Vad äter ni under en fastedag?

Kokt broccoli eller något annat lågkalori med massa. Viktväktarnas soppa har jag också kört i perioder, men den blir man inte så mätt på. Äter max 500 kcal.
 
Kör flera fastedagar i rad så något måste jag ha i mig, men det blir ett mål med i princip bara råa grönsaker, kanske lite nötter. Verkligen så minimalt som möjligt, bara för att hålla magen igång. Annars känns poängen med fasta som försvunnen för mig.
 
Antagligen inte så inspirerande, men jag har också gjort flera fastedagar (senast fem) i rad när jag växlat mellan alternativen
- vatten
- vamt vatten med salt
- och när jag spexar till det riktigt: vatten med lite äppelcidervinäger
 
Följdfråga: vad gör ni under en fastedag? Dels för att stå ut med hunger men oxå dels för att orka med? Jag kör en sorts tarmflorakur och levde på grönsaker + rotfrukter + 2 ägg i 3 dagar. Nu äter jag ovanstående + frukt i 7 dagar till. Något bättre med frukt men är ju ändå kallsvettig, halvt illamående och ffa korkad. Rida har jag inte orkat vettigt. Än mindre träna. Skulle aldrig fixa detta 2 dagar i veckan året runt, funkar nu för att jag är ledig...
 
Följdfråga: vad gör ni under en fastedag?
Jag tuffar på som vanligt. Kanske inte kör ett fyspass eller någon vandring, men jag går ändå hundpromenader, rider, gör det som ska göras på gården etc. Jag upplever dock att jag fungerar bättre när jag är aktiv och inte bara går hemma. För går jag bara hemma så ökar den där snacklusten betydligt, så jag försöker planera in fastedagarna till när jag jobbar mycket för då tänker jag på annat.
 
Jag tänkte lite samma som @_Taggis_ , hade nog inte orkat med en vanlig dag utan någonting att äta. Idag är fastedag för mig och jag har varit ute på en löptur precis och är svinhungrig. Om jag inte äter något lär jag vara lagom hangry till eftermiddagens möten :o:D
 
Jag har tidigare ätit

Frukost: keso och banan
Lunch: Viktväktarnas soppa
Kväll: Snabbnudlar och broccoli

Men känns så oinspirerande att göra det en gång i veckan.
 
Jag dricker en naturdietshake till frukost, en weightwatcherssoppa till lunch och en naturdietshake till kvällsmat.
Lever precis som vanligt på fastedagarna.
 
Följdfråga: vad gör ni under en fastedag? Dels för att stå ut med hunger men oxå dels för att orka med? Jag kör en sorts tarmflorakur och levde på grönsaker + rotfrukter + 2 ägg i 3 dagar. Nu äter jag ovanstående + frukt i 7 dagar till. Något bättre med frukt men är ju ändå kallsvettig, halvt illamående och ffa korkad. Rida har jag inte orkat vettigt. Än mindre träna. Skulle aldrig fixa detta 2 dagar i veckan året runt, funkar nu för att jag är ledig...
Ingen intensiv konditionsträning, men lever i övrigt som vanligt. Upplever att jag mår mycket bättre mentalt på fastedagarna om jag 1, inte äter under dagen och 2, är distraherad/igång. Äter mitt eventuella mål nån gång runt 17-19 :)
 
Jag tänkte lite samma som @_Taggis_ , hade nog inte orkat med en vanlig dag utan någonting att äta. Idag är fastedag för mig och jag har varit ute på en löptur precis och är svinhungrig. Om jag inte äter något lär jag vara lagom hangry till eftermiddagens möten :o:D

Nä jag får inte ihop det. En "vanlig dag" för mig innebär ju om jag är ledig, att hunden ska aktiveras vilket då brukar betyda minimum 1,5 timme promenad men oftast 2-3 tim. Samt ett ridpass. Det senare har inte funkat så bra de sista dagarna för mig, jag har ingen ork, inget tålamod och ffa lite lätt kallsvettig och illamående. Känner inte att det är ok att kräva så mkt av min häst när jag själv är i det skicket. Hunden lider mindre av att jag går i skogen som en zombie, men såklart känner hon av mitt dåliga tålamod.
Jobba skulle jag inte alls kunna ägna mig åt eftersom det kräver skärpa i huvet, vilket är det som funkat absolut sämst. Och jobbar jag natt är jag ju vaken 18-19 tim/dygn och att gå runt så många timmar och vara hungrig... nja.

Det är nog helt enkelt inget för mig :o :angel:
 
Jag funkar som @_Taggis_. Fixa enkla grejer hemma, städa och promenera skulle jag kunna göra om än med ett trist humör. Men absolut inte jobba, tankeskärpan går ner totalt och skulle dessutom ha rätt dåligt tålamod. Ibland blir det att jag hoppar över frukost eller lunch för att det är fullt upp, och då funkar det för att jag är så inne i allt, men det blir varken bra kvalitet i det jag gör och skulle inte kännas bra att införa den stressnivån på schema.

Och jag är inte så sugen på att ta 1-2 av mina helgdagar till att såsa runt i en fastedimma heller...Om jag ändå behöver vila så kan jag fasta, men om det är pga stress så vill jag inte alltid lägga på ytterligare belastning på kroppen på helgen.

Så jag har lagt ner det där med rena fastedagar. Kör istället lågkaloridagar och ungefär 1/vv om jag är trött, och 1/v om jag känner mig fräsch. Då äter jag framfört allt få mål med långa uppehåll emellan, och inte drycker/småmål/nötter ofta. Men mitt syfte med "light-fastan" är förutom att sänka kaloriintaget att få magvila, då jag har IBS.

Går tyvärr dock inte ner i vikt, så borde försöka få till fler lågkaloridagar. Men tycker det är så svårt att få in dagar då jag inte fungerar optimalt...
 
Nä jag får inte ihop det. En "vanlig dag" för mig innebär ju om jag är ledig, att hunden ska aktiveras vilket då brukar betyda minimum 1,5 timme promenad men oftast 2-3 tim. Samt ett ridpass. Det senare har inte funkat så bra de sista dagarna för mig, jag har ingen ork, inget tålamod och ffa lite lätt kallsvettig och illamående. Känner inte att det är ok att kräva så mkt av min häst när jag själv är i det skicket. Hunden lider mindre av att jag går i skogen som en zombie, men såklart känner hon av mitt dåliga tålamod.
Jobba skulle jag inte alls kunna ägna mig åt eftersom det kräver skärpa i huvet, vilket är det som funkat absolut sämst. Och jobbar jag natt är jag ju vaken 18-19 tim/dygn och att gå runt så många timmar och vara hungrig... nja.

Det är nog helt enkelt inget för mig :o :angel:
Kanske för att du kör så många dagar i rad? Jag har själv inget problem med att leva på kaffe en dag eller två, går typ 20 000 steg om dagen, men tränar inte direkt.
 
Nä jag får inte ihop det. En "vanlig dag" för mig innebär ju om jag är ledig, att hunden ska aktiveras vilket då brukar betyda minimum 1,5 timme promenad men oftast 2-3 tim. Samt ett ridpass. Det senare har inte funkat så bra de sista dagarna för mig, jag har ingen ork, inget tålamod och ffa lite lätt kallsvettig och illamående. Känner inte att det är ok att kräva så mkt av min häst när jag själv är i det skicket. Hunden lider mindre av att jag går i skogen som en zombie, men såklart känner hon av mitt dåliga tålamod.
Jobba skulle jag inte alls kunna ägna mig åt eftersom det kräver skärpa i huvet, vilket är det som funkat absolut sämst. Och jobbar jag natt är jag ju vaken 18-19 tim/dygn och att gå runt så många timmar och vara hungrig... nja.

Det är nog helt enkelt inget för mig :o :angel:
Jag känner samma, att inte äta alls är nog inte för mig :p jag fastar inte på lediga dagar, men jag ska ju ändå orka träna och ha fokus på jobbet 8h under dagen.
 
Följdfråga: vad gör ni under en fastedag? Dels för att stå ut med hunger men oxå dels för att orka med? Jag kör en sorts tarmflorakur och levde på grönsaker + rotfrukter + 2 ägg i 3 dagar. Nu äter jag ovanstående + frukt i 7 dagar till. Något bättre med frukt men är ju ändå kallsvettig, halvt illamående och ffa korkad. Rida har jag inte orkat vettigt. Än mindre träna. Skulle aldrig fixa detta 2 dagar i veckan året runt, funkar nu för att jag är ledig...

Min kropp verkar gilla detta med fasta för jag har också fungerat i princip som vanligt minus konditionsträning, senast jobbade jag alla dagar och tycker inte det störde mitt fokus eller skärpa nämnvärt. Jag hade kanske inte lagt en fasta om jag visste att jag hade en superkrävande uppgift på jobbet de dagarna men annars flyter det på.

Jag trodde verkligen att det skulle vara mycket svårare och mer plågsamt med vattenfasta, men mitt största problem med fasta har inte alls varit att jag plågas av hunger eller håller på att avlida av sug efter allt möjligt. Utan bara att tiden flyter ihop pga att det är mentalt TRÅKIGT att inte ha de där avbrotten med i bästa fall varierad kost.

Jag skulle möjligen också tycka det var för tråkigt två dagar i veckan hela året, bland annat därför tar jag hellre två sammanhängande perioder över året och kör som vanligt resten. Men det är inte i huvudsak en viktgrej för mig heller.
 
Prova med ägg och kanske låta dig äta 800kcal? Jag fungerar helt utmärkt på 800kcal om dagen, har kört det i flera veckor. Tränar dock inte hårt så sätt, rider varje dag och det tar ju sitt, men gör inget mer än ridningen dessa dagar.

Ägg och grönsaker, jag kör gärna rödbeta, squash, zucchini, lök (älskar purjolök). Yoghurt och chia, typ chiapudding, det enda söta jag äter är hallon och ev blåbär i puddingen. Dricker gärna iste, tycker det mättar bra och ger mycket vätska. Örtte är det jag gör på, och smaksätter med tex svarta vinbär.

I vissa fall kör jag helt oinspirerade veckor och äter två ägg till frukost (kokta) vilket ger mindre än 200kcal, sedan tar jag huel 200kcal till lunch, huel 400kcal till middag…. (Aldrig huel till middag när barnet är med dock). Då blir det gratinerade squashhalvor och en köttgryta där jag tar endast lite (typ en köttbit i grytbitsformat) och fyller upp med squash.
 
Kanske för att du kör så många dagar i rad? Jag har själv inget problem med att leva på kaffe en dag eller två, går typ 20 000 steg om dagen, men tränar inte direkt.

Ja det kan vara så. Skulle säkert kunna fasta nån dag ibland om det var en enstaka dag, men absolut inte 2 dagar i veckan.

Nu kör jag ju inte en fasta utan mer en detox inför ett nytt kostprogram. Jag har inga kaloribegränsningar men får ju inte äta fett eller en hel rad andra livsmedel så det blir ju att äta sallad, råkost, bär och frukt eftersom jag är vegetarian. Fuskar och äter helt ägg istället för bara äggvita, men det beror på att inget annat jag äter innehåller fett, och det får vara 10% av dagligt intag vilket jag med marginal håller mig under. Men ja, på det totala kan jag tänka mig att det inte direkt fyller på med så mkt energi, det finns ju trots allt gränser för hur mkt råkost och grönsaker man orkar få i sig. Blir ju liksom inte sugen på det heller efter ett tag. Frukt är bättre, det får jag tackolov äta nu en bit in i resan. Kanske äter jag det lite mer än jag borde, men äter man inte kött är frukt det enda av det som är "tillåtet" som liksom ger nån energi.
 
Jag känner samma, att inte äta alls är nog inte för mig :p jag fastar inte på lediga dagar, men jag ska ju ändå orka träna och ha fokus på jobbet 8h under dagen.

Ja detta funkar ju nu pga att jag har semester. Skulle aldrig visa upp mig på jobbet i detta skick, om jag har hjärndimma annars ibland pga min sjukdom så är detta mil ifrån det. I förrgår kom jag inte på vad min kompis pojkvän heter, stod helt stilla i huvet, då har vi ändå haft en hel del med varann att göra sista året. Skulle aldrig våga sätta mig i lastbilen heller, vore livsfarlig om jag får en dipp just då.
Dessutom ser jag en annan aspekt, jag har lön för att jobba. Inte för att gå runt i nån dimma och inte kunna producera nåt. Det får jag liksom sköta på min fritid. Med det ansvar vi har under ensamarbete på mitt jobb vill jag inte ens tänka på vad det skulle kunna få för konsekvenser om jag var såhär borta i skallen omd et uppstår nån akut situation, och det vet vi ju aldrig när det inträffar, det är ju därför jag är på jobbet (jobbar till stor del med övervakning).
 
Ja det kan vara så. Skulle säkert kunna fasta nån dag ibland om det var en enstaka dag, men absolut inte 2 dagar i veckan.

Nu kör jag ju inte en fasta utan mer en detox inför ett nytt kostprogram. Jag har inga kaloribegränsningar men får ju inte äta fett eller en hel rad andra livsmedel så det blir ju att äta sallad, råkost, bär och frukt eftersom jag är vegetarian. Fuskar och äter helt ägg istället för bara äggvita, men det beror på att inget annat jag äter innehåller fett, och det får vara 10% av dagligt intag vilket jag med marginal håller mig under. Men ja, på det totala kan jag tänka mig att det inte direkt fyller på med så mkt energi, det finns ju trots allt gränser för hur mkt råkost och grönsaker man orkar få i sig. Blir ju liksom inte sugen på det heller efter ett tag. Frukt är bättre, det får jag tackolov äta nu en bit in i resan. Kanske äter jag det lite mer än jag borde, men äter man inte kött är frukt det enda av det som är "tillåtet" som liksom ger nån energi.

Ja då låter det nog som om dieten är väldigt energifattig och förstår att du känner dig lite orkeslös osv.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
9 795
Senast: Habina
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
634
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
976
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp