Vad är semester egentligen?

Inte_Ung

Trådstartare
Bortsett från det självklara, att man är ledig då.
Vad förväntar man sig av en semester?
Nu när resor till andra länder inte är en särskilt bra idé så böir det ju intressant att fundera ut vad som gör semester till just semester och hur det går att ordna på annat vis.
Badstränder finns ju utan resa så långt, hotell lika så. Så vilka upplevelser är det som man söker?
För egen del så gillar jag att sova så mycket som jag vill och när jag vill samt äta god mat som kan få ta lång tid att laga. Titta på TV hela natten. Ett glas vin eller öl utan att behöva fundera på om jag kan köra bil/buss är också trevligt. Det är också skönt att ta dagen som den kommer utan en massa tider att passa.
Men det fungerar ju bra att göra hemma.
 
Jag tycker om miljöombyte just för att komma bort från de vardagliga rutinerna. Men det är inte tvunget. Det viktigaste för mig är att, i stort, ta dagen som den kommer. Få slippa alla planerade, inrutade, dagar. Efter en hel vår med hemarbete är det dock betydligt bättre på den fronten i år. Behovet av återhämtning är inte lika stort som det brukar.

Så i år är det enda viktiga att få umgås mkt med familjen, ha mkt tid till att göra vad som faller mig in (träna/stallet/renovera/läsa/kolla film) och göra spontana utflykter till trevliga ställen (jag har gjort en lista med förslag att plocka från om det står still).

Har precis haft en vecka som varit precis så. Och det har varit helt underbart! Fri som en fågel!
 
Enkelt beskrivet så är semester att inte gå till jobbet. Göra andra saker.

Många verkar förknippa det med att resa bort. Så har det aldrig varit i mitt liv. Eftersom jag levt en stor del av livet på gård så har semester från lönearbete helt enkelt betytt att jag jobbat hemma.
 
Semester för mej är att göra vad som faller mej in och inte ha dagarna planerade. Klart att någon dag måste man ha nått att anpassa sig till men det ska inte va varenda dag.

Som denna semestern har jag mest varit hemma och grävt i min trädgård, sovit middag i hängmattan när det var som varmast (hur gott som helst!), njutit av god mat, ridit, sovit när jag känt för det osv.

I min värld finns inte hemester utan är man ledig från jobb, oavsett om man är hemma eller iväg, så är det semester.
 
Bortsett från det självklara, att man är ledig då.
Vad förväntar man sig av en semester?
Nu när resor till andra länder inte är en särskilt bra idé så böir det ju intressant att fundera ut vad som gör semester till just semester och hur det går att ordna på annat vis.
Badstränder finns ju utan resa så långt, hotell lika så. Så vilka upplevelser är det som man söker?
För egen del så gillar jag att sova så mycket som jag vill och när jag vill samt äta god mat som kan få ta lång tid att laga. Titta på TV hela natten. Ett glas vin eller öl utan att behöva fundera på om jag kan köra bil/buss är också trevligt. Det är också skönt att ta dagen som den kommer utan en massa tider att passa.
Men det fungerar ju bra att göra hemma.

För mig är semester inte självklart ledigt från jobb, snarare oftast tvärtom.

Så jag sätter miljöombyte, omväxling och mindre tungt ansvar som bästa semesterfaktorer.

Brukar ta semester i 10-12 perioder om året, sällan mer än en vecka i stöten. Gillar själva momentet när ”semestern” börjar.
 
Sommarsemester är för mig att inte gå till jobbet, inte ställa klockan på morgonen, ha så lite som möjligt inplanerat.
Reser gör jag andra tider på året, och då oftast någon längre resa vartannat/vart tredje år.
 
Att vara hemma "och ta det lugnt" är ungefär en av de värata triggersarna som finns för min depression.
Jag tar det ofta lugnt efter jobbet på vardagar, jag har inte energi att göra särskilt mycket kvällstid när jag jobbar men mer än 1- 2 heldagar hemma är rena döden för mitt mående.
 
Det beror på min livssituation.

Är jag singel och har semester när ingen annan av mina vänner är ledig så handlar det om att inte gå till jobbet, att jag kan åka till min hemort och att jag kan ta tag i projekt som jag annars inte kan fokusera på pga bristande ork i min inrutade vardag. Tex har jag de sista somrarna nu lagt tid på att ta nya körkortsbehörigheter.

När jag har haft en partner har vi åkt på nån liten resa, ffa i Sverige eftersom jag inte gillar att vara borta för länge pga att jag har djur. Och för att jag ogillar att vara på resor pga mina psykproblem :angel:

Mestadels innebär semester rastlöshet. Förr om åren när jag hade normal semester så tog jag sällan ut mer än 3 veckor i sträck, jag mår bäst av att vara på jobbet och ha rutiner. När jag bott på hemorten behövde jag inte resa nånstans för alla jag kände bodde där i närheten, och när jag bott på annat håll har jag sparat dagar för att slippa bli återbetalningsskyldig om jag skulle få för mig att säga upp mig och byta jobb :p
Nuförtiden är jag ledig 10-12v per sommarperiod. Första sommaren som singel är det nu med det här upplägget och eftersom det innebär att jag nu kommer vara där jag bor (hade ett distansförhållande innan och då bodde jag hos min pojkvän större delen av tiden) så vetefan vad jag ska göra med all tid. Har haft 6v då jag varit på min hemort men pga coronaviruset kommer jag inte vara där mer, eftersom jag inte orkar åka tillbaka och börja om med karantän efter att jag varit där jag bor nu och jobbat en obligatorisk vecka. Jag tror att jag kommer att gå in och jobba några dagar per vecka för att döda tid. Ffa i juli när hela samhället står still. Sen ser jag fram emot hösten när jag får jobba skift igen.

Nästa år hoppas jag att jag kan hitta nåt sommarjobb så jag kan vara tjänstledig och slipper vara på ordinarie jobbet mer än de obligatoriska veckorna (är så tråkiga arbetsuppgifter på sommaren). Men jag behöver gå en utbildning till för att kunna nyttja mina nya körkort yrkesmässigt och det finns inga såna nu under sommaren samt att det är så dyrt så jag vill vänta ett tag.
 
Senast ändrad:
Att vara hemma "och ta det lugnt" är ungefär en av de värata triggersarna som finns för min depression.
Jag tar det ofta lugnt efter jobbet på vardagar, jag har inte energi att göra särskilt mycket kvällstid när jag jobbar men mer än 1- 2 heldagar hemma är rena döden för mitt mående.

Skriver under på den. Göra ingenting är verkligen ett effektivt sätt för mig att bara tänka på döden och bli passiv i allt annat.
 
Semester för mig är att hitta tillbaka till min egen dygnsrytm🌞🌟 Att sova, vakna, äta, vara aktiv när min kropp och hjärna vill, inte när annat säger att jag ska. Att vara fri att göra ingenting. Eller att vara fri och ha både ork och lust att dra igång ett projekt eller gå en kurs, bara för att det är kul. Och tid att avsluta projekt, om jag vill. Tyvärr brukar semestern vara slut då 🤷‍♀️
Åker till släkt-stugan lite nu och då och då är upplägget som hemma 😍
 
Jag är en sån där semester har varit synonym med att resa då jag haft svårt att slappna av på hemmaplan utan särskilda planer. Men resor innebär sällan så mycket återhämtning som jag skulle behöva eftersom man alltid är på språng. För något år sedan bestämde jag mig för att nu ska jag lära mig att ha semester hemma. Så jag började min semester med en kortare weekend på annan ort i Sverige för att få ett miljöombyte och sen hade jag en grej inplanerad i slutet på semestern och tiden där emellan var jag hemma och gjorde det som föll mig in - det var så skönt. I år ser jag framemot en semester på hemmaplan. Jag har bokat in ett par hotellnätter (inom 2h från min bostad) spritt över perioden för att bland annat få lite miljöombyte, umgås med nära och kära. Så semester för mig nu är att slippa ställa klockan och att äga dagen!
 
För mej.
Semester är att inte ha några måsten och tider att passa.
Måsten som i vardagssysslor finns ju kvar som vanligt men i övrigt kan man slappna av och ta dagen mer som den kommer.
Vi åker inte utomlands så semester har aldrig varit förknippat med nån resa annat än inom landet eller möjligen grannländerna.
Dagsturer, ettpardagarturer- det räcker gott och väl för oss.
Bad och strand och vara där så länge eller kort tid man vill är mest synonymt med semester för mej.
 
Semester för mig har aldrig varit synonymt med att resa. Jag är en av dom som inte fattar detta med ”hemester” som uttalas mycket i dessa tider.
När jag har semester är jag ledig från jobbet, är helst hemma med familj och djur. Tar dagen som den kommer, får lite vettigt på gården gjort men inte har massa måsten hängande över mig. Vi kan ta en kort semestertur över en helg eller en dagsutflykt men att vara hemifrån i mer än två nätter är en utmaning för mig och inget jag gärna gör.
 
Jag vill göra saker på semestern! Det behöver verkligen inte vara att resa långt bort, utan kan vara små utflykter och sånt, umgås...
Vill inte bara "ta dagen som den kommer"... :crazy:. Jag vill gärna planera roliga saker och späcka sommaren! Har en sommarlista med sånt jag vill göra.
 
För mig är semester att den enda tid som måste passas är den jag bokat i tvättstugan.

Att slippa gå upp tidigt på morgonen, kunna starta dagen med att lugnt äta frukost, gå en liten sväng med hundarna, pyssla med något i hemmet, gå långpromenad med hundarna, sticka iväg och klättra, äta god middag och titta på något bra på tv till kvällen... I love it.

Hade nu semester de tre sista veckorna i juni. Då var jag även ute och vandrade, sov i tält och tog mig iväg för att gå hundarnas dagliga långpromenader på andra ställen. Vi åkte även och hälsade på en ny vän som bor ca 1 timmes bilfärd härifrån. Men, bara att kunna ha energi, kunna sova ut och rent mentalt slappna av från vardagen var hur skönt som helst.

Att slappa en hel dag fungerar inte för mig, men eftersom jag till vardags har så fullt upp att jag måste passa på att vila de sekunder som finns över till det så känns det lyxigt att ha energi över efter dagens "måsten".
 
För mig är semester att vara fri att göra vad man vill under dagen, att inte behöva sätta klockan eller passa tider. ☀

Reser inte iväg, utan brukar ta promenader, fixa i stallet eller läsa en bok.
 
För mig handlar semester om att bryta vardagen. Få omväxling eller tillfredsställa behov av olika slag.

Ibland har det handlat om att jag är helt slutkörd och bara behövt få vila, vara i lugn och ro utan några som helst krav. Ibland har jag sådan lust att utföra hemmaprojekt och utveckla trädgården. När jag hade häst ville jag prioritera henne. Ibland har det tom handlat om att vara social och umgås med de som betyder mycket för mig.

Ska jag sammanfatta det så är semester ett tillfälle att komma närmare/ utforska/upptäcka/utveckla det som är mitt sanna jag. Vad handlar om kan som sagt variera från år till år/semester till semester.

Semester har aldrig primärt handlat om resor för mig.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 411
Senast: Paddington
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: miumiu
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp