Vad äter ni på nyårsafton 2020?

Förrätt uppäten :d Älgsteksröra med tumnbrödflarn med Västerbottenost :)

IMG_20191231_184647.jpg
 
Till förrätt fick vi jordärtskockssoppa och haloumirårakor med krabbröra, som mellanrätt en granite på rabarber, grapefrukt och gin. Nu inväntar vi efterrätt! 😊
 
Planen är ryskt tema, så det blir ägghalvor och annat småplock till förrätt, typ kallskuret och syrad gurka (på en bra dag får jag tag på inlagd svamp). Sen laxpirog (fylld med ris, hackad ägg, lax och dill), och till efterrätt honungskaka.
Det blev väldigt lyckat! Fyllda ägghalvor med kaviar, syrade grönsaker, honung och vodka till förrätt, laxpirog och vitt vin till varmrätt och honungskaka med kanelgrädde och honungsmjöd till efterrätt.
 
Det låter himla gott! Hjort är det godaste viltköttet tycker jag, tillsammans med rådjur och hare. Men tyvärr hittar jag aldrig hjort. Jag gissar att alla jägare behåller hjortköttet för sig själv - eller ger bort dem till väldigt omtyckta vänner.
Inom några år kommer det nog finnas mer hjort till försäljning, stammen har ökat och därmed även avskjutningen, det stora problemet är att få till en vettig kedja från skytt till kund utan att tumma på kvalitén och ändå tillräckligt enkelt för att jägare ska orka hålla på. ;)

Till tråden:
Här blev det en rätt klassisk nyårsafton med egna inslag.
Förrätt blev toast med kräftröra, jag tog våra egna kräftor och gjorde en "skagenröra" men med kräftor och dekorerade med kräftstjärtar och västerbottenost flarn.
Varmrätt blev det potatisgratäng, älgfilé, oxfilé och älgkalvs entrecote med olika smaksätta smör.
Efterrätt "marängsviss" med jordgubbar, vaniljglass med choklad, grädde, chokladsås och granatäpple. Alldeles perfekt blandning av syrligt och söt.
 
Det låter himla gott! Hjort är det godaste viltköttet tycker jag, tillsammans med rådjur och hare. Men tyvärr hittar jag aldrig hjort. Jag gissar att alla jägare behåller hjortköttet för sig själv - eller ger bort dem till väldigt omtyckta vänner.
Hjort är fantastiskt gott! En av mina favoriter!

Men ganska/väldigt svårjagat, det är nog därför det är både dyrt och svårt att få tag på.
 
Vi åt plock före varmrätten, det såg roligare ut än vad det kommer låta men😇

En påse lantchips i en platt skål
Klicka på creme fraiche
Strö över hackad rödlök och dill
Räkor Uppepå
Jättegott! Och annorlunda, kul plockmat!
 
Vi åt plock före varmrätten, det såg roligare ut än vad det kommer låta men😇

En påse lantchips i en platt skål
Klicka på creme fraiche
Strö över hackad rödlök och dill
Räkor Uppepå
Jättegott! Och annorlunda, kul plockmat!
Låter ju jättegott! Det ska jag lägga på minnet!
 
Jag kan varmt rekommendera svartrotsgratängen, jag och min gäst hade kunnat sleva i oss av bara den utan älgfilén :D Jag gjorde en vit sås på mjölk och grädde, redde med Maizena och smaksatte den med tryffelolja, tryffel från burk och lite kycklingfond. Hällde den över svartrötterna som jag hade kokat så de mjuknat en aning och rev sedan över cheddarost (jag ville inte ha en kraftigare ost i stil med Västerbotten för tryffeln skulle ju ha huvudrollen). Sedan in i ugnen tills osten fått färg :up:
 
Jag kan varmt rekommendera svartrotsgratängen, jag och min gäst hade kunnat sleva i oss av bara den utan älgfilén :D Jag gjorde en vit sås på mjölk och grädde, redde med Maizena och smaksatte den med tryffelolja, tryffel från burk och lite kycklingfond. Hällde den över svartrötterna som jag hade kokat så de mjuknat en aning och rev sedan över cheddarost (jag ville inte ha en kraftigare ost i stil med Västerbotten för tryffeln skulle ju ha huvudrollen). Sedan in i ugnen tills osten fått färg :up:
Svartrot är ju så infernaliskt gott! Önskar jag hade möjligheter att odla den själv, jag skulle äta den till morgon, middag och kväll utan att ledsna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp