Vad är spring tree!

E

emci

Var och kollade på begagnade sadlar idag på en ridaffär och hittade då en dressyrsadel där det stod Spring tree på innerkåpan. Vad är det, är det att den är väldigt flexibel i bommen eller?? :confused: Det var en engelsk sadel.
 
Det är en gammal county. Jag har en county springtree, bomvidd 4, 16,5 " som är från 1989! Aldrig ridit i en bättre sadel!!
 
Spring tree är en bom gjord i trä med förstärkning av fjäderstål.
 
Tack för era svar! :bow:
Är ni säkra på att det är en County? Har den hemma nu och på märkningen så står det Soverreign Saddlery, Walsall.
Nån som vet??
 
Det behöver inte vara en County. Så vitt jag vet är spring tree precis det som LäderBjörn skriver: en träbom med fjäderstål.

Däremot vet jag inte om en sån bom är mer flexibel än nån annan träbom :confused:? Är inte stålet på engelska träbommar alltid fjädrande? Vet du, LäderBjörn?

mandalaki
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Thera
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: caballus
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp