Vad äter era hästar?

Okänd

Trådstartare
Var länge sedan det var en fodertråd uppe så passar på att starta en :) Så vad äter era hästar?
Vet mycket väl att det beror på höanalysen men hade varit intressant att läsa vad de får nu i höst/vinter ;)
 
Silage (inköpt från gården brevid)
Betfor
Soja
Lucern
Hippo AlfaGrow
Mineraler

Hoppas kunna lägga till nåt kilo halm när det blir mindre att pilla med i hagen. Tyvärr medelhög energi i kombination med låg protein i silaget. Hade också hellre tagit potatisprotein än soja men vet sedan tidigare att tillgången på soja är stadiagare än potatisproteinet.
 
Egen producerat hö.
Mustang Röda mineraler
4 åringen får mineraler, hö, Thiamin och magnesium,en halv näve lusernstrå på kvällen.
8 åringen tävlande travhäst får granngården elitpellets, elit betfiber mash och mineraler och hö.
Sen brukar de få morötter också i krubban.
 
Silage (stallägarna är producenter och säljer även till externa kunder )
Selo-e
Granngårdens betfiber mash elit.
Morötter
 
Vi fodrar med

Hösilage
Krafft pluss protein
Granngården befiber mash
Havre
Krafft summer minerals
Krafft miner balance p
Salt

Olika kombinationer av dessa beroende på häst.
 
Silage (inköpt från gården brevid) ca 10kg
Betfor 100g
Soja 300g
Lucern 0,5kg
Hippo AlfaGrow 200g
Mineraler 100g

Hoppas kunna lägga till nåt kilo halm när det blir mindre att pilla med i hagen. Tyvärr medelhög energi i kombination med låg protein i silaget. Hade också hellre tagit potatisprotein än soja men vet sedan tidigare att tillgången på soja är stadiagare än potatisproteinet.
 
För tillfället
gräs fri tillgång
halm fri tillgång
mineraler 1dl
Halm la jag till för någon vecka sedan då hästarna blev lösa i magen av det blöta gräset så tror det var svårt för dom att få i sig tillräckligt med TS.
 
Var länge sedan det var en fodertråd uppe så passar på att starta en :) Så vad äter era hästar?
Vet mycket väl att det beror på höanalysen men hade varit intressant att läsa vad de får nu i höst/vinter ;)

Gräs. Blir nog nästan hela november också känna det som. Har 0.5 ha till att öppna där halva dessutom varit putsat en gång I sommar så där är MASSOR med gräs till våra två lättfödda.

Annars äter han ännu standard krubbskrammel men vintermineraler och extra lusernpellets sedan augusti typ. Verkar vara lagom i år, två kåsor så någonting under 0.5 kg gissar jag 😁
 
Ca 4-5 kg hö per dag just nu. Ska snart få äta mer gräs, gått med GG tidigare men avvaktar nu pga frosten (fångkänning tidigare).
 
Hösilage, 7 kg inne och fri tillgång i hagen.
0,5 liter lusern
2 dl potatisprotein
Hippo selection strenght
Kalk, zink och koppartillskott

3 årigt swb, vilar.
Totalt ger foderstaten 110 MJ och ca 600 gsmrp.
 
Hösilage (två olika skördar. En får dom inne och en ute)
Lusern pellets
Lusern hack
Kalk
Sen lite olika tillskott beroende på häst.
 
Sto 20år, tränar ganska mycket. Hage på dagen, stall på natten:
9kg hö, 2dl granngården originalpellets, 1dl b-vitamin, 0.5dl e-vitamin, 2,5msk salt.

B-ponny, hage på dagen, stall på natten. Bantar.
3,5kg hö, 4msk originalpellets, 1msk salt.

Hingst, 8år. Lösdrift.
8kg hö.
 
Två stycken 2-årshingstar, en New Forest (d-ponny) och en sv.ridponny av lite större modell. Bete fortfarande, sen blir det hö inne på natten och hösilage ute, ridponnyn hackad lucern från Krafft, mineraler, morötter, NF- morötter, mineraler. Använder vitafors mineraler.
 
Halvblod som väger ca 600 kg får dagligen:
Ca 11 kg hösilage med ganska hög TS
0,5 kg Hygain Balanced, kraftfoderkoncentrat
30 ml Hygain RBO, riskliolja

Han står på halm nu och kan pilla i sig lite av den med.
 
B-ponnyn 3 år äter 6 kg hösilage och 100 g sojamjöl
D-ponnyn 26 år äter 8 kg hösilage, 1-2 kg lusernhack, 0,3 kg mash, 0,5 kg krafft high protein müsli och 200 g sojamjöl.
 
Just nu: 11 årigt SWB sto. Halvt konvalecent, skrittas uppsuttet 30 min/dag. Går i gräshage, kort magert gräs att pilla i.
13 kg hö, 2 hg Aveve Sport Mix Zero, 0,75 hg Betfor med slemmade linfrön i, 1, 5 hg Aveve All in Soup (Mash). 100 g Vitfor Standard mineraler, div tillskott (Hyaluron, Biotin, Zink/koppar, salt, ingefära, MSM, EM Vital, loppfrön)
 
Korsningshäst, 9 år, väger 535 kg i bra hull (har inte vägt honom på ett tag nu). Rids ganska mycket på en "normal hobbynivå" och tävlar främst dressyr.

10 kg hösilage (TS 60%), ökas till 11-12 kg på vintern
Lite halm att tugga på, ca 1-2 kg/dag
1 kg lucernpellets
0,5 kg havre
100 g (vägt torr) betfor
Mineraler (fosfor, zink, koppar och selen), e-vitamin
Loppfrön någon gång i veckan
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 490
Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 379
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 125
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp