Vad är viktigt att ha med i stallplatskontrakt?

Pyttestor

Trådstartare
Ska eventuellt hyra ut en box i mitt stall.
Kan ni ösa på med saker som är viktiga att tänka på och kanske skriva kontrakt på? 🙂
 
Det ska vara tydligt vad uppsägningstiden är. Kalendermånad eller månad.

Tydligt med vad som ingår (skötsel, foder). Ex om in- och utsläpp ingår alla månader på året eller inte (ex på sommaren)

Vad som gäller om det hästen åsamkar skada på ex staket (vem står för kostnaden).
 
Pris, hur mycket foder, strö och vilka tjänster som ingår. Uppsägningstid.
Jag tänker att man även kan skriva in ”hyresgästen åtar sig att följa stallets ordnings och trivselregler, som kan förändras över tid” och hänvisa till ett externt dokument. På så vis kan man ändra och lägga till saker över tid.
 
Finns massor med färdiga kontrakt om man googlar, jag satte nyss ihop ett avtal där jag hade plockat olika delar från olika mallar.

Skrev även ihop en bilaga med stallregler, rutiner och övrig info. Typ insläpp, utsläpp, vilka ridmöjligheter som finns i närheten, om foderinköp osv :)
 
Uppsägningstid som andra redan skrivit.

Ska in- och utsläpp eller andra tjänster ingå i hyran kan jag tycka att det är bra om det står med i kontraktet. Jag flyttade till ett stall där dylika tjänster ingick, och det var en grundförutsättning för mig att det gjorde det, för annars var avståndet för långt att köra flera gånger/dag. Det stod dock inte med i det standardkontrakt vi hade, och efter ett år ändrades hela konceptet till att bli ett renodlat kollektivstall istället. Var några riktigt jobbiga år innan jag hittade en ny stallplats.
 
Det är viktigt att skriva vad som INTE ingår i kontraktet, t ex att mockning, veterinär, fodringar (om ni turas om) och hovslagare inte ingår. Också viktigt att skriva att du förbehåller dig rätt att ta ut veterinär på hyresgästens bekostnad för akut vård om ägaren inte kan nås, samt att du förbehåller dig rätten att debitera dygnshyra om häst, utrustning med mera inte flyttas vid uppsägning av kontrakt.
 
Ska eventuellt hyra ut en box i mitt stall.
Kan ni ösa på med saker som är viktiga att tänka på och kanske skriva kontrakt på? 🙂
Min erfarenhet är att det är skitsvårt att hyra ut en enda stallplats i motsats till att ha flera olika kunder.

Med en enda hyresgäst blir det lätt för familjärt vilket leder till att denne lätt drar på sig oönskade vanor och ovanor.

Vattentäta kontrakt med samma innehåll som tidigare skribenter hintat om gör det ofta så mycket enklare för bägge parter 🙃
 
Min erfarenhet är att det är skitsvårt att hyra ut en enda stallplats i motsats till att ha flera olika kunder.

Med en enda hyresgäst blir det lätt för familjärt vilket leder till att denne lätt drar på sig oönskade vanor och ovanor.

Vattentäta kontrakt med samma innehåll som tidigare skribenter hintat om gör det ofta så mycket enklare för bägge parter 🙃
Stämmer in till fullo! Vi har hamnat i den fällan varje gång vi hyrt ut stallplats. Och när man väl hamnat där så är det i stort sett omöjligt att ta sig ur det. Därför hyr vi inte ut längre.
Men jag kan inte bara blunda för om hästen står utan vatten, eller är väldigt irriterad av flyfän tex. Med liten gård och endast en hyresgäst så är det svårt att inte bli för familjär och då är det bra om så mycket som möjligt är reglerat i kontraktet.
 
I mitt kontrakt står det att stallägaren har rätt att ta ut veterinär på min bekostnad om hästen skadar sig och de inte får tag på mig. Tycker jag är vettigt.
 
Stämmer in till fullo! Vi har hamnat i den fällan varje gång vi hyrt ut stallplats. Och när man väl hamnat där så är det i stort sett omöjligt att ta sig ur det. Därför hyr vi inte ut längre.
Men jag kan inte bara blunda för om hästen står utan vatten, eller är väldigt irriterad av flyfän tex. Med liten gård och endast en hyresgäst så är det svårt att inte bli för familjär och då är det bra om så mycket som möjligt är reglerat i kontraktet.
Ja den fällan slår ju tyvärr ofta ihop snabbare än snabbt :(
 
Min erfarenhet är att det är skitsvårt att hyra ut en enda stallplats i motsats till att ha flera olika kunder.

Med en enda hyresgäst blir det lätt för familjärt vilket leder till att denne lätt drar på sig oönskade vanor och ovanor.

Vattentäta kontrakt med samma innehåll som tidigare skribenter hintat om gör det ofta så mycket enklare för bägge parter 🙃
Vi hyr ut till en hästägare sedan ett par år, och det fungerar jättebra - men vi har haft tur med personen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 733
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 063
Senast: Johannna1
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp