Vad är symptom på cystor på äggstockarna?

Flicka23

Trådstartare
Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter vecka.

Hon kan inte stå bredvid nån annan häst i stallet och hästen som stod framför henne har vi fått flytta på då det för det första är en valack, för det andra så står han och triggar henne under nätterna. Hon har bockat sönder sin box flera gånger. Tagit sönder flera i stallet innan men då har hon haft en granne.

När hon är inne så står hon och trycker sig mot boxväggarna och skriker som att en hingst betäcker henne. Gnuggat sönder svansen med. Varit hos vet och det är ingen tumör.

Går inte att tömköra eller rida henne heller. Hon beter sig som om vi försöker mörda henne då även fast vi inte gör nått…

Men jag är nyfiken på vad symptomen för cysta på äggstockarna är. Ska tillbaka på tisdag och göra en gyn undersökning. Ser allt bra ut ska vi sätta in en kul och jag ber till alla gudar att den får sitta kvar och funkar, för allas skull🙈

Men tycker så synd om henne. Hon har alltid haft dem här problemen, men nu när jag har henne på foder och situationen inte är hållbar längre så kollar jag upp allt!

Tack på förhand!
 
Min häst har också ihållande brunster som påverkar ridningen (istadig, avskyr när man använder skänkel mm). Cysta på äggstockarna har kommit upp som en möjlig förklaring, jag tänkte först göra gynundersökning men sen testade jag att ge munkpeppar och det har gjort jättestor skillnad! När jag pratade med veterinären igen sa hon att cystor inte är farligt för hästen så om man hittar ett sätt att hjälpa (i vårt fall munkpepparn) så tyckte hon inte att det fanns anledning att utreda vidare 😊

Hoppas kula hjälper er! Jag har också övervägt det, kanske blir ett försök i framtiden om det bli problematiskt för oss att göra uppehåll med munkpepparn för tävling (karens).
 
Min häst har också ihållande brunster som påverkar ridningen (istadig, avskyr när man använder skänkel mm). Cysta på äggstockarna har kommit upp som en möjlig förklaring, jag tänkte först göra gynundersökning men sen testade jag att ge munkpeppar och det har gjort jättestor skillnad! När jag pratade med veterinären igen sa hon att cystor inte är farligt för hästen så om man hittar ett sätt att hjälpa (i vårt fall munkpepparn) så tyckte hon inte att det fanns anledning att utreda vidare 😊

Hoppas kula hjälper er! Jag har också övervägt det, kanske blir ett försök i framtiden om det bli problematiskt för oss att göra uppehåll med munkpepparn för tävling (karens).

Hon har fått dubbla doser munkpeppar som inte funkar alls. Oestress funkar inte heller… Så kula är våran sista utväg
 
Mitt sto hade cystor på en av sina äggstockar, vi valde faktiskt att plocka ut båda. Så hon är numera kastrerad, har gjort underverk för hennes mående! Så skulle det inte funka med kulan finns det fler alternativ, även om det är ett större ingrepp.

Hon var inte speciellt brunstig mot andra hästar, men hade ett väldigt humör, påverkades psykiskt av det och det gick inte att rida på henne när brunsten kom.
Vi provade både munkpeppar och oestress utan resultat, provade aldrig kula utan valde att kastrera direkt. 😊
 
Har haft en med cystor. Hon blev väldigt "hingstig" och brunstade mkt och rejält mot både stona och valacker. Lugnade sig efter fått ett föl. Provade olika preparat innan men inget hjälpte.
 
Min häst har just fått ena äggstocken utopererad pga tumör. Det har bara gått 2 veckor, så än så länge kan jag inte riktigt säga vad som berott på tumören, men det återstår att se.

Hur som helst har hon varit allmänt obekväm, lätt aggressiv, ovillig att gå framåt, markerat vid samling, haft långa och jobbiga brunster. Hon har också varit ”knepig” mot andra hästar vilket gjort att hon börjat vara mer och mer för sig själv. :cry: 💔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 509
Senast: tott
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 873
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 593
Senast: fejko
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 998
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp