Vad anser ni är rätt att kräva av inackorderingar i coronatider?

Man får ju hjälpas åt i dessa tider. Tycker inte hästägaren bör betala extra om den får symptom och inte kan komma. Det är speciella tider nu som ställer till det för alla och då får man ställa upp. Här i sverige har vi ju inte det så att vi inte får åka nånstans om vi har symptom, det är ju bara rekommendationer, vill ändå stallägaren att folk ska hålla sig hemma tycker jag allt att den då kan ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt, känns girigt annars tycker jag.

Jag tror det är 47 inackorderingar i stallet- det skulle vara helt orinigt att kräva att stallägaren gratis skulle sköta om alla hästar (i ett worst case scenario).

Vi har haft några med konstaterad Covid-19 - i möjligaste mån har deras medryttare tagit hand om hästarna som alternativ 2 har stallkompisar hjälpt och som ett tredje alternativ så har stallägaren skött den tjänsten och tagit betalt. Mocka, göra höpåsar och kraftfoderhinkar är det nödvändigaste som inte redan ingår i servicen.
 
Om det hade gällt stallet vi står inhyrda i hade jag faktiskt inte litat på stallägaren/ andra i stallet så pass att jag kunde låta dem ta ansvaret fullt ut. Om stallägaren hade tyckt att man inte får vara i stallet vid minsta symton hade jag föreslagit att ha vissa tider att vara i stallet. Stallägaren har nu inget ansvar för hästarna men får full hyra (då ingår insläpp/utsläpp, täckesbyten och en fodring) och har inga hästar själv.

Om det inte hade vart ett alternativ att vara där varje dag hade hästarna fått flytta hem till våran skog.

Vi står i ett stall där det är vi och två till (mor och dotter, bägge vuxna), så jag hade inte sett problemet med att ha specifika tider. Är det ett större stall kan man nog få större problem
 
Nu menar jag alltså situationer där stallägaren förbjuder folk från att komma till stallet med minsta symptom. Annars anser jag personligen precis som du att om så inte är fallet kan det kanske lösas på andra sätt, att hästägaren är i stallet ensam eller liknande. :)

Fast det är inte stallägaren som bestämt detta.

För tillfället SKA man inte gå ut om man har minsta symptom. Det gäller även att åka till stallet.
 
Man kan väl åka dit när ingen annan är i stallet tänker jag? Om man åker bil från port till port iaf?
 
Man tar ju fortfarande på grejer i stallet. Gemensamma skottkärror och grepar är ju vanligt. Vad är det otydliga i att man ska vara sjuk I SITT HEM om man är sjuk?
Nu tycker jag du tar i väl mycket. Rekommendationerna är till för att minska smittspridningen inte för att isolera folk bara för att. Det finns säkert både tillfällen det är okej att åka och ta hand om hästen och inte är det. Som jag hade min senaste häst när det var kvarka i stallet hade minimera risken.

Hästen gick i lösdrift med fri tillgång. Jag förvarade handsprit i bilen och grimma och borstar etc på uteboxdörren och i en låda utanför uteboxen. Jag använde egen utrustning för mockning förutom skottkärra.

De enda kontaktytorna var handtagen i grinden (3 grindar i hagen så möjligt med egen grind) och skottkärran. Man kan sprita av och använda handskar. Har man liknande omständigheter funkar det att sköta häst och isolera sig samtidigt.
 
Nu tycker jag du tar i väl mycket. Rekommendationerna är till för att minska smittspridningen inte för att isolera folk bara för att. Det finns säkert både tillfällen det är okej att åka och ta hand om hästen och inte är det. Som jag hade min senaste häst när det var kvarka i stallet hade minimera risken.

Hästen gick i lösdrift med fri tillgång. Jag förvarade handsprit i bilen och grimma och borstar etc på uteboxdörren och i en låda utanför uteboxen. Jag använde egen utrustning för mockning förutom skottkärra.

De enda kontaktytorna var handtagen i grinden (3 grindar i hagen så möjligt med egen grind) och skottkärran. Man kan sprita av och använda handskar. Har man liknande omständigheter funkar det att sköta häst och isolera sig samtidigt.
Rekommendationen är att sjuka ska isolera sig. Är man sjuk isolerar man sig inte bara för att. Man isolerar sig för att man är sjuk.

Kan man utan att träffa någon eller på annat sätt riskera att smitta någon sköta sin häst så finns det ju inget problem. Jag hade själv utan problem kunnat göra det då stallet är tre meter utanför dörren och det är bara jag som har i mitt stall att göra. Jag har då isolerat mig eftersom mitt stall är hemma och jag kan röra mig där utan att riskera att smitta någon.
Problemet uppstår när folk inte följer rekommendationerna utan tror att det är rekommendationer som man menar i vanligt tal, dvs. inget man behöver följa om man inte har lust. Att åka till ett stall där fler människor rör sig är inte att isolera sig. Det är att riskera att sprida runt smittan.

Det går inte att jämföra en visserligen allvarlig hästsjukdom med en sjukdom som i värsta fall dödar människor man råkar smitta. Noga är man såklart även vid smittsamma hästsjukdomar och man byter kläder, skor och duschar innan man rör sig i annat stall/bland andra hästar även utan konstaterad smitta men det går inte att jämföra kvarka med covid. Kvarka kan du tvätta av dig så att du inte sprider runt det. Covid sprider du själv.
 
Rekommendationen är att sjuka ska isolera sig. Är man sjuk isolerar man sig inte bara för att. Man isolerar sig för att man är sjuk.

Kan man utan att träffa någon eller på annat sätt riskera att smitta någon sköta sin häst så finns det ju inget problem. Jag hade själv utan problem kunnat göra det då stallet är tre meter utanför dörren och det är bara jag som har i mitt stall att göra. Jag har då isolerat mig eftersom mitt stall är hemma och jag kan röra mig där utan att riskera att smitta någon.
Problemet uppstår när folk inte följer rekommendationerna utan tror att det är rekommendationer som man menar i vanligt tal, dvs. inget man behöver följa om man inte har lust. Att åka till ett stall där fler människor rör sig är inte att isolera sig. Det är att riskera att sprida runt smittan.

Det går inte att jämföra en visserligen allvarlig hästsjukdom med en sjukdom som i värsta fall dödar människor man råkar smitta. Noga är man såklart även vid smittsamma hästsjukdomar och man byter kläder, skor och duschar innan man rör sig i annat stall/bland andra hästar även utan konstaterad smitta men det går inte att jämföra kvarka med covid. Kvarka kan du tvätta av dig så att du inte sprider runt det. Covid sprider du själv.

Det är just för att det är så viktigt att folk isolerar sig vid sjukdom som jag anser att det är allas ansvar att underlätta för de vi har runt oss (i det här fallet de vi delar stall med oavsett om vi råkar vara stallägare eller inackordering) att isolera sig. Om alla i stallet hjälps åt när någon är sjuk så gör det att den som är sjuk kan stanna hemma utan att åka på en ekonomisk smäll. Vilket kan vara förödande för en som t.ex. precis blivit av med jobbet pga krisen eller fått minskade inkomster osv.

Säg att man är ett stall på 10 hästägare (inkl stallägaren) med vars en häst i ett inackorderingsstall. Om en blir sjuk kan då de andra turas om att ta hand om den sjukes häst. Det blir mindre än en dag/vecka per person. Det hade jag lätt kunnat ställa upp på om det innebar att den som var sjuk stannade hemma och inte riskerade att smitta oss andra.
 
Det är klart det går men är man så respektlös att man går emot myndigheternas rekommendationer (som är starkare än de rekommendationer man normalt sett pratar om) tror jag faktiskt inte att man är så försiktig att handskar räcker. Hjälper ju inte att bära handskar om man torkar snor/hostar i handen ändå.
Tänker att vi hästfolk är ganska vana vid försiktighetsåtgärder med tanke på hästsjukdomar och nya hästar som kommer till stallet osv, är ju precis samma principer.
 
Det är just för att det är så viktigt att folk isolerar sig vid sjukdom som jag anser att det är allas ansvar att underlätta för de vi har runt oss (i det här fallet de vi delar stall med oavsett om vi råkar vara stallägare eller inackordering) att isolera sig. Om alla i stallet hjälps åt när någon är sjuk så gör det att den som är sjuk kan stanna hemma utan att åka på en ekonomisk smäll. Vilket kan vara förödande för en som t.ex. precis blivit av med jobbet pga krisen eller fått minskade inkomster osv.

Säg att man är ett stall på 10 hästägare (inkl stallägaren) med vars en häst i ett inackorderingsstall. Om en blir sjuk kan då de andra turas om att ta hand om den sjukes häst. Det blir mindre än en dag/vecka per person. Det hade jag lätt kunnat ställa upp på om det innebar att den som var sjuk stannade hemma och inte riskerade att smitta oss andra.
Jo så är det såklart men det är också ens eget ansvar som hästägare att ta hand om sin häst. Det är inget man kan räkna med att någon annan ska göra gratis även om det såklart är bra om alla i stallet kan hjälpas åt. Det jag vänder mig emot är att stallägaren skulle göra jobbet gratis. Det är helt enkelt inte rimligt och kan ge väldigt tråkiga följder för hen. Både ekonomiska för att hen i sin tur kanske måste anställa någon som kan göra jobbet eller att hen går på knäna av allt extrajobb. Det är ju inte bättre att stallägaren får en ekonomisk smäll eller blir helt utmattad av allt extrajobb än att en enskild hästägare får en ekonomisk smäll.
 
Tänker att vi hästfolk är ganska vana vid försiktighetsåtgärder med tanke på hästsjukdomar och nya hästar som kommer till stallet osv, är ju precis samma principer.
Med tanke på hur mycket hästsjukdomar sprids så skulle jag inte lägga något förtroende i att det skulle vara någon garanti att just hästägare skulle vara några speciellt försiktiga människor i smittskyddsfrågor.
 
Jo så är det såklart men det är också ens eget ansvar som hästägare att ta hand om sin häst. Det är inget man kan räkna med att någon annan ska göra gratis även om det såklart är bra om alla i stallet kan hjälpas åt. Det jag vänder mig emot är att stallägaren skulle göra jobbet gratis. Det är helt enkelt inte rimligt och kan ge väldigt tråkiga följder för hen. Både ekonomiska för att hen i sin tur kanske måste anställa någon som kan göra jobbet eller att hen går på knäna av allt extrajobb. Det är ju inte bättre att stallägaren får en ekonomisk smäll eller blir helt utmattad av allt extrajobb än att en enskild hästägare får en ekonomisk smäll.

Jag säger inte att stallägaren ska stå med allt extrajobb. Jag tycker att det är allas ansvar i en sån här situation. Kanske blir även stallägaren sjuk sen och då får inackorderingarna hoppa in och ta över under tiden. Jobbigt? Mycket möjligt. Men det är inte permanent utan bara tillfälligt.
 
Jag säger inte att stallägaren ska stå med allt extrajobb. Jag tycker att det är allas ansvar i en sån här situation. Kanske blir även stallägaren sjuk sen och då får inackorderingarna hoppa in och ta över under tiden. Jobbigt? Mycket möjligt. Men det är inte permanent utan bara tillfälligt.
Nej just du skrev inte det men det var det som var frågeställningen, om stallägaren kunde ta betalt för de extratjänster hen tillhandahåller om någon är sjuk.
 
I vårt stall hjälps vi åt om någon skulle bli sjuk. Däremot tar de flesta hand om sin häst även med vanliga förkylningssymptom, brukar inte vara problem att inte behöva träffa andra trots att det är en träningsanläggning. Ska också säga att grannen till stallet är isolerad och testad positivt för Corona . Hon har aldrig haft ens en förkylning under våren utan är alltså utan symptom helt. Hade hon inte jobbat inom vården hade hon inte ens blivit testad och hon är betydligt närmare de flesta av oss då hon bor alldeles vid ridbanan än vad vi är varandra i stallet då många av oss kommer olika tider.
 
Rekommendationen är att sjuka ska isolera sig. Är man sjuk isolerar man sig inte bara för att. Man isolerar sig för att man är sjuk.

Kan man utan att träffa någon eller på annat sätt riskera att smitta någon sköta sin häst så finns det ju inget problem. Jag hade själv utan problem kunnat göra det då stallet är tre meter utanför dörren och det är bara jag som har i mitt stall att göra. Jag har då isolerat mig eftersom mitt stall är hemma och jag kan röra mig där utan att riskera att smitta någon.
Problemet uppstår när folk inte följer rekommendationerna utan tror att det är rekommendationer som man menar i vanligt tal, dvs. inget man behöver följa om man inte har lust. Att åka till ett stall där fler människor rör sig är inte att isolera sig. Det är att riskera att sprida runt smittan.

Det går inte att jämföra en visserligen allvarlig hästsjukdom med en sjukdom som i värsta fall dödar människor man råkar smitta. Noga är man såklart även vid smittsamma hästsjukdomar och man byter kläder, skor och duschar innan man rör sig i annat stall/bland andra hästar även utan konstaterad smitta men det går inte att jämföra kvarka med covid. Kvarka kan du tvätta av dig så att du inte sprider runt det. Covid sprider du själv.
Jag jämförde inte sjukdomarna överhuvudtager, men det finns en gemensam nämnare nämligen isolering.

Jag beskrev en situation där jag inte kan se hur det går att smitta någon. Att inte sköta hästen om man orkar kan inte vara något mål utan att undvika att riskera att smitta folkborde vara det. Och kan man sköta hästen med bibehållen isolering så bryter man inte mot intentionerna.
 
Senast ändrad:
Det är just för att det är så viktigt att folk isolerar sig vid sjukdom som jag anser att det är allas ansvar att underlätta för de vi har runt oss (i det här fallet de vi delar stall med oavsett om vi råkar vara stallägare eller inackordering) att isolera sig. Om alla i stallet hjälps åt när någon är sjuk så gör det att den som är sjuk kan stanna hemma utan att åka på en ekonomisk smäll. Vilket kan vara förödande för en som t.ex. precis blivit av med jobbet pga krisen eller fått minskade inkomster osv.

Säg att man är ett stall på 10 hästägare (inkl stallägaren) med vars en häst i ett inackorderingsstall. Om en blir sjuk kan då de andra turas om att ta hand om den sjukes häst. Det blir mindre än en dag/vecka per person. Det hade jag lätt kunnat ställa upp på om det innebar att den som var sjuk stannade hemma och inte riskerade att smitta oss andra.
Och om två eller tre är sjuka? Om någon eller några har omständigheter som gör att de inte fixar det? Och alla är inte 10 som kan dela på det, det kan vara 2 eller 5. Det finns ingen standardlösning, utan man får göra så gott man kan utifrån förutsättningarna.
 
Fast det är inte stallägaren som bestämt detta.

För tillfället SKA man inte gå ut om man har minsta symptom. Det gäller även att åka till stallet.
Fast det är inte helt sant. Du ska inte gå ut där du kan smitta folk, utomhus är ok enligt läkare vad jag hört så länge du håller 2 meter till andra människor samt spritar eventuella ytor i stallet. Dessa restriktioner fick en jag känner till som haft konstaterad corona av läkarna. De löste detta genom att vara i stallet själva samt ha handsprit i stallet. Men hur som, var detta bara ett sidospår. Diskussionen handlade inte om hur restriktionerna som finns tolkas utan hur man praktiskt löser det när någon i stallet blir sjuk och på stallägarens beordran inte får komma till stallet. Det är ju en gråzon eftersom detta i många fall inte omfattas av kontraktet :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 623
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp