Vad är seminsto?

Jag pratade precis med henne och förklarade att jag vill omgående ha en korrekt faktura där hon debiterar bete enligt muntlig överenskommelse annarskommer jag gå vidare på mitt håll med åtgärder. Hon hävdar fortfarande att hon gjort rätt 😡😭
 
Skulle behöva lite råd från hästfolk! i somras betäckte jag mitt SWB sto på en seminstation Och eftersom jag stod utan stallplats så bokade jag in mig på bete på stationen, (vi skrev inga paper) praktiskt tänkte jag! Eftersom min prinsessa är svårlastad. varje gång det var dags att kolla äggblåsor, seminera (fick seminera 3ggr) var jag på plats kl 8 på morgonen, det blev många resor, ca 3 mil enkel väg. Hon stod kvar på seminstationen från 1 juni tills hon vart bekräftad 40 dygn dräktig. Jag skötte allt förutom vatten och staket dagligen. Avgiften för bete var 2000 per månad och nu dimper det ner en faktura i min brevlåda på 11.000 kronor!!! Seminstationen har tagit betalt som ”seminsto” 😭😱
Om man lämnar sin häst som seminsto på dygnstaxa så ska väl seminstationen ta hand om ALLT?! Vilket aldrig kom på tal? Vad ska jag göra?! Bestrida och bråka eller snällt betala?

Vi tar, förutom vet- och stationsavg, 125 kr/dygn i inackorderingsavg. Då ingår allt, mockning, foder, strö in- och utsläpp om hästen står på box, tillsyn*2/dag och fräscht vatten om stoet går på bete.
Nu vet inte jag vad det är för skötsel du gjort själv men för vår del så undviker vi i mesta möjliga mån att ägare själv sköter något alls egentligen. Det skulle bli ohållbart med 150-200 ston inackorderade om många av dessa skulle skötas av respektive ägare.
Jag förstår att man ogärna vill lämna över vård av sin häst men det är helt enkelt för att det ska fungera öht som vi gör så.

Med det sagt så menar jag att jag har svårt att se vad för skötsel som skulle generera ett sånt avdrag kostnadsmässigt. Tänker om ni missförstått varandra?
Be som någon sagt om en specad faktura. Själva kostnaden som du blivit debiterad är fullt rimlig för en seminstation även om jag förstår din frustration om ni nu kommit fram till något annat.
 
Betet skulle kosta 2000 per månad vilket är en rimlig peng, frågan är ju hur det kunde sluta på 11 000 för juni - augusti

Ja, jag får inte ihop fakturan heller. Oavsett om den är ex eller inkl moms blir det inte ett jämnt antal dagar om man delar med 120. Dvs det måste vara något mer med.

@Dressyrtanten54: Begär en specificerad faktura igen, det är inte lagligt att skicka en så luddig faktura. Det ska stå i stil med: "Datum från - datum till" "Bete x dagar a 120kr" "Övrig avgift (vad det nu kan vara) y kr".

Vänta med att bestrida fakturan tills du fått den specificerad så du har något att gå på. Hen SKA som företagare kunna lämna en detaljerad faktura.
 
Jo det står Tyvärr bara ”semin sto bete” A 120kr och antalet dagar

Våra fakturor är inte specade mer än så heller, vilket kanske är fel.

Inackordering 1/6-31/8 a 120 kr. 11040 kr

Ber man om en mer specad kanske det framkommer lite gällande skötsel osv där det borde ha skett ett avdrag enligt ert muntliga avtal.
 
Jag pratade precis med henne och förklarade att jag vill omgående ha en korrekt faktura där hon debiterar bete enligt muntlig överenskommelse annarskommer jag gå vidare på mitt håll med åtgärder. Hon hävdar fortfarande att hon gjort rätt 😡😭
Jag rekommenderar en skriftlig bestridan av fakturan och att du sköter all kommunikation gällande denna skriftligt.
 
Våra fakturor är inte specade mer än så heller, vilket kanske är fel.

Inackordering 1/6-31/8 a 120 kr. 11040 kr

Ber man om en mer specad kanske det framkommer lite gällande skötsel osv där det borde ha skett ett avdrag enligt ert muntliga avtal.

Så skriver jag också men ts verkar ju bara ha fått ordet "seminsto" och summan 11 000:-.
 
okej, uppfattade i inlägget jag citerade att det stod en summa och antalet dagar också men kanske förstod fel☺ bör ju hursomhelst stå datum också kan jag tycka.

En faktura ska ha slutdatum när tjänsten är avslutad. Om jag fakturerar ett företag under en kalendermånad är den sista slutdatumet och sedan anger jag hur många dagar jag jobbat i specifikationen samt pris per dag (tex 10 dagar a x kr).

Ett problem för TS är ju att 11000kr inte blir ett jämnt antal dagar om man delar med 120kr, dvs något stämmer inte.
 
Ja det var ju aldrig tal om att stationen skulle sköta något annat än vatten och staket, det förutsattes att jag skulle vara där vid veterinär koll vilket jag också var inställd på! Det var ett vet besök som Jag inte hade möjlighet att komma till, då ställdes det in. Var bortrest i tre dagar och fick då be min medryttare åka dit dagligen och se till henne/sköta henne. Har inte bett om skötsel och hon har aldrig erbjudit det.
 
Ja det var ju aldrig tal om att stationen skulle sköta något annat än vatten och staket, det förutsattes att jag skulle vara där vid veterinär koll vilket jag också var inställd på! Det var ett vet besök som Jag inte hade möjlighet att komma till, då ställdes det in. Var bortrest i tre dagar och fick då be min medryttare åka dit dagligen och se till henne/sköta henne. Har inte bett om skötsel och hon har aldrig erbjudit det.

Då låter det verkligen som att det är en på tok för hög kostnad. Låter helt galet att ”ställa in” en undersökning för övrigt..

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!
 
Ja det var ju aldrig tal om att stationen skulle sköta något annat än vatten och staket, det förutsattes att jag skulle vara där vid veterinär koll vilket jag också var inställd på! Det var ett vet besök som Jag inte hade möjlighet att komma till, då ställdes det in. Var bortrest i tre dagar och fick då be min medryttare åka dit dagligen och se till henne/sköta henne. Har inte bett om skötsel och hon har aldrig erbjudit det.

Så ni var alltså där dagligen och såg till hästen utöver att ni tog henne till och från själva undersökningarna?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 611
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp