Vad äter ni på nyårsafton 2020?

Tilly_85

Trådstartare
Som rubriken säger, vad blir det för mat på nyårsafton? Själv har vi inte kommit fram till så mycket mer än att jag har lust på salt chips med lite rom, rödlök och creme fraiche 👌🥳 Så vad blir det hos er, blir det vegansk, kött, knytkalas, buffet, en klassisk 3 rätters, kanske tom 5 rätters eller mer? Dela med er till en som är nyfiken och genuint matglad 😁, vad för nått snofsigt fixar ni ihop?
 
Eftersom jag har en Bukefalist som gäst får jag väl spoila lite... plus att planen kan ändras ännu :laugh:

Förrätt blir en massa plock: Rökta räkor, melitzanosalata, ugnsbakade oliver, kallskuret (hittade bla ett gudomligt torkat innanlår på ICA Maxi :love:), egenhändigt rökt lammhjärta, något med svamp (vet inte ännu exakt vad), surdegsbröd och tryffelchips.

Varmrätt blir någon form av kött med tryfferad rödvinssås, svartrotsgratäng med tryffel samt grönsaker (vet inte ännu vad).

Efterrätt blir ost och kex samt någon form dekonstruerad fruktsallad (typ en massa frukt i bitar i olika skålar som man får plocka ihop själv) och någon form av choklad.
 
Senast ändrad:
Som rubriken säger, vad blir det för mat på nyårsafton? Själv har vi inte kommit fram till så mycket mer än att jag har lust på salt chips med lite rom, rödlök och creme fraiche 👌🥳 Så vad blir det hos er, blir det vegansk, kött, knytkalas, buffet, en klassisk 3 rätters, kanske tom 5 rätters eller mer? Dela med er till en som är nyfiken och genuint matglad 😁, vad för nått snofsigt fixar ni ihop?
Jag tror inte att jag lagar mer än efterrätten i år. Både maken och jag är sugna på att hämta kinamat.... :)
 
Jag är sugen på att göra snittar och plock. Rullar med tunnbröd, lax och pepparrot blir det. Lite rökt rådjur finns i kylen och ska användas på något vis. Något med lök, rom och Creme Fraiche bli det, kanske små rårakor?
 
Som rubriken säger, vad blir det för mat på nyårsafton? Själv har vi inte kommit fram till så mycket mer än att jag har lust på salt chips med lite rom, rödlök och creme fraiche 👌🥳 Så vad blir det hos er, blir det vegansk, kött, knytkalas, buffet, en klassisk 3 rätters, kanske tom 5 rätters eller mer? Dela med er till en som är nyfiken och genuint matglad 😁, vad för nått snofsigt fixar ni ihop?
Planen är ryskt tema, så det blir ägghalvor och annat småplock till förrätt, typ kallskuret och syrad gurka (på en bra dag får jag tag på inlagd svamp). Sen laxpirog (fylld med ris, hackad ägg, lax och dill), och till efterrätt honungskaka.
 
Jag tror det blir någon slags ugnsbakad potatis (färsk eller fryst) och så köper jag de grönsaker och frukter jag känner för, och antingen yoghurt eller någon färdig röra.
 
Har inte riktigt planerat om vi ska vara hemma eller om vi kanske åker hem till mina föräldrar eller lillebror för middag.

Till lunch blir det i alla fall grillad korv! :D

Kan tänka mig att oavsett om vi är hemma eller far iväg till något av våra andra alternativ fixar vi petit chouxer med creme fraiche, rödlök och rom som "välkomstsnacks". Har en tanke om att bebis kommer uppskatta det (-löken), och jag och hennes far gör det definitivt :idea:
 
Senast ändrad:
Jag slår till på det goda "latalternativet" med en avhämtningsmeny att bara värma upp och lägga upp - men jag vet att det är från ett väldigt bra och prisvärt ställe, så varför bryta ett vinnande koncept? Årets meny:

Sotad pilgrimsmussla med skummig soppa på blomkål & tryffel, serveras med emulsion på krasse, tryffelpärlor & äpple
Ankbröst med brynt lökcrème, confit på vitlök & anklår, kantareller med svartkål & potatisterrin smaksatt med Gruyère
Två utvalda ostar med semitorkade druvor & balsamicoreduktion
Mousse på svarta vinbär, mörk chokladcrème, brynt smörsnö & pistagekrisp

Återstår bara att shoppa lite chips och godis till väntan på tolvslaget, och göra något litet tilltugg till välkomstdrinken. Dryckerna är redan inköpta, så det behövs inte ens någon trängsel på Systembolaget.
 
Jag slår till på det goda "latalternativet" med en avhämtningsmeny att bara värma upp och lägga upp - men jag vet att det är från ett väldigt bra och prisvärt ställe, så varför bryta ett vinnande koncept? Årets meny:

Sotad pilgrimsmussla med skummig soppa på blomkål & tryffel, serveras med emulsion på krasse, tryffelpärlor & äpple
Ankbröst med brynt lökcrème, confit på vitlök & anklår, kantareller med svartkål & potatisterrin smaksatt med Gruyère
Två utvalda ostar med semitorkade druvor & balsamicoreduktion
Mousse på svarta vinbär, mörk chokladcrème, brynt smörsnö & pistagekrisp

Återstår bara att shoppa lite chips och godis till väntan på tolvslaget, och göra något litet tilltugg till välkomstdrinken. Dryckerna är redan inköpta, så det behövs inte ens någon trängsel på Systembolaget.

Så gott det låter!

Tittade också på det alternativet, men det enda jag hittade häromkring var någon tråkig standardmeny typ: skagentoast, oxfilé, pannacotta. Det kan jag ju lika gärna laga själv känner jag.
 
Ja det är trist att de inte vågar ta ut svängarna lite mer än så! Mitt andrahandsalternativ som avhämtning var detta:

Hummersoppa med tartar på hälleflundra & regnbågsforell, jordärtskocka, picklad tomat, ärtskott & kavringkrutong
Hängmörad skånsk ryggbiff med gulbeta, grönkål, rödlök, tryffel & sellerikräm samt trädgårdssky
Bakad mjölkchokladkräm på mjuk kolabotten med havtornsinkokt päron samt yoghurtpudding

Lite mer traditionsenligt men ändå väldigt lockande, nästan så jag vill fira två nyår! :d
 
Jag slår till på det goda "latalternativet" med en avhämtningsmeny att bara värma upp och lägga upp - men jag vet att det är från ett väldigt bra och prisvärt ställe, så varför bryta ett vinnande koncept? Årets meny:

Sotad pilgrimsmussla med skummig soppa på blomkål & tryffel, serveras med emulsion på krasse, tryffelpärlor & äpple
Ankbröst med brynt lökcrème, confit på vitlök & anklår, kantareller med svartkål & potatisterrin smaksatt med Gruyère
Två utvalda ostar med semitorkade druvor & balsamicoreduktion
Mousse på svarta vinbär, mörk chokladcrème, brynt smörsnö & pistagekrisp

Återstår bara att shoppa lite chips och godis till väntan på tolvslaget, och göra något litet tilltugg till välkomstdrinken. Dryckerna är redan inköpta, så det behövs inte ens någon trängsel på Systembolaget.

Eh... dryck är aldrig något problem här *hon med vingarderoben :o*

Menyn låter superb :up:
 
Detta!

9DF224BF-DF65-4081-B0BE-618CF28F18CC.jpeg
 
Vi funderar på att köpa en airfryer och isåfall blir det invigning av den. Egna strips och något kött + sås typ. Enkelt ska det vara i alla fall. Banoffepaj i portionsglas till efterrätt. Det är jag och maken + 5 hundar :love: perfekt nyår!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp