Vad anser ni är rätt att kräva av inackorderingar i coronatider?

Och om två eller tre är sjuka? Om någon eller några har omständigheter som gör att de inte fixar det? Och alla är inte 10 som kan dela på det, det kan vara 2 eller 5. Det finns ingen standardlösning, utan man får göra så gott man kan utifrån förutsättningarna.

Ja, då blir det jobbigare. Men jag tycker ändå att under såna här kriser att det är allas ansvar att hjälpa till så gott man kan. Det ligger i allas intresse. Ena veckan är det man själv som hjälper till att mocka en box extra och packa några extra höpåsar och nästa vecka är det man själv som är hemma sjuk och får hjälp av andra. Det jämnar i ut sig i längden.
 
Ja, då blir det jobbigare. Men jag tycker ändå att under såna här kriser att det är allas ansvar att hjälpa till så gott man kan. Det ligger i allas intresse. Ena veckan är det man själv som hjälper till att mocka en box extra och packa några extra höpåsar och nästa vecka är det man själv som är hemma sjuk och får hjälp av andra. Det jämnar i ut sig i längden.
Allas?

Det kan aldrig vara någon annans ansvar att hand om din häst. Klart man ska hjälpas åt men att lassa över ansvar på andra och underförstått att de är oansvariga om de inte fixar är att gå för långt.
 
Allas?

Det kan aldrig vara någon annans ansvar att hand om din häst. Klart man ska hjälpas åt men att lassa över ansvar på andra och underförstått att de är oansvariga om de inte fixar är att gå för långt.

Ja, jag tycker att det är allas ansvar i såna här tider att hjälpa varandra i den mån man kan. Jag säger inte att någon annan än hästägaren (förutom stallägaren faktiskt har ett visst ansvar för de hästar som är inackorderade) är ansvarig för hästen. Men jag tycker att vi alla har ett medmänskligt ansvar att hjälpa där vi kan i såna här tider. Om jag kan hjälpa någon genom att mocka en extra box eller packa lite hö så gör jag gärna det.

Om inte annat kan man ju tänka lite längre än näsan räcker att nästa gång är det jag som behöver hjälpen. Mycket större sannolikhet att folk är välvilliga att hjälpa en om man visat sig hjälpsam innan.
 
Jag har en fråga kring hur ni här anser att frånvaro ska skötas i coronatider. Om man tex har nolltolerans mot att folk får lov att komma till stallet vid minsta symptom, vad gäller då för den drabbade hästen? Anser ni att det åligger stallägaren att ta hand om hästen under tiden hästägaren inte får komma till stallet eller åligger det hästägaren att betala för detta som en tjänst. Likaså vid de pass som ska fördelas mellan stallägarna. Tycker ni där att det är hästägaren som ska betala extra för att stallägaren får ta hästägarens pass, eller tillfaller det ansvaret stallägaren, som satt stopp för att hästägaren kan komma dit.
Hur fungerar det i era stall och vad tycker ni kring detta med vem ansvaret ligger på samt rätt att ta ut extra betalt?

Det här är ju en jätteintressant fråga. Jag funderade länge innan jag kom fram till hur jag tänker. Men typ såhär: Om en stallägare hade förbjudit mig att komma dit och ta hand om min häst och sedan skickat en faktura för de tjänsterna, då hade jag definitivt bestridit fakturan. Detta gäller alltså om jag inte har konstaterad smitta, har något enstaka symtom men känner mig pigg och frisk nog att ta hand om hästen själv men faktiskt inte får. Bara för att man inte ska gratisarbeta som stallägare så betyder det ju inte att man kan sätta upp regler som tvingar på betalda tjänster på sina uppstallade heller.

Jag tänker att det går att arbeta runt på väldigt många sätt innan det behöver gå så långt. Man kan ju skicka medryttare, familjemedlemmar, be någon annan i stallet... och som stallägare hade jag försökt hitta kompromisser: kan den med symtom komma dit på en tid då det normalt sett är väldigt lite folk i omlopp? Kan hästarna gå ute nattetid så den mesta skötseln är utomhus? Kan man som stallägare erbjuda desinfektionsmaterial (virkon, alkogel, våtservetter, vad vet jag) så att man som hästägare kan rengöra grepar, skottkärror mm efter sitt besök?

Däremot vissa regler för att minska smittspridningen såsom att hästhantering sker utomhus och inte på stallgången, att eventuella toaletter kanske temporärt stängs av, att uppehälle i fikarum och sadelkammare inte tillåts... exempelvis. Sådana regler tycker jag att man som stallägare kan krävs efterföljs.
 
Jag ser ett problem redan med läget där alla betalar. Om hälften av hyresgästerna blir sjuk, så är det knappast givet att Stallägaren har tid, ork och möjlighet att ta hand om hälften av hästarna ens om ägarna betalsr för fullskötsel. Och om Stallägaren sen blir sjuk, vad händer då?

Så idealiskt bör man ju ha en backup. Haken är att många av oss har inte det mer än för några dagar. Jag kan ärligt säga att jag inte har någon som I två - tre - fyra veckor kan ta hand om hästen där den står.

Så min tanke är att förhoppningsvis kan man hjälpas åt mellan inackorderingarna, alt att Stallägaren mot betalning kan erbjuda fullskötsel. Men om det inte går - då får man helt enkelt ombesörja att hästen körs iväg till konvalescentstall eller helinackordering eller lösdrift eller vad det nu är. Man kan inte kräva att andra ska hjälpa.

Där jag stod senast hade det inte varit problem. När jag bröt axeln tog stallkompisarna hand om hästen i tre hela månader. Trots att jag sa de inte behövde. Därefter stod hon på fullskötsel (som jag betalade för). I många stall jag stått innan skulle man dels knappast fått hjälp och dels så om 3 av 4 blir sjuk - ska den fjärde då sköta hela stallet sju dagar i veckan då? (helkollektiv)

Jag tänker att när jag hade eget stall var det mitt ansvar. Jag var livrädd bryta en arm eller Ben då, för då hade det inte gått. Men lika väl som det då var mitt ansvar lösa situationen är det mitt ansvar som inack. Sen kan man ta emot erbjuden hjälp - men inte kräva det.
 
Ja, jag tycker att det är allas ansvar i såna här tider att hjälpa varandra i den mån man kan. Jag säger inte att någon annan än hästägaren (förutom stallägaren faktiskt har ett visst ansvar för de hästar som är inackorderade) är ansvarig för hästen. Men jag tycker att vi alla har ett medmänskligt ansvar att hjälpa där vi kan i såna här tider. Om jag kan hjälpa någon genom att mocka en extra box eller packa lite hö så gör jag gärna det.

Om inte annat kan man ju tänka lite längre än näsan räcker att nästa gång är det jag som behöver hjälpen. Mycket större sannolikhet att folk är välvilliga att hjälpa en om man visat sig hjälpsam innan.
Du kan inte både säga att folk har ansvar och inte har det, eller du kan säga det men det funkar inte, man kan inte inte både vara ansvarig och inte.

Jag tycker som sagt också att man ska hjälpas åt men inte att man är ansvarig för mer än sin häst. Börjar man lägga ansvar på andra så tillkommer krav att göra saker och framförallt mindre ansvar på hästägaren.
 
Jag skulle vilja se den stallägaren som måste betala en jäkla massa pengar för att sköta in och utsläpp och fodringar om hen blir sjuk i en herrans massa veckor utan att begära in hjälp från de som är inackorderade! Alla sitter i samma sits om vi blir sjuka men mest av allt kommer det drabba stallägaren ekonomiskt om hen blir sjuk. Så förslagsvis så hjälps ALLA åt i ett sådant här läge! Så svårt är det inte!
 
Jag skulle vilja se den stallägaren som måste betala en jäkla massa pengar för att sköta in och utsläpp och fodringar om hen blir sjuk i en herrans massa veckor utan att begära in hjälp från de som är inackorderade! Alla sitter i samma sits om vi blir sjuka men mest av allt kommer det drabba stallägaren ekonomiskt om hen blir sjuk. Så förslagsvis så hjälps ALLA åt i ett sådant här läge! Så svårt är det inte!
Det är lätt att säga att alla ska hjälpas åt men många har valt nivå på service utifrån vad de faktiskt klarar av och kan inte ändra det det, Har man ett stall måste man ha planer för hur man hanterar en längre periods sjukskrivning. Det gäller givetvis alltid och inte bara när det är för i coronatider och involverar det hyresgästerna ska det framgå vd dom gäller.
 
Självklart stannar man hemma vid minsta symtom som rekommendationerna är. Skulle aldrig tillåta någon att komma till stallet med symtom och skulle tycka det var respektlöst om någon medvetet äventyrade andras hälsa. En sådan inackordering skulle jag inte vilja ha kvar!

Kan friska inackorderingar och stallägare hjälpas åt är det förmodligen det enklaste, har man ingen annan som kan ta hand om ens häst så får man betala någon för jobbet tycker jag. Jag har alltid sett det som att hästen är hästägarens ansvar och man kan inte räkna med att någon annan kan ta hand om den gratis.
 
Vi har tre personal i vårt stall, dock ej heltidare - som har olika sysslor. Stallägaren + 2 till. En av dem sköter mesta av underhållet den andra sköter vissa intag och lunchfodringar, stallägaren gör alltid mornar + intag sen är det några inackorderingar som delar på kvällsfodringarna. Vi står inte och faller med en person.

Jag tycker absolut att stallägaren har rätt att vara strikt med de rekommendationer och inte tillåta någon med minsta symtom att komma till stallet, samt fakturera för det jobb som blir (mockning, fixa foder) om inte hästägaren har någon annan som backup.
 
@Grazing Är man sjuk ska man stanna hemma, så är reglerna. Rekommendationer i detta fallet är sk kanslisvenska och har har en starkare betydelse än vad själva grundordet kanske kan läsas som.
Så är man sjuk med eller utan symptom, så ska man inte vara i stallet utan vara hemma.
Att ha symptom är inte att vara sjuk. Har man symptom bör man vara hemma från arbetsplatser ja, men det gäller inte i vanliga livet.
 
Att ha symptom är inte att vara sjuk. Har man symptom bör man vara hemma från arbetsplatser ja, men det gäller inte i vanliga livet.
Har man symptom så är man sjuk. Hur har du kunnat missa att symptom=isolera dig? Inte konstigt att smittan sprids om folk tror att det enbart gäller arbetsplatser. Det är ju rent bedrövligt om fler tror att det är som du tror att det är.
 
Har man symptom så är man sjuk. Hur har du kunnat missa att symptom=isolera dig?
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv. Här iallafall uppmuntrar dom till och med att gå till jobbet sålänge man inte har en väldig hosta.

I stallet kan man gott och väl hålla avstånd och vara noga med att tvätta händer osv så är det inga problem. Ev komma till stallet när man vet att så lite folk som möjligt är där så att man kan hålla ordentligt med avstånd.

Det finns ingen som helst anledning att kräva att folk måste avstå från att komma till sina djur för att dom nös tidigare på dagen liksom.
 
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv. Här iallafall uppmuntrar dom till och med att gå till jobbet sålänge man inte har en väldig hosta.

I stallet kan man gott och väl hålla avstånd och vara noga med att tvätta händer osv så är det inga problem.
Det hoppas jag verkligen eftersom det är de råd som ges. Jag blir verkligen förbannad över en sådan nonchalant inställning som din.
 
Det hoppas jag verkligen eftersom det är de råd som ges. Jag blir verkligen förbannad över en sådan nonchalant inställning som din.
Som sagt, vi följer råden här. Håller avstånd och tvättar händerna. Det finns inget råd om att isolera sig helt för minsta lilla.
 
Att ha symptom är inte att vara sjuk. Har man symptom bör man vara hemma från arbetsplatser ja, men det gäller inte i vanliga livet.
Har man symptom så är man sjuk, även om det kan vara lindrigt och man behöver inte känna sig särskilt allmän påverkad. Har man symptom ska man hålla sig undan för alla människor och man SKA stanna hemma från jobbet och alla sammanhang när man smitta andra. Däremot ser jag inget fel i att göra saker där smittrisken är mycket liten eller obefintlig. Kan man ordna så risken är minimal/obefintlig i stallet ser jag inga problem med att ta hand om hästen. Det är en lätt miljö att hålla ordentliga avstånd eller att inte träffa någon alls.
 
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv. Här iallafall uppmuntrar dom till och med att gå till jobbet sålänge man inte har en väldig hosta.

Jag hoppas verkligen inte att folk med symtom går och handlar. Att gå ut i friska luften på promenad utan att träffa andra tycker jag är en helt annan sak.

På mitt jobb blir vi inte insläppta om vi har minsta symtom, chefen skickar hem folk om han misstänker att någon bryter mot detta samt om folk inte sköter rutinerna med ytdesinfektion och munskydd.
 
Tycker svenska stallägare bör vara glada att vi inte har karantän som andra länder har, har vänner i utlandet som inte fick komma till sina hästar på månader och där stallägarna gratis tagit hand om och motionerat alla hästar själva så gått det går utan att ta extra betalt då det är en väldigt speciell situation.
 
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv. Här iallafall uppmuntrar dom till och med att gå till jobbet sålänge man inte har en väldig hosta.

I stallet kan man gott och väl hålla avstånd och vara noga med att tvätta händer osv så är det inga problem. Ev komma till stallet när man vet att så lite folk som möjligt är där så att man kan hålla ordentligt med avstånd.

Det finns ingen som helst anledning att kräva att folk måste avstå från att komma till sina djur för att dom nös tidigare på dagen liksom.
Iaf i matbutiker häromkring sitter lappar och affischer med "snuva eller hosta? Kom inte in! Be någon annan att handla åt dig istället" typ.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 531
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp