Vad är viktigt för dig i en tränare?

Såklart inte, men det funkar ju inte att inte driva och bara hålla heller.
Anledningen till att jag tog det exemplet är att jag i min närhet har en ponnyryttare i övre tonåren vars skänklar är framme på bogen ibland (ja, på riktigt) och hon har det skarpaste bettet tillåtet på ponny när hon rider och tävlar (även hemma). Hon tävlar för instruktör regelbundet, men det verkar som att ingen korrigerar detta. Hon klagar hela tiden på att alla hennes ponnyer är så starka (har flera stycken). Så sa jag en gång att när hästen blir stark är det ryttaren som har för lite ben och hon såg ut som en fågelholk.

Jag kanske har lärt mig rida på ett omodernt sätt, men vi lärde oss i alla fall att ha stabilitet i sätet och i skänklarna.
Ja men det är ju något annat. Att hästen blir stark av en stark hand gäller ju oavsett hur mkt ben man rider med. Det kommer ju inte hjälpa att bara lägga på mer ben med samma starka hand.
 
Ja men det är ju något annat. Att hästen blir stark av en stark hand gäller ju oavsett hur mkt ben man rider med. Det kommer ju inte hjälpa att bara lägga på mer ben med samma starka hand.
Ja, och det är ju det jag skrev i mitt inlägg från början.
 
Som någon som ridit enligt vbr sedan ett år tillbaka så är det fascinerande hur lite ben som behövs för en självbärig häst.

Men det är viktigt med sitsen, absolut. Ett bäcken kan inte vara neutralt när skänkeln hamnar framför oss. Är inte sitsen neutral säger den något till hästen och det är såklart viktigt att vara medveten om vad man säger mellan raderna.
 
Som någon som ridit enligt vbr sedan ett år tillbaka så är det fascinerande hur lite ben som behövs för en självbärig häst.

Men det är viktigt med sitsen, absolut. Ett bäcken kan inte vara neutralt när skänkeln hamnar framför oss. Är inte sitsen neutral säger den något till hästen och det är såklart viktigt att vara medveten om vad man säger mellan raderna.
Och det är ju jättesorgligt att de allra flesta tror att man måste driva mkt och att drivning magiskt ska skola en häst till ökad bärighet.
Man lär in att skänkeln betyder ”skjut på/snabbare”. Sen ska hästen själv fatta att helt plötsligt betyder inte drivning ”skjut på/snabbare” utan ”använd benen i helt andra vinklar än du är skolad till/bärighet”.
Det är ju idioti att det ska krävas mkt av någon hjälp, både skänkel och hand.
Tack och lov är det ju mindre snack om stöd i handen i form av för mkt i handen numer. Men det är en jäkla bit kvar i att hitta lätt ridning över lag.

Jag minns att några stallkompisar red för en känd tränare som ansåg att halt gjorde man genom att sluta driva. För driva skulle man göra i varje steg.
Jag föredrar att be hästen tex trava och så ska den lära sig göra det tills jag ber om annat. Inte genom att jag ska underhålla hela tiden. För bådas bekvämlighet..
 
Och det är ju jättesorgligt att de allra flesta tror att man måste driva mkt och att drivning magiskt ska skola en häst till ökad bärighet.
Man lär in att skänkeln betyder ”skjut på/snabbare”. Sen ska hästen själv fatta att helt plötsligt betyder inte drivning ”skjut på/snabbare” utan ”använd benen i helt andra vinklar än du är skolad till/bärighet”.
Det är ju idioti att det ska krävas mkt av någon hjälp, både skänkel och hand.
Tack och lov är det ju mindre snack om stöd i handen i form av för mkt i handen numer. Men det är en jäkla bit kvar i att hitta lätt ridning över lag.

Jag minns att några stallkompisar red för en känd tränare som ansåg att halt gjorde man genom att sluta driva. För driva skulle man göra i varje steg.
Jag föredrar att be hästen tex trava och så ska den lära sig göra det tills jag ber om annat. Inte genom att jag ska underhålla hela tiden. För bådas bekvämlighet..
Det där råkade jag ut för när jag köpte min förra häst. Han var i stort sett bara inriden och då riden med att man drev hela tiden. Jag som då kom från en häst som var ganska flegmatisk som man fick vara väldigt snabb och lätt i benen på blev ju väldigt konfunderad första gången när hästen hela tiden saktade av.
Jaja tänkte jag det där lär jag om när vi kommer hem. Väl hemma så visade det sig att hästen aldrig lärt sig stanna för förhållning och hemma så reds det ut i skogen och på ridbana, inget ridhus vilket resulterade i att hästen fick en helt annan bjudning och förstod inte alls när jag tog en förhållning så jag fick styra in i staketet vid ett tillfälle för att få stopp på hästen.. Så började då om helt från början kan man säga.

För att återgå till frågan om tränare så vill jag ha en tränare som går att kommunicera med. För det är inte alltid varenda detalj syns. Som jag kan diskutera problem i vardagsridningen och få tips hur jag går vidare och tex prova olika övningar som hjälper med det aktuella problemet.

Det värsta jag vet är tränare som ger order som att jag vore en marionett, tex lägg till vänster skänkel där eller ta en liten förhållning där etc. Jag vill veta varför jag ska ge dessa hjälper osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: WBanna
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 218
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp