Vad äter era hästar?

Min häst med okänd härstamning, antagligen fullblod på strax under 1,60 äter:
Ca 10kg hösilage.
0,5kg granngården protein koncentrat
0,5dl mineraler
1dl b-vitamin
 
Min fölunge äter di, hösilage av god kvalite, krafft foal pyttelite och en skvätt evitamin/selen!
 
Prima hö med rätt kvot. Två fjordhästar: hingst och valack, båda runt 10 år. Ger endast lucern, kli och betfor för att få i dem mycket vatten.

Det är första gången på 7 år där jag sluppit ge massor av lucern, potatisprotein och mineraler.

Häst 1:

10 kg hö
1 dl lucerpellets
1 dl kli
1 dl betfor

Häst 2:

7 kg hö
1 dl lucernpellets
1 dl kli
1 dl Betfor
 
Var länge sedan det var en fodertråd uppe så passar på att starta en :) Så vad äter era hästar?
Vet mycket väl att det beror på höanalysen men hade varit intressant att läsa vad de får nu i höst/vinter ;)

Tills vidare har mina fri tillgång på halm, de får 1 hg lusernpellets för att få i sig sina mineraler (salt, ForagePlus Summer Balancer, SeloE) och så finns det fortfarande på tok för mycket gräs att gnaga i sig i vinterhagen. Valacken med FFV får även ½ kg betfor för att hålla magen i schack.

Jag har två fjordhästar och en welsh mountainponny. Alla tre är i synnerligen gott hull och kommer må bra av en sträng vinter. ;)
 
Våra går på mycket grovfoder nästintill fri tillgång. Sen får de kraftfoder från Lympos och då är det sorterna bas och avel/unghäst. Hur mycket beror på häst mest just nu får den som får minst 0.3 kg/dag och de som får mest får 1,5 kg/dag. En del får uppe på lymposen även havre och det är allt ifrån 0.5 kg/dag till 1.5 kg/dag. Sen får de minrraler från Hippo tror jag det heter. Sen får vissa biotin, biosynov och glukosamin. Hästarna vi har är fullblod, fullblod/halvblod allt från föl till tävlingshäst 🙂 Plus betfor också
 
Mina går snart upp på full giva hö.

12 årig islandsvalack:
8 kg hö
0,5 kg Granngårdens proteinkoncentrat

7 årig islandshästvalack:
8 kg hö
0,5 kg Granngårdens proteinkoncentrat

7 årigt minishettissto, ca 78 cm:
3 kg hö
0,1 kg Granngårdens proteinkoncentrat
 
För att sticka ut lite får jag väl skriva mitt stos chockerande mängder (ger di)...
Fri tillgång på blähö
2,5 kg Krafft Foal (vägrar äta mineraler, så Foal med mkt egna mineraler är perfekt att ge)
1,5 kg Krafft Muscle
50 g Miner Blå
Evitamin med selen
 
Fri tillgång till hösilage plus det lilla gräs som de inte hunnit gnaga av i hagen.
(halvblod, new forest och shetland)
 
Fri tillgång på hösilage de timmar han är inne (runt 8 timmar), annars ute i hage med gott om gräs
Betfor
Hackad alfalfa
Saracen Re-leve
Majsolja
 
Ca 20kg hösilage dygn, plus det lilla gräs som finns kvar i hagen att pilla med.

Ger st hippolyts foder.
Mash 1 mått, vet inte vikten. Men måttet kan "innehålla/ta" 0.7kg pellets. Vilket inte stämmer då mashen inte väger lika mycket.
Ca 2 dl naturmüsli

Activ mineral
Nypon
Salt
 
Har precis gjort justeringar då stallet fått analys på höet.

Fri tillgång på hö i hage och 7-8 kg inne
Granngårdens betfiber mix
Low starch müsli, mest som krubbskrammel

Fullblod som hobbyrids. Fet som en julgris (men muskelfattig då han varit skadad) för tillfället.
 
Har 14 hästar här. 7 går fortfarande på bete och 7 är inne på nätterna.
Eftersom dom som är inne får väldigt olika räknar jag bara upp sorterna.
Gräspellets
Granngårdens 150 pellets
Solroskärnor
Morötter
Ensilage.
 
9kg hösilage
1kg havre
1kg müsli original
2dl lusern
2 "nypor" mineraler från krafft
Sen får han b-vitamin var 3e dag
Allt kraftfoder är från RS Mustang :)

Har en 13årig valack som är under uppbyggnad 👍
 
Djuret har börjat bli knubbig så har dragit ner till 14 kg hö. Tanken är att komplettera med 0,5 kg proteinkoncentratpellets då för att få rätt kvot på proteinet. Egentligen hade det nog räckt med selentillskott som mineralfoder, men jag har redan köpt granngårdens standardmineraler så det lutar åt att djuret får fortsätta med dem.

Svårfödd halvblod/giraff under igångsättning efter lång konvalescens.
 
Hösilage (8 kg just nu, kommer få 10 kg sen)
Halm (1 kg)
1 kg vimital protein complex
0.1 kg krafft low starch müsli (kommer tas bort men hon får äta upp det först)
Krafft miner vit
Salt

Halvblod, 160 cm, lättfödd
 
Var länge sedan det var en fodertråd uppe så passar på att starta en :) Så vad äter era hästar?
Vet mycket väl att det beror på höanalysen men hade varit intressant att läsa vad de får nu i höst/vinter ;)

Avelsto och unghästar går på fri tillgång av hösilage och hö, de som behöver få lucern och diverse tillskott som de behöver men ger inget i onödan. Tex var det ett avelsto som behövde extra koppar ett år (fastställdes genom blodprov) så då fick hon det. Ridhästar får också mest grovfoder men vissa får lucern, vissa lite krafftpellets, mash, morötter, mineraler, loppfrö vid behov och andra tillskott som tex selen osv. Överlag försöker jag hålla det basic med så mkt grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt. Mina hästar har energi ändå så de behöver inte kraftfoder för sakens skull utan de är mest så alla får lite krubbskrammel så ingen blir "ledsen" ;-) Morötter funkar fint som krubbskrammel ihop med mineraler tex.
 
Svårfödd Trakehner 18 år gammal. Normalt hobbyarbete.

Hösilage, 7 kg inomhus, fri tillgång ute.
3 kg halm, äter inte upp allt så typ fri tillgång.
Mineraler

Han är åt det lite rundare hållet men jag har honom hellre så efter att ha kämpat mot svårföddheten i tidigare stall med begränsad tillgång till hösilage.
 
Kallblodstravare sto, 8år.
Dodson & Horrel Staypower müsli ca 4dl.
Morötter lite då och då som extra skrammel.
Munkpeppar (tillfälligt då en valack flyttat in precis och det blev fart på damen).
Hösilage som gården producerat själv, nät ute och inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 492
Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 382
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp