Vad är Shivering?

Noranovala

Trådstartare
En i mitt stall köpte en häst med ”mild shivering i båda bak”. Vad är prognosen för det? Hon ska ha den till hoppning på hög nivå. Det syns inget i ridningen utan den skakar lite när man lyfter bakbenet. Detta är nytt för mig så är intresserad att veta lite mer👍🏼
 
Många hästar med shivering blir successivt sämre. Dock inte alla. Eftersom man inte riktigt vet vad det är som orsakar shivering så finns det, just nu, inte heller något botemedel.

En häst jag kände som hade shivering, som faktiskt aldrig blev märkbart sämre. Det debuterade runt 5 ärs ålder och han levde till han blev 32. Han skakade om man var oaktsam när man lyfte bakbenen och ibland om han backade i nerförsbacke. Det gick att stävja skakandet om man lyfte benen på rätt sätt (tryckte benet bakåt så fort det började lämna marken) och då var det inga problem att sko/verka/kratsa hovar.
 
Många hästar med shivering blir successivt sämre. Dock inte alla. Eftersom man inte riktigt vet vad det är som orsakar shivering så finns det, just nu, inte heller något botemedel.

En häst jag kände som hade shivering, som faktiskt aldrig blev märkbart sämre. Det debuterade runt 5 ärs ålder och han levde till han blev 32. Han skakade om man var oaktsam när man lyfte bakbenen och ibland om han backade i nerförsbacke. Det gick att stävja skakandet om man lyfte benen på rätt sätt (tryckte benet bakåt så fort det började lämna marken) och då var det inga problem att sko/verka/kratsa hovar.
Okej ja det verkar vara väldigt individuellt från häst till häst
 
Min häst hade lindring shivering, hade honom i 6 år och det blev inte värre under tiden jag hade honom. Inga problem att sko eller verka.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: slant98
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 164
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp