Vad äter era hundar?

Två welsh corgi cardigan-hanar, 4,5 år (vikt 16,5 kg) respektive 2 år (vikt ca 20 kg).

Färskfoder från Sund Hundmat, Elit-varianten.
Omega 3/6 från Svenska Djurapoteket.

De får i princip lika mycket, eftersom den nättare hanen kan ha svårt att hålla tillräckligt hull. Vid glömsk matte och vid resor så använder vi Bozita Robur Adult Maintenance Mini, som grabbarna gemensamt beslutat är ett okej substitut (de äter men låter matte veta hut som inte erbjudit färskfoder).
 
Förklara gärna sambandet. Har aldrig stött på det tidigare.

Det finns en hel drös med studier, bland annat minst en svensk från SVA som visar på samband.
Till exempel har man dels kunnat hitta flera bakterier och resistenta stammar i färskfoder men också att hundar som står på färskfoder utsöndrar resistenta bakterier i avföringen. Något man ej sett hos torrfoder eller torrfoder-utfodrade hundar.
Högst risk är det med hundar som äter färskfoder och samtidigt antibiotikabehandlas varför man rekommenderar att inte ge rått kött under tiden som behandlingen pågår.
 
Basenji, 6 år, äter Nordic SP+. Faraohund, 4 år, äter Nordic SP+ och Bozita Robur active performance.

Faraohunden gör av med en hel del energi och har dessutom en lite känslig mage ibland. Så det är smidigt att hålla honom invand på torrisar för när behovet uppstår.
 
Men det gäller ju endast vid tillfällen om hunden t ex äter antibiotika. Du får ju ingen resistenstveckling bara så där för antibiotika om hunden inte äter det samtidigt som den käkar mat som kan innehålla ev bakterier.
Nej man har sett att hundar som äter färskfoder även utsöndrar resistenta bakterier i betydligt högre grad än hundar som äter torrfoder.
 
Schäfertik 3 år (om 2 dagar, den 4e november :D) och blandishane av framförallt yorkshireterrier/Lhasa apso på 12 år och 8 månader.

Bägge får lite allt möjligt. Färskfoder får de framförallt och då pondus och VOM just nu och sen äter de ibland torrfoder (varierar, just nu får de Harmony by dogman, sensitive grainfree tror jag den heter. Något fiskfoder. De får det för att det var kort datum och 50% rabatt. Förra gången fick de granngårdens original som jag fick av ägarna till hunden jag rastade.)
Sen får de även köttben av olika slag. Just nu har det varit mycket revben från nöt då en kompis fick slakta sin ena tjur och sen lite rådjur. De brukar få en del kyckling då det är ganska magert och framförallt Schäfern är hungrig och hyfsat lättfödd. Sen får de även smaka av min mat ibland.

Kort sagt så får de varierat och änsålänge har jag nog aldrig stött på någon dålig mage pga det. Endast att bajset kan bli en del mer och mjukare vid vissa foder. Men det är ju inget konstigt egentligen:)
Dock är basen färskfoder och olika köttben.

De tränar bägge två ganska mycket fysiskt. både med cykel, drag och uppletande I snårig terräng.


IMG_20190401_105617_019.jpg
 
Har en västgötaspets hane på 2,5 år. Han äter granngården premium (ganska hög fett och protein nivå, vilket min behöver för att inte tappa i vikt). Samt anti-plack pulver och laxolja. Råa ben någon gång i veckan ca.
 

Bifogade filer

  • A781AA16-D661-4BF8-B06D-DA1EE298259B.jpeg
    A781AA16-D661-4BF8-B06D-DA1EE298259B.jpeg
    357,1 KB · Visningar: 12
Bolonka, 3 år, 5 kg.

Han äter vom og hundemat active. Får nutrolin skin & coat och plaque off på maten. Har jag glömt tina eller han verkar väldigt hungrig får han lite torrfoder av någon sort, ofta någon jag fått som provpåse eller vunnit så sorterna varierar. Han är kräsen och tröttnar om han bara får samma mat men peppar peppar har vom og hundemat gått bra nu i flera månader :) får även nåt ben då och då men han brukar mest gnaga ur märgen och sen är han nöjd. Synd, för hans tänder skulle må bra av lite mer gnagande.

Han är en sällskapshund som mest går promenader och hänger i soffa/säng. Ställer ut några gånger per år och går nån kurs ibland.
 
Bostonterrier och basenjs.

Äter Carrier spannmålsfritt. Basenjitikens mage fungerar alldeles utmärkt med detta. Sen blir det rester från middagarna/lunch och allt vad basenjidamen kan roffa åt sig.

En del morötter från hästarna brukar stryka med.

Sällskapshundar. Bostonterriern är med mycket mer då Basenjidamen börjar bli till åren.
 
Min kastrerade Goldenhane på drygt 11 år äter Bravo vilt eller Bravo lamm (och någon gång ibland blir det ox om det är svårt att få tag i rätt). Allergisk mot diverse grejer så torrfoder fungerar generellt väldigt dåligt och färskfoder med blandade proteinkällor är också svårt.

Toppar det med djurapotekets senior (om du kan få tag i det är det den bästa sorten vi testat @Sel :) ) Tycker det fungerar bra i det stora hela, allergin är okej och vikten är bra. Nackdelen är att han är extremt hungrig (vilket han iofs alltid är oavsett vad han äter! och jag upplever att han behöver äta oftare med färskfoder än med torrfoder. Inget större problem egentligen eftersom han helt enkelt får sin mat uppdelad på 4-5 gånger/dag istället för 2-3 gånger.

När det krisar och matte glömt att tina mat får han våtfoder på burk (Brit med lamm eller kanin) och vid enstaka tillfällen när magen krånglar pga ätit något olämpligt ute så får han hills i/d, antingen blötfoder eller i värsta fall torrfoder.
 
Nej man har sett att hundar som äter färskfoder även utsöndrar resistenta bakterier i betydligt högre grad än hundar som äter torrfoder.
Gäller det oavsett vilken sorts färskfoder dom äter? För tänker att foder baserat på vilt inte borde vara lika farligt så att säga iom att viltet inte behandlas med antibiotika på det sättet.

För jag vill minnas att någon undersökning iaf gjordes på kyckling och att det var den värsta sorten samt att andra köttslag också påverkades av hur väl produktionen rengjordes mellan? Men jag kanske kommer ihåg helt fel? :) För i mitt huvud känns det rimligt att det varierar beroende på vilken sorts kött det är iom att antibiotikaanvändningen väl ser olika ut för olika djurslag? (Med risk för att jag är helt ute och cyklar och riskerar att det blir lite väl OT :o )
 
Fyra av mina äter 50/50 bozita robur manintenance och olika typer av rått kött.
Den femte äter 50/50 ett spannmålsfritt allergifoder och rå fågel.

De får olja, biotin och en vitamin/mineralblandning enligt behov. Kring tävlingssäsong får de mycket mera och under vila så sätter jag till allt lte sporadiskt bara.

Mineralblandningen är viktig för att de ska få tillräckligt med främst kalium under tävlingssäsong. Speciellt greyhoundsen är känsliga för underskott. De får också elektrolyter odyl efter och innan prestation (här är det löjligt noggrannt hur många gram av vad och hur många timmar och minuter in linnan och efter. Knepiga jäklar, greyhoundsen.)
 
Just nu kör jag med Majstor lamm & ris. Har nyligen bytt till det då jag sett att pappas kräsna schäfrar mår bra av det fodret och morsans extremt kräsna valp som vägrade allt utom älgkött åt det med god aptit så bytte jag till det på min hund också. Annars har han fått äta allt som farsans hundar vägrat äta vilket har blivit en salig blandning foder anpassade för stora hundar... till min lilla corgi..

Så Majstor Lamm & Ris kör jag med nu och ibland mush vaisto om jag har det hemma. Jag har en kastrerad Welsh corgi cardigan hane som väger runt 13-14 kg.
 
Gäller det oavsett vilken sorts färskfoder dom äter? För tänker att foder baserat på vilt inte borde vara lika farligt så att säga iom att viltet inte behandlas med antibiotika på det sättet.

För jag vill minnas att någon undersökning iaf gjordes på kyckling och att det var den värsta sorten samt att andra köttslag också påverkades av hur väl produktionen rengjordes mellan? Men jag kanske kommer ihåg helt fel? :) För i mitt huvud känns det rimligt att det varierar beroende på vilken sorts kött det är iom att antibiotikaanvändningen väl ser olika ut för olika djurslag? (Med risk för att jag är helt ute och cyklar och riskerar att det blir lite väl OT :o )
Vilt torde knappast vara någon fara så länge det är enbart vilt som animalisk källa :) Jag köper en hel del vilt älg, hjort och vildsvin) och hundarna mår toppen av det :)
 
Vilt torde knappast vara någon fara så länge det är enbart vilt som animalisk källa :) Jag köper en hel del vilt älg, hjort och vildsvin) och hundarna mår toppen av det :)
Ja alltså Svansson mår också toppen med fodret så just det är jag inte direkt bekymrad över. Utan tänker mer i termer av antibiotikaresistens. För det känns ju som om proteinkälla och produktionen påverkar? Jag har som sagt mest sett kyckling som proteinkälla i testerna men ska erkänna att det var ett tag sedan :)
 
Här får hundarna vilt, morot, olja, en mineral blandning jag inte kommer på vad den heter (mycket kalk i då ben inte ingår i den vardagliga maten) och ibland något ägg.

Är en smålamdsstövare 9 kg och en hedehund på 17 kg (ca vikter).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 177
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 386
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp