Vad anser ni är rätt att kräva av inackorderingar i coronatider?

Willys

Trådstartare
Jag har en fråga kring hur ni här anser att frånvaro ska skötas i coronatider. Om man tex har nolltolerans mot att folk får lov att komma till stallet vid minsta symptom, vad gäller då för den drabbade hästen? Anser ni att det åligger stallägaren att ta hand om hästen under tiden hästägaren inte får komma till stallet eller åligger det hästägaren att betala för detta som en tjänst. Likaså vid de pass som ska fördelas mellan stallägarna. Tycker ni där att det är hästägaren som ska betala extra för att stallägaren får ta hästägarens pass, eller tillfaller det ansvaret stallägaren, som satt stopp för att hästägaren kan komma dit.
Hur fungerar det i era stall och vad tycker ni kring detta med vem ansvaret ligger på samt rätt att ta ut extra betalt?
 
I vårt stall hjälper vi varandra, hittills har inte stallägaren behövt göra något extra så den diskussionen har inte varit uppe. Vi inackorderade har istället hjälpts åt att sköta hästarna och tagit extra pass åt varandra. När hästägaren sen är frisk och tillbaka så har den kunnat återgälda tjänsten genom att ta pass eller dylikt åt de andra.

Men det är ju en svår fråga, jag tänker dock att det är orimligt att stallägaren ska göra en massa extraarbete gratis utan att det är rimligt att man betalar en peng. Annars kanske man får försöka lösa så att någon vän/anhörig sköter hästen åt en om man inte vill betala.
 
Oj, svåra frågor. I stallet där min medryttarhäst står har inte problemet uppkommit än. Eller vi har iaf inte pratat om det alls. Det är sällan vi är mer än två åt gången där.
 
Men är det verkigen så svårt att hålla två meters avstånd från varandra i ert stall?
Är man för sjuk för att sköta sin häst så får man ju lösa det antingen genom att köpa hjälp eller be någon i stallet.
 
Men är det verkigen så svårt att hålla två meters avstånd från varandra i ert stall?
Är man för sjuk för att sköta sin häst så får man ju lösa det antingen genom att köpa hjälp eller be någon i stallet.
Har man symtom, även milda, så ska man helst hålla sig hemma tills man varit symtomfri i två dagar. 1-2 meters avstånd är för friska, symtomfria människor. Om man ska följa rekommendationerna.

(Erkänner att jag gick ut med hunden med milda symtom.)
 
Vi hjälper varandra, som vi alltid gör.

Det är aldrig några problem med att få back-up i sista sekunden pga sjukdom.

Stall med 10 boxar med tydliga stallägare där it- och utsläpp med fodringar sköts kollektivt.
 
Senast ändrad:
Har man symtom, även milda, så ska man helst hålla sig hemma tills man varit symtomfri i två dagar. 1-2 meters avstånd är för friska, symtomfria människor. Om man ska följa rekommendationerna.

(Erkänner att jag gick ut med hunden med milda symtom.)
Min kompis blev konstaterad med corona, men smittskyddsläkaren sa att det var ok att gå ut med hunden ändå bara kompisen höll avstånd! :)
 
Jag ser det som självklart att man betalar för de tjänster man inte kan utföra själv och ser det som självklart att man ser till att följa de rekommendationer som finns, dvs. man stannar hemma vid symptom och håller avstånd i övrigt. Att man går ut med hunden, vistas i sin egen trädgård, i sitt eget stall hemma eller liknande om man kan göra det utan att man träffar någon ser jag som detsamma som att hålla sig hemma.
 
Man får ju hjälpas åt i dessa tider. Tycker inte hästägaren bör betala extra om den får symptom och inte kan komma. Det är speciella tider nu som ställer till det för alla och då får man ställa upp. Här i sverige har vi ju inte det så att vi inte får åka nånstans om vi har symptom, det är ju bara rekommendationer, vill ändå stallägaren att folk ska hålla sig hemma tycker jag allt att den då kan ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt, känns girigt annars tycker jag.

Utomlands så har dom stallen jag vet om iallafall inte tagit något extra betalt pga karantänen ens utan tagit hand om dom inackorderade hästarna så gott dom kunnat kostnadsfritt. Det är som sagt en udda situation nu och många har det svårt ekonomiskt som det är. Så vill stallägaren ha det extremt så tycker jag allt att den också gratis bör ta hand om hästen också under tiden ägaren har symptom.
 
Senast ändrad:
Man får ju hjälpas åt i dessa tider. Tycker inte hästägaren bör betala extra om den får symptom och inte kan komma. Det är speciella tider nu som ställer till det för alla och då får man ställa upp. Här i sverige har vi ju inte det så att vi inte får åka nånstans om vi har symptom, det är ju bara rekommendationer, vill ändå stallägaren att folk ska hålla sig hemma tycker jag allt att den då kan ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt, känns girigt annars tycker jag.

Utomlands så har dom stallen jag vet om iallafall inte tagit något extra betalt pga karantänen ens utan tagit hand om dom inackorderade hästarna så gott dom kunnat kostnadsfritt. Det är som sagt en udda situation nu och många har det svårt ekonomiskt som det är. Så vill stallägaren ha det extremt så tycker jag allt att den också gratis bör ta hand om hästen också under tiden ägaren har symptom.
Menar du på allvar att du skulle tycka att det vore ok om någon kom till ditt stall med symptom? Du tycker inte att stallägaren ska förbjuda det?
 
Man får ju hjälpas åt i dessa tider. Tycker inte hästägaren bör betala extra om den får symptom och inte kan komma. Det är speciella tider nu som ställer till det för alla och då får man ställa upp. Här i sverige har vi ju inte det så att vi inte får åka nånstans om vi har symptom, det är ju bara rekommendationer, vill ändå stallägaren att folk ska hålla sig hemma tycker jag allt att den då kan ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt, känns girigt annars tycker jag.

Utomlands så har dom stallen jag vet om iallafall inte tagit något extra betalt pga karantänen ens utan tagit hand om dom inackorderade hästarna så gott dom kunnat kostnadsfritt. Det är som sagt en udda situation nu och många har det svårt ekonomiskt som det är. Så vill stallägaren ha det extremt så tycker jag allt att den också gratis bör ta hand om hästen också under tiden ägaren har symptom.
Även tvärtom då att inackorderingarna tar rubbet om stallägaren blir sjuk??
 
@Grazing Är man sjuk ska man stanna hemma, så är reglerna. Rekommendationer i detta fallet är sk kanslisvenska och har har en starkare betydelse än vad själva grundordet kanske kan läsas som.
Så är man sjuk med eller utan symptom, så ska man inte vara i stallet utan vara hemma.
 
Tanken är god att hjälpa varandra nu i denna speciella situation. Dock kan man inte som hästägare tycka stallägaren skall göra det gratis för att den stänger för sjuka ägare. Var och en har givetvis ansvar för sin egen häst i kostnader som tillkommer. Sen visst jättetrevligt om folk hjälper varandra utan pengar inblandat. Dock kanske inte stallägaren kan åka på det.
 
Jag har en fråga kring hur ni här anser att frånvaro ska skötas i coronatider. Om man tex har nolltolerans mot att folk får lov att komma till stallet vid minsta symptom, vad gäller då för den drabbade hästen? Anser ni att det åligger stallägaren att ta hand om hästen under tiden hästägaren inte får komma till stallet eller åligger det hästägaren att betala för detta som en tjänst. Likaså vid de pass som ska fördelas mellan stallägarna. Tycker ni där att det är hästägaren som ska betala extra för att stallägaren får ta hästägarens pass, eller tillfaller det ansvaret stallägaren, som satt stopp för att hästägaren kan komma dit.
Hur fungerar det i era stall och vad tycker ni kring detta med vem ansvaret ligger på samt rätt att ta ut extra betalt?
När det gäller ett sjukt djur får man väl ha en dialog kring det om det händer, typ att är det nått mindre allvarligt kan stalläg ta hand om det men är det allvarligt måste hästägaren kunna skicka nån anhörig att komma till sin häst.
De extra pass stallägaren får ta måste ju kompenseras på något sätt, annars får man väl flytta sin häst om man inte reder ut det ekonomiskt
 
Man får ju hjälpas åt i dessa tider. Tycker inte hästägaren bör betala extra om den får symptom och inte kan komma. Det är speciella tider nu som ställer till det för alla och då får man ställa upp. Här i sverige har vi ju inte det så att vi inte får åka nånstans om vi har symptom, det är ju bara rekommendationer, vill ändå stallägaren att folk ska hålla sig hemma tycker jag allt att den då kan ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt, känns girigt annars tycker jag.

Utomlands så har dom stallen jag vet om iallafall inte tagit något extra betalt pga karantänen ens utan tagit hand om dom inackorderade hästarna så gott dom kunnat kostnadsfritt. Det är som sagt en udda situation nu och många har det svårt ekonomiskt som det är. Så vill stallägaren ha det extremt så tycker jag allt att den också gratis bör ta hand om hästen också under tiden ägaren har symptom.
Jag hoppas att du skojar? Ska stallägaren förutom den subvention många stallägare redan sponsrar med dagligdags för att andra ska kunna ha häst dessutom ta hand om hästen gratis för att vi har de rekommendationer vi har? Du liksom alldeles för många andra verkar inte ha förstått vad en rekommendation eller för all del råd från myndigheter innebär. Det är hög tid att läsa på så att du vet det.

Att några stallägare utomlands har sponsrat de hästägare som står inackorderade hos hen innebär inget annat än att de har gjort just det. Sponsrat någon. Det innebär inte att det ska vara så eller att det ens är vettigt. Snarare helt vansinnigt enligt min åsikt och jag fattar inte hur någon kan ha mage att utnyttja någon annan så. Situationen är tuff för alla men att då tycka att stallägaren ska ta hela smällen är väl magstarkt.
 
När det gäller ett sjukt djur får man väl ha en dialog kring det om det händer, typ att är det nått mindre allvarligt kan stalläg ta hand om det men är det allvarligt måste hästägaren kunna skicka nån anhörig att komma till sin häst.
De extra pass stallägaren får ta måste ju kompenseras på något sätt, annars får man väl flytta sin häst om man inte reder ut det ekonomiskt

Jag kan höra samtalet när man ringer till ett nytt stall för att fråga om man kan få en stallplats där:

"Hej, mitt namn är X och jag har covid-19 just nu. Min nuvarande stallägare tar betalt för att sköta om min häst nu när jag är sjuk och inte får komma till stallet. Men jag har inte råd att betala det. Kan min häst få flytta till ditt stall och så sköter du den gratis åt mig alt. om jag får komma till ditt stall sjuk och sköta om min häst? "

Det är så troligt att det blir ett ja...

Jag tycker att man får hjälpas åt i såna här situationer. Både stallägare och inackorderingar. Alla blir förhoppningsvis inte sjuka samtidigt. Blir stallägaren sjuk så får väl inackorderingarna sköta stallet och blir nån inackordering sjuk så får väl de andra inackorderingarna och stallägaren sköta allt.
 
Jag kan höra samtalet när man ringer till ett nytt stall för att fråga om man kan få en stallplats där:

"Hej, mitt namn är X och jag har covid-19 just nu. Min nuvarande stallägare tar betalt för att sköta om min häst nu när jag är sjuk och inte får komma till stallet. Men jag har inte råd att betala det. Kan min häst få flytta till ditt stall och så sköter du den gratis åt mig alt. om jag får komma till ditt stall sjuk och sköta om min häst? "

Det är så troligt att det blir ett ja...

Jag tycker att man får hjälpas åt i såna här situationer. Både stallägare och inackorderingar. Alla blir förhoppningsvis inte sjuka samtidigt. Blir stallägaren sjuk så får väl inackorderingarna sköta stallet och blir nån inackordering sjuk så får väl de andra inackorderingarna och stallägaren sköta allt.
Så hade väl inte jag lagt upp det precis. Jag hade ordnat ett stall där en frisk anhörig till mig fick komma dit och sköta min häst. Klart man ska hjälpas åt, men stalläg kan inte göra hur mkt som helst gratis och kan man inte betala då får man hitta en annan lösnig. Jag har själv haft inackordering som inte kunde komma till stallet och det sliter hårt på en allt extra som måste göras
 
Men är det verkigen så svårt att hålla två meters avstånd från varandra i ert stall?
Är man för sjuk för att sköta sin häst så får man ju lösa det antingen genom att köpa hjälp eller be någon i stallet.
Nu menar jag alltså situationer där stallägaren förbjuder folk från att komma till stallet med minsta symptom. Annars anser jag personligen precis som du att om så inte är fallet kan det kanske lösas på andra sätt, att hästägaren är i stallet ensam eller liknande. :)
 
Jag tänker att det beror på hur systemet ser ut i grunden och att man gör som man brukar göra - hästägare blir väl sjuka även i icke-coronatider. Om grunden är man har en grundavgift och sedan att ’alla hjälps åt’ så tänker jag att det gäller även i corona- tider och att den som varit borta får ställa upp för övriga framöver. Om man i grunden har ett system där man har en prislapp på de tjänster man köper ( t ex utsläpp x kr per dag, täckeav x kr per dag) så får man betala enl prislista om man av ngn anledning inte kan komma oavsett anledning.
 
Jag har en fråga kring hur ni här anser att frånvaro ska skötas i coronatider. Om man tex har nolltolerans mot att folk får lov att komma till stallet vid minsta symptom, vad gäller då för den drabbade hästen? Anser ni att det åligger stallägaren att ta hand om hästen under tiden hästägaren inte får komma till stallet eller åligger det hästägaren att betala för detta som en tjänst. Likaså vid de pass som ska fördelas mellan stallägarna. Tycker ni där att det är hästägaren som ska betala extra för att stallägaren får ta hästägarens pass, eller tillfaller det ansvaret stallägaren, som satt stopp för att hästägaren kan komma dit.
Hur fungerar det i era stall och vad tycker ni kring detta med vem ansvaret ligger på samt rätt att ta ut extra betalt?

Jag har min häst uppstallad med full skötsel. Däremot ingår inte att de ser till att hästen blir skodd om det inte är med deras hovslagare som de kan planera in efter eget schema.
Jag måste alltså ombesörja det själv.

Jag har legat sjuk i misstänkt Corona länge och skulle väl kunna släpa mig dit och få hästen skodd utan att dö. Men jag vill ju inte riskera smitta någon.
Sambo var borta och kunde inte rycka in.
Nu kunde stallanställd fixa det iom att hennes häst har samma hovslagare och skulle skos samtidigt. Jag erbjöd mig betala eller sköta nästa skoning av våra hästar.
Det är ju inget de måste ordna åt mig. Alltså erbjuder jag mig kompensation av något slag. Nu ville de inte ha det. Men jag vill gärna göra rätt för mig.

Det är ju liksom inte stallägares fel att jag är sjuk eller att vi har Corona. Om någon visar symptom så ska man ju stanna hemma. Eftersom läget är så skulle jag endast bli tacksam om min stallägare utförde mina sysslor mot betalning, även om jag tex hade uppstallning där jag ska fodra och släppa in/ut etc. Det är ju jättebussigt att de eller någon annan hjälper till.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 532
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 771
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp