Vad äter era barn som är runt halvåret?

Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Valle blir 6 månader på måndag. Han började med smakisar när han var exakt 5 månader gammal, men kan inte säga att det hänt mkt sen dess. Han vill inte ha speciellt mkt mat ännu, brukar amma honom efteråt och då gapar han som en fågelunge och hugger tutten med iver. :D

Vid lunchtid (när han vaknat efter dagens första sovstund) får han mat. Vi har provat olika och har fortfarande alltså inte kommit ur smakisstadiet! Köpt mild havregröt (gör på ½dl vatten men han äter absolut inte upp allt), hemgjorda grönsakspuréer, köpta puréer på burk, banan, päron, blåbär m.m.

När vi äter middag brukar vi prova om han vill ha nåt, vi står inte och värmer och joxar då. Ett smörgåsrån eller banan eftersom det är så lätt att bara gröpa ur. Då sitter han till bords med hela familjen och strålar som en sol! Därför ger jag honom för att han ska ha nåt att pillra med.

Fler som har barn som inte är speciellt intresserade av mat?
Vet att Vindvisslas son mest ville amma hela det första året, kanske blir det samma för mig... Han gillar heller inte flaska (tar inte napp heller) så välling kommer vi att vänta länge med tror jag. När pappa har honom själv brukar han inte få i honom många ml ersättning i flaskan, brukar testa puré istället så han ska få nåt i magen iaf. Väldigt beroende av mamma fortfarande alltså!
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Ungar är helt enkelt olika :)! Han vill nog äta mat förr eller senare han med. Rekomendationerna är ju dessutom att börja med smakisar vid 6 mån, så ni har ju gott om tid. Min lille visar tydligt att han är släkt med mig - han mumsar i sig allt som bjuds och ser glad ut varje gång det vankas mat ;). Vi började med smakisar som ganska raskt blev hela mål när han var fyra månader lite drygt. Då hade han ett tag storögt föjt oss med blicken när vi åt och gjort ätrörelser med munnen. Dessutom ammar han ju fortfarande 4-5 ggr om dagen utöver mat, gröt o välling, så han ÄR en glupsk liten unge :). Tänk vad kul att de är så himla olika redan som små!!
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Jag har en gosse som är drygt 5½ månad, om en och en halv vecka blir han sex månader. Idag har han enbart ammats, fick lite mjölkstockning så ville att han skulle amma mycket. Men vanligtvis ser det väl ut ungefär såhär:

Tidig morgon (kring sex): Ammas
Lite senare samma tidiga morgon (sju-åtta): Ammas igen
Morgon (nio-tio): Gröt på 3/4 vatten och 2,5 msk pulver (Mild havregröt vet inte varifrån)
Sedan ammas han ett par gånger under dagen, ev att han får lite riktig mat mitt på dagen om jag äter själv. Det är då smakportioner han äter fortfarande, har inte fått i honom mer än drygt en "isbit" per mål.
Middag (halv fem-femtiden): Smakportion
Sedan ammas han ett par gånger under dagen (olika mycket beroende på hur många gånger han äter riktig mat) samt under kvällen. Han ammar alltid vid elvatiden när vi lägger oss. Vatten dricker han till alla mål (det bästa med hela måltiden tycker han ;)), och även emellan om han vill ha.

Vi har valt att göra maten själv, mest på grund av ekonomiska skäl. Tycker inte att det är speciellt jobbigt. Ska jag köpa burkmat senare känns det som att Hipp är ett bra alternativ, gillar ekologiskt. :)

Vilken napp har du på vattenflaskan?
Jag har bara de där första jag köpte när han var riktugt liten, men jag tror han vill ha nåt större nu. Han tuggar bara på den, suger inte många tag. Har tittat på Konsum, men de större står att de är till för välling eller tjockare ersättning och har alltså stort hål eller skåra. Det enda vi ger honom nu är fruktdryck (när vi ska åka bil långt är det super att ge en slurk av) och ersättning och det är ju jättesällan dessutom. Han kanske skulle behöva träna.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

*KL*

Simon är 5½ månad gammal och äter ungefär såhär

06 Ersättning
09 Full portion gröt med fruktpure
13-14 En burk mat
18-19 ½-1 burk mat.
21 Ersättning

Ersättning som mellanmål om han är hungrig och på nätterna om han vaknar.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Vilken napp har du på vattenflaskan?
Jag har bara de där första jag köpte när han var riktugt liten, men jag tror han vill ha nåt större nu. Han tuggar bara på den, suger inte många tag. Har tittat på Konsum, men de större står att de är till för välling eller tjockare ersättning och har alltså stort hål eller skåra. Det enda vi ger honom nu är fruktdryck (när vi ska åka bil långt är det super att ge en slurk av) och ersättning och det är ju jättesällan dessutom. Han kanske skulle behöva träna.

Oj, jag hade helt glömt bort den här tråden, så hade jag fått en fråga. :o Sorry!

Men bättre sent än aldrig, vi använder MAMs Ultivent-nappflaskan, vilken jag tycker är super. Vi handdiskar ju, och iom att botten går att skruva av är den otroligt lättdiskad, det är värdelöst att stå med en flaskborste och försöka få rent i botten på "vanliga" nappflaskor. Dessutom tycker jag att det blir mindre vakuum än i vanliga nappflaskor. Till de finns det fyra storlekar på napp, 1 (0m+ , bröstmjölk), 2 (1m+ , vatten, ersättning, bröstmjölk), 3 (3m+, ersättning, bröstmjölk) och X (3m+, välling, tjockare vätskor). Storleken ökar ju i varje napp, vi har hittills använt napp 2. Vi har även införskaffat X-nappar, som kanske kommer att börja behöva användas snart. De är märkta på nappen med vilken sort de är med, så man inte blandar ihop dem.

Vi har sedan han började med smakisarna gett honom vatten varje dag, detta iom att han vid smakisarna var så otroligt törstig. Så han dricker vatten ur pipmugg eller nappflaska varje dag. Så vi tränar på det, han har inga problem med att dricka ur nappflaska.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Inatt har varit en mardrömsnatt! Loke har vaknat minst varannan timme för att han vill ha mat. :crazy:

Han fick bara riktig mat en gång igår, och då åt han inte allt, vi hann inte med gröten, kanske beror det på det? Tro ni att det kan vara läge att börja introducera välling på kvällen för att få honom att sova längre? Han är 6 månader och en halv vecka. Eller ska man bara låta honom få mer att äta "riktig" mat under dagen? Exempelvis smakis en gång, gröt en gång och sedan något att tugga på någon mer gång, en macka eller frukt kanske. Vad tror ni funkar bäst?

Ska det vara sådana här nätter kommer jag att bli galen...
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Min Loke var en väldigt, väldigt hungrig liten bebis. Han fick börja med välling när han var ca 4 ½ månad efter klartecken från både läkare och BVC. De tyckte att han var stor nog i kroppen redan då. Och jag kan säga att Loke blev väldigt, väldigt mätt. Vi fick rådet att köra varannan ersättning,varannan välling för att magen skulle hänga med. Utöver det så fick han puréer etc.

Du kan ju testa med kvällsvälling eller vanlig mild välling. Samma sort som gröten, för det är väl magen mest van vid?

Jag frågade vad det var för skillnad på gröt och välling. Gröten är bara tjockare, näringsmässigt är det inte alls mycket skillnad. Så för oss spelar det ingen större roll vad vi köper. Loke tycker det är jättesmaskigt med gröt som välling! Blandar det som gröt, fast lite lösare bara;)
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Macka, banan eller någon annan frukt som han kan tugga på emellanåt är ju bra om han visar intresse för det.
Gröt och välling är oftast mättande. Är han van vid gröt så kan du ju testa med att introducera samma sort fast som välling. Det är ju något som han känner igen i smaken.

an kan även göra dom lite smoothie-aktiga genom att hälla i lie fruktpuré etc. Loke tycker även om när jag har i juice. T.ex äpple-päron gröt (fast som välling då) och lite äpplejuice i eller en fruktpuré. Skitgött tycker han.

p.s Ulti flaskan tycker jag också är super. Kanon med så många nappar att välja mellan. Påminner en del om Dr Brown som jag gillar skarpt.
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Nu har han satt i sig 140 ml mild majsvälling, det var inte alls gott, tills jag försökte tredje gången, då satte han i sig halva flaskan på en gång. Han åt det han ville ha av det som är i de färdigblandade, vilket är 200 ml. Får vi se hur han sover, jag hoppas att det blir mer sömn inatt. Han verkar nöjd just nu i vilket fall, ligger och jollrar i soffan. :love:

Det där med olika smaker och gröt var supersmart, det ska jag hålla i minnet. :)
 
Sv: Vad äter era barn som är runt halvåret?

Japp, kan vara ett riktigt ljushuvud ibland:D
En gröt passar dock inte lika bra. Äpple-passion med cornflakes i. Men den är visserligen från minst 12 månader eller nåt. Den funkar inte lika bra att göra välling utav tack vare flingbitarna som gärna fastnar i nappen.

Men annars tycker Loke det är gott. Näringsmässigt är det ju bra med fruktpurén. :) Väldigt sidigt som mellanmål eller kvällsmat/ kombination till frukost tycker jag. Låte lite äckelvarning, men han tyckte även om när det var yoghurt i.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 023
Senast: TinyWiny
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: kpist
·
Övr. Barn vad betalar ni för olika saker till era barn nu tänker jag mest på förbrukningsvaror som blöjor, välling, burkmat, osv. vi skulle i...
Svar
12
· Visningar
2 843
Senast: Sirocco
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 136
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp