Vad är syftet med att hoppträna med graman eller inspänning?

Vitavi

Trådstartare
På senaste tid har flera på hoppträningen haft graman eller inspänning under hela träningen. Några har gått rejält bakom lod men ändå hoppat runt 1.10. Någon som kan förklara vad syftet med Detta är?
 
Länge sen nu jag red på graman, men jag minns att jag red en väldigt stor hingst på graman och han var lite all over the Place. Jag red bara markarbetet och bommar med graman men han jag arbetade för hoppade även med graman. Jag upplevde det som enklare att få honom rak när lilla jag satt på den stora busen.
 
Jag själv använder inte graman överhuvudtaget men är upplärd med att hoppa med graman är ett big nono. Ser också andra göra det och jag känner alltid att de som rider med graman vill ta genvägar, de kan aldrig få en ärlig form med sin häst. Hästen lär sig bara att hålla huvudet på ett visst ställe men jobbar hästen inte bakifrån utan graman så kommer den inte att göra det med graman heller. Skulle möjligtvis sträcka mig till att har man en häst som stegrar tex vid uteritter och man har graman för det men samtidigt kan jag också känna att varför stegrar hästen, har den ont osv och då känns det inte snällt att lägga på en graman så att hästen inte kan uttrycka sig? Tror du får bäst svar om du frågar tränaren eller ryttarna själva på varför de hoppar så pass "högt" med graman.
 
Jag själv använder inte graman överhuvudtaget men är upplärd med att hoppa med graman är ett big nono. Ser också andra göra det och jag känner alltid att de som rider med graman vill ta genvägar, de kan aldrig få en ärlig form med sin häst. Hästen lär sig bara att hålla huvudet på ett visst ställe men jobbar hästen inte bakifrån utan graman så kommer den inte att göra det med graman heller. Skulle möjligtvis sträcka mig till att har man en häst som stegrar tex vid uteritter och man har graman för det men samtidigt kan jag också känna att varför stegrar hästen, har den ont osv och då känns det inte snällt att lägga på en graman så att hästen inte kan uttrycka sig? Tror du får bäst svar om du frågar tränaren eller ryttarna själva på varför de hoppar så pass "högt" med graman.
'Knapplån' plus Förlåt för parantes 😁
Först och främst håller jag helt med!


Vet en som använde graman på sin lite stökiga häst, den kunde hamna i lite flyktläge och/eller ställa sej upp. Lite trasslig sådär.
Så man satte på en graman.
Man fick ju en aning mer kontroll men problem försvann ju inte..

Ekipaget åkte på en träning och tränaren ber ryttaren omedelbart att ta bort gramanen eftersom 'hästen beter sej sådär för den känner sej trängd'.
Vilket stämde väldigt väl.
Hästen slutade stöka när gramanen kom bort och ryttaren fick lite bättre hjälp än 'prova en graman'.
 
Jag vet några som använt graman vid hoppning på hästar som spänner sig, kastar upp huvudet och sänker ryggen i språnget. De har fått rulla på i en djupare form (över mindre hinder) med graman och fått till rundare språng och stressat ner. Man har sedan kunnat plocka bort gramanen när hästen har slappnat av mer, utan att hästen har börjat invertera sig över hinder.
 
Jag vet jag såg en markarbeteslektion där en tjej red med gummisnodd, personligen tyckte jag inte om det, speciellt när de hoppade då hästen inte kunde sträcka ut ordentligt på halsen och nacken.
Va syftet va med det i hoppningen vet jag inte.
 
I mitt huvud blir det ologiskt att ha vid hoppning, känns lite riskabelt med risk för att trassla in sig. Tänker om hästen river och gramanen hamnar konstigt undertill, eller om ryttaren kommer i obalans också är det helt plötsligt en massa trassel vid bena?

Bra grundridning känns som ett säkrare val, men är lite nyfiken på hur dom som rider med det tänker. Hade nog också frågat aktuell tränare/ryttare 🙂
 
Många använder det som en hjälp till bättre språngkurva/få hästen att inte sänka ryggen över hindret. Vissa hjälper det att hålla ihop innan hindret.

Finns massor med anledningar till graman beroende på häst/ryttare/utbildning Lättast är ju fråga din tränare. kan garantera att inte en enda har samma anledning

Har själv fått använda graman i olika perioder/olika hästar. På en häst som gjorde till vana att över hindret dra tyglarna ur handen på ryttaren sen gör som hon ville. Efter några träningar med graman så slutade hon och vi kunde jobba vidare.

Efter lite sökning så finns det flera trådar om just hoppning med graman här på buke bland annat
https://www.bukefalos.se/threads/hoppa-med-graman.908470/

Hade egentligen inte tänkt svara.
 
Jag funderar på om det kan vara så att de som använder graman, förhoppningsvis, är skickliga nog att avgöra hur den skall gynna hästens utbildning.

Graman är inte en hjälptygel för en nybörjare, oavsett.
 
Jag funderar på om det kan vara så att de som använder graman, förhoppningsvis, är skickliga nog att avgöra hur den skall gynna hästens utbildning.

Graman är inte en hjälptygel för en nybörjare, oavsett.

Det stämmer absolut inte i alla fall, vissa fall möjligtvis men de flesta jag vet och känner på hög nivå förkastar graman.
 
Det stämmer absolut inte i alla fall, vissa fall möjligtvis men de flesta jag vet och känner på hög nivå förkastar graman.

Ja, jag tror dig. Jag är själv skeptisk till hjälptyglar, med undantag av martingal, som jag tycker är en bra hjälp för de hästar som behöver en.

Min poäng är, att OM graman används, så är det nog med specifikt syfte och förhoppningsvis är ryttaren skicklig.

Men du har rätt, en del vet inte vad de gör och då är graman inte alls särskilt vettig.
 
Jag funderar på om det kan vara så att de som använder graman, förhoppningsvis, är skickliga nog att avgöra hur den skall gynna hästens utbildning.

Graman är inte en hjälptygel för en nybörjare, oavsett.
Det stämmer nog i många fall, ofta vad jag sett så har gramanen används till att bryta en beteende som är svårt att komma åt och som hästen egentligen gör av vana, som inte beror på att ryttaren gör fel eller att hästen har ont. Kan man kontrollera gramen så precist så ser jag inget fel med att använda den.

Dock så är väl oftast tyvärr fallet så att många använder den av bekvämlighetsskäl.
 
På senaste tid har flera på hoppträningen haft graman eller inspänning under hela träningen. Några har gått rejält bakom lod men ändå hoppat runt 1.10. Någon som kan förklara vad syftet med Detta är?

Rätt ofta lathet och vana, en idé som att man klarar av gramanen som vanligen inte stämmer.

Ibland (rätt sällan är min erfarenhet) för att bryta ett problembeteende, där ryttaren är kapabel att rida med graman och där den fungerar som hjälp.

Generellt skulle jag säga att många skulle ägna sig åt mer hästvänlig träning om de skippade hoppningen en kort period för att träna bort problem i ridningen i förväg - innan de ska hoppa högt och då måste hänga på extrasnören. Använd dessa över cavaletti i så fall. Det är sällan en faktisk hjälp vid hoppning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp