Bukefalos 26 år!

Vad är spring tree!

E

emci

Var och kollade på begagnade sadlar idag på en ridaffär och hittade då en dressyrsadel där det stod Spring tree på innerkåpan. Vad är det, är det att den är väldigt flexibel i bommen eller?? :confused: Det var en engelsk sadel.

Det är en gammal county. Jag har en county springtree, bomvidd 4, 16,5 " som är från 1989! Aldrig ridit i en bättre sadel!!

L

LäderBjörn

Spring tree är en bom gjord i trä med förstärkning av fjäderstål.

E

emci

Tack för era svar! :bow:
Är ni säkra på att det är en County? Har den hemma nu och på märkningen så står det Soverreign Saddlery, Walsall.
Nån som vet??

Det behöver inte vara en County. Så vitt jag vet är spring tree precis det som LäderBjörn skriver: en träbom med fjäderstål.

Däremot vet jag inte om en sån bom är mer flexibel än nån annan träbom :confused:? Är inte stålet på engelska träbommar alltid fjädrande? Vet du, LäderBjörn?

mandalaki

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
677
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
928
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
647
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 26

Hästrelaterat

• Fölvakargänget