt eller någon enstaka semesterdag eller i samband med röda dagar. Jag hade aldrig orkat resa bort i flera dagar eller en hel vecka.

Och nej, jag reser aldrig i jobbet.

Jag brukar vara ledig en vecka på hösten (höstlovet) och det räknar jag också som att jag har semester. Likaså när jag är ledig över jul och nyår.
 
När jag läser tråden så inser jag att jag skiljer på semester (ledig åtminstone två veckor i sträck) och ledighet (ledigt enstaka dagar). Jag skulle aldrig kalla en långhelg för "semester". Alltid intressant när man hittar sådana egna definitioner av ord :)

Jag insåg förra sommaren, då semesterplanerna kraschade strax innan semesterstart, att jag 1 behöver miljöombyte (ie komma ut ur städer) och 2 inte klarar flera veckors oplanerat häng. Till skillnad från många andra vill jag alltså ha mina semestrar ganska strukturerade. Inte så att varje dag är schemalagd men jag behöver inplanerade aktiviteter, utflykter och resor att hänga upp dagarna på.
 
När jag läser tråden så inser jag att jag skiljer på semester (ledig åtminstone två veckor i sträck) och ledighet (ledigt enstaka dagar). Jag skulle aldrig kalla en långhelg för "semester". Alltid intressant när man hittar sådana egna definitioner av ord :)

Den definitionen är alltför otäck. Då har jag bara haft semester en enda gång de senaste 15 åren. Om man inte räknar sjukfrånvaro 2,5 vecka med inläggning på sjukhus som semester förstås..

Jag kallar alla lediga dagar som tas ut som semester (dvs enligt det regelverket i mitt anställningsavtal) för semester. Sen jobbar jag heltid med egen verksamhet på de flesta semesterdagar, så lediga dagar är inte heller rätt begrepp oftast.

Intressant att se vi alla har så olika referensramar till vad ordet semester innebär!
 
Fast om du tar ut extra ledig tid (semesterdagar eller liknande) för att roa dig så är det ju semester. Alltså reser du bort på semestern. Du kan ju knappast resa bort privat på arbetstid?
Nej? Semester är betald ledighet. Tjledigt är ledigt utan lön. Söckenhelger är inte semester. De ledigheter infaller alltså under dagar (kring helg) som inte sker under semesterperioden. Hade jag tagit ut en veckas semester hade det ju varit just semester oavsett om jag rest bort eller ej. Men sånt har jag inte möjlighet till i mitt jobb.
 
Fast om du tar ut extra ledig tid (semesterdagar eller liknande) för att roa dig så är det ju semester. Alltså reser du bort på semestern. Du kan ju knappast resa bort privat på arbetstid?

Fast även om semester rent tekniskt är när man tagit ut en semesterdag för att vara ledig så brukar ju folk använda semesterbegreppet som just när man har några veckors långledigt på sommaren? Att ”ha semester” är den där sommarledigheten, inte när man tar ut en semesterdag för att shoppa på stan med mamma eller använda som klämdag på Kristihimmelsfärd?
Jag har Iaf inga problem att fatta vad @em-pirre menar med att hon helst reser vid andra tillfällen än på semestern.
 
Nej? Semester är betald ledighet. Tjledigt är ledigt utan lön. Söckenhelger är inte semester. De ledigheter infaller alltså under dagar (kring helg) som inte sker under semesterperioden. Hade jag tagit ut en veckas semester hade det ju varit just semester oavsett om jag rest bort eller ej. Men sånt har jag inte möjlighet till i mitt jobb.

Söckenhelger har dött ut från rikssvenskan ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 585
Senast: MML
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 378
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 452
Senast: Paddington
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 467
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp